• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت فراسازان پیچ گستر پارس

رونق تولید میان بروکراسی‌های اداری گم شده است

  • کد خبر : 1294
  • 09 بهمن 1398 - 11:18
رونق تولید میان بروکراسی‌های اداری گم شده است
مدیرعامل شرکت فراسازان پیچ گستر پارس گفت: با وجود رشد تولید فولاد در کشور و جایگاه مطلوب این صنعت، برنامه‌ریزی‌ها در جهت حمایت از تولید نیست و طرح‌های توسعه‌ای شرکت ما به عنوان مصرف‌کننده مفتول فولادی در میان بروکراسی‌های اداری و مشکلات اقتصادی کشور مغفول مانده است، به طوری که نتوانسته‌ایم طرح توسعه خود را طبق برنامه پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت فراسازان پیچ گستر پارس گفت: با وجود رشد تولید فولاد در کشور و جایگاه مطلوب این صنعت، برنامه‌ریزی‌ها در جهت حمایت از تولید نیست و طرح‌های توسعه‌ای شرکت ما به عنوان مصرف‌کننده مفتول فولادی در میان بروکراسی‌های اداری و مشکلات اقتصادی کشور مغفول مانده است، به طوری که نتوانسته‌ایم طرح توسعه خود را طبق برنامه پیش ببریم.

حسن محمدی اندرود در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص مصرف مفتول در شرکت فراسازان پیچ گستر پارس، اظهار داشت: شرکت ما انواع پیچ و مهره را تولید می‌کند که همه آن‌ها از مفتول فولادی ساخته می‌شوند.

وی افزود: گرید این مفتولها عموما CK45، MO40، A105، CK15، ST52، ST37 و استنلس استیل است. گفتنی است که به جز استنلس استیل، سایر مفتول‌های فولادی از شرکت‌های داخلی تامین می‌شوند. ماده اولیه یعنی مفتول فولادی به میزان کافی در کشور تولید می‌شود و می‌توانیم به اندازه نیاز آن را تهیه کنیم.

محمدی اندرود اضافه کرد: شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد آلیاژی در کشور، محصولات با کیفیتی تولید می‌کند که ۹۵ درصد از مواد اولیه شرکت ما از آن تامین می‌شود. نحوه خرید ما از شرکت فولاد آلیاژی به صورت سفارش‌گذاری است.

شرایط اقتصادی میزان تولید را کاهش داد

مدیرعامل شرکت فراسازان پیچ گستر پارس اظهار کرد: ظرفیت اسمی شرکت ما حدود ۹ هزار تن در سال است که در حال حاضر، حدود یک هزار و ۵۰۰ تن از این ظرفیت فعال است. این یعنی شرکت ما تنها با حدود یک‌ششم ظرفیت فعالیت می‌کند.

محمدی اندرود در خصوص فعالیت این شرکت، عنوان کرد: شرکت ما پیچ و مهره مصرفی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سازه‌های فولادی را تولید می‌کند. تولید پیچ و مهره در شرکت فراسازان پیچ گستر پارس دارای فرآیندهایی مانند تراش، رولینگ و فورج است که بسته به نوع پیچ و مهره و محل مورد مصرف آن، فرآیند تولید متفاوت خواهد بود. قطر پیچ و مهره‌های تولیدی شرکت، بین ۱۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر متغیر بوده و وزن پیچ‌های تولیدی ما نیز از ۱۰۰ گرم تا ۱۸۰ کیلوگرم است.

وی تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور بسیار مبهم و نامشخص است و بازار ثبات لازم را ندارد. در این وضعیت هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان قادر به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای زمان‌های حتی کوتاه‌مدت نیز نیستند.

مدیرعامل شرکت فراسازان پیچ گستر پارس خاطرنشان کرد: تحریم‌ها و عدم تسویه حساب به موقع شرکت‌های خریدار پیچ و مهره باعث شده است بازار دچار هرج و مرج شود. در این میان، بانک‌ها نیز هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌کنند.

محمدی اندرود مهم‌ترین مشکلات تولید را مالیات، بیمه و قوانین و مقررات دولتی دانست و اظهار کرد: مشکل شرکت ما عدم توانایی فنی برای تولید نیست؛ چراکه می‌توانیم با تلاش بیشتر و آموزش نیروی انسانی، بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را تولید کنیم. حدود ۸۰ درصد چالش‌های تولیدکنندگان به مسائل اداری و دولتی نظیر مالیات، بیمه و… برمی‌گردد و به نوعی قوانین متعدد دولتی، موانع زیادی در راه تولید و توسعه ایجاد می‌کنند.

وی اذعان کرد: متاسفانه ساختار اقتصادی کشور ضد تولید عمل می‌کند و تلقی بسیاری از تولیدکنندگان این است که سیستم اقتصادی قصد حذف تولیدکننده را دارد؛ به طوری که هر روز یکی از اداره‌های دولتی برای تولیدکنندگان دغدغه ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت فراسازان پیچ گستر پارس نسبت به وضع قوانین و مقررات این‌گونه گلایه کرد: افرادی قوانین و مقررات را وضع می‌کنند که تخصص صنعتی ندارند و هرگز محصولی را تولید نکرده‌اند.

محمدی اندرود با بیان اینکه تولید در کشور یک ارزش نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد جامعه به دنبال یافتن یک شغل بدون دردسر و راحت هستند که دغدغه دریافت حقوق را نداشته باشند. هنگامی که این افراد در مقام مسئول مقابل تولیدکننده قرار می‌گیرند، به تولیدکنندگان نگاه مطلوبی ندارند و باعث ایجاد دردسر برای تولیدکنندگان می‌شوند. این در حالی است که باید تک‌تک افراد جامعه نقش خود را در راه پیشرفت مملکت ایفا کنند.

