• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان مطرح کرد:

رونق صادرات در گرو رفع تعهد ارزی

  • کد خبر : 9212
  • 11 دی 1401 - 13:07
رونق صادرات در گرو رفع تعهد ارزی
مدیرعامل شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان، تولیدکننده اتصالات برنجی گفت: در راستای تسهیل شرایط حاکم بر بازار، نیاز است دولت در خصوص بهبود موانع موجود مانند رفع تعهدات ارزی گام بردارد. تحقق این امر در ارتباط با شرکت‌هایی همچون ابرش که محصول نهایی را به سایر کشورها صادر می‌کنند، بیشتر احساس می‌شود؛ چراکه رقبای قدرتمندی مانند چین و ترکیه داریم و اگر موانع موجود در زمینه تعهدات ارزی رفع نشود، امکان صادرات مطلوب و در نتیجه توانایی رقابت پایاپای در عرصه بین‌المللی را نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان، تولیدکننده اتصالات برنجی گفت: در راستای تسهیل شرایط حاکم بر بازار، نیاز است دولت در خصوص بهبود موانع موجود مانند رفع تعهدات ارزی گام بردارد. تحقق این امر در ارتباط با شرکت‌هایی همچون ابرش که محصول نهایی را به سایر کشورها صادر می‌کنند، بیشتر احساس می‌شود؛ چراکه رقبای قدرتمندی مانند چین و ترکیه داریم و اگر موانع موجود در زمینه تعهدات ارزی رفع نشود، امکان صادرات مطلوب و در نتیجه توانایی رقابت پایاپای در عرصه بین‌المللی را نخواهیم داشت.

جمال رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان (ابرش) فعالیت خود را در ناحیه صنعتی توس در استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۱ آغاز کرد. هدف از تاسیس این شرکت، تولید انواع شیرآلات بهداشتی، لوله‌های چند‌لایه ترکیبی و اتصالات برنجی مربوطه (از نوع کوپلی و پرسی)، شیلنگ‌ سیم بافت (از نوع پیسوال و پکیجی)، شیرهای صنعتی و ساختمانی که به روش فورجینگ تولید می‌شوند (از جمله شیر ماشین لباس‌شویی، پیسوال، شیلنگی و…)، محصولاتی که به روش تزریق از جنس زاماک تولید می‌شوند (از جمله دستگیره شیرآلات بهداشتی) و نیز محصولات پلاستیکی بهداشتی ساختمانی بوده است.

وی افزود: هم‌اكنون شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان (ابرش) با ظرفيت اسمی توليد ساليانه ۵۰۰ تن انواع شیرآلات بهداشتی، لوله و اتصالات و… همچنین با به‌كارگيری بيش از ۲۵۰ نفر پرسنل توانمند و متخصص، قادر به توليد شیرآلات بهداشتی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و… است. لازم به ذکر است اکثر واحدهای تولیدی از جمله مجموعه ابرش، کمتر از ظرفیت واقعی تولید می‌کنندکه دلیل عمده آن نیز محدودیت‌های سرمایه در گردش و کمبود منابع انسانی است.

مدیرعامل شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان تصریح کرد: مشتریان شیرآلات بهداشتی و لوله و اتصالات برنجی بسیار زیاد است و مصرف‌کنندگان آن، عمدتا پروژه‌های ساختمانی هستند اما پروژه‌های بزرگ دولتی مانند شرکت آب و فاضلاب برای مصارف خاص از لوله‌های سایز بیشتر از ۲۵ تا ۳۲ و همچنین در بحث آبرسانی از لوله‌های سایز ۱۶ و ۲۰ استفاده می‌کنند. شرکت ابرش با بیش از ۱۲ سال سابقه، در زمینه‌های مختلف نوآوری داشته است و با ثبت طرح‌ها و ایده‌های اختصاصی خود، باعث ایجاد تنوع طرح، رنگ و کیفیت محصولات تولیدی خود شده و برای مشتریان امکان انتخاب را به گونه‌ای فراهم آورده است که با حصول اطمینان از عدم تکرار‌پذیری، اقدام به انتخاب مدل، رنگ و طرح دلخواه خود کنند.

