• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر:

سال گذشته اقدامات پنج ساله ما در سالکو به ثمر نشست

  • کد خبر : 7350
  • 31 فروردین 1399 - 15:16
سال گذشته اقدامات پنج ساله ما در سالکو به ثمر نشست
مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر گفت: در سال 1394، سرمایه‌گذاری در شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) را آغاز کردیم و در سال گذشته، علی‌رغم فشارهای تحریمی، شاهد به نتیجه رسیدن تمام این اقدامات بودیم و توانستیم در بهره‌‌برداری از فاز اول این پروژه بزرگ آلومینیومی سهیم باشیم.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر گفت: در سال ۱۳۹۴، سرمایه‌گذاری در شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) را آغاز کردیم و در سال گذشته، علی‌رغم فشارهای تحریمی، شاهد به نتیجه رسیدن تمام این اقدامات بودیم و توانستیم در بهره‌‌برداری از فاز اول این پروژه بزرگ آلومینیومی سهیم باشیم.

ناصر سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مطابق با سند چشم‌انداز تعیین شده برای توسعه صنعت آلومینیوم، اقداماتی را در این زمینه انجام دادیم و زیرساخت‌هایی را به منظور افزایش میزان تولید فراهم آوردیم. در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه آلومینیوم، برنامه‌ای نداریم و بیشتر تمرکز ما روی شرکت سالکو است تا به نتیجه و سوددهی برسیم. برنامه‌های این شرکت باید زودتر اجرایی شود تا بتوانیم روی سایر پروژه‌های آلومینیومی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی اذعان کرد: در زمینه خط ذوب و تامین مواد اولیه آلومینیومی برای شرکت سالکو سرمایه‌گذاری موثری را در سال گذشته انجام دادیم. حمایت از این شرکت در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت تا تکمیل ظرفیت تولید سالکو را رقم بزنیم. در زمینه خرید تجهیزات لازم برای شرکت سالکو نیز قراردادهایی با شرکت‌های چینی منعقد و تکنولوژی‌های لازم را از این کشور خریداری کردیم؛ در این رابطه، فعالیت‌های مهندسی پایه توسط شرکت NFC چین انجام شد. برای افزایش ظرفیت تولید و راه‌اندازی سایر بخش‌های تولیدی این کارخانه، همکاری ما با شرکت‌های چینی ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در ادامه بیان کرد: در سال ۱۳۹۴، سرمایه‌گذاری در شرکت سالکو را آغاز کردیم و در سال گذشته، شاهد به نتیجه رسیدن تمام اقدامات بودیم. همچنین فعال شدن اعتبار اسنادی و عقد قراردادهای تجاری نیز در همان سال منعقد شد. در حقیقت، تمام اقدامات مطابق برنامه‌ریزی‌های موجود، انجام گرفت و به همین دلیل است که علی‌رغم تحریم‌های وضع شده علیه ایران، توانستیم تجهیزات و مواد اولیه لازم برای راه‌اندازی سالن یک سالکو را تامین کنیم. در حال حاضر، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر ۵۱ درصد سهام سالکو را در اختیار دارد و ۴۹ درصد سهام این شرکت متعلق به ایمیدرو است.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر مطرح کرد: در زمینه تجهیز شرکت با موانع ‌و ‌مشکلات متعددی همراه بودیم. برای مثال، مبلغ قسط دوم پیش پرداخت، توسط سهامداران تامین نشد که به این ترتیب بخشی از منابع مالی با تاخیر تامین شد البته با توجه به برنامه زمانی تحویل شده از طرف شرکت چینی NFC، عملیات پیش راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم جنوب در اسفند ۱۳۹۸ به پایان رسید.

سبحانی تشریح کرد: طبق برنامه شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر باید واحد اول نیروگاه را در دی ۱۳۹۶ تکمیل و در بهمن ۱۳۹۶ راه‌اندازی می‌کرد اما به دلیل عدم تامین مالی پروژه نیروگاه، تاخیر ۶ ماهه‌ای در زمینه اجرای برنامه‌ها ایجاد شد. باید توجه داشت با توجه به اقساط سنگین بازپرداخت تسهیلات طرح، هرگونه تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه زیان غیرقابل جبرانی در پی داشت و تنها راه‌حل جایگزین تامین برق کارخانه از طریق دیگر نیروگاه‌ها بود.

وی عنوان کرد: یکی از مزیت‌های اصلی شرکت سالکو نسبت به سایر شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در کشور، نزدیکی به اسکله است که ایمیدرو در جهت ساخت و تکمیل بندری در منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان سرمایه‌گذاری‌ اساسی را انجام داده است.

وی رشد عرضه و تقاضا در بازار جهانی آلومینیوم را پیش‌بینی کرد و گفت: طبق تحقیقات انجام شده در زمینه آلومینیوم، انتظار می‌رود در سال‌های آتی بازار جهانی آلومینیوم تا حدود بسیار زیادی متوازن شود. همچنین عرضه شمش آلومینیومی در جهان رشد خواهد داشت که البته میزان فعالیت‌ شرکت‌های چینی و هندی در این افزایش حجم تولید، اثرگذار خواهد بود. به همین دلیل است که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای آلومینیوم رشد ۳ تا ۵ درصدی و عرضه نیز افزایش ۴ تا ۶ درصدی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر اذعان کرد: زمانی که بازار مسکن و حمل‌ونقل رونق بگیرد، میزان تقاضای محصولات آلومینیومی افزایش می‌یابد. همچنین انتظار می‌رود با پایان همه‌گیری کرونا، میزان تقاضا برای آلومینیوم بیشتر از گذشته شود.

سبحانی افزود: در حوزه عرضه آلومینیوم، می‌توان به تولید مجدد برخی از کارخانه‌های قدیمی چین و پروژه‌های افزایش ظرفیت در صنایع آلومینیوم چین و راه‌اندازی پروژه‌های هند اشاره کرد البته در سال‌های گذشته، شاهد اعمال برخی از محدودیت‌ها بر تولید کارخانه‌های آلاینده چین نیز بودیم.

وی در ادامه یادآور شد: در سال ۲۰۱۶ تولید شمش آلومینیوم در چین در حدود ۳۲ میلیون تن و تولید سایر کشورهای جهان حدود ۲۷ میلیون تن بود. ضمن اینکه تقاضا برای آلومینیوم در چین ۳۱ میلیون و در سایر کشورها ۲۸ میلیون بود. میزان تولید آلومینیوم در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ افزایش یافت و در این سال‌ها شاهد مازاد عرضه نیز بودیم.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر بیان کرد: پیش‌بینی می‌شد میزان عرضه در سال جاری با توجه به رشد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم افزایش یابد البته در سال جاری با شیوع بیماری کرونا میزان فعالیت تولیدی در این زمینه کاهش یافته و تقاضا برای آلومینیوم نیز کمتر از سال‌های گذشته شده است.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در پایان گفت: برنامه‌های آتی ما در زمینه تجهیز و تکمیل آلومینیوم جنوب، پیگیری مذاکرات و توافق‌های انجام گرفته با شرکت‌های اروپایی و چینی جهت مشارکت در اجرای فاز ۲ طرح آلومینیوم جنوب و پیگیری راهکارها جهت تامین آلومینای مورد نیاز طرح با احداث واحد فرآوری آلومینا در منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7350

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد