• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت یاوران صنعت سپاهان:

ساخت قالب‌های مسی در ایران را تحقق بخشیدیم

  • کد خبر : 8047
  • 27 آذر 1401 - 15:14
ساخت قالب‌های مسی در ایران را تحقق بخشیدیم
مدیرعامل شرکت یاوران صنعت سپاهان، تولید‌کننده قالب‌های مسی به روش ریخته‌گری مداوم گفت: از آنجایی که صنعت ریخته‌گری در جهان از دیرباز به عنوان صنعت مادر شناخته می‌شود و با پیشرفت‌های روز‌افزون تکنولوژی نقش و کاربردهای این صنعت مهم‌تر و متنوع‌تر شده است، بنابراین می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در چرخه اقتصادی کشور داشته باشد. از این رو ریخته‌گری مداوم قالب‌های مسی به عنوان یکی از نیازمندی‌های استراتژیک صنعت فولاد کشور، نویدبخش آینده‌ای روشن در عرصه بومی‌سازی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت یاوران صنعت سپاهان، تولید‌کننده قالب‌های مسی به روش ریخته‌گری مداوم گفت: از آنجایی که صنعت ریخته‌گری در جهان از دیرباز به عنوان صنعت مادر شناخته می‌شود و با پیشرفت‌های روز‌افزون تکنولوژی نقش و کاربردهای این صنعت مهم‌تر و متنوع‌تر شده است، بنابراین می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در چرخه اقتصادی کشور داشته باشد. از این رو ریخته‌گری مداوم قالب‌های مسی به عنوان یکی از نیازمندی‌های استراتژیک صنعت فولاد کشور، نویدبخش آینده‌ای روشن در عرصه بومی‌سازی خواهد بود.

حمیدرضا کجباف در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت یاوران صنعت سپاهان متشکل از دو شرکت فولاد تجهیز ایرسا و شرکت صنایع آهنگری فلزکوب در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد. این شرکت با ۲۰ سال تجربه تولید قطعات فولادی و مسی و سوپر‌آلیاژها و با گذشت چهار سال تلاش مداوم و استفاده از دانش بومی و نیز با در اختیار داشتن تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته در حوزه فرمینگ، موفق به ساخت قالب‌های مسی برای خطوط ریخته‌گری مداوم برای نخستین بار در ایران شد. همچنین این شرکت با تجهیز واحد تحقیق و توسعه برای ارتقای عملکرد قالب‌های تولیدی و افزایش طول عمر آن‌ها به طور مداوم، با تشکیل پنج گروه تحقیقاتی ماهر و متخصص در حال انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و مهندسی به خصوص در حوزه جنس مواد اولیه قالب‌ها و همچنین نوع پوشش آن‌ها اقدام کرده است.

توجه خاص به بومی‌سازی تکنولوژی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا قطعات ماشین ریخته‌گری را تولید می‌کنید و یا این قطعات از طریق واردات تامین می‌شود، مطرح کرد: یاوران صنعت سپاهان در حال حاضر تنها شرکتی است که در تولید قالب‌های مسی مورد نیاز صنعت فولادسازی فعال است و تنها قطعه‌ مورد نیاز فولادسازان که در داخل کشور تولید نمی‌شود، الکترود است که به تازگی یک شرکت خصوصی واقع در شهر یزد، مطالعاتی برای تولید این محصول انجام داده است.

مدیرعامل شرکت یاوران صنعت سپاهان افزود: ما در صدد آن هستیم تمامی مراحل ساخت قالب‌های مسی برای خطوط ریخته‌گری، از مرحله ابتدایی یعنی ریخته‌گری تا مرحله انتهایی یعنی آب‌کاری را بومی‌سازی کنیم.

کجباف در خصوص تجاری‌سازی قالب‌های مسی، عنوان کرد: در زمینه تولید قالب‌های مسی، تعدادی از شرکت‌های‌ دانش‌بنیان علی‌رغم هزینه چند ۱۰ میلیارد تومانی، موفق به اتمام تولید محصول و تجاری‌سازی آن نشدند. شاید علت اصلی آن، موضوع فیزیکال در بحث تولید این محصول است که شامل بخش‌های مختلف بوده و فرایند آن بین ۲۵ تا ۳۰ مرحله را در بر‌ می‌گیرد.

وی در ادامه به علت نام‌گذاری محصول تولید شده شرکت یاوران صنعت سپاهان اشاره کرد و گفت: مخزنی به نام قالب وجود دارد که با ریختن مذاب در داخل این محفظه‌ و آن‌گاه سرد کردن و انجماد آن، باعث شکل‌دهی فلزات و آلیاژها می‌شود. حدود ۱۳۰ تن ماده مذاب پشت این مخزن قرار دارد و اطراف این مخزن را آب گرم فرا گرفته است که در حدود ۱۲ ساعت با دبی تقریبا ۵۵ به دور آن می‌چرخد. حال اگر حتی به میزان سر سوزنی ترک یا موج روی این مخزن وجود داشته باشد، این ماده مذاب و آب گرم به داخل واترجکت نفوذ می‌کنند و چفت و سفت می‌شوند. بدین‌ترتیب با یک خطای لحظه‌ای، تمام زحمات به هدر خواهد رفت. به همین علت تولیدکنندگان مایل نیستند این محصول را تولید کنند. علاوه‌ بر این، هزینه راه‌اندازی خط تولید قالب‌های مسی برای خطوط ریخته‌گری حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برای تولید ۵۰۰ تا یک هزار تن از این محصول بوده که بسیار بالاست.

افزایش ظرفیت تولید در گرو حمایت دولت

مدیرعامل شرکت یاوران صنعت سپاهان در خصوص میزان ظرفیت تولید مجموعه، اظهار کرد: ظرفیت اسمی شرکت یاوران صنعت سپاهان یک هزار و ۸۰۰ تن در سال است که از این میزان، سالیانه حدود ۶ تا ۱۰ هزار قطعه تولید می‌شود.

کجباف همچنین از سرمایه‌گذاری و احداث یک واحد جدید فولاد‌سازی توسط یکی از شرکت‌های زیر‌مجموعه آن‌ها خبر داد و گفت: مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان برای خرید یک کوره ریخته‌گری ۶۰ تن ماهانه هزینه پرداخت کرده‌ایم اما به دلیل کوچک بودن دستگاه خریداری شده، ظرفیت تولید خیلی پایین است و طبق پروانه بهره‌برداری، یک هزار و ۸۰۰ تن از این محصول را می‌توانیم تولید کنیم.

وی ضمن تاکید بر اهمیت مشتری‌‌مداری و رفتار حرفه‌ای در تجارت، عنوان کرد: حدود یک ماه و نیم پیش، یاوران صنعت سپاهان با یک شرکت پیمانکاری برای تولید یک محصول قرارداد امضا کرد که متاسفانه با دو ماه تاخیر، هنوز محصول به دست ما نرسیده است و چون این شرکت تنها تولیدکننده این قطعه است، بنابراین نمی‌توانیم اعتراض خود را نسبت به این موضوع مطرح کنیم. اگر سه سال پیش این محصول را در شرکت‌های خصوصی تولید می‌کردیم، از طرف سازمان‌های ذی‌ربط مورد حمایت قرار می‌گرفتیم و ظرفیت تولید واحد ما به دو هزار قطعه در سال می‌رسید اما با توجه به چالش‌های مذکور، در حال حاضر تنها ۲۰۰ تا ۵۰۰ قطعه تولید می‌کنیم.

مشکلی برای تامین مواد اولیه نداریم

کجباف در ارتباط با تامین مواد اولیه، خاطرنشان کرد: ماده اولیه مورد نیاز ما، مس خالص با خلوص ۹۹٫۹۹۹ درصد است. در این خصوص از چند نوع آلیاژ مس مانند مس  کروم  زیرکونیوم و مس  نقره استفاده می‌کنیم که تامین آن‌ها از طریق تالار بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد و با توجه به سابقه‌ای که طی سال‌ها فعالیت در امور بازرگانی و بورسی کسب کرده‌ایم، خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی در زمینه تامین ماده اولیه نداریم.

وی در خصوص طول عمر قالب‌های مسی، تصریح کرد: طول عمر قالب‌های مسی برای خطوط ریخته‌گری متفاوت است و پارامترهای بسیاری روی این محصول تاثیر دارند. برای مثال در مصارف صنعتی، از آب بدون ناخالصی استفاده می‌کنند و  خلوص آبی که در این زمینه استفاده می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. همچنین دبی آبی که دور مخزن می‌چرخد و یا چه نوع دستگاه واترجتی در این صنعت استفاده می‌شود. میزان پیشرفته بودن تجهیزات و دستگاه‌های خطوط تولید و اینکه در قالب‌های ریخته‌گری از پودر استفاده می‌کنند یا روغن و همچنین به چه طریق سرباره می‌‌گیرند و…، از جمله عوامل اثرگذار بر طول عمر قالب‌های مسی محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت یاوران صنعت سپاهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استانداردی برای این پارامترها وجود دارد یا خیر، مطرح کرد: استاندارد مشخصی برای این پارامترها وجود ندارد و به عنوان مثال باید از آب خالص یعنی آب مقطر استفاده کرد اما فولادسازان از حجم بالایی از آب مقطر نمی‌توانند استفاده کنند چون هزینه آن مقرون به صرفه نیست. بنابراین همان آب معمولی را استفاده می‌کنند و به جای تولید ۴۵۰ عدد قطعه فولادی و مسی، ۴۰۰ عدد از این قطعات را تولید می‌کنند.

تأثیر تحریم‌ها بر تجارت قالب‌های مسی

کجباف در ادامه ضمن اشاره به تاثیر تحریم‌ها، اذعان کرد: در قانون تجارت دنیا زمانی که کالایی را خریداری می‌کنند، ۹۰ درصد هزینه را ابتدا پرداخت و ۱۰ درصد باقی‌مانده را برای اتمام کار بلوکه می‌کنند اما در ایران در زمینه تجارت خارجی، تضمینی به خریدار نمی‌دهند زیرا به خاطر شرایط تحریمی مجبورند با واسطه خرید ‌کنند و به همین دلیل خریدار دچار محدودیت می‌شوند. به طور مثال در بحث قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت، در موقع تنظیم قرارداد، هزینه‌های حمل‌‌و‌نقل و بیمه بار ذکر می‌شود اما در اصل با اینکه بیمه بین‌المللی است، هیچ تعهدی برای خریدار قائل نمی‌شوند و خریداران به اجبار باید از برخی بیمه‌های داخلی استفاده کنند تا بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.

وی در همین راستا ادامه داد: شرکت یاوران صنعت سپاهان نسبت به واردات قطعه‌ای به قیمت ۱۲ میلیارد تومان برای یک سازمان اقدام کرد که متاسفانه هنگام ارسال محموله، کشتی دچار مشکل شد و فقط ۹ ماه زمان برد تا مشکل بیمه‌ را حل کنیم. بنابراین سرمایه شرکت طی این مدت راکد باقی ماند و متحمل ضرر و زیان فراوانی شدیم.

این تولیدکننده قالب‌های مسی ضمن اشاره به اینکه در صورت ضعف فولادسازان در بحث تامین و نگهداری، واحدهای تولیدی به یک چشم برهم زدنی از بین خواهند رفت، بیان کرد: نت ضعیف در واحدهای فولادی باعث خواب سرمایه می‌شود. هزینه شات‌دان دستگاههای واحدهای فولادی سرسام‌آور است و اگر نت قوی و به موقع در دستور کار این واحدها قرار نگیرد، متحمل ضرر و زیان هنگفتی می‌شوند. برای مثال، به جای اینکه هر ۶ ماه یک‌بار دستگاه به دلیل خرابی نیاز به تعمیر داشته باشد، به مدت یک هفته و یا سالی یک‌بار به مدت یک ماه دستگاه شات‌دان می‌شود. زمانی هم ‌که یک دستگاه خراب می‌شود، یک ماه زمان می‌برد تا تعمیر شود و بر همین اساس اهمیت تعمیرات، نگهداری و پشتیبانی بیش از پیش در واحدهای فولادی احساس می‌شود..

به گفته کجباف، نوسان قیمت مس در بورس فلزات لندن و به دنبال آن رقابت کاذب ایجاد شده در این تالار صنعتی، منجر به افزایش قیمت مس در بازار طی ماه‌های اخیر شده است که این مسئله تاثیر مستقیم بر تامین قالب‌های مسی مورد نیاز واحدهای فولادی می‌گذارد؛ اگرچه ممکن است در صورت خاتمه جنگ بین روسیه و اوکراین، قیمت مس روند نزولی به خود بگیرد.

بایدها و نبایدهای ادغام شرکت‌های کوچک

وی در ارتباط با امکان ادغام شرکت‌های کوچک و تبدیل آن‌ها به شرکت‌های بزرگ، یادآور شد: با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده ایرانی نسبت به ابعاد جهانی شرکت‌های کوچکی هستند، اگر بخواهیم شرکت‌های کوچک با هم ادغام و به شرکت‌های بزرگ تبدیل شوند، باید در نظر داشته باشیم که آیا این موضوع به نفع آن‌ها است یا خیر. با توجه به اینکه چند مدل ادغام شامل عمودی، افقی و متجانس وجود دارد، باید در نظر داشته باشیم که چه سبک ادغامی بهتر است و شرط آن هم چابکی و سرعت بالای شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌آید. بنابراین علی‌رغم مزایای زیاد که در ادغام شرکت‌ها وجود دارد، عدم اجرای صحیح این فرایند می‌تواند شرکت‌ها را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

مدیرعامل شرکت یاوران صنعت در پایان یادآور شد: آنچه مسلم است، موضوع بومی‌سازی و اهمیت و ضرورت آن در اقتصاد کشور بوده که خوشبختانه امروز بر این همت گمارده‌ایم و درحال گام برداشتن در این حوزه‌ هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8047

نوشته‌های مشابه