جای خالی نیروی انسانی متخصص

رضوی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: کلیه محصولات تولیدی ابرش از مرغوب‌ترین نوع مواد اولیه تولید شده است. مواد اولیه فلزی در صنعت شیرآلات بهداشتی، لوله و اتصالات و…، برنج است. خوشبختانه در این زمینه مشکل خاصی نداریم زیرا از آنجایی که ایران خود تولیدکننده مس است و برنج نیز به عنوان آلیاژی از این فلز شناخته می‌شود، بنابراین برنج مورد نیاز خود را از شرکت صنایع مس شهید باهنر و مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تامین می‌کنیم. ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز، از دیگر معضلاتی است که در حال حاضر عملکرد مجموعه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در خصوص استفاده از ضایعات برنجی در تولید محصول، اظهار کرد: در مجموعه ابرش برخلاف بعضی تولیدکنندگان لوله و اتصالات برنجی، به هیچ‌ وجه از ضایعات برنجی به عنوان ماده اولیه استفاده نمی‌کنیم بلکه شمش برنجی استاندارد آنالیزشده را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان در ادامه اضافه کرد: در این صنعت، بیش از ۸۰۰ برند برای انواع شیرآلات بهداشتی و برنجی ثبت شده است اما تولیدکننده واقعی حتی به تعداد انگشتان دست وجود ندارد و این امر باعث آشفتگی بازار می‌شود. بدون شک میان تولید‌کنندگانی که از ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته و نیز مواد اولیه باکیفیت در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، با تولیدکنندگانی که به اصطلاح زیرپله‌ای نامیده می‌شوند و استفاده از ضایعات برنجی را در دستور کار خود قرار می‌دهند، تفاوت بسیاری وجود دارد.

رضوی با اشاره به اینکه سرمایه اصلی هر واحد صنعتی منابع انسانی است، تاکید کرد: در بسیاری از مواقع تلاش کردیم تا نیروهای جوان و متخصص برای مجموعه استخدام کنیم که متاسفانه این امر محقق نشد زیرا نسل جدید تمایلی به فعالیت در حوزه تولید ندارد و تا زمانی که نسل قدیمی با تجربه مشغول به کار است، مشکلات کمتری به سراغ ما می‌آید اما در آینده نزدیک باید به سراغ تکنولوژی روز که جایگزین نیروی انسانی می‌شود، برویم و چاره‌ای جز این نیز نداریم.

فرایند تولید اتصالات برنجی

وی در خصوص فرایند تولید شیرآلات و اتصالات برنجی، ابراز کرد: بدنه برنجی شیرآلات، به دو روش ریخته‌گری و ماشین‌کاری شمش تولید می‌شوند. برنج ترکیبی از فلزات مختلف است که مهم‌ترین آن‌ها، مس با مقدار حدود ۶۲ درصد و روی در حدود ۳۳ درصد است و البته بر اساس استاندارد ایران، مقدار فلز سرب در این ترکیب باید کمتر از ۲٫۵ درصد باشد.

این تولیدکننده اتصالات و شیرآلات برنجی در همین راستا ادامه داد: ریخته‌گری شامل سه روش با قالب‌های ماسه‌ای، دایکست و ریژه است. ریخته‌گری به روش ماسه‌ای، همان ریخته‌گری سنتی است که در آن قالب‌های یک بار مصرف از جنس ماسه ساخته می‌شود و پس از ریختن مواد مذاب در آن و سرد شدن، با زدودن ماسه‌ها محصول مورد‌ نظر به دست می‌آید. کیفیت سطوح به دست آمده توسط این روش بسیار ناچیز و دارای خلل و فرج فراوان بوده و حتی پس از ماشین‌کاری نیز دارای سطحی ناهموار است. روش دایکست نیز بیشتر برای تولید قطعات آلومینیومی و آلیاژهای روی استفاده می‌شود. مقصود از قالب ریژه، قالب از جنس فولاد است که فرم خارجی بدنه شیرآلات را تشکیل می‌دهد و منظور از قالب ماهیچه‌گیری، قالب از جنس فولاد جهت ساخت ماهیچه برای ایجاد مسیرها و حفرات مورد نیاز داخل بدنه شیرآلات است. ماهیچه ترکیبی از نوعی ماسه خاص با دانه‌بندی مناسب و چسب مخصوص بوده که به کمک دستگاه‌های تمام اتوماتیک تولید می‌شود و داخل قالب ریژه قرار می‌گیرد و پس از ریخته‌گری به دلیل حرارت بسیار بالای مذاب، چسب می‌سوزد و ترکیب شکسته می‌شود و بنابراین به راحتی از داخل بدنه شیر تخلیه می‌شود.

