• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیر انبار‌ها و کنترل کالای شرکت فولاد خوزستان بیان کرد:

سرعت‌بخشی به تولید با تامین پایدار قطعات و تجهیزات

  • کد خبر : 13295
  • 04 اسفند 1401 - 12:17
سرعت‌بخشی به تولید با تامین پایدار قطعات و تجهیزات
مدیر انبار‌ها و کنترل کالای شرکت فولاد خوزستان گفت: فرایند بومی‌سازی در شرکت فولاد خوزستان از حدود 20 سال قبل آغاز شده و در نهایت منجر به بومی‌سازی یک هزار و 560 قطعه استراتژیک در صنعت فولاد طی دو سال اخیر شده است.

مدیر انبار‌ها و کنترل کالای شرکت فولاد خوزستان گفت: فرایند بومی‌سازی در شرکت فولاد خوزستان از حدود ۲۰ سال قبل آغاز شده و در نهایت منجر به بومی‌سازی یک هزار و ۵۶۰ قطعه استراتژیک در صنعت فولاد طی دو سال اخیر شده است. قطار توسعه در فولاد خوزستان همگام با تامین پایدار قطعات و تجهیزات، به سرعت در حال حرکت است و خوشبختانه مشکلی در زمینه تامین کالا نداریم.

حسین بوعذار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد، بیان کرد: انبار‌داری، زیرشاخه‌‌ای از زنجیره تامین است. بنابراین انعطاف و آمادگی در انبار‌ها، باعث کاهش زمان آماده‌سازی محصول برای مشتریان می‌شود و بر همین اساس از جایگاه ویژه‌ای در تولید برخوردار است.

وی در همین راستا افزود: در شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد خوزستان، به دلیل استفاده از قطعات خاص، استراتژیک و گران‌قیمت، مقوله انبار‌داری اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. گاهی اوقات ممکن است کالای خریداری شده به مدت طولانی در انبار باقی بماند. همچنین ممکن است به دلیل عدم خرید یک کالا به میزان کافی، با کمبود آن مواجه شده و در ادامه فرایند تولید متوقف شود. بنابراین برقراری تعادل در این بین، یکی از مهم‌ترین وظایف انبار‌داری تحت عنوان کنترل موجودی است.

مدیر انبار‌ها و کنترل کالای شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد: مدیریت انبار‌های شرکت فولاد خوزستان تابع سیستمی به نام «SAP» است؛ یعنی ساختار سفارشات و کنترل موجودی، زیرمجموعه مدیریت انبار‌ها قرار دارد. برقراری تعادل و خرید بهینه و کافی در صنایع بزرگ، سالانه منجر به صرفه‌جویی ارزی بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلاری می‌شود که اجرای صحیح آن، به دانش تخصصی نیاز دارد. در حالی که دانش و فناوری‌های مورد استفاده در کشور در این زمینه به‌روز نبوده و متعلق به ۱۰ تا ۲۰ سال پیش است.

پیشروی فولاد خوزستان در مسیر توسعه

بوعذار با بیان اینکه با استفاده از الگوریتم‌های جدید و برنامه‌ریزی‌های خطی جدید در دنیا، این دانش متحول شده است و ما هم در حال حرکت در همین راستا هستیم، تصریح کرد: شرکت فولاد خوزستان از قطار پیشرفت جا نمانده و همگام با آن در حال حرکت است؛ به طوری که در واحد‌‌ سفارشات شرکت، از مباحث کاتالوگینگ و داکیومنتیشن بهره می‌بریم.

وی در ادامه تصریح کرد: با خرید بیش از نیار یک کالا، اقلام راکد در انبار‌ها ایجاد می‌شود. اگر خرید به اندازه نیاز هم صورت نگیرد، تولید متوقف می‌شود. توقف تولید با خرید اظطراری پوشش داده خواهد شد اما از آنجایی که هزینه‌یابی درستی در این زمینه انجام نمی‌شود، این مسئله نمی‌تواند معیار خوبی برای انعطاف‌پذیر بودن یا نبودن سفارشات و انبار‌ها در نظر گرفته شود و در مقابل، اقلام راکد می‌تواند شاخص بسیار خوبی در این زمینه باشد. در شرکت فولاد خوزستان، ۱۳ درصد ارزش کل کالا‌های موجود در انبار، جزو اقلام راکد است و در رابطه با اقلام عمومی، این میزان به ۶ درصد می‌رسد. در حالی که میزان اقلام راکد در یکی از شرکت‌هایی که نزدیک به چهار تا پنج سال است از زمان تاسیس آن می‌گذرد، به ۲۱ درصد رسیده است. خوشبختانه طی چهار سال اخیر، اقلام راکد در شرکت فولاد خوزستان تعیین تکلیف شدند و در حال حاضر به یک حد پایدار در اقلام راکد رسیده‌ایم و دغدغه خاصی نیز در این زمینه وجود ندارد.

تامین پایدار قطعات گلوگاهی در فولاد خوزستان

مدیر انبار‌ها و کنترل کالای شرکت فولاد خوزستان در ادامه به تامین کالاهای استراتژیک در انبارهای این مجموعه اشاره کرد و گفت: کالاها در مجموع به چهار گروه استراتژیک، گلوگاهی، اهرمی و روتین تقسیم‌بندی می‌شوند. اقلام استراتژیک مورد نیاز یک شرکت، اقلامی هستند که در صورت عدم تامین آن‌ها، تولید به طور کامل متوقف خواهد شد. سنگ‌آهن و آهن اسفنجی، از جمله اقلام استراتژیک در صنعت فولاد هستند که خوشبختانه تمهیدات لازم جهت تامین پایدار آن‌ها در زمان مدیریت جدید شرکت فولاد خوزستان اندیشیده شده است. اقلام گلوگاهی، اقلامی هستند که امکان تولید آن‌ها در داخل وجود ندارد و از طریق واردات تامین می‌شوند. گاهی اوقات هزینه تامین این اقلام به بیش از سه تا چهار برابر قیمت واقعی آن می‌رسد و در چنین شرایطی، بومی‌سازی می‌تواند بهترین راهکار جهت تامین پایدار اقلام گلوگاهی باشد.

بوعذار در پایان ضمن اشاره به اهمیت برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی در صنعت فولاد توسط شرکت فولاد خوزستان، خاطرنشان کرد: بومی‌سازی در شرکت فولاد خوزستان، حدود ۲۰ سال پیش آغاز شده است و بومی‌سازی یک هزار و ۵۶۰ قطعه استراتژیک طی دو سال اخیر در این شرکت اتفاقی نیست. بومی‌سازی قطعات مورد نیاز در شرکت فولاد خوزستان، از توقف تولید در این مجموعه عظیم فولادی جلوگیری کرده و منجر به تامین موجودی کافی قطعات در انبارهای شرکت شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13295

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.