• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب مطرح کرد:

زیان سنگین قطعی برق، روی دوش صنایع فولادی

  • کد خبر : 6442
  • 03 شهریور 1400 - 13:50
زیان سنگین قطعی برق، روی دوش صنایع فولادی
رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب گفت: قطعی برق باعث تحمیل هزینه‌ها و خسارت‌های سنگین به صنعت فولاد شده و اگر هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات ناشی از کمبود برق صورت نگیرد، ممکن است در آینده نزدیک شاهد فروپاشی برخی از شرکت‌های فولادی باشیم.
رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب گفت: قطعی برق باعث تحمیل هزینه‌ها و خسارت‌های سنگین به صنعت فولاد شده و اگر هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات ناشی از کمبود برق صورت نگیرد، ممکن است در آینده نزدیک شاهد فروپاشی برخی از شرکت‌های فولادی باشیم.

احمد سعدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: متاسفانه با اینکه دمای هوا اخیرا کاهش یافته اما قطعی برق شدیدا به گروه فولادی البرز غرب و زیرمجموعه‌های آن خسارت وارد کرده و تاکنون برق شرکت‌های ما قطع مانده است. در خصوص توقف قطعی برق صنایع و مشکلات ناشی از آن، نه تنها چاره‌اندیشی صورت نگرفته است، بلکه شرکت برق اطلاعیه‌هایی را مبنی بر تداوم قطع برق صنایع در جهت پایداری شبکه صادر می‌کند.

وی افزود: در واقع وزارت نیرو اعلام کرد صنایع فولادی باید با کمتر از ۱۰ درصد دیماند برق فعالیت کنند و میزان برق مصرفی نیز بر این اساس محاسبه می‌شود و اختصاص خواهد یافت. در حالی که ۱۰ درصد ظرفیت برق حتی کفاف روشنایی شرکت‌های تولیدی را نخواهد داد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب خاطرنشان کرد: این بخشنامه در حالی صادر شد که اقتصاد ایران، سال ۱۴۰۰ را با شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» آغاز کرد؛ بخشنامه‌ای که با شعار امسال فاصله زیادی دارد و صنایع مهم کشور را با چالش جدی در ماه‌های پیش‌ رو، مواجه کرده است. در واقع اختصاص تنها ۱۰ درصد دیماند برق برای یک خط تولید با این میزان فعالیت به‌ هیچ‌ وجه امکان‌پذیر نیست.

سعدی با ابزار تاسف اذعان کرد: پیش از تعطیلی و قطعی برق اجباری، واحدهای تولیدی ما با ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار بودند، اما متاسفانه با وجود دو کارخانه شمش و یک کارخانه نورد، حدود دو ماه است که از تولید خبری نیست و علنا واحدهای تولیدی شرکت ذوب آهن البرز غرب تعطیل شده است و دستگاه‌ها خاک می‌خورند. در دو کارخانه تولید شمش فولادی به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن و یکی دیگر از کارخانه‌ها تولید مقاطع شامل نبشی، تیرآهن، ناودانی و… به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن را انجام می‌دهیم.

ضربه قطعی‌ برق بر پیکره صنایع

وی ضمن اشاره  به پیشنهاد شرکت‌های فولادی برای احداث نیروگاه برق، عنوان کرد: دولت تقریبا از حدود ۱۵ سال گذشته سرمایه‌گذاری مطلوبی و درحوزه نیرو انجام نداده است. در کشور ما به طور متوسط در هر سال ۱۰ درصد افزایش مصرف برق اتفاق می‌افتد. در حال حاضر، کل ظرفیت تولید برق در کشور حدود ۶۵ هزار مگاوات است و در نهایت در هر سال ۶ تا هفت هزار مگاوات تقریبا با افزایش مصرف مواجه هستیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب ادامه داد: با توجه به میزان مصرف برق در کشور تا پیش از اعمال خاموشی برای صنایع و به ویژه صنعت فولاد، باید در سال ۶ تا هفت هزار مگاوات توان نیروگاهی جدید به مدار اضافه می‌شد که در هر سال تقریبا نیازمند احداث ۱۲ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی هستیم؛ متاسفانه در سال‌های گذشته، اقدام قابل توجهی در خصوص افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور صورت نگرفته است.

سعدی اضافه کرد: وزارت نیرو در سال‌های گذشته از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در جهت احداث نیروگاه جلوگیری کرده و صنعت برق کشور تقریبا در انحصار وزارت نیرو قرار داشته است. اکنون که مشکلات قطعی برق بر پیکره صنایع ضربه وارد کرده است، به تازگی وزارت نیرو خواستار ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق شده است.

جای خالی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت با وجود تحریم‌ها و شرایط اقتصاد کشور بسیار دشوار شده است، تاکید کرد: در کشور، یک مجموعه صنعتى برای بخش نیروگاهی به نام مپنا وجود دارد که دولت همه شرکت‌ها و صنایع را به مجبور به ساخت نیروگاه توسط این واحد صنعتی می‌کند. مگر مپنا تا چه حدی ظرفیت دارد که بتواند مشکلات حال حاضر صنایع را برطرف سازد؟ این واحد صنعتی با توجه به شرایط کنونی حداکثر قادر خواهد بود نیروگاه‌های دولت و خود را حفظ و نگهداری کند. دولت باید به بخش خصوصی برای تولید برق اجازه فعالیت و احداث نیروگاه‌های استاندارد را بدهد تا آن‌ها همچنین بتواند برق نیروگاه‌های خود را به فروش بگذارد.

وی تصریح کرد: در طول این ۱۵ سالی که بخش خصوصی اجازه سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها را نداشته است، متاسفانه دولت حتی هزینه نیروگاه‌های که از قبل توسط بخش خصوصی احداث یا خریداری شده را پرداخت نکرده است و بازپرداخت آن را مشروط به پرداخت هزینه در کشور دیگر همچون عراق عنوان کرده است.

سعدی بر ضرورت اورهال شدن تمامی نیروگاه‌های کشور در بازه‌های زمانی مختلف، تاکید کرد و گفت: مشکل صنعت برق کشور ما بسیار فراتر از وضع کنونی است که بتوان به آسانی برطرف کرد. مشکل صنعت برق و نیروگاه‌ها و حتی صنایع فولادی در بازه زمانی ۶ ماهه یا یک سال قابل برطرف شدن نیست و باید با سرمایه‌گذاری‌های به موقع، پیش از وقوع چنین اتفاقاتی، چاره‌اندیشی لازم صورت می‌گرفت.

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب اظهار کرد: در حال حاضر، نیروگاه‌های کشور به طور میانگین بیشتر از ۳۸ درصد راندمان ندارند و اکثر نیروگاه‌های کنونی فرسوده هستند. ضرورت داشت برای بالا بردن راندمان نیروگاه‌ها، آن‌ها را اورهال کرد و به سیکل ترکیبی تبدیل و یا نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را از ابتدا راه‌اندازی کنند. در واقع از دوره دولت‌های نهم تا دوازدهم، این صنعت به حال خود رها شده و این شرایط و مشکلات تداوم داشته است.

وی با ابراز تاسف نسبت به عدم چاره‌اندیشی و پیش‌بینی به موقع معضل صنعت برق در کشور، بیان کرد: متاسفانه در خصوص صنعت برق به شدت سهل‌انگاری شده و در حالی که شرایط برای سرمایه‌گذاری در این صنعت به هیچ عنوان فراهم نبوده است، آیا انتظار سرمایه‌گذاری در این صنعت و ورود بخش خصوصی به آن می‌رود؟ اقتصاد کشور باید بر پایه یک سری اصول کلی حرکت کرده و در کنار آن با سایر کشورها روابط مطلوبی را برقرار کنیم. همچنین امکان سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در کشور را فراهم کنیم تا بتوانیم صنعت پویا و سرزنده‌ای را داشته باشیم.

طرح‌های توسعه‌ای جدید بدون برق مانده‌‌اند!

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب ضمن انتقاد تند از مسئولین درباره وضعیت به وجود آمده برای صنایع فولادی، تصریح کرد: در یکی از سه طرح فولادی شرکت ما با عنوان فولاد البرز ناب آرش، به جای اخذ تسهیلات از بانک، سرمایه‌گذار خارجی جذب کردیم که این واحد تولیدی در بهمن ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید. متاسفانه از آن زمان تاکنون به دلیل کمبود برق نتوانسته‌ایم بهره‌برداری مطلوبی از این واحد تولیدی داشته باشیم. در این مدت تنها شعار حمایت از تولید و مانع‌زدایی شنیده‌ایم و شعارها از عمل فاصله بسیاری دارند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در دو ماه گذشته تنها زیان نصیب شرکت ما شده و سهامداران، مدیران و پرسنل شرکت ما به دلیل عدم تولید و زیان‌دهی‌های پیاپی ناشی از قطعی برق به شدت ناراحت و عصبانی هستند. کارگران شرکت نیز به دلیل اینکه مدت‌ها تولید در کارخانه‌ها انجام نشده است، افسرده شده‌اند اما گوش شنوایی برای درک مشکلات تولیدکنندگان و عمل به وعده‌های داده شده وجود ندارد.

سعدی اذعان کرد: برنامه‌ریزی مسئولین با شعار امسال فاصله زیادی دارد و متاسفانه فقط وعده وعید می‌دهند و از مسئولیت محول شده، سر باز می‌زنند. بخش خصوصی با تکیه بر سرمایه‌ها و توانایی‌های خود به میدان وارد شده و تنها انتظار حمایت را دارد. عدم حمایت از تولید به ویژه در زمینه تامین برق ممکن است شیرازه بسیاری از شرکت‌ها را از هم فرو بپاشد. در صورتی که در زمینه تامین برق چاره‌اندیشی صحیح صورت نگیرد، مشکل تامین برق حتی در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

اختصاص بودجه برای واردات قطعات صنعت برق

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب، راهکاری را در جهت حل مشکل تامین برق شرکت‌های فولادی، به دولت سیزدهم ارائه کرد: دولت سیزدهم در ابتدا باید تامین بخشی از تجهیزات احداث نیروگاه‌های برق را از طریق واردات تسهیل کند و بودجه متناسب با نیاز را به واحدهایی همچون وزارت نیرو، نیروگاه‌ها و حتی برای ورود سرمایه‌گذار خارجی اختصاص دهد تا هر بخش با علاقه در این زمینه سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد. به عبارت بهتر، هیچ کاری به صورت دستوری و به اجبار پیش نمی‌رود و هیچ سرمایه‌گذاری به صورت دستوری حاضر به ورود به حوزه‌های مختلف نیست.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم دولت جدید با بررسی مشکلات کشور و ارائه راهکاری کارآمد به حل و رفع هر چه سریع‌تر مشکلات در تمامی حوزه‌ها بپردازد.

پیش‌بینی تولید ۸۰۰ هزار تن مقاطع فولادی تا چند ماه آینده

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب، با اشاره به افزایش ۳۰۰ هزار تنی ظرفیت تولید مقاطع شرکت ذوب آهن البرز غرب تا چند ماه آتی، بیان کرد: ظرفیت تولید مقاطع شرکت ذوب آهن البرز غرب حدود ۵۰۰ هزار تن است و با طرحی که طی چند ماه آتی وارد مدار می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد ظرفیت تولید به ۸۰۰ هزار تن خواهد رسید. محصولات این طرح شامل مقاطع سنگین مانند نبشی، ناودانی و تیرآهن سنگین هستند.

سعدی با توجه به مشکلات به وجود آمده برای صنایع پایین‌دستی و نوردکاران در خصوص تامین مواد اولیه تصریح کرد: گروه فولادی البرز غرب با پیش‌بینی احتمال کمبود مواد اولیه صنعت فولاد در کشور، در حوزه بالادست و مواد اولیه این صنعت و معدن سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین در بخش‌های میانی زنجیره که کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و حتی فروآلیاژها را شامل می‌شود، پروژه‌هایی در نظر گرفته شده است. برای به سرانجام رساندن این پروژه‌ها اقدامات اولیه شامل تامین تمامی زیرساخت‌ها مانند انعقاد قراردادهای تامین آب، برق، گاز، و حتی تصفیه فاضلاب شهر ابهر نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: از آنجا که تامین مواد اولیه شرکت ما توسط زیرمجموعه‌ها انجام می‌شود و خودمصرف هستیم، الزامی برای عرضه محصولات در بورس کالا نداریم، اما کد عرضه بورس را اخذ کرده‌ایم و ممکن است در آینده محصولات خود را در بورس عرضه کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب عنوان کرد: در صورتی که مشکلات برطرف شوند و مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند، برنامه شرکت تکمیل خط تولید است. به طور مثال، شرکت طی سه چهار سال اخیر تمامی تلاش‌های لازم را در جهت اخذ مجوزها انجام داده بود؛ به گونه‌ای که مجوزهای محیط زیست اخذ شده و قراردادهای تامین برق با پست برق ۲۳۰ کیلوولت منعقد شده‌اند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت ناگهانی از دو ماه پیش تمامی مجوزهای ما را باطل کرده است و هیچ توضیح موجهی به ما برای علت کار خود نمی‌دهد. متاسفانه عدم هماهنگی میان سازمان‌های مختلف وجود دارد.

سعدی بیان کرد: با اینکه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی روی اخذ مجوز و تامین زیرساخت‌ها انجام دادیم اما مجوزها لغو شده‌اند و هر بار خواستار برگزاری جلسه برای شفاف‌سازی علت به وجود آمده می‌شویم، وزارت صمت از توضیح لغو مجوزها طفره رفته و زیر بار پاسخگویی نمی‌رود. به نظر می‌رسد با اتخاذ رویکرد کنونی، سرمایه‌گذاری‌های آتی همگی با مشکل مواجه شوند. اگر مجوزهای فعالیت شرکت را مسدود نمی‌کردند، اکنون طرح‌ها در مرحله راه‌اندازی قرار داشتند.

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب تاکید کرد: ممکن است یک طرح در حال حاضر اقتصادی اما در سال‌های آتی غیر اقتصادی باشد و این خطر در مورد طرح‌های شرکت ما نیز احساس می‌شود ولی متاسفانه عدم هماهنگی و بی‌فکری مسئولین برای شرکت ما گران تمام شده است و احتمال دارد در آینده سرمایه‌گذاری‌ها با مشکلاتی مواجه شوند که بسیار زیان‌بارتر از شرایط موجود است. با این که در هر سال رهبری نسبت به مسئله تولید در کشور حساس است و سال‌های متمادی را با عنوان تولید نام‌گذاری کرده اما سال به سال وضعیت بخش تولید وخیم‌تر می‌شود. این یعنی نه تنها از صنعت پشتیبانی و مانع‌زدایی نمی‌شود، بلکه موانع متعددی نظیر قطعی برق به وجود می‌آید.

وی اذعان کرد: شرایط برای فعالیت بخش خصوصی در کشور بسیار دشوار است اما امیدوار هستیم دولت جدید بتواند با چاره‌اندیشی نسبت به مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف، در جهت برداشت موانع به سرعت اقدام و به جامعه و صنعت خدمت کند.

افزایش غیر منطقی قیمت برق

رئیس هیئت مدیره شرکت ذوب آهن البرز غرب درباره مشکل دیگری که صنعت فولاد از ابتدای سال جاری با آن مواجه شده است، بیان کرد: دولت بدون مطالعه و مشورت با انجمن تولیدکنندکان فولاد ایران از ابتدای سال جاری قیمت برق را به یک بار به میزان ۶ برابر افزایش داده‌ است. به نظر می‌رسد کارخانه‌های فولادی توان پرداخت یکجا چنین مبلغی را ندارند. با چه محاسبه‌ای به طور ناگهانی قیمت برق را ۶ برابر می‌کنند؟

سعدی بیان کرد: باید یک عقل اقتصادی پشت این تصمیم باشد. تا به حال هیئت وزیران از بخش خصوصی دعوت نکرده‌اند تا دلایل خود را برای مخالفت این افزایش قیمت برق صنایع در مجلس، دولت و نیز هئیت وزیران توضیح بدهد؛ برای صنعت بزرگی همچون فولاد برنامه‌ریزی دقیق از لازمه کار محسوب می‌شود. نمی‌توان در خصوص سرنوشت یک صنعت بدون مطالعه و بررسی دقیق آن هم در کوتاه‌مدت تصمیم‌گیری کرد.

وی اظهار کرد: کشور ما در سال‌های اخیر با رشد صادرات در صنعت فولاد مواجه شد و توانست بازارهای خوبی را در این حوزه کسب کند، اما با قطعی برق و توقف تولید همه آن‌ها را از دست داده است. متاسفانه هیچ نهاد یا فردی پاسخگوی وضع موجود نیست؛ حتی اگر تولید مجددا فعال شود، به این زودی نمی‌توان زیان از دست رفته را جبران کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6442
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است