رضوی مطرح کرد: ریخته‌گری با استفاده از قالب‌های ریژه، یکی از بهترین روش‌های ریخته‌گری بوده که محصول نهایی آن بسیار با‌کیفیت است. پس از ریخته‌گری، اضافات قطعات توسط اره‌های صنعتی بریده و پس از خالی کردن ماسه مخصوص از داخل بدنه شیرآلات، قطعات برای تکمیل فرایند به واحد ماشین‌کاری، منتقل می‌شود. مقصود از ماشین‌کاری، انجام فرایندهای تراش، سوراخ‌کاری، ایجاد رزوه، حدیده فورج شده و نیز شمش‌های برنجی به روش براده‌برداری با کمک دستگاه تراش و قلاویزکاری، شیار‌زنی روی قطعات ریخته‌گری است. منظور از پرداخت‌کاری، جلا دادن سطح و از بین بردن خطوط احتمالی ایجاد شده روی آن و از این طریق، آماده‌سازی قطعات جهت انجام فرایند آبکاری، رنگ‌کاری و پوشش‌دهی در خلاء است.

به گفته وی، در فرایند ماشین‌کاری تنه شیرآلات، به صورت مستقیم از شمش برنج تولید می‌شود و به همین دلیل، محدودیت تنوع طرح در این روش نسبت به روش ریخته‌گری بیشتر است.

صادرات مطلوب در گرو تعامل اثربخش دولت

مدیرعامل شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تحریم‌ها تا چه میزان بر عملکرد شرکت شما تاثیرگذار بوده است، اذعان کرد: تحریم در هر شرایطی بر فعالیت یک مجموعه تاثیرگذار خواهد بود اما تحریم‌ها بر بازار داخلی و فروش محصولات در داخل ایران تاثیر زیادی ندارند زیرا اقلام وارداتی در تولید شیرآلات بهداشتی بسیار ناچیز است.

رضوی در ادامه به حضور ایران در بازارهای بین‌المللی در حوزه اتصالات برنجی اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان ایرانی در حوزه شیرآلات بهداشتی و اتصالات برنجی توانمند هستند اما متاسفانه در بحث صادرات با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو هستیم که این امر به سیاست‌های نادرست دولت مرتبط است. به ویژه در زمینه رفع تعهدات ارزی که قانون جدید اعمال شده در این بخش به هیچ وجه معقولانه نیست؛ چراکه باعث می‌شود صادرات محصول با ریسک بالایی انجام ‌شود و در نهایت تولیدکننده دچار دغدغه‌های ذهنی و مالی فروانی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سراسر جهان، صادرات یک افتخار هم برای کشور و هم برای تولیدکننده محسوب می‌شود اما متاسفانه در ایران افراد به دنبال آن هستند تا محصولات خود را با نام و یا برند دیگری صادر کنند که دلیل آن هم ترس از قوانین ناقص و خلق‌الساعه دولت و هیئت وزیران است. در همین راستا اگر نرخ ارز آزاد و متعارف شود، بازار به ثبات نسبی دست خواهد یافت. این در حالی است که خرید مواد اولیه با نرخ ارز آزاد صورت می‌پذیرد اما از آن طرف نرخ ارز را دستوری نگه داشته و اختلاف بین این دو باعث افزایش بهای تمام شده محصول برای مشتری و در نتیجه سبب سلب اعتماد آن‌ها به بازرگانان ایرانی می‌شود.

این فعال صنعت مس تاکید کرد: شرایط شرکت‌های ایرانی برای صادرات با واقعیت‌های بازار فاصله دارد. گاهی با برخی از خریداران و کارفرمایان خارجی به تفاهم می‌رسیم اما به محض آماده شدن قرارداد، تغییر قیمت‌ مواد اولیه در داخل عملا تمام برنامه‌ریزی‌های ما را مختل می‌سازد و مجبور می‌شویم قیمت‌های جدید ارائه کنیم که این‌ اتفاقات برای طرف خارجی قابل پذیرش نیست و صادرات در پایان به سرانجام نمی‌رسد.

