• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل صنایع برق سیم و کابل نور زنجان:

سال ۹۷ روزهای خوبی برای صنعت سیم و کابل نداشت

  • کد خبر : 4616
  • 25 اسفند 1397 - 22:49
سال ۹۷ روزهای خوبی برای صنعت سیم و کابل نداشت
مدیرعامل صنایع برق سیم و کابل نور زنجان گفت: سال 97 اقتصاد کشور در تمامی سطوح متاثر از نوسانات قیمت دلار بود، در بازار سیم و کابل نیز این تاثیرات کاملا مشهود بوده است، با افزایش قیمت دلار، تامین مواد اولیه دشوار می‌شد و زمانی هم که قیمت دلار کاهش داشت، بازار سیم و کابل راکد می‌شد. این بزرگ‌ترین معضل صنعت سیم و کابل در سال 97 بود و نهایت توان ما نیز صرف خنثی کردن تاثیرات منفی این نوسانات شده است.
مدیرعامل صنایع برق سیم و کابل نور زنجان گفت: سال ۹۷ اقتصاد کشور در تمامی سطوح متاثر از نوسانات قیمت دلار بود، در بازار سیم و کابل نیز این تاثیرات کاملا مشهود بوده است، با افزایش قیمت دلار، تامین مواد اولیه دشوار می‌شد و زمانی هم که قیمت دلار کاهش داشت، بازار سیم و کابل راکد می‌شد. این بزرگ‌ترین معضل صنعت سیم و کابل در سال ۹۷ بود و نهایت توان ما نیز صرف خنثی کردن تاثیرات منفی این نوسانات شده است.

مسعود یوسفی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با توجه به معضلاتی که صنایع در سال جاری با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، هیچ برنامه‌ریزی برای آینده یک هفته‌ای نیز مقدور نبود چه برسد به آینده بلند مدت! یکی از این معضلات که در سمت تولید دست‌وپاگیر شده بود، تامین مواد اولیه بود که ما را بسیار اذیت کرد؛ در سمت تقاضا نیز نبود سفارش بزرگ‌ترین چالش ما در بحث تولید سیم و کابل بود.

وی درخصوص مشکلات تولیدکنندگان سیم و کابل با بیان اینکه اجرایی شدن بخشنامه تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات درست سیاست‌گذاری نشده بود، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما ثبت نام در سامانه نیما و ابلاغ شدن بخشنامه بازگشت ارز حاصل از صادرات بود، این بخشنامه شهریور ماه امسال ابلاغ شد اما تاریخ اجرایی شدن آن از فروردین ماه همین سال اعلام شده بود، یعنی ۶ ماه قبل از تصویب و ابلاغ بخشنامه لازم الاجرا بود. بسیاری از صادرکنندگان قرادادهای صادراتی خود را عقد کرده بوده‌اند و ثبت نام در سامانه نیما تبدیل به یک چالش بزرگ شد؛ مشکل دیگری که صادرکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرد، دریافت ارز از کشورهایی بود که تا آن روز به صورت ریالی با ایران معامله می‌کردند؛ کشورهایی همچون عراق و افغانستان همواره در ازای خرید محصول از ایران، ریال پرداخت می‌کردند و حال سخت است که آن‌ها را مجاب به پرداخت ارز کنیم؛ شاید بهتر بود برای اجرایی شدن این بخشنامه زمانی مشخص می‌شد تا ابتدا برای دریافت ارز از این کشورها زمینه‌سازی شود.

مدیرعامل صنایع برق سیم و کابل نور زنجان درخصوص قابل دسترس بودن مفتول مس، گفت: مفتول مس همواره در دسترس تولیدکنندگان سیم و کابل بود و انصافا باید گفت که شرکت صنایع ملی مس ایران، نقش بسزایی در این فراوانی داشت و البته همکاری خوبی نیز با بورس کالا در راستای عرضه مناسب مفتول مس داشتند؛ با معضلاتی که وجود داشت این شرکت نگذاشت که تولیدکنندگان دچار مشکل اساسی شوند و به هر شکلی که ممکن بود با خریداران مفتول مس همکاری کرد. در همین راستا با سایت بهین یاب همکاری کرد و مجبور شد با استناد به خریدهای گذشته شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل به آن‌ها سهمیه بدهد. امیدوارم سال آینده وضعیت بهتر شود و شرکت‌های دیگر نیز شرایط خاصی برای عرضه اعتباری محصول خود ارائه کنند. سال جاری شرکت‌های مفتول‌ساز به جز شرکت صنایع ملی مس ایران تسویه خریدهای خود را به صورت ۱۰۰ درصد نقدی انجام می‌دادند که همکاری با آن‌ها را مشکل کرده بود.

یوسفی با بیان اینکه کیفیت مفتول مس بر کیفیت سیم و کابل تاثیر مستقیم دارد، عنوان کرد: در سیم‌های سایز کوچک مثل سیم‌لاکی یا سیم و کابل افشانه، کیفیت اهمیت بیشتری نسبت به سیم و کابل با سایزهای بالاتر پیدا می‌کند. زمانی که کیفیت مفتول مس مطلوب نیست نمی‌توانیم به‌راحتی پیگیری کنیم و خواستار پرداخت ضرر باشیم یا حتی مفتول بی‌کیفیت را مرجوع کنیم؛ در واقع نبود تضمین کیفیت مفتول توسط تولیدکنندگان مفتول مس، یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای صنعت سیم و کابل است.

وی در رابطه با امکان دسترسی به گرانول و مواد عایق، گفت: با شرایطی که اقتصاد کشور در سال ۹۷ داشت، بسیار کار برای تولیدکنندگان گرانول نیز مشکل شده بود و به سختی مواد اولیه تولید عایق سیم و کابل را در اختیار تولیدکنندگان سیم  و کابل قرار می‌دادند که این مسئله با توجه به شرایط اقتصادی مملکت طبیعی نیز هست؛ البته با توجه به نوسانات قیمت گرانول، تولیدکنندگان سیم و کابل هرگز نمی‌توانستند به خرید خود مطمئن باشند.

مدیرعامل صنایع برق سیم و کابل نور زنجان با اشاره به اینکه صنعت سیم و کابل به سمت تولید سیم با هادی آلومینیوم پیش می‌رود، بیان کرد: در سیم و کابل‌های مفتولی به راحتی می‌توان هادی آلومینیوم را جایگزین مس کرد و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اما در سیم و کابل افشان استفاده از آلومینیوم مرسوم نیست. از لحاظ کیفیت اگر استانداردهای لازم رعایت شود، جایگزینی آلومینیوم با مس بلامانع است. به دلیل محدود بودن منابع مس، دنیا به سمت تولید سیم و کابل آلومینیومی در حرکت است اما هنوز مرسوم نیست.

یوسفی گفت: ظرفیت اسمی تولید صنایع برق سیم و کابل نور زنجان ۱۰ هزار تن در سال است اما بر اساس ظرفیت تولید نمی‌کنیم و متاسفانه سال جاری با نصف ظرفیت، سیم و کابل تولید کردیم. برای سال آینده قطعا نوسانات ارز ادامه خواهد داشت که تامین مواد اولیه را برای تولیدکننده دشوار می‌کند و بسیار بعید است که بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور حاصل شود، البته سال ۹۸ در بحث تامین مواد اولیه به اندازه سال ۹۷ بحرانی نخواهد بود اما همچنان اوضاع بازار نیز بهبودی نخواهد یافت.

وی با بیان اینکه اوضاع بحرانی که بر صنعت تولید سیم و کابل حاکم بود، بیشتر صادرکننده را اذیت کرد،  ادامه داد: شاید نوسانات قیمت ارز بازار داخلی را خیلی تحت تاثیر قرار نداد اما اوضاع بازار صادراتی از این نوسانات تاثیر زیادی گرفت، اگر دولت تدبیری برای ثبات نرخ ارز نکند بحران عظیم‌تری در انتظار صادرکنندگان سیم و کابل است.

مدیرعامل صنایع برق سیم و کابل نور زنجان در خصوص معضلات صادرات سیم و کابل عنوان کرد: از لحاظ کیفیت سیم و کابل تولیدی داخل کشور استانداردهای لازم را برای صادرات دارد، بیش از ۱۰ سال است که به‌صورت مستمر به کشورهای عراق و افغانستان سیم و کابل صادر می‌کنیم اما به‌صورت پراکنده به کشورهای گرجستان، ارمنستان و بخشی از کشورهای عربی نیز صادرات داریم گرچه رقم قابل توجهی نیست. امسال نزدیک به ۵۰ درصد تولیدات ما به کشورهای دیگر صادر شد، اما بر اساس همان مشکلاتی که در خصوص بخشنامه تعهد بازگشت ارز عنوان شد، اوضاع صادرات تعریفی نداشت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4616
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد