• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر تولید شرکت ذوب آلیاژ:

روی تعیین‌کننده قیمت مقاطع برنجی است/ واردات تجهیزات پیشرفته به‌صرفه نیست

  • کد خبر : 3306
  • 10 شهریور 1399 - 12:26
روی تعیین‌کننده قیمت مقاطع برنجی است/ واردات تجهیزات پیشرفته به‌صرفه نیست
مدیر تولید شرکت ذوب آلیاژ گفت: در دو سال اخیر افزایش شدید قیمت‌ مواد اولیه در تولید مقاطع مسی و برنجی اخلال ایجاد کرده و در این میان، افزایش قیمت روی بیشتر از مس در هزینه تمام شده تولید برنج تاثیرگذار بوده است. به همین جهت اغلب تولیدکنندگان مقاطع مسی و برنجی ترجیح می‌دهند از ضایعات به عنوان مواد اولیه استفاده کنند.

مدیر تولید شرکت ذوب آلیاژ گفت: در دو سال اخیر افزایش شدید قیمت‌ مواد اولیه در تولید مقاطع مسی و برنجی اخلال ایجاد کرده و در این میان، افزایش قیمت روی بیشتر از مس در هزینه تمام شده تولید برنج تاثیرگذار بوده است. به همین جهت اغلب تولیدکنندگان مقاطع مسی و برنجی ترجیح می‌دهند از ضایعات به عنوان مواد اولیه استفاده کنند.

احمد ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه ذوب آلیاژ در سال ۱۳۶۸ احداث شد و از سال ۱۳۶۹ به مرحله تولید انبوه رسید و تاکنون بدون وقفه به فعالیت خود ادامه داده است. کارخانه تا چهار سال گذشته در منطقه خاتون‌آباد قرار داشت و سپس به شهرک صنعتی عباس‌آباد نقل مکان کرد. از ابتدای فعالیت خود با هدف ارائه محصول با کیفیت به عرصه تولید گام نهادیم که خوشبختانه در این موضوع موفق ظاهر شدیم و در بازار یک شرکت صاحب‌نام محسوب می‌‌شویم.

وی افزود: مجموعه ذوب آلیاژی به عنوان تولیدکننده مقاطع برنجی شناخته شده است. این صنعت جزو صنایع مادر محسوب می‌شود و محصولات و قطعات تولیدی شرکت، مواد اولیه صنایع پایین‌دستی مانند تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی، شیرآلات آب و گاز هستند و در واقع شرکت‌های تولیدکننده انواع شیرآلات بخش اعظم مشتریان ما را تشکیل می‌دهند. صنایع خودروسازی و لوسترسازی نیز کم و بیش از قطعات برنجی شرکت ذوب آلیاژ استفاده می‌کنند. تقاضا در بازار داخلی به حدی زیاد است که فقط می‌توانیم پاسخ‌گوی مشتریان داخلی باشیم و تاکنون به صورت مستقیم صادرات نداشته‌ایم اما شرکت‌های واسطه محصولات ما را به کشورهایی همچون ترکیه صادر می‌کنند. به طور کلی، ارزش افزوده مقاطع مسی و برنجی بسیار اندک است و اغلب کشورها ترجیح می‌دهند این محصولات را به کالای دیگری در صنایع پایین‌دستی تبدیل کرده و سپس آن محصولات را صادر کنند.

میزان تقاضا ۳۰ درصد بیشتر از عرضه است

مدیر تولید شرکت ذوب آلیاژ تصریح کرد: در حال حاضر میزان سفارش‌های مشتریان داخلی ۳۰ درصد بیش از توان و ظرفیت تولید ما بوده و به همین دلیل انگیزه کمتری برای همکاری با مشتریان و شرکت‌های خارجی داریم البته در دو سال اخیر موضوع صادرات را در برنامه‌های خود قرار داده بودیم اما به دلیل نوسانات شدید قیمتی، عملا شرایط صادرات دشوار شد و با مشتری خارجی نمی‌توانستیم به یک توافق قیمت درست و اقتصادی برسیم. به عنوان مثال، در این مدت قیمت موادی مانند روی در ایران به صورت ناگهانی و غیر منطقی افزایش یافت و امکان صادرات با قیمت بالاتر از سوی مشتریان خارجی پذیرفته نبود. در واقع تغییر قیمت‌ها در ایران فارغ از نرخ‌های جهانی بوده و بیشتر تحت تاثیر افزایش نرخ ارز است و هیچ منطق و استدلالی در پشت پرده این افزایش قیمت‌ها نیست.

ناصری اذعان کرد: قیمت مس کم و بیش قابل کنترل است و با توجه به قیمت‌گذاری‌های بورس فلزات لندن و ارز نیمایی تا حدی شرایط خوبی دارد اما در رابطه با برنج موضوع کاملا متفاوت است. برنج، آلیاژی از مس و روی بوده که قیمت نهایی آن اغلب تحت تاثیر نوسانات نرخ فلز روی است. برای یک مدت صادرات روی ممنوع اعلام شده بود که با رفع ممنوعیت آن شاهد افزایش غیر منطقی قیمت روی در بازار بودیم.

وی ادامه داد: مس، سرب و روی سه ماده اولیه برای تهیه مقاطع برنجی هستند. معادن سرب و روی بسیاری در ایران وجود دارد و کارگاه‌های زیادی نیز شمش سرب و روی تولید می‌کنند. در تامین سرب و روی در واقع مشکلی خاصی نداریم فقط موضوع قیمتی در این بین مطرح است که تاکنون توانسته‌ایم آن را کنترل کنیم. در خصوص مس باید گفت که اگر بخواهیم از کاتد مس که بالاترین درجه خلوص را دارد، استفاده کنیم، از نظر اقتصادی و قیمتی برای ما مقرون‌‌به‌صرفه نیست. در نتیجه ضایعات مس موجود در بازار را برای آلیاژسازی ترجیح می‌دهیم. می‌توان گفت تمام قطعه‌سازان برنجی از ضایعات مس استفاده می‌کنند. ضایعاتی همچون کابلی، ذوبی، ظروف مسی، لوله مسی ازجمله پر طرفدارترین ضایعات مصرفی در صنعت قطعه‌سازی محسوب می‌شوند.

قیمت‌گذاری ضایعات تحت تاثیر نرخ کاتد مس است

مدیر تولید شرکت ذوب آلیاژ عنوان کرد: برای خرید از بورس کالا شرایط خاصی تعریف شده که برای صنایعی همچون ما تقریبا دست‌یافتنی نیست و اگر بخواهیم به صورت نقدی از تالار صنعتی خرید کنیم، از نظر هزینه‌ای برای ما مقرون‌به‌صرفه نیست. در نتیجه ترجیح دادیم که به جای خرید مس از بورس کالا از ضایعات مس استفاده کنیم. قیمت ضایعات نیز تحت تاثیر بورس فلزات لندن، نرخ ارز و بورس کالا است و بر اساس قیمت کاتد عرض شده در بورس کالا،قیمت نهایی ضایعات نیز ارزش‌گذاری می‌شود. پیش‌بینی قیمت مس در ایران اصلا ممکن نیست و گاهی اوقات شاهد اتفاقات غیر منتظره‌ای هستیم.

وی افزود: در دنیا اتفاقات گوناگونی در حال رخ دادن است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روند قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، از بهمن ماه سال گذشته اپیدمی ویروس کرونا موجب تعطیلی بسیاری از صنایع و کارخانه‌های بزرگ در دنیا شده و چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار مس جهان فعالیت خود را تعطیل کرده است. این موضوع در برهه‌ای از زمان موجب افت شدید قیمت‌ مس شد. در نتیجه پیش‌بینی قیمت‌ها عملا غیر ممکن است اما به طور کلی به دلیل افزایش خودروهای برقی و افزایش مصرف مس در دنیا، آینده صنعت مس را روشن متصور شده‌اند.

واردات مقاطع مسی روند کاهشی را طی می‌کند

ناصری در رابطه با محصولات برنجی و مسی وارداتی تاکید کرد: بسیاری از محصولات برنجی و مسی در کشور تولید می‌شوند و نمونه خارجی آن در بازار وجود ندارد، اما در رابطه با برخی محصولات مانند لوله مسی باید گفت به دلیل کمبود واحدهای تولیدی آن در کشور موارد وارداتی نیز در بازار مشاهده می‌شود که اغلب ساخت کشور هستند. اگرچه در حال حاضر میزان واردات لوله مسی نیز به صورت چشمگیری کاهش داشته است. در خصوص سایر مقاطع مسی و برنجی مانند مقاطع توخالی و توپر که محصول اصلی شرکت ذوب آلیاژ هستند، باید گفت از سال‌های گذشته تا کنون کارگاه و کارخانه‌های داخلی فعال در این زمینه توانسته‌اند به خوبی بازار داخلی را پوشش دهند و پاسخ‌گوی تمام تقاضاها باشند. در نتیجه نیاز به واردات مقاطع مسی به صفر رسیده است.

مدیر تولید شرکت ذوب آلیاژ در رابطه با فرآیند تولید و تکنولوژی مورد استفاده در صنعت مقاطع مسی، توضیح داد: نوع تکنولوژی مصرفی برای ساخت مقاطع برنجی و مسی تقریبا در تمام واحدهای تولیدی به یک شکل است. برای تولید این نوع مقاطع از فرآیند اکستروژن استفاده می‌کنیم. می‌توان گفت تجهیزات و دستگاه‌های مجموعه ذوب آلیاژی مربوط به ۲۵ سال گذشته است اما برای خرید دستگاه‌های مدرن در شرایط فعلی علاوه بر قیمت‌های سرسام‌آور با محدودیت‌های وارداتی و نقل و انتقالات مالی نیز مواجه هستیم البته برای خرید برخی دستگاه‌ها مانند تاب‌گیر اقدام کردیم که نمونه‌های اروپایی آن قیمت‌های نجومی داشتند. باید گفت هزینه‌ای که صرف خرید دستگاه با تکنولوژی بالا می‌شود، بسیار فراتر از سود حاصل از تولید با همان دستگاه است. بنابراین با احتساب نرخ ارز، به خرید تجهیزات روز دنیا نباید فکر کرد.

وی ابراز کرد: ماشین‌آلات مدرن سرعت تولید را افزایش می‌دهد و برای مجموعه‌هایی که روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن تولید دارند مفید است. در صورتی که در حال حاضر صادرات محصول وضعیت مساعدی ندارد و بازار داخلی نیز به طور کامل پوشش داده می‌شود. در نتیجه خرید تجهیزات مدرن و افزایش ظرفیت تولید محصول صرفه اقتصادی ندارد. ما ترجیح می‌دهیم در این برهه از زمان به روش سنتی عمل کنیم و با این وجود کماکان محصولات با کیفتی تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنیم.

برترین تکنولوژی متعلق به آلمانی‌ها است

ناصری خاطرنشان کرد: مقاطع و لوله مسی ساخت ایران از نظر کیفیت با برندهای اروپایی برابری می‌کند اما از لحاظ تکنولوژی از آن‌ها خیلی عقب هستیم. کشور آلمان در بحث صنعت، تکنولوژی و ساخت ماشین‌آلات حرف اول را در دنیا می‌زند و به واسطه همین دستگاه‌ها قطعات مسی با کیفیتی را تولید می‌کند. کشور ایتالیا نیز در این خصوص در رتبه دوم قرار دارد و یک مجموعه تولیدی در این کشور وجود دارد که ماهانه بالغ بر ۶ هزار تن یعنی چندین برابر مجموع میزان تولید کارخانه‌های ایرانی مقاطع مسی تولید می‌‌کند و به تمام نقاط دنیا نیز صادرات دارند.

مدیر تولید شرکت ذوب آلیاژ در رابطه با مشکلات موجود در صنعت مقاطع مسی توضیح داد: مهم‌ترین مورد در بحث تولید، مواد اولیه است که دو فاکتور قیمت و کیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر، تمام دغدغه تولیدکنندگان ثبات قیمت است. قیمت ۱۰۰ تن مس، بالغ بر یک میلیارد تومان برآورد می‌شود که این میزان مواد اولیه برای تولید یک ماهه مجموعه میزان ناچیزی محسوب می‌شود. خرید مواد اولیه به صورت نقدی و فروش محصول به صورت اقساط پرداخت می‌شود که این عدم تعادل به مرور موجب کمبود نقدینگی شده و خرید مواد اولیه را دشوار کرده است. ذهن تولیدکننده به جای اینکه متمرکز مسائل تولید و در پی افزایش کیفیت و میزان ظرفیت خود باشد، مشغول قیمت مواد اولیه و نوسانات ناشی از آن است و در واقع تامین مواد اولیه بزرگ‌ترین چالش این صنعت محسوب می‌شود.

افزایش ظرفیت را در برنامه داریم

ناصری در خصوص چشم‌انداز مجموعه ذوب آلیاژ گفت: وضعیت کنونی مجموعه مطلوب است و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در روند کیفیت و تولید داشتیم و محصولات ما را به عنوان برند در سطح بازار می‌شناسند. در آینده قصد داریم با استفاده از امکانات داخلی تا جایی که امکان دارد ظرفیت تولید را افزایش دهیم که به طور کامل پاسخ‌گوی نیاز مشتریان باشیم.

وی در مورد صنعت مس خاطرنشان کرد: صنعت مس کشور شرایط مطلوبی دارد و همچنین آینده روشنی را برای این صنعت متصور هستند. همچنین صنایع پایین‌دستی مس نیز تاکنون خوش درخشیده‌اند. به عنوان مثال، در صنعت شیرآلات، محصولات تولیدی از نظر کیفیت با نمونه‌های خارجی برابری می‌کنند و برای صادرات بسیار مطلوب هستند. همچنین در لوسترسازی نیز در رده پنجم دنیا قرار داریم. اگر مشکلات اقتصادی کشور حل شود و دولت نیز در خصوص صادرات از تولیدکنندگان حمایت کند، صنعت مس پیشرفت و توسعه دوچندانی خواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3306

نوشته‌های مشابه