• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
ماشاالله سهراب‌نژاد، مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

زیسکو در مسیر توسعه پایدار تولید

  • کد خبر : 14214
  • 18 اسفند 1401 - 6:03
زیسکو در مسیر توسعه پایدار تولید
تولیدکنندگان فولاد کشور طی سالیان اخیر با چالش‌های فراوانی اعم از کمبود مواد اولیه و قطعی حامل‌های انرژی مواجه بوده‌اند. این در حالی است که در افق 1404، تولید 55 میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده است.

تولیدکنندگان فولاد کشور طی سالیان اخیر با چالش‌های فراوانی اعم از کمبود مواد اولیه و قطعی حامل‌های انرژی مواجه بوده‌اند. این در حالی است که در افق ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده است و بدون شک، تحقق این مهم نیازمند رفع موانع و مشکلات موجود با حمایت سازمان‌های ذی‌ربط است. شرکت فولاد زرند ایرانیان، بزرگ‌ترین شرکت زیرمجموعه هلدینگ میدکو است که از روش کوره بلند در تولید خود استفاده می‌کند. این شرکت علی‌رغم مشکلات موجود، به دستاوردهای ارزشمندی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود دست یافته است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با ماشاالله سهراب‌نژاد، مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص تاریخچه شرکت فولاد زرند ایرانیان (زیسکو) توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت فولاد زرند ایرانیان (زیسکو) با بیش از ۱۰ کارخانه­ بزرگ صنعتی، بزرگ‌ترین مجموعه­ شرکت­های هلدینگ توسعه­ معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) به شمار می‌آید که در آبان ماه سال ۱۳۸۷ تاسیس شده است. رویکرد شرکت فولاد زرند ایرانیان توجه ویژه به ایجاد ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره فرآوری سنگ‌آهن است. زنجیره­ای که از معدن سنگ‌آهن جلال آباد آغاز و با فرآوری و تبدیل آن به محصولات میانی فولاد، در نهایت به تولید فولاد به روش کوره بلند ختم می‌شود.

در حال حاضر پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد زرند ایرانیان در چه وضعیتی قرار دارند؟

شرکت فولاد زرند ایرانیان در سال‌های اخیر برنامه‌ها و طرح‌های توسعه متعددی را در خصوص ارتقای ظرفیت‌ها و عملکرد تولید خود در دستور کار قرار داده است. برخی از این پروژه‌ها به صورت زیرسقفی تعریف شده‌اند که اغلب به منظور بهینه‌سازی کیفیت و افزایش ظرفیت تولید انجام می‌شوند؛ برخی دیگر طرح‌های جدیدی هستند که با توجه به توان و ظرفیت شرکت اجرا خواهند شد. هم‌اکنون بیش از ۱۰ طرح و پروژه در شرکت فولاد زرند ایرانیان تعریف‌ شده و در حال اجرا است. یکی از این پروژه‌ها، احیا مستقیم و فولادسازی با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن فولاد به روش کوره‌های الکتریکی است که در قالب منحنی دوم میدکو، با حمایت مدیریت هلدینگ آغاز کرده‌ایم.

کک متالورژی، مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین مواد اولیه مصرفی در فرایند تولید آهن به روش کوره بلند به شمار می‌آید که در این زمینه، پروژه توسعه پالایشگاه کک‌سازی در دستور کار مجموعه قرار گرفته است. پروژه خط انتقال کک گداخته از کک­سازی شماره یک به کارخانه     CDQ هم پیشرفت خوبی داشته است. در واحدهای کنسانتره و گندله‌سازی مجموعه نیز دو پروژه کلیدی دیواترینگ (Dewatering) و درایر (Dryer) به سرانجام رسیده است. با اتمام پروژه دیواترینگ، آب باقی‌مانده در باطله کنسانتره به چرخه تولید باز می‌گردد. در فرایند تولید، سالانه حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود؛ از این مقدار یک ‌میلیون مترمکعب آب در کنسانتره باقی می‌ماند و دو میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب دیگر به سد باطله وارد می‌شود. در واقع هدف ما از اجرای پروژه دیواترینگ، استحصال آب از باطله، بازگشت آن به فرایند تولید و نهایتا کاهش چشمگیر مصرف آب مجموعه است. در واحد تولید کنسانتره برای تامین آب، روزانه ۱۵۰ تانکر آب باید به مجتمع منتقل شد که با راه‌اندازی سیستم دیواترینگ بخشی از آب مورد نیاز تولید تامین می‌شود. پروژه درایر از دیگر برنامه‌های کلیدی دیگر مجموعه است که با اتمام و در مدار قرار گرفتن آن، رطوبت کنسانتره به ۹ درصد خواهد رسید. با افزایش کیفیت این ماده معدنی، کمیت و کیفیت گندله تولیدی افزایش می‌یابد. پروژه گازرسانی به کوره بلند نیز با هدف کاهش میزان مصرف کک مجموعه طراحی شده و در حال انجام است. علاوه‌براین، پروژه بویلر به منظور ایجاد امنیت بیشتر برای کوره بلند و ساخت الکتروکمپرسور نیز تعریف شده‌ است و پیش‌بینی می‌شود این پروژه در ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

علاوه بر طرح‌های مذکور، شرکت فولاد زرند ایرانیان با هدف کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و استفاده از پساب فاضلاب شهری، پروژه فاضلاب شهری زرند را آغاز کرده است. این پروژه که اقدام موثری در استفاده از پساب‌های شهری به شمار می‌آید، تاکنون پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است و با راه‌اندازی آن، فاضلاب شهری زرند در دو فاز جمع‌آوری و تصفیه می‌شود. گفتنی است پروژه‌های انتقال سنگ از جلال‌آباد به کارخانه و استحصال مس هم در مرحله طراحی قرار گرفته‌اند. معدن زغال‌سنگ خمرود که ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن زغال‌سنگ را دارد، به دلیل مشکلات ایجادشده با سرعت کمتری در حال اجرا است اما امیدواریم استخراج ماده معدنی از این معدن تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام شود.

زیسکو در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با چه چالش‌هایی طی سالیان اخیر مواجه بوده است؟

شرکت فولاد زرند ایرانیان شامل مجتمع‌های مختلفی است که هر یک از آن‌ها وسعت قابل توجهی دارند. مجتمع فولاد این شرکت، از جمله بحش‌هایی است که ادامه فعالیت آن، به ۳۲ قلم کالا به عنوان مواد اولیه نیاز دارد؛ به طوری که اگر تامین تنها یکی از این ۳۲ قلم انجام نشود، شرکت با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد. در چنین شرایطی لازم است که واحد بازرگانی با دقت بالایی این نیازها را رصد کند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. البته مدیران ارشد شرکت در این مجموعه، به طور قابل توجهی به شرایط تولید واقف هستند که این مسئله، شرایط مناسبی را برای شرکت فراهم می‌کند. تامین کک و زغال، مهم‌ترین نیاز تولید فولاد به روش کوره بلند محسوب می‌شود. با این حال، کیفیت پایین زغال داخل و محدودیت‌های واردات زغال خارجی به دنبال تحریم‌ها و مشکلات گمرکی، از جمله چالش‌های موجود در این زمینه به شمار می‌آیند. در خصوص سنگ‌آهن نیز باید گفت که معدن جلال‌آباد تنها ۲۵ درصد از سنگ‌آهن مورد نیاز برای تولید کنسانتره شرکت را تامین می‌کند؛ در حالی‌ که نیاز روزانه شرکت ۲۰ هزار تن سنگ‌آهن با عیار ۵۰ درصد است که برای تامین آن، تعدادی بالغ بر ۴۰ قرارداد مجزا انعقاد شده است. در کوره بلند به سنگ‌آهن با عیار ۶۰ درصد نیاز است که خوراک این کارخانه و ذوب‌آهن اصفهان به حساب می‌آید اما متاسفانه به مزایده گذاشته می‌شود. در حالی که بارها از مسئولان درخواست شده است که با توجه به نیاز این دو کارخانه، تمهیداتی اندیشیده شود تا تولیدکنندگان سهمی را برای زیسکو و ذوب‌آهن اصفهان در نظر بگیرند.

اجرای مسئولیت‌های اجتماعی تا چه اندازه در دستور کار شرکت فولاد زرند ایرانیان قرار گرفته است؟

زیسکو همچون گذشته در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در زمینه بازسازی مدارس، کمک به همشهریان هدیه‌پذیر و … فعالیت می‌کند و سعی دارد تا تمامی هزینه‌ها در مسیری کاربردی و هدفمند صرف شوند. در همین راستا، این شرکت با امام‌جمعه، نماینده مردم در مجلس، فرماندار و سایر مسئولان ارشد پرتلاش شهرستان زرند ارتباط تنگاتنگی دارد تا بتواند به بهترین شکل به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود بپردازد. زیسکو حضور چشمگیری در رشته فوتسال دارد و در رده‌های باشگاهی و قهرمانی فعالیت می‌کند. تیم‌های بزرگسالان و امید این شرکت در لیگ برتر و تیم نوجوانان آن در لیگ یک کشور حضور دارند. گفتنی است که تیم بزرگسالان، رده ششم لیگ را در سال جاری کسب کرد. لازم به ذکر است که شرکت فولاد زرند ایرانیان در ششمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت در سال ۱۴۰۰، تندیس برنزی را از آن خود کرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14214

نوشته‌های مشابه

29فروردین
مسیر توسعه و اولویت‌های «کچاد» در حوزه ارتقای عملکرد
28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.