• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران:

زخم عمیق مشکلات در سال گذشته دهان باز کرد

  • کد خبر : 5834
  • 29 اردیبهشت 1400 - 21:02
زخم عمیق مشکلات در سال گذشته دهان باز کرد
مدیرعامل شرکت تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران گفت: در سال 1399، تمام تولیدکنندگان در صنایع مختلف ازجمله صنعت سرب و روی با چالش‌های گوناگونی مواجه شدند اما ریشه تمام آن‌ها به سال‌های قبل برمی‌گردد و اتفاقاتی مانند شیوع ویروس کرونا و جهش نرخ ارز در سال گذشته، تنها باعث نمایان‌تر شدن معضلات بخش تولید شد.
مدیرعامل شرکت تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران گفت: در سال ۱۳۹۹، تمام تولیدکنندگان در صنایع مختلف ازجمله صنعت سرب و روی با چالش‌های گوناگونی مواجه شدند اما ریشه تمام آن‌ها به سال‌های قبل برمی‌گردد و اتفاقاتی مانند شیوع ویروس کرونا و جهش نرخ ارز در سال گذشته، تنها باعث نمایان‌تر شدن معضلات بخش تولید شد.

محرمعلی شیخ‌محمدی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۸ پروانه بهره‌برداری واحد تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران صادر شد و از سال ۱۳۹۲، فعالیت تولیدی خود را آغاز کردیم. این شرکت در زمینه تولید شمش سرب از مواد خام و بازیافتی فعالیت می‌‌کند که هر کدام خطوط تولید جدا به همراه ظرفیت تولید جداگانه دارند. مواد اولیه مورد استفاده، خاک و همچنین سرباره‌های سرب هستند.

وی افزود: منبع اصلی تامین مواد اولیه ما کارخانه‌های باتری‌سازی هستند که از آن‌ها سرباره سرب گرفته می‌شود و برای تولید شمش از آن استفاده می‌کنیم.علاوه‌براین، معادن سرب و روی که دارای واحد فراوری هستند و خاک‌های اکسیدی و سولفیدی تولید می‌کنند نیز از منابع تامین مواد اولیه شرکت ما به حساب می‌آیند. قابل ذکر است که بیشتر از خاک اکسیدی برای تولید محصصولات خود استفاده می‌کنیم.

میزان تولید در هر دوره متغیر است

این تولیدکننده سرب گفت: در حال حاضر، می‌توانیم روزانه ۱۰ تا ۲۰ تن شمش سرب تولید کنیم که این میزان بستگی به میزان تامین مواد اولیه‌ و عیار آن، دارد. به عنوان مثال، اگر ۲۰ تن خاک ۵۰ درصد فلز محتوی وارد خط تولید کنید، ۲۰ تن شمش سرب می‌توانید تولید کنید و اگر ۲۰ تن خاک ۱۰ درصد فلز محتوی را مورد استفاده قرار دهید، توانایی تولید دو تن شمش سرب را خواهید داشت.

ریشه عمیق مشکلات

مدیرعامل شرکت تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران در تشریح چالش‌های به وجود آمده در سال ۱۳۹۹، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹، تمام تولیدکنندگان در صنایع مختلف ازجمله صنعت سرب و روی، با چالش‌های گوناگونی مواجه شدند اما باید گفت که معضلات تنها از سال ۱۳۹۹ به وجود نیامدند بلکه در سال‌های قبل ریشه دوانده بودند. مهم‌ترین معضل تولیدکنندگان، کمبود مواد اولیه است اما چالش‌های دیگر تولید به سازمان‌هایی نظیر مالیات و محیط زیست برمی‌گردد که قوانین سختگیرانه‌ای را نسبت به بخش تولید اعمال می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیشتر تولیدکنندگان با سازمان امور مالیاتی کشور دچار تنش هستند؛ وقتی یک شرکت نه فاکتور خرید و فروش داشته و نه محصولی به مشتری ارسال کرده است، چطور مشمول پرداخت مالیات می‌شود؟ اگر یک تولیدکننده خرید مواد اولیه انجام داده و محصول تولید و به فروش رسانده است، موظف است فاکتورهای خرید و فروش خود را به ماموران مالیاتی کشور ارائه کند و مالیات خود را بپردازد اما این سازمان باید شرایط تولیدکننده را نیز در نظر داشته باشد که آیا واحدی که برای اخذ مالیات به آن مراجعه کرده، فروش و کسب درآمد داشته یا خیر. به طور کلی، قوانین به جای اینکه کمک کند تا مشکلات تولیدکننده حل شود، به چالش‌های بخش تولید می‌افزاید.

