• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت پارس لحیم:

سرب جایی در جهش قیمتی فلزات نداشته است/ بانک‌ها حامی تولید نیستند

  • کد خبر : 6603
  • 06 آبان 1400 - 16:58
سرب جایی در جهش قیمتی فلزات نداشته است/ بانک‌ها حامی تولید نیستند
مدیرعامل شرکت پارس لحیم گفت: در حال حاضر، قیمت عمده فلزات در جهان جهش قیمتی را تجربه می‌کند اما در این میان، قیمت فلز سرب نسبت به سایر فلزات اساسی، از ثبات نسبی برخوردار است؛ اگرچه پیش‌بینی می‌شود در آینده تقاضا برای این فلز افزایش یابد که در آن صورت، قطعا قیمت این فلز نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت پارس لحیم گفت: در حال حاضر، قیمت عمده فلزات در جهان جهش قیمتی را تجربه می‌کند اما در این میان، قیمت فلز سرب نسبت به سایر فلزات اساسی، از ثبات نسبی برخوردار است؛ اگرچه پیش‌بینی می‌شود در آینده تقاضا برای این فلز افزایش یابد که در آن صورت، قطعا قیمت این فلز نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

حافظ فکری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت پارس لحیم در سال ۱۳۶۱ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه تولید آلیاژهای لحیم‌کاری با استفاده از شمش‌های سرب و قلع فعال است. ظرفیت تولید این محصول طبق عددی که در پروانه بهره‌برداری درج شده، سالانه دو هزار تن است اما با توجه به شرایط حاکم بر بازار داخلی و اقتصاد کشور که بر تولید و صنعت اثرگذاری مستقیم دارد، تنها با ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود، به صورت واقعی محصول، تولید و روانه بازار داخلی می‌کنیم.

وی افزود: برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود، قلع را از کشور مالزی وارد و سرب را هم از منابع داخلی مانند کارخانه‌های تولید شمش سرب مستقر در زنجان تامین می‌کنیم و بر خلاف سایر فعالان صنعتی، تاکنون مشکلی در تامین مواد اولیه پیدا نکرده‌ایم. محصولات تولید شده در این شرکت، شامل سیم لحیم، سیم سربی، لحیم شاخه، بابیت متال و… است.

نوسان ناچیز قیمت سرب

این تولیدکننده در پاسخ به این سوال که چه ارزیابی راجع به روند قیمت سرب دارید، گفت: باید گفت که قیمت‌گذاری سرب نسبت به سایر فلزات، از شرایط پایدارتری برخوردار است و می‌توان گفت مانند آن‌ها روند صعودی را طی نمی‌کند اما این پیش‌بینی را هم می‌توان کرد که طی چند ماه آتی، قیمت این فلز هم افزایش پیدا کند که عامل این رشد قیمت، بالا رفتن میزان تقاضای خرید شمش سرب هم در بازار داخلی و هم در بازارهای جهانی خواهد بود.

ارتباط با مشتریان

مدیرعامل شرکت پارس لحیم در خصوص ارزیابی بازار فروش محصولات خود، عنوان کرد: مشتریان ثابتی داریم که ماهانه خرید خود را به سادگی ثبت می‌کنند و به صورت مستقیم با آن‌ها در ارتباط هستیم و محصولات سفارش شده را تحویل می‌دهیم. بخش دیگری از محصول تولید شده پارس لحیم نیز در یک واحد فروش در بازار برای مصرف‌کنندگان عرضه شده که هر مشتری به میزان نیاز خود و بودجه‌ای که در دست دارد، خرید خود را از این فروشگاه انجام می‌دهد. بیشتر هم کسانی که مصرف‌کننده خرد هستند و میزان بالایی آلیاژ لحیم نیاز ندارند، از این فروشگاه خرید می‌کنند.

میزان تولید به توانایی مالی تولیدکننده بستگی دارد

فکری در پاسخ به این سوال که آیا با نظر بسیاری از تولیدکنندگان مبنی بر اینکه به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و شرایط بازار، تولید دیگر مانند سال‌های قبل مقرون‌به‌صرفه نیست، موافق هستید یا خیر، تصریح کرد: اگر در شرایطی قرار می‌گرفتیم که تنها قلع و سرب دچار نوسان قیمتی بالا می‌شدند، می‌توانستیم عنوان کنیم تولید به‌صرفه نیست اما هم‌اکنون روند صعودی قیمت در همه جای صنعت و اقتصاد کشور دیده می‌شود و همیشه جامعه خود را با آن وفق داده است. به عنوان مثال، در صورت افزایش قیمت سرب، ما نیز می‌توانیم قیمت فروش کالای خود را به نسبت، افزایش دهیم؛ در نتیجه، واحد رادیاتورسازی که لحیم مورد نیاز را از شرکت ما خریداری می‌کند نیز قیمت تمام محصولات خود را افزایش می‌دهد و می‌تواند به سهولت کسب درآمد و سود مطلوبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: سرب و قلع جزو فلزاتی هستند که هر زمان مصرف‌کننده به آن‌ها نیاز داشته باشد به هر قیمتی که برای آن‌ها تعیین شده باشد، خرید خود را انجام می‌دهدو به صورت کلی مصرف‌کننده مشکلی در ارتباط با قیمت تعیین شده برای فروش این فلزات ندارد. زمانی که نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی می‌رسد، طبیعی است که بالا بودن قیمت در همه بخش‌های مختلف کشور را توجیه می‌کند.

دانش فنی آلمانی را بومی‌سازی کردیم

مدیرعامل شرکت پارس لحیم در ارتباط با ماشین‌آلات و تجهیزات تولید لحیم، بیان کرد: در خط تولید این شرکت، از دستگاه‌هایی نظیر کوره ذوب، دستگاه اکسترودر لحیم، دستگاه کشش و سیم‌پیچ مورد استفاده قرار گرفته که دانش فنی این تجهیزات متعلق به کشور آلمان است و برای اینکه در زمان تحریم برای تعویض قطعات به مشکلی برخورد نکنیم، تاکنون به روش مهندسی معکوس همه ماشین‌آلات را به‌روزرسانی و مورد استفاده قرار داده‌ایم.

بانک‌ها توجهی به شرایط تولیدکننده ندارند

این تولیدکننده در مورد توقع تولیدکنندگان از مسئولان، عنوان کرد: بهترین کمکی که دولت می‌تواند به تولیدکننده بکند این است که در امور ممربوط به تولید دخالت نکند. متاسفانه مسئولین امر فاقد دانش کافی و تجربه مناسب برای حل معضلات هستند و به عبارت دیگر، از زمانی که وارد این حوزه تولیدی شدیم از ابتدا تا انتها انواع و اقسام چالش‌ها را تجربه کردیم و بیشترین دردسری که داشتیم نیز از جانب بانک‌ها بوده است.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی کارخانه پارس لحیم، رقم کمی از بانک وام دریافت کرده بودیم که بدون هیچ توضیحی به میزان سود وام اعطا شده، اضافه کردند و مجبور شدیم بعد از ۴۰ سال فعالیت، یک منزل شخصی را در سال ۱۳۹۰ به ارزش ریالی دو میلیارد به فروش بگذاریم تا بتوانیم بدهی خود را با بانک تسویه کنیم و این در حالی است که در سال جاری برآورد کردیم که ارزش ریالی منزلی که فروخته شد،به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بانک تحت هر شرایطی باید مبلغی را که به عنوان کمک به تولیدکننده داده پس بگیرد و هیچ توجهی به شرایط تولیدکننده ندارد.

بانک باید حامی تولید باشد

فکری اذعان کرد: برای تامین نیاز مالی خود، از منابع مالی سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنیم اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که بانک وظیفه دارد از تولید و تولیدکننده حمایت‌های لازم را داشته باشد و مدام به فکر دریافت سودهای کلان از محل اعطای وام نباشد. این هدف هر تولیدکننده‌ای است که بتواند میزان تولید خود را افزایش دهد، در سبد محصولات خود تنوع ایجاد کند و در نهایت به درآمد مطلوبی دست یابد که این امر زمانی محقق خواهد شد که بانک و موسسات مالی به معنی واقعی کلمه، حامی تولیدکننده باشند. سیاست‌ها بانکی به گونه‌ای تبیین شده است که گویا بانک‌ها صرفا به دنبال مصادره اموال تولیدکننده‌ها هستند!

وی در تکمیل اظهارات خود تاکید کرد: متاسفانه کارشناسان بانکی به صورت کامل به وظایف خود اشراف کافی ندارند و دقیقا وظایفی که به آن‌ها محول شده را به درستی انجام نمی‌دهند. از سوی دیگر، افرادی هستند که به نام تولید وام می‌گیرند اما مبلغ دریافتی را برای کارهای دیگری مانند ساخت‌وساز صرف می‌کنند که سود بسیار بیشتری از تولید دارد. در این بین، بانک برای جلوگیری از این امر، بهانه‌های مختلفی را برای اعطای وام به تولیدکننده می‌تراشد که در نهایت، موجب محرومیت تولیدکننده واقعی از تسهیلات بانکی می‌شود. امیدوار هستیم در قوانین بانکی، به خصوص در زمینه تسهیلات، بازنگری شود. در صورت حمایت بانک‌ها از تولید، صنعت و اقتصاد کشور از رکود خارج خواهد شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6603
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند