• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

ساز ناکوک معارضان محلی

  • کد خبر : 17703
  • 12 اردیبهشت 1402 - 9:24
ساز ناکوک معارضان محلی
یک تولیدکننده کنسانتره سرب و روی گفت: باید اذعان کرد که معارضان محلی مشکلات بسیاری را برای بهره‌برداران معادن به وجود می‌آورند؛ در صورتی که به دلیل وجود معادن در مناطق دورافتاده، بهره‌برداری از آن‌ها سبب اشتغال‌زایی برای افراد محلی می‌شود.

یک تولیدکننده کنسانتره سرب و روی گفت: باید اذعان کرد که معارضان محلی مشکلات بسیاری را برای بهره‌برداران معادن به وجود می‌آورند؛ در صورتی که به دلیل وجود معادن در مناطق دورافتاده، بهره‌برداری از آن‌ها سبب اشتغال‌زایی برای افراد محلی می‌شود. اگر حمایت لازم از بهره‌برداران معادن و تولیدکنندگان کنسانتره برای رفع مشکلات به عمل آید، به دلیل ارزآوری بالای این صنعت، می‌توان آینده خوبی را برای آن متصور بود.

این فعال صنعت سرب و روی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در حال حاضر بزگ‌ترین مشکلی که با آن‌ دست و پنجه نرم می‌کنیم، نبود برق در این واحد تولیدی است. به همین دلیل برای تامین برق مورد نیاز خود از دو دستگاه ژنراتور استفاده ‌کنیم که متاسفانه برای تامین سوخت ‌آن‌ها هم با چالش مواجه هستیم؛ زمانی که به سازمان‌های مربوطه درخواست ۸۰ هزار لیتر گازوئیل را می‌دهیم، بدون هیچ دلیلی تنها ۲۰ هزار لیتر سهمیه گازوئیل به ما اختصاص می‌دهند. برای حل این موضوع چندین بار تقاضا کرده‌ایم تا بازرسانی از سوی سازمان‌های مربوطه، برای صحت‌سنجی شرایط این مجموعه، از خط تولید بازدید کنند اما هیج توجهی به درخواست ما نشد. در کنار تامین سوخت، افزایش قیمت گازوئیل هم چالشی برای تولیدکنندگان شده است؛ در حال حاضر قیمت گازوئیل با نرخ دولتی، ۳۰۰ تومان به ازای هر لیتر است اما زمانی که سهیمه سوخت جوابگوی نیاز ما نیست به ناچار باید گازوئیل از بازار آزاد با نرخ ۶ هزار تومان به ازای هر لیتر خریداری کنیم. عدم تامین سوخت مورد نیاز، باعث می‌شود تا خط تولید خاموش شده و برای راه‌اندازی مجدد آن، سه تا چهار ساعت تا رسیدن به بهره‌وری کامل زمان مورد نیاز است و در همین زمان هم مقداری از مواد تبدیل به باطله شوند.

وی در رابطه با دیگر مشکلات تولیدکنندگان کنسانتره سرب و روی، عنوان کرد: در کنار چالش تامین انرژی، نوسانات شدید قیمت مواد شیمایی و مصرفی، همچون گلوله‌های فولادی، سولفات مس، آمیل و سولفات روی، باری مضاعف بر دوش تولیدکنندگان شده است و نبود نظارت بر تعیین قیمت‌ها مشکلات را پیچیده‌تر کرده است. لازم به ذکر است که این گلوله‌های فولادی درون یک آسیاب ریخته شده و برای خردایش کلوخه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ البته این گلوله‌ها به مرور زمان دچار خردایش شده و باید تعویض شوند. به عنوان مثال اگر در ابتدا قطر این گلوله‌ها هشت سانتی‌متر است بعد از مدتی قطر آن‌ها به دو سانتی کاهش می‌یابد.

این تولیدکننده کنسانتره سرب و روی در خصوص چالش‌هایی که در زمینه فروش کنسانتره وجود دارد، ابراز کرد: متاسفانه به دلیل وجود واسطه‌گران، نمی‌توانیم به طور مستقیم با تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی ارتباط برقرار کنیم. واسطه‌گران نیز با خریداری کنسانتره به قیمت پایین از تولیدکنندگان و فروش آن با قیمت‌های بالا‌تر به مشتریان، بدون هیچ مشکلی سود‌های کلانی را نصیب خود می‌کنند؛ البته این موضوع محدود به صنعت سرب و روی نیست و واسطه‌گران در هر زمینه‌ای ورود پیدا کرده‌اند. متاسفانه در کنار افزایش قیمت، واسطه‌گران با ترکیب کنسانتره‌هایی با عیار‌های مختلف، کیفیت آن را هم کاهش می‌دهند.

ماشین‌آلات مونتاژ شده با نام ساخت داخل

این فعال صنعت سرب و روی با اشاره به اینکه ماشین‌آلات مورد استفاده در این مجموعه ساخت کشور چین است، اذعان کرد: متاسفانه ماشین‌آلات ساخت داخل از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و برخی تولیدکنندگان نیز با وارد کردن قطعات، فقط ماشین‌آلات را در داخل مونتاژ می‌کنند؛ به همین دلیل ما به ناچار از ماشین‌آلات چینی استفاده می‌کنیم که البته دستگاه‌های چینی هم آنچنان کیفیت بالایی ندارند. در کنار کیفیت پایین، به سبب وجود واسطه‌گران، قیمت ماشین‌آلات داخلی سر به فلک کشیده؛ به عنوان مثال در گذشته قیمت یک دستگاه لودر، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که اکنون به پنج میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. در رابطه با واردات ماشین‌آلات هم به سبب وجود بروکراسی‌های اداری طولانی، بیش از یک سال است که درگیر اخذ کارت بازرگانی هستیم.

وی در رابطه با فرایند فرآوری مواد معدنی به روش فلوتاسیون، اظهار کرد: در مرحله نخست پس از خردایش کلوخه‌ها، مواد معدنی وارد سلول‌هایی می‌شوند که بر اساس نوع اکسیدی و سولفوره بودن کلوخه‌ها، مواد شیمیایی خاصی به آن‌ها افزوده می‌شود تا فرآوری کنسانتره صورت گیرد. سرپرستان خط تولید و مسئولان کنترل کیفی این مجموعه، با نمونه‌برداری از مخازن و انجام آزمایشات متعدد، همواره سعی بر این دارند تا کیفیت کنسانتره، مطلوب باشد زیرا قیمت کنسانتره به درصد خلوص آن بستگی دارد؛ لازم به ذکر است که بهترین نوع کنسانتره، کنسانتره‌ای است که عیار آن بالای ۷۰ درصد باشد.

این تولیدکننده کنسانتره سرب و روی با بیان اینکه این صنعت به نیروی متخصص وابسته است، گفت: همان طور که اشاره شد، باید افراد متخصص و مهندسان متالورژ در این صنعت مشغول به فعالیت شوند اما به دلیل اینکه ممکن است، سرپرست خط تولید نتواند به طور مداوم حضور داشته باشد و یا درگیر انجام آزمایشات مربوطه باشد، کارگرانی که در خط تولید مشغول به کار هستند باید اطلاعات لازم و کافی در رابطه با فرایند را داشته باشند که بدین منظور حتما یک دوره آموزشی را می‌گذرانند تا از میزان دقیق مواد شیمیایی مورد نیاز در سلول اطلاع داشته باشند.

این فعال صنعت سرب و روی درباره میزان تقاضا برای کنسانتره و صادرات آن گفت: خوشبختانه تقاضا برای هر دو نوع کنسانتره سرب و روی وجود دارد اما تولیدکنندگان تمایل بیشتری به خریداری کنسانتره اکسیدی دارند؛ البته باید گفت که فرآوری کنسانتره اکسیدی نیز بسیار آسان‌تر از نوع سولفوره است. کنسانتره روی تولید شده در این مجموعه، دارای میزان بالایی از نقره است که به دلیل اینکه تولیدکنندگان داخلی توانایی جداسازی آن را از کنسانتره ندارند، به طور غیرمستقیم و توسط خریداران به کشور چین که تکنولوژی جداسازی نقره از کنسانتره را دارد، صادر می‌‌شود.

چوب لای چرخ تولید

وی به چالش‌های موجود در مسیر بهره‌برداری از معادن، اشاره کرد و افزود: افزایش حقوق دولتی معادن، وجود معارضان محلی و افزایش بدهی‌های مربوط به سازمان منابع طبیعی، مشکلاتی هستند که اکثر بهره‌برداران معادن با آن روبه‌رو هستند. به عنوان مثال در سال گذشته بدهی ما به این سازمان ۷۰ میلیون تومان بود اما اکنون به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است. در خصوص مشکلاتی که معارضان محلی ایجاد می‌کنند، در برخی موارد برای رفع آن‌ها به مراج قانونی و قضایی مراجعه کرده‌ایم اما در نهایت نه‌تنها مشکل حل نشد بلکه متحمل هزینه‌ و هدررفت زمان شدیم؛ گاهی اوقات هم این افراد با منصرف کردن نیروی انسانی که متقاضی کار در معدن است، در روند تولید اخلال ایجاد می‌کنند. در صورتی که بهره‌برداری از معادن، باعث اشتغال‌زایی در مناطق محروم می‌شود و افراد محلی می‌توانند در این محدوده‌ها مشغول به کار شوند. متاسفانه دو دستگی در بین افراد بومی رخ داده و عده‌ای از آن‌ها برای تولیدکنندگان مانع‌تراشی می‌کنند و عده دیگر در معدن مشغول به کار می‌شوند. وجود این مشکلات باعث می‌شود تا بهره‌برداران معادن نیز به فکر استفاده از نیروی انسانی غیربومی باشند؛ برای رفع این مشکلات باید سازمان‌های دولتی و مراجع ذی‌صلاح از معدن‌داران حمایت کنند.

این تولیدکننده کنسانتره سرب و روی در پایان در خصوص آینده این صنعت، خاطرنشان کرد: اگر صنعتگران از حمایت‌های دولت برخوردار شوند و تسهیلاتی در زمینه تهیه ماشین‌آلات به آن‌ها اختصاص داده شود، باید گفت که آینده صنعت سرب و روی روشن خواهد بود زیرا این صنعت ارزآوری بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17703

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.