بازرسی برای هزینه‌تراشی!

شیخ‌محمدی‌فرد خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ مسئولی برای آمارگیری از واحدهای تولیدی مبنی بر اینکه دریابد چه مشکلاتی دارند و چه زیرساخت‌هایی لازم است تا از این معضلات رهایی یابند و بتوانند سرپا شوند و به روند تولید خود ادامه دهند، مراجعه نمی‌کند و تنها دلیل سر زدن به شرکت‌ها از سوی نهادهای نظارتی، اخذ مالیات، جریمه دیرکرد پرداخت در مالیات و از این قبیل امور است. تاکنون هیچ یک از وعده مسئولین مبنی بر کمک به تولیدکنندگان با ارائه وام‌های کم‌بهره و تسهیلات ویژه محقق نشده است. البته ممکن است تولیدکنندگان پایتخت‌نشین از این مزایا بهره‌مند شده باشند اما ما تاکنون نتوانستیم از بانک‌ها کمکی برای رفع تقریبی مشکلات دریافت کنیم.

ورود سرب به محیط زیست ممنوع!

این تولیدکننده سرب در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص اینکه چه اندازه سازمان محیط زیست بر فعالیت واحدهای فراوری سرب و روی، نظارت دارد، تصریح کرد: این سازمان به عنوان نهاد حافظ امنیت محیط زیست وظیفه دارد در مدت زمان مشخصی که اغلب هر سه ماه یک مرتبه است، تجهیزات و ماشین‌آلات واحدها را بررسی کند تا هیچگونه نشت آلایندگی وجود نداشته باشد. سیستم‌های فیلتراسیون را هم جهت بررسی عدم خروج دودهای خطرناک نیز مدنظر دارند. این یک اصل برای تمام واحدهای سرب و روی است که باید به صورت کامل رعایت شود.

استفاده از خطوط تولید ایرانی

مدیرعامل شرکت تولیدی ریخته‌گری آذر سرب انگوران در خصوص خطوط تولید مورد استفاده در این شرکت، عنوان کرد: تکنولوژی تولید این شرکت ایرانی بوده و از ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که متخصصین ایرانی ساخته‌‍‌اند، استفاده می‌کنیم. در حقیقت همیشه تمایل بر این بوده که ماشین‌آلات و تکنولوژی تولید و دانش خارجی استفاده کنیم اما با توجه به ممنوعیت‌های وارداتی و چالش‌های موجود در این زمینه، نمی‌توانیم این امر را به سرانجام برسانیم. ضمن اینکه اگر هم بتوانیم واردات انجام دهیم، با توجه به جهش نرخ ارز، باید هزینه‌ای مانند ۵۰۰ هزار دلار صرف خرید تجهیزات خارجی کنیم که از لحاظ ریالی عدد بزرگی را شامل می‌شود. همچنین بعد از واردات باید هزینه عوارض گمرک هم پرداخت شود که در حال حاضر، همچین بودجه‌ای در دست نداریم که اقدام به واردات ماشین‌آلات خارجی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیاشمش سرب صادر می‌کنید یا خیر، اظهار کرد: به فکر صادرات محصول هستیم اما هنوز بستر لازم برای این کار فراهم نشده و این کار، موافقت و حمایت دولتمردان و مسئولین را می‌طلبد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5834
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد