• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

رکوردشکنی صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری

  • کد خبر : 11135
  • 06 بهمن 1401 - 7:05
رکوردشکنی صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری
رئیس کل گمرک گفت: صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری برای اولین بار رکورد زد و به ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

رئیس کل گمرک گفت: صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری برای اولین بار رکورد زد و به ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از بازار، محمد رضوانی‌فر بیان کرد: میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و برق در ۱۰ ماهه سال جاری، بالغ بر ۱۰۳ میلیون تن و به ارزش ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که این میزان صادرات غیر‌نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش ۲٫۹۳ درصدی در وزن و ۱۷٫۶۶ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

وی در همین راستا افزود: میزان واردات کشور در این مدت به میزان ۳۱ میلیون تن به ارزش ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که کاهش ۷٫۶ درصدی در وزن و افزایش ۱۶٫۸۶ درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: در این مدت متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۵ دلار در ۱۰ ماهه سال گذشته، به ۴۴۰ دلار در ۱۰ ماهه سال جاری رسیده که نشانگر رشد ۱۴٫۳۱ درصدی است.

رضوانی‌فر در خصوص متوسط ارزش گمرکی کالای وارداتی، اظهار داشت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی یک هزار و ۵۷۱ دلار بوده که نسبت به رقم یک هزار و ۲۴۹ دلار در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۲۵٫۷۴ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که سهمی بالغ بر ۱۵٫۴ درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل گمرک ایران مطرح کرد: بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی در این مدت، کشورهای چین با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و هند با ‌یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

رضوانی‌فر اضافه کرد: این پنج کشور، در مجموع سهمی در حدود ۷۳٫۹۶ درصد از وزن و ۷۶٫۳۰ درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور را به خود تخصیص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های گمرک، پنج کشور عمده طرف معامله واردات، کشورهای امارات متحده عربی با ۱۵ میلیارد دلار، چین با ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، هند با دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. این پنج کشور در مجموع از نظر وزنی ۶۵٫۱۹ درصد و از نظر ارزشی ۷۵٫۶۷ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس کل گمرک ایران ضمن تاکید بر سیاست گمرک در جهت روان‌سازی، تسهیل‌گری و حمایت ویژه از توسعه ترانزیت خارجی، یادآور شد: ترانزیت خارجی کشور طی ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، با رشد ۷٫۴۳ درصدی بالغ بر ۱۱ میلیون تن بوده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11135

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.