خودتحریمی، مشکل‌سازتر از تحریم‌ها هستند

مدیرعامل شرکت فراسازان پیچ گستر پارس تحریم‌ها را مشکل جدی برای تولیدکنندگان ندانست و تصریح کرد: خودتحریمی بیش از تحریم دامن تولیدکنندگان را گرفته است. همین قوانین و مقررات وضع شده بیش از تحریم‌ها برای تولیدکنندگان چالش ایجاد می‌کنند. بسیاری از مسئولان از تولید حمایت نمی‌کنند و در واقع با تولید آشنا نیستند. همین امر نیز باعث ایجاد چالش برای تولیدکنندگان می‌شود. تولیدکنندگان هر روز با قوانین و مقررات جدیدی مواجه می‌شوند که قوانین قبلی را نقض می‌کند و باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود.

وی عنوان کرد: تولید، قواعد و قوانین خواص خود را دارد و در بسیاری از کشورها طبق اصول انجام می‌شود. ضمن اینکه دولت و حاکمیت از تولیدکنندگان حمایت‌های مادی و معنوی می‌کنند. تولید طبق اصول، دارای فرآیندهایی مانند توجه به کیفیت، بازاریابی و فروش است اما هیچ یک از این موارد در کشور ما مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

محمدی اندرود اظهار کرد: در شهرک‌های صنعتی که محل تولید و اشتغال هستند، تولیدکنندگان مورد حمایت نیستند. شرکت ما با وجود واقع شدن در یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور یعنی شهرک صنعتی شمس آباد تهران، بهره‌ای از حمایت‌ها از تولید نبرده است. حداقل توقع این است که روند حمایت‌ها از تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی مانند دیگر نقاط دنیا باشد. به طور مثال، در دیگر کشورها بهره بانکی برای تولیدکنندگان حدود ۲ تا ۳ درصد است؛ در حالی که این میزان در کشور ما در بهترین حالت به ۱۸ تا ۲۰ درصد می‌رسد. حتی در برخی کشورهای صنعتی، مشوق‌هایی نیز برای تولیدکنندگان لحاظ می‌کنند.

بروکراسی اداری، سدی در برابر توسعه

مدیرعامل شرکت فراسازان پیچ گستر پارس با ذکر مثالی در خصوص عدم حمایت از تولید، خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح توسعه در شرکت نیازمند برق هستیم که هزینه آن حدود یک میلیارد تومان می‌شود. در شرایط کنونی این مبلغ برای یک تولیدکننده بسیار سنگین است و هیچ حمایتی از ما برای اجرای طرح توسعه شرکت انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: برخورد مسئولان دولتی به ویژه اداره‌های گمرک، مالیات و بیمه برای یک تولیدکننده دردآور است. به طوری که حتی برای کوچک‌ترین مسائل به گونه‌ای با تولیدکنندگان رفتار می‌کنند که تولیدکننده از حضور در صنعت پشیمان می‌شود. به طور مثال، شرکت ما سفارش واردات یک دستگاه کوانتومتر را داده بود که برای ساخت محصولات کیفی و دقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. این دستگاه با وجود تحریم‌ها با مشقت فراوانی از یکی از نمایندگی‌های آن خریداری و به کشور انتقال داده شد. با وجود طی کردن مراحال قانونی فرآیند واردات مانند تامین ارز، مشخص بودن مبدا و مقصد، حدود یک ماه است به دلیل بسته بودن  سایت اداره گمرک از این نهاد، ترخیص نمی‌شود و متاسفانه در این شرایط، هیچ فردی پاسخگوی تولیدکنندگان نیست.

محمدی اندرود عنوان کرد: استفاده از دستگاه کوانتومتر از آن جهت اهمیت دارد که باید محصول از هر جهت مورد سنجش و آزمایش قرار گیرد تا تولیدکننده نسبت به عملکرد محصول اطمینان حاصل کند. متاسفانه حدود یک ماه است که تمام انرژی خود را روی ترخیص کوانتومتر از گمرک گذاشته‌ایم اما موفق به انجام این کار نشده‌ایم. لازم به ذکر است که قیمت این دستگاه نیز به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد. بنابراین، شرکت ما باید  ۸۰ درصد انرژی و وقت خود را روی حل مسائل حاشیه‌ای متمرکز کند و تنها ۲۰ درصد دیگر را به مسائل فنی و تکنولوژیکی تولید اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت فراسازان پیچ گستر پارس با بیان اینکه شرکت ما عضو انجمن سازندگان صنعت نفت ایران است، تاکید کرد: در این انجمن طی یکی دو سال اخیر، بحث ساخت داخلی بسیاری از قطعات مصرفی در صنعت نفت ازجمله پیچ و مهره را دنبال می‌کنیم. هرچند که در بودجه ارائه شده برای سال ۱۳۹۹، بخش ساخت و ساز همچنان در تنگنا و رکود به سر می‌برد.

محمدی اندرود در پایان با اشاره به رتبه دهم ایران در رده‌بندی تولیدکنندگان فولاد جهان، بیان کرد: رسیدن به این عنوان اتفاقی نبوده و بسیار ارزشمند است و نشان از توانمندی بالای صنعتگران ایرانی دارد. به همین دلیل باید از این پتانسیل‌ها بیشتر بهره برد؛ اما این عنوان برای مسئولان اهمیت چندانی ندارد زیرا باز هم مشاهده می‌شود برنامه‌ریزی‌ها در جهت افزایش و حمایت از تولید نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1294

نوشته‌های مشابه