رضوی در ادامه به اهمیت صادرات محصولات به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهد. صادرات محصولات تولیدی ما به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌شود و با توجه به کیفیت تولیدات خود، به تازگی در حال رایزنی با برخی از کشورهای اروپایی هستیم که امیدواریم بتوانیم به اروپا هم صادرات داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای رفع مشکلات صادراتی چیست، بیان کرد: در راستای تسهیل شرایط حاکم بر بازار، نیاز است دولت در خصوص بهبود موانع موجود مانند رفع تعهدات ارزی گام بردارد. تحقق این امر در ارتباط با شرکت‌هایی همچون ابرش که محصول نهایی را به سایر کشورها صادر می‌کنند، بیشتر احساس می‌شود؛ چراکه ما رقبای قدرتمندی مانند چین و ترکیه داریم و اگر موانع موجود در زمینه تعهدات ارزی رفع نشود، امکان صادرات مطلوب و در نتیجه توانایی رقابت پایاپای در عرصه بین‌المللی را نخواهیم داشت. بنابراین لازم است دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه ویژه‌ای به حوزه صادرات شرکت‌هایی که محصول تمام شده خود را در بازار عرضه می‌کنند، داشته باشند. برای مثال، این امر بر صادرات محصول به کشوری نظیر افغانستان که واحد پول ما را به رسمیت می‌شناسد نیز تاثیر گذاشته و باعث دشوار شدن فرایند صادرات به این کشور همسایه شده است.

ظرفیت بالای ایران در روابط تجاری

مدیرعامل شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان در خصوص مقایسه ایران با کشورهای همسایه، عنوان کرد: با توجه به اینکه ایران تولیدکننده مس است و معادن مس بزرگی را در اختیار دارد، در نتیجه در تولید و رقابت در حوزه صنعت شیرآلات و اتصالات برنجی می‌تواند پیشتاز باشد اما به نوعی در کشورهایی که با آن‌ها تبادلات تجاری داریم، ترکیه و چین رقبای ما محسوب می‌شوند. حال با توجه به اینکه در ایران نیروی انسانی و انرژی ارزان است و همچنین تولیدکننده مواد اولیه هستیم، در صورت تولید محصول باکیفیت، برگ برنده در دست ایران خواهد افتاد اما تنها عاملی که تولیدکنندگان داخلی در بازارهای مشترک با رقبای خارجی با آن رو‌به‌رو هستند، روابط خارجی ایران است که متاسفانه عملکرد آن‌ها را غیر‌قابل پیش‌بینی کرده است و چون از طرفی اقتصاد کشور تحت‌الشعاع سیاست قرار دارد، سبب شده است تا نتوانیم نتیجه مطلوبی را از بازارهای مشترک کسب کنیم.

رضوی اضافه کرد: محصولات تولیدشده در داخل مجموعه، توانایی رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارد و از لحاظ کیفیت با این نمونه‌ها مطابقت می‌کند. در یک نگاه کلی، صنعت شیرآلات و اتصالات کشور می‌تواند به رقابت با محصولات مشابه خارجی بپردازد.

وی ضمن اشاره به بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات تخصصی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت فورج فلزات رنگین پارسیان برای تولید محصول، از ماشين‌آلات متنوعی که ساخت ایتالیا و چین مطابق با تكنولوژی روز دنياست، استفاده می‌کند. همچنین سالهاست با برخی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و ماشین‌آلات قرارداد می‌بندیم تا قطعاتی را که از نقاط مختلف دنیا خریداری کرده‌ایم، اسمبل کند و مشکلی در این زمینه نداریم.

این تولیدکننده اتصالات برنجی تصریح کرد: برای تولید انواع مختلف شیرآلات و اتصالات، هم ماشین‌آلات داخلی و هم خارجی وجود دارد و مجموعه ابرش از تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت ایران نیز استفاده می‌کند.

رضوی در پایان در ارتباط با چشم‌انداز صنعت شیرآلات و اتصالات در کشور، مطرح کرد: شرایط این صنعت در حال حاضر مناسب است و اگر دسترسی به بازارهای بین‌المللی تسهیل شود و همچنین یک وضعیت پایدار و امن به صورت مداوم در بخش صادرات برقرار باشد، بدون شک صنعت شیرآلات ایران قابلیت توسعه و پیشرفت فراوانی دارد و همچنین اگر بتوانیم تکنولوژی تولید را در این صنعت به روز کنیم، آینده بسیار درخشان در انتظار آن خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9212

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.