• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر:

رونق تولید مستلزم رفع موانع اقتصادی است

  • کد خبر : 8544
  • 24 آبان 1401 - 17:29
رونق تولید مستلزم رفع موانع اقتصادی است
مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر گفت: اگر در سیستم مدیریتی صنعت سرب کشور ثبات ایجاد و همچنین نوسانات بی‌رویه نرخ ارز کنترل شود، بدون شک بسیاری از مشکلات این صنعت به ویژه تامین مواد اولیه به طور کامل رفع خواهد شد و فعالان این صنعت با قدرت به تولید خود ادامه خواهند داد.
مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر گفت: اگر در سیستم مدیریتی صنعت سرب کشور ثبات ایجاد و همچنین نوسانات بی‌رویه نرخ ارز کنترل شود، بدون شک بسیاری از مشکلات این صنعت به ویژه تامین مواد اولیه به طور کامل رفع خواهد شد و فعالان این صنعت با قدرت به تولید خود ادامه خواهند داد.

مرتضی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: وضعیت صنعت سرب در هشت ماه سال ۱۴۰۱ مناسب نبوده است و در حال حاضر با کمبود شدید ماده اولیه دست و پنجه نرم می‌کنیم. این در حالی است که اگر مواد اولیه کافی در اختیار واحدهای تولیدی شمش سرب قرار بگیرد، مشتریان کافی برای این محصول وجود دارد.

وی افزود: شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در زمینه بازیافت سرب و تولید شمش سرب با ظرفیت اسمی هفت هزار تن آغاز کرده است که در حال حاضر با ۳۰ درصد آن مشغول تولید هستیم.

مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر عنوان کرد: متاسفانه خاک معدنی مورد نیاز در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌گیرد و ما حدود سه سال پیش به همراه تنی چند از تولیدکنندگان شمش سرب در مناقصه معدن انگوران برای تحویل‌گیری مواد اولیه از این معدن شرکت کردیم و برنده این مناقصه نیز شدیم اما متاسفانه مواد اولیه‌ای به ما تعلق نگرفت و مبلغ پرداخت شده از جانب برگردانده شد. در حال حاضر نیز عرضه خاک معدنی در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد که خرید از این تالار صنعتی، بروکراسی‌های اداری مختص به خود را دارد و از سوی دیگر اگر به دنبال واردات خاک معدنی از کشورهای همسایه مانند ترکیه باشیم، با سخت‌گیری سازمان‌های مختلف به ویژه محیط زیست مواجه خواهیم شد.

رمضانی با تاکید بر اهمیت تامین مواد اولیه، اذعان کرد: واقعیت امر این است که هیچ مشکلی در زمینه تامین انرژی و همچنین نیروی انسانی نداریم و تنها دغدغه ما، تامین ماده اولیه است که اگر آن هم رفع شود، می‌توانیم با قدرت به مسیر تولید ادامه دهیم. نکته جالب اینکه خاک معدنی عرضه شده در بورس، حاوی برخی فلزات مانند نقره است که باید جداسازی آن به منظور تولید شمش سرب صورت پذیرد اما در عمل قیمت نقره نیز به بهای تمام شده خاک افزوده می‌شود که البته جداسازی آن هزینه‌بر است و برای تولیدکننده مقرون به صرفه نخواهد بود.

ضرورت ثبات مدیریت در صنعت سرب

وی در ادامه به ضرورت مدیریت کارشناسانه صنعت سرب و روی کشور اشاره کرد و گفت: اگر در سیستم مدیریتی صنعت سرب کشور ثبات ایجاد و همچنین نوسانات بی‌رویه نرخ ارز کنترل شود، بدون شک بسیاری از مشکلات این صنعت به طور کامل رفع خواهد شد. این در حالی است که هر روز به صورت مکرر، قوانینی وضع می‌شود که متاسفانه توجیه منطقی ندارد و به راحتی با اعمال قوانین بعدی که روزهای پس از آن وضع خواهد شد، نقض می‌شود. جای خالی مدیران متخصص و دلسوز تولید و آشنا با صنعت سرب و روی به شدت احساس می‌شود و همین مسئله بر اهمیت ثبات مدیریت در این بخش می‌‎افزاید. برخی قوانین در حوزه تجارت خارجی کشور نیز شرایط واردات مواد اولیه و صادرات شمش سرب را دشوار ساخته است و امیدوار هستیم در ادامه شاهد بهبود شرایط موجود در این زمینه باشیم.

مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه قیمت سرب با چه نوساناتی طی ماه‌های اخیر مواجه بوده است، مطرح کرد: قیمت سرب در بورس فلزات لندن مانند سایر فلزات غیرآهنی روند کاهشی داشته است. قیمت سرب در حال حاضر حدود دو هزار و ۱۰۰ دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن است؛ در حالی که بیشینه قیمت آن به حدود دو هزار و ۹۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده بود. باید در نظر داشت که قیمت داخلی سرب در ۶ ماهه دوم نسبت به نیمه نخست سال، ثبات نسبی پیدا میکند و دلیل آن نیز کاهش تقاضا برای باتری‌های خودرویی به عنوان پرکاربردترین محصول تولیدی با استفاده از شمش سرب است. در حال حاضر قیمت داخلی شمش سرب حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و  به یک تعادل نسبی دست یافته است.

استفاده بهینه از اکسید سرب

رمضانی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته جهت کاهش آلایندگی تولید سرب، اذعان کرد: خوشبختانه گام‌های بسیار موثری جهت کاهش آلایندگی صنعت سرب برداشته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تعبیه بک فیلتر در واحدهای تولیدی شمش اشاره کرد. این مسئله علاوه بر کاهش آلایندگی تولید، سبب جمع‌آوری اکسید سرب و همچنین سودآوری ضمن فروش اکسید سرب می‌شود. بر همین اساس واحدهای تولیدی شمش سرب به دنبال کاهش حداکثری آلایندگی و استفاده بهینه و درآمدزایی از فروش غبار و اکسید سرب جمع‌آوری شده در این بک فیلترها هستند.

وی در خصوص تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولید این شرکت، خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که در خطوط تولید از آن‌ها اسفاده می‌کنیم، تولید داخل است و به هیچ عنوان از تجهیزات خارجی استفاده نکرده‌ایم. البته تصمیم به واردات برخی تجهیزات ضروری داشتیم که متاسفانه به علت نوسانات قیمت دلار و کمبود بودجه، با مشکل مواجه شدیم و امیوار هستیم با ثبات در شرایط اقتصادی و نرخ ارز بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم. یکی از همکاران ما در سال ۱۳۸۸، اقدام به واردات ماشین‌آلات ایتالیایی کرد که در حال حاضر چنین مسئله‌ای غیر قابل تصور است و هزینه هنگفتی صرف واردات این دستگاه‌ها خواهد شد.

این تولیدکننده شمش سرب با اشاره به اینکه حمایت سازمان‌های ذی‌ربط در استان‌های مختلف کشور متفاوت است، تصریح کرد: واقعیت امر این است که تولیدکنندگان باید از بابت آینده مالی تولید خود مطمئن باشند. متاسفانه شاهد نوسان دائمی نرخ دلار در کشور هستیم و زمانی که اقدام به تامین مواد اولیه، تولید و در نهایت فروش محصولات خود می‌کنیم، قیمت تمام شده محصول دستخوش تغییر می‌شود و بسیاری از مشتریان نیز حاضر به پرداخت تفاوت قیمت حاصل از نوسان نرخ ارز نیستند که این اتفاق در نهایت جز ضرر برای تولیدکننده، نتیجه‌ای نخواهد داشتما تاکنون ریالی بابت تسهیلات حمایتی از بانک‌ها و موسسات مالی دریافت نکرده‌ایم و همواره تلاش کرده‌ایم با تلاش خود به تولید ادامه دهیم.

رمضانی با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک، جنگ بر سر استفاده از فلزات خواهد بود، عنوان کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی در خطوط تولیدی شرکت‌های پیشرفته صنعتی، به نظر می‌رسد رقابت جهانی در زمینه به‌کارگیری از فلزات کمیاب شکل خواهد گرفت و فلزات دیگری جایگزین سرب خواهند شد. البته با توجه به کاریرد مهم سرب در باتری خودرو، کماکان نیاز به این فلز سنگین ادامه خواهد داشت و اندکی از ارزش‌های فلز سرب کاسته نخواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم در صورت رفع تحریم‌ها، شاهد رونق صادرات و همچنین تسهیل روابط بانکی با کشورهای توسعه یافته و صنعتی جهان باشیم و تولید روز به روز بهتر شود و رونق و توسعه پیدا کند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8544

نوشته‌های مشابه