• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک:

سرمایه‌گذاری‌های اشتباه در حوزه آلومینیوم انجام شده است/ خطاهای فاحش در صنعت آلومینیوم

  • کد خبر : 5366
  • 21 بهمن 1398 - 12:24
سرمایه‌گذاری‌های اشتباه در حوزه آلومینیوم انجام شده است/ خطاهای فاحش در صنعت آلومینیوم
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک گفت: در صنعت آلومینیوم کشور، در سال‌های اخیر شاهد سرمایه‌گذاری‌های کلانی بوده‌ایم اما سرمایه‌گذاران و مدیران بدون توجه به فراهم آوردن زیرساخت‌های اساسی به حوزه تولید شمش آلومینیومی وارد شده‌اند و این امر موجب شده که علی‌رغم کمبود در زمینه تامین مواد اولیه، کارخانه تولید آلومینیوم را در کشور تاسیس و راه‌اندازی کنیم؛ این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات کاملا اشتباه است و کمکی به توسعه صنعت آلومینیوم در کشور نمی‌کند.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک گفت: در صنعت آلومینیوم کشور، در سال‌های اخیر شاهد سرمایه‌گذاری‌های کلانی بوده‌ایم اما سرمایه‌گذاران و مدیران بدون توجه به فراهم آوردن زیرساخت‌های اساسی به حوزه تولید شمش آلومینیومی وارد شده‌اند و این امر موجب شده که علی‌رغم کمبود در زمینه تامین مواد اولیه، کارخانه تولید آلومینیوم را در کشور تاسیس و راه‌اندازی کنیم؛ این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات کاملا اشتباه است و کمکی به توسعه صنعت آلومینیوم در کشور نمی‌کند.

اسدالله ملتجی در گفت‌و گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک به طور عمده، در زمینه صنایع بالادستی (تامین آلومینا و تولید آلومینیوم) سرمایه‌گذاری می‌کند؛ البته این شرکت در زمینه تولید پروفیل، مقاطع و قطعات نیز سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده و تولیداتی دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر، صنعت آلومینیوم کشور وضعیت مناسبی دارد و برای اینکه تولید محصولات آلومینیومی در کشور سرعت بیشتری بگیرد و به اهداف تعیین شده برسیم، نیاز به حمایت بیش از پیش دولت داریم همچنین، نیاز به زمان و فرصت است تا بتوانیم بهتر در حوزه تولید آلومینا وارد شویم؛ البته در این شرایط که وضعیت واردات آلومینا سخت‌تر از گذشته شده است، به طور حتم در زمینه تولید آلومینا نیز با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک عنوان کرد: در زمینه تولید آلومینا، پترولیوم کک کلسینه شده، کریولیت و آلومینیوم فلوراید باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد و اگر یک میلیارد دلار برای افتتاح و تجهیز کارخانه تولید آلومینیوم در کشور سرمایه‌گذاری کنیم اما در زمینه تولید مواد اولیه اقدامی انجام ندهیم، در حقیقت، تمام سرمایه‌گذاری انجام شده، بدون استفاده و نتیجه خواهد ماند.

ملتجی توضیح داد: در کشور زیرساخت‌های لازم همانند انرژی (برق) ارزان و نیروی انسانی با تجربه را در اختیار داریم اما به این خاطر که در زمینه تولید آلومینا، مشکلات بی‌شماری داریم، نمی‌توانیم عملکرد چشمگیر و قابل توجهی در زمینه تولید آلومینیوم داشته باشیم و نقص در زمینه تامین آلومینا به شدت احساس می‌شود.

تولیدات شرکت جاجرم کافی نیست

وی تصریح کرد: کارخانه جاجرم ۲۵۰ هزار تن آلومینا تولید می‌کند، در حالی که نیاز کشور به این ماده اولیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، به همین خاطر، باید در زمینه تامین و تولید آلومینا سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و در حال حاضر، شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم با مشکلات زیادی در خصوص تامین آلومینا مواجه هستند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران مطرح کرد: قراردادی در زمینه آلومینیوم با کشور گینه داریم اما این کشور تنها دارای مواد معدنی است و در حال حاضر، ما نمی‌توانیم از این قرارداد منعقد شده، بهره‌ای ببریم اما اگر کارخانه‌های آلومینای کشور راه‌اندازی شوند، می‌توانیم بوکسیت وارد و آلومینا تولید کنیم.

راه‌اندازی شرکت آرال می‌تواند مشکلات تامین آلومینا را برطرف کند

ملتجی عنوان کرد: در زمینه تولید آلومینا، در شرکت آرال که قرار است در منطقه ویژه پارسیان احداث شود، سرمایه‌گذاری کردیم و ۵۵ درصد سهام این شرکت در اختیار ما است. شرکت آرال قراردادی با شرکت فرانسوی که در گینه فعالیت می‌کند، به منظور تامین مواد اولیه منعقد کرده است. همچنین، برنامه‌ریزی‌هایی برای خرید بوکسیت از کشور هند و جامائیکا نیز انجام دادیم تا از این طریق بتوانیم بهترین امکانات را در اختیار داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کارخانه‌ای که در زمینه تولید آلومینا فعالیت می‌کند و قرار است یک میلیون تن، آلومینا تولید کند، به سه میلیون تن بوکسیت نیاز دارد. تامین این میزان بوکسیت از یک منبع و کشور، مشکل است و ریسک بسیار زیادی دارد زیرا اگر برای واردات و تامین بوکسیت از کشوری با مشکل مواجه شدیم، مجبور نشویم تمام فرآیند تولید را متوقف کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک تصریح کرد: ایمیدرو شرکت آرال را به بخش خصوصی واگذار کرد اما برای به نتیجه رسیدن برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته، حمایتی انجام نداده است و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی برای احداث کارخانه‌ای در این خصوص کافی نیستند و اگر حمایت‌های دولتی نباشد، نمی‌توانیم به اهدافی که در این زمینه تعیین کرده‌ایم، برسیم.

ایمیدرو شریک ما در شرکت آرال است

ملتجی اذعان کرد: برای تولید ۳۰۰ هزار تن آلومینا، باید حداقل چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم که تامین این میزان سرمایه برای شرکت‌های خصوصی همچون شرکت ما، امکان‌پذیر نیست و بانک‌ها این میزان سرمایه را به صورت وام به ما نمی‌دهند، به همین خاطر، ایمیدرو را به عنوان شریک انتخاب کردیم تا ارتباطات و اقداماتی را که لازم است از طریق دولت انجام شود، ایمیدور انجام دهد و به ما کمک کند تا فرآیند سرمایه‌گذاری و گرفتن وام تسریع پیدا کند. از این رو به شریکی نیاز داشتیم که به ما که فرآیند اداری را به جای ما طی کند زیرا امکان وثیقه گذاشتن برای گرفتن وام در این میزان برای ما امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: برای گرفتن وام چهار هزار میلیارد تومانی به ۱۰ هزار میلیارد تومان وثیقه نیاز داریم که البته این میزان سرمایه را در اختیار نداریم و اگر ما روند اداری کشور را طی کنیم، زمان و انرژی بسیار زیادی به هدر می‌رود، به همین خاطر، دولت و ایمیدرو باید به ما کمک کنند زیرا که اگر فرآیند تولید آلومینا با همین سرعت و روند به پیش برود، قطعا با مشکلات بیشتری در آینده مواجه می‌شویم.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: در حال حاضر، کارخانه تولید آلومینا در کشور وجود دارد و قرار نیست که ما کار سخت یا پیچیده‌ای انجام دهیم بلکه تنها باید از سایر کشورهای تولیدکننده آلومینا، کپی کنیم. ایده‌ای که ایمیدرو دارد، این است که طرح احداث کارخانه تولید آلومینا را از کشور چین خریداری کنیم که هزینه انجام پروژه‌ تولید یک میلیون تنی آلومینا، یک میلیارد دلار است.

ملتجی بیان کرد: پیشنهاد دادیم که پروژه ساخت کارخانه آلومینا را با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار خودمان در کشور انجام دهیم که در آن صورت، ۹۰ درصد هزینه نیز به صورت ریالی تامین می‌شود و با اینکه ایمیدرو پیشنهاد ما را پذیرفت اما اقدامی در جهت پیشبرد این هدف انجام نداده است.

شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم حاضر به سرمایه‌گذاری در شرکت آرال نشدند

وی افزود: سرمایه‌گذاری برای ساخت کارخانه تولید آلومینا ریسک زیادی به همراه دارد، به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مایل به سرما‌گذاری در این حوزه نیستند و شرکتی مانند ایرالکو حاضر به ورود در این پروژه نشد و همچنین شرکت المهدی نیز قادر به ورود در این حوزه نیست، زیرا این شرکت پس از اینکه به مپنا واگذار شد، همچنان تولید و فعالیتی ندارد.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک توضیح داد: در مورد شرکت المهدی که ۱۳٫۵ درصد سهام آن را در اختیار داریم، باید گفت که تا پایان سال، براساس گفته‌های شرکت مپنا، خط تولید این شرکت برقرار خواهد شد و میزان تولید شرکت المهدی به ۱۵۰ هزار تن خواهد رسید اما در حال حاضر، در زمینه تهیه مواد اولیه، این شرکت با چالش‌های بی‌شماری مواجه است و همچنین شرایطی که مدیرعامل سابق برای این شرکت ایجاد کرده، به اندازه‌ای مخرب است که شرکت را ویران شده تحویل مپنا داده‌اند.

ملتجی در ادامه خاطرنشان کرد: دیگ‌های شرکت المهدی خاموش شدند و برای بازگشت و شروع مجدد این دیگ‌های ذوب آلومینیومی باید هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شود که زمان زیادی نیز برای بازگشت مجدد نیاز دارد البته مپنا در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.

نیازی به سرمایه‌گذاری برای تاسیس کارخانه تولید آلومینیوم نیست

وی توضیح داد: شرایط و وضعیت کارخانه‌های تولید آلومینیوم در کشور به گونه‌ای است که نیازی به سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه جدید در این حوزه نداریم و باید در ابتدا حمایت کافی از کارخانه‌هایی که در کشور وجود دارند، صورت گیرد تا ظرفیت تولید آن‌ کارخانه‌ها بهبود یابد، برای مثال، در حال حاضر که شرکت المهدی با بحران مواجه شده، باید حمایت بیشتری از این شرکت انجام شود تا خط‌های تولید آلومینیوم این شرکت، مجددا فعال و به چرخه تولید بازگردد.

 عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران افزود: شرکت آلومینیوم جنوب نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی است که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارد، پروژه ساخت و تولید شمش خالص آلومینیومی به خوبی در این شرکت در حال اجرا است و برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید و تکمیل پروژه، این شرکت نیاز به کمک بیشتری دارد.

شرکت سالکو با مشکلات زیادی مواجه شده است

ملتجی بیان کرد: شرکتی همانند سالکو با مشکلات زیادی مواجه است، به این خاطر که بخش آندسازی این شرکت هنوز راه‌اندازی نشده، در صورتی که در ابتدا باید بخش آندسازی این کارخانه تکمیل و راه‌اندازی می‌شد، اما روند کار در این کارخانه درست و اصولی نیست. درصورتی که با تکمیل این بخش، روند تولید آلومینیوم نیز هموارتر می‌شد و از سوی دیگر، وابستگی به سایر کشورها و هزینه‌های واردات نیز کاهش می‌یافت.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک تصریح کرد: اگر بخش آندسازی شرکت سالکو تکمیل و راه‌اندازی شود، مشکل تامین آند ایرالکو نیز برطرف می‌شود و هزینه‌های تولید آلومینیوم در کشور به میزان زیادی کاسته می‌شود و به این میزان واردات آند نیازی نبست.

ملتجی در ادامه تصریح کرد: توسعه صنعت تولید آلومینیوم در کشور را باید معطوف به تامین مواد اولیه کنیم، در مرحله اول امکان تولید آلومینا، پترولیوم کک کلسینه شده، کریولیت و آلومینیوم فلوراید را در کشور توسعه بدهیم تا در این زمینه‌ها به خودکفایی برسیم البته باید توجه داشت که رسیدن به این اهداف، امکان‌پذیر است، به نحوی که به جای سرمایه‌گذاری برای تاسیس یک کارخانه تولید آلومینیوم در کشور باید برای تاسیس کارخانه‌هایی در زمینه تولید مواد اولیه سرمایه‌گذاری می‌شد.

سرمایه ساخت کارخانه کریولیت ۴۰ میلیون دلار است

وی مطرح کرد: تاسیس کارخانه کریولیت به ۴۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد اما زمانی که این کارخانه تاسیس شود، می‌توانیم مواد اولیه چهار کارخانه تولیدکننده شمش را تامین کنیم؛ همچنین در زمینه آلومینیوم فلوراید نیز همین مشکل را داریم، به نحوی که با ۲۰ میلیون دلار می‌توانیم یک کارخانه تولید آلومینیوم فلوراید بسازیم.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران عنوان کرد: در زمینه تاسیس کارخانه‌های تامین و تولیدکننده مواد اولیه، زودتر باید اقدام می‌کردیم و این تاخیر موجب شده است که هزینه‌های بسیاری را برای خرید مواد اولیه پرداخت کنیم، همچنین از بسیاری کشورهای فعال در این زمینه به دلیل تاخیری که داشتیم، عقب بمانیم؛ در حالی که با سرمایه ۶۰ میلیون دلاری می‌توانستیم کارخانه‌هایی برای تامین مواد اولیه تاسیس کنیم.

ملتجی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید شرکت‌های المهدی و ایرالکو را مجبور به ایجاد کارخانه‌های کریولیت و آلومینیوم فلوراید می‌کرد. شرکت‌های بالادستی باید میزانی از سود به دست آمده را برای ایجاد کارخانه‌های تولیدکننده مواد اولیه، هزینه کنند. واردات مواد اولیه در صورتی که توان ساخت آن را در داخل کشور داریم، کار غیرمنطقی و هزینه‌بری است.

وی توضیح داد: زمانی که چهار کارخانه تولید شمش خالص آلومینیومی در کشور داریم باید درخصوص تامین مواد اولیه آن برنامه‌ای در نظر داشته باشیم و قطعا خودکفایی در زمینه تولید کریولیت و آلومینیوم فلوراید برای کشور صرفه اقتصادی دارد زیرا علاوه بر مصرف داخلی این چهار شرکت تولیدکننده، امکان صادرات نیز برای ما فراهم است.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک توضیح داد: کشورهای حوزه خلیج فارس، می‌توانند بازارهای هدف صادراتی مواد اولیه برای ما محسوب شوند، اگر این کارخانه‌های تولیدی را در کشور راه‌اندازی کنیم به راحتی می‌توانیم مازاد تولید و نیاز را به این کشورها صادر کنیم البته این مشکلات تنها مختص صنایع بالادستی نیست بلکه صنایع پایین‌دستی نیز با چنین مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه‌اند برای مثال برای تهیه و تولید سیلیکون متال همچنان با مشکلات و موانعی مواجه هستیم.

۳۰ درصد هزینه تولید سیلیکون متال انرژی است

ملتجی عنوان کرد: برای تولید سیلیکون متال به انرژی زیادی نیاز داریم و ۳۰ درصد هزینه‌ تولید این ماده اولیه، انرژی است که انرژی در کشور با هزینه کمی تولید و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد اما با اینکه از مزیت رقابتی خوبی برای تولید سیلیکون متال بهره‌مندیم اما با این حال اقدامی تاکنون در راستای تولید داخلی سیلیکون متال صورت نگرفته و تنها به واردات آن از کشور کشور چین اکتفا کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: مصرف سیلیکون متال در کشور ۶ هزار تن در سال است و امکان تولید داخل این مواد اولیه را داریم، در حالی که علی‌رغم نیاز شرکت‌های تولیدکننده شمش به این ماده اولیه اما به دلیل بی‌توجهی مدیران اقدامی در جهت تولید داخلی این ماده اولیه صورت نگرفته است.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: تاسیس و راه‌اندازی کارخانه‌هایی به منظور تولید این چهار ماده اولیه (آلومینا، پترولیوم کک کلسینه شده، کریولیت و آلومینیوم فلوراید)، در کشور ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کند و تنها اقدامی که باید انجام بدهیم این است که حق ثبت و امتیاز تاسیس (patent) آن را از کشور چین خریداری کنیم.

ملتجی اذعان کرد: مصرف‌کننده‌های این مواد اولیه در کشور مشخص است و دولت می‌تواند با متوقف ساختن واردات (پس از تاسیس و داخلی‌سازی تولید این آمیژان‌ها در کشور)، به فعالیت‌های تولیدی رونق بیشتری ببخشد.

رونق صادرات می‌تواند رکود تولید را بین ببرد

وی اظهار کرد: در حال حاضر، با این رکود اقتصادی و تحریم‌ها باید به صنایعی که فعالیتی ندارند کمک شود تا بتوانند به دوران رونق و تولید خود بازگردند مثلا چند کارخانه تولید ورق، پروفیل و فویل در کشور داریم که با سرمایه‌گذاری‌های اندک می‌توانیم آن‌ها را مجددا فعال کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع آلومینیوم خاتم اراک در پایان گفت: پتانسیل‌های کشور در زمینه صادرات عالی است. همچنین امکان صادرات محصولات آلومینیومی تولید شده به سوریه، لبنان، عراق و افغانستان برای ما فراهم شده و دولت با در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی می‌تواند به تولید و صادرات رونق بیشتری ببخشد تا ریسک صادرات کاهش یابد و موجب شود تولیدکنندگان بتوانند به راحتی مبادلات مالی انجام دهند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5366

نوشته‌های مشابه