• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت شمش ریزان البرز:

سال ۱۴۰۰ برای صنعت فولاد بدشگون بود

  • کد خبر : 7595
  • 11 اردیبهشت 1401 - 18:33
سال ۱۴۰۰ برای صنعت فولاد بدشگون بود
مدیرعامل شرکت شمش ریزان البرز گفت: متاسفانه در سال گذشته سودآوری و تولید مطلوبی را تجربه نکردیم و شاهد بدترین وضعیت بازار نسبت به سال‌های پیش بودیم.
مدیرعامل شرکت شمش ریزان البرز گفت: متاسفانه در سال گذشته سودآوری و تولید مطلوبی را تجربه نکردیم و شاهد بدترین وضعیت بازار نسبت به سال‌های پیش بودیم.

خلیل قربان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مطرح کرد: شرکت شمش ریزان البرز با ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن محصول در سال، در سال ۱۳۸۵ آغاز به کار کرده است. این مجموعه با در اختیار داشتن ۲۱۰ نفر نیروی انسانی، در سه شیفت کاری به تولید بیلت فولادی به ابعاد ۱۲۵*۱۲۵ میلی‌متر با استفاده از کوره القایی مشغول است. این محصول در تولید مقاطع طویل از جمله، نبشی، میلگرد، تیرآهن و ناودانی مصرف دارد.

مدیرعامل شرکت شمش ریزان البرز با اشاره به تامین مواد اولیه از منابع مختلف، عنوان کرد: طی یک سال گذشته دو تا سه هزار تن آهن اسفنجی که اصلی‌ترین ماده اولیه واحدهای القایی است را از بورس کالای ایران تامین می‌کردیم اما متاسفانه سهمیه مورد نظر مجموعه قطع شده است و اقدام به تامین مواد اولیه از بازار آزاد می‌کنیم. اکنون سهمیه فولادسازان القایی، جیره‌بندی شده است و به تعبیری فشار صنایع بالادستی بر القایی‌ها سبب شد سهمیه‌ای به تولیدکنندگان القایی تعلق نگیرد که همین مسئله کاهش میزان تولید مجموعه را به همراه داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در فرایند تولید شمش فولادی، استفاده از ضایعات آهنی نیز ضروری است که آن را از شهرهای قزوین و تهران تامین می‌کنیم و عمده آن اضافات شمش فولادی است. تاکنون با توجه به قیمت جهانی ضایعات آهنی و مقرون‌به صرفه‌نبودن هزینه‌های  گمرکی، اقدام به واردات قراضه آهنی نکرده‌ایم.

قربان‌زاده، کمبود مواد اولیه و کمبود انرژی را عمده‌ترین مشکلات شرکت بیان کرد و گفت: همچنان مشکلات کمبود انرژی برای صنعت فولاد به قوت خود پابر جا است و شاهد افزایش بیش از پنج برابری قیمت سوخت‌های فسیلی همچون گاز و همچنین رشد هفت برابری قیمت برق طی یک سال گذشته بودیم.

نبود تعادل در بازار فولاد

مدیرعامل شرکت شمش ریزان البرز در خصوص مشتریان این شرکت، اذعان کرد: بیشتر مشتریان شرکت ما در شهر قزوین و حومه آن هستند که به صورت نقدی و پیش‌پرداخت با آن‌ها به معامله می‌پردازیم.

وی به توضیحاتی درباره وضعیت بازار شمش فولادی پرداخت و گفت: متاسفانه برخلاف انتظار ما که پیش‌بینی شده بود در ماه‌های بهمن و اسفند سال ۱۴۰۰ فروش مطلوبی داشته باشیم اما عکس آن اتفاق افتاد و یکی از بدترین سال‌ها را پشت سر گذاشتیم. به طوری که نتوانستیم چه در بخش فروش و چه در بخش تولید به تعهدات خود پایبند باشیم. مشکلات به وجود آمده ناشی از کمبود مواد اولیه و نبود تعادل در بازار است.

قربان‌زاده در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بازار فولاد با فراز و نشیب فراوانی همراه بوده و غیر قابل پیش‌بینی است؛ به گونه‌ای که امکان دارد تولیدکننده در طول یک سال تنها در سه ماه سوددهی مطلوبی داشته باشد. در حال حاضر به دلیل مشکلات ناشی از کمبود بسیار شدید مواد اولیه، رشد قیمت آن و هزینه‌ تمام شده محصول، قادر به تولید با تمام ظرفیت خود نیستیم و تنها یکی از چهار کوره موجود فعال است. ضمن اینکه در تلاش هستیم که حداقل بتوانیم مبلغ فروش را با هزینه‌های تامین مواد اولیه، حقوق و دستمزد و… سر به سر کنیم و تعدیل نیرو نداشته باشیم. البته تعدیل نیرو یکی از راه‌های عبور از بحران اقتصادی است اما در حال حاضر با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده، گرفتن این تصمیم، منطقی نیست.

صادرات شمش فولادی در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت شمش ریزان البرز در خصوص اهداف و اولویت‌های این مجموعه، مطرح کرد: مقرر شده است، در سال جاری فروش صادراتی داشته باشیم که اقداماتی در این زمینه انجام شده و قرار است به صورت آزمایشی، بخشی از بیلت فولادی خود را به کشورهایی همچون عراق و سوریه صادر کنیم تا شرایط بازارهای صادراتی، گمرگ و راه بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور را بسنجیم.

این تولیدکننده در پایان اظهار کرد: تمام برنامه‌ریزی شرکت شمش ریزان البرز معطوف به افزایش تولید شده است؛ این یعنی بیشترین تمرکز مجموعه ما بر این است که بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز خود را بدون هیچ‌گونه مشکلی، تامین و همچنین بتوانیم میزان تولید خود را به ظرفیت اسمی نزدیک کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7595
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد