• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

سرمایه‌گذاری شرکت «Fortescue» بر روی کاهش انتشارات کربنی

  • کد خبر : 20085
  • 09 خرداد 1402 - 6:33
سرمایه‌گذاری شرکت «Fortescue» بر روی کاهش انتشارات کربنی
شرکت «Fortescue» در نظر دارد تا سال ۲۰۴۰ میزان انتشارات کربنی خود را به صفر برساند. سرمایه‌گذاری این شرکت در این خصوص، علاوه بر کاهش انتشار کربن، می‌تواند وابستگی شرکت به سوخت دیزل و گاز طبیعی را نیز کاهش دهد.

شرکت «Fortescue» در نظر دارد تا سال ۲۰۴۰ میزان انتشارات کربنی خود را به صفر برساند. سرمایه‌گذاری این شرکت در این خصوص، علاوه بر کاهش انتشار کربن، می‌تواند وابستگی شرکت به سوخت دیزل و گاز طبیعی را نیز کاهش دهد. این شرکت از ماه اکتبر ۲۰۱۹ تا پایان سال مالی ۲۰۲۲، بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار در پروژه‌های زیرساخت برای انرژی سرمایه‌گذاری کرده‌ است که امکان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را فراهم می‌آورد. سرمایه‌گذاری در زمینه گسترش انرژی‌های سبز در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد‌ داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت «Fortescue» در استرالیا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان است. این شرکت در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و در حال حاضر، بالغ بر ۱۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن در سال تولید می‌کند. این شرکت از سال ۲۰۰۸ تا پایان سال مالی ۲۰۲۲، به میزان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن به مشتریان خود در جهان فروخته‌ است. معادن این شرکت در منطقه «Pilbara» در استرالیا واقع هستند که شامل سه مجتمع «Chichester»، «Solomon» و «Western» است.

تولید سالانه «Solomon» به میزان ۶۵ تا ۷۰ میلیون تن، «Chichester» به میزان ۱۰۰ میلیون تن و «Western» به میزان ۳۰ میلیوین تن است.

سهام‌دار اصلی این شرکت، «Minderoo Group PTY LTD» است که حدود ۳۰ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. بیشترین صادرات این شرکت به کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی صورت می‌گیرد. همچنین کشورهای هند، ویتنام، مالزی، اندونزی و هلند نیز از مشتریان این شرکت هستند.

جدیدترین پروژه‌های شرکت «Fortescue»

از پروژه‌های اخیر این شرکت می‌توان پروژه «Iron Bridge Magnetite» و پروژه سنگ‌آهن «Belinga» را نام برد. پروژه «Iron Bridge Magnetite» سالانه ۲۲ میلیون تن کنسانتره مگنتیت گرید بالا (۶۷ درصد) تولید می‌کند. این اولین معدن مگنتیت شرکت «Fortescue» است. این پروژه در ماه می ۲۰۲۳ به بهره‌برداری رسید.

پروژه سنگ‌آهن «Belinga» یک قرارداد همکاری مشترک بین شرکت «Fortescue» و دولت کشور گابن در قاره آفریقا است. این معدن که در شمال شرقی کشور گابن واقع است، اولین بار در سال ۱۹۵۵ کشف شد و اکتشافات بعدی در دهه ۱۹۷۰ نشان داد که حاوی آهن با خلوص بالاست. مطالعات اقتصادی این پروژه از سال ۲۰۱۸ توسط شرکت «Fortescue» در حال ارزیابی است و بنا‌ بر اظهارات این شرکت قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ اجرا شود. ذخیره این معدن حاوی سنگ‌آهن هماتیت گرید بالا است و در ابتدای کار با تولید دو میلیون تن در سال شروع به‌کار خواهد ‌کرد. به گفته این شرکت، این معدن از نظر مقیاس و کیفیت می‌تواند با معدن بزرگ «Simandou» رقابت کند. این معدن، بزرگ‌ترین معدن بهره‌برداری نشده در حال حاضر بوده که در کشور گینه در قاره آفریقا واقع شده‌ است.

سود «Fortescue» در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت

بررسی ارقام سود و هزینه نشان می‌دهد که سود خالص این شرکت تا سال ۲۰۲۱ روند صعودی داشته‌ است اما در سال ۲۰۲۲ با وجود افزایش فروش سنگ‌آهن، مقدار سود خالص نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ است. این امر می‌تواند ناشی از کاهش قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ در بازار جهانی باشد. همچنین قیمت سوخت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل افزایش داشته‌ است که همین موضوع منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی و در نتیجه کاهش سود شده است. در سال ۲۰۲۲، میزان فروش این شرکت برابر ۱۸۹ میلیون تن، میزان سود خالص برابر ۶.۲ میلیارد دلار و میزان هزینه‌های عملیاتی به ازای هر تن تر برابر ۱۵.۹۱ دلار بود.

برنامه بلندمدت کاهش انتشارات کربنی

بخش عمده انتشارات کربنی این شرکت توسط نیروگاه‌های تولید برق، تجهیزات معدن‌کاری، حمل‌ونقل و همچنین کارخانجات فولاد ایجاد می‌شود. «Fortescue Future Industries» یکی از زیرمجموعه‌های شرکت «Fortescue» است که در زمینه کاهش انتشارات کربنی و استفاده از انرژی‌های سبز مانند انرژی برق‌آبی، انرژی زمین گرمایی، انرژی باد و انرژی خورشیدی فعالیت می‌کند. در این راستا این شرکت در نظر دارد تا ۱۰ درصد از سود خالص هر سال را جهت توسعه انرژی‌های سبز به (FFI) اختصاص دهد. در سال ۲۰۲۲، سود خالص این شرکت برابر ۶.۲ میلیارد دلار بود که ۶۲۰ میلیون دلار آن به (FFI) تخصیص داده‌ شد.

این شرکت در سال ۲۰۲۲ انتشارات کربنی «Scope 1» و «Scope 2» را مجموعا دو میلیون و ۵۵۰ هزار تن کربن دی‌اکسید معادل و انتشارات «Scope 3»  را ۲۵۵ میلیون تن کربن دی‌اکسید معادل اعلام کرد (Scope 1  و Scope 2 به آن دسته از انتشارات کربنی اطلاق می‌شود که توسط خود شرکت منتشر می‌شوند. Scope 3 انتشاراتی است که نتیجه فعالیت شرکت است اما توسط منابعی ایجاد می‌شوند که خارج از کنترل مستقیم شرکت هستند).

عمده نیروگاه‌های این شرکت از طریق سوخت دیزل و گاز طبیعی کار می‌کنند. در سال ۲۰۲۲، این نیروگاه‌ها حدود ۳۰۳ هزار تن کربن دی‌اکسید منتشر کردند که ۱۴ درصد از «Scope 1» را شامل می‌شود. ۴۲ درصد از این مقدار توسط سوخت دیزل و ۵۸ درصد توسط گاز طبیعی ایجاد شده‌ بود. جهت کاهش انتشارات کربنی در این حوزه، شرکت «Fortescue» در حال طراحی و اجرای پروژه PEC (Pilbara Energy Connect) است. این پروژه ۷۰۰ میلیون دلاری شامل دو بخش «Pilbara Transmission Project» و «Pilbara Generation Project» است. بخش اول پروژه شامل یک خط ۲۷۵ کیلومتری ولتاژ بالا است که سایت‌های معدن را به هم متصل می‌کند و منجر به تشکیل یک شبکه به‌هم پیوسته می‌شود. این شبکه امکان کنترل و کاهش انتشارات کربنی را فراهم می‌آورد. همچنین امکان گنجاندن منابع انرژی تجدیدپذیر در آینده در این شبکه وجود دارد.

بخش دوم شامل تولید انرژی است که ۱۵۰ مگاوات آن از طریق سوخت گازی و ۱۵۰ مگاوات دیگر از طریق انرژی خورشیدی فتوولتائیک و باتری‌های ذخیره‌سازی تامین می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تامین این ۱۵۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی، منجر به کاهش انتشار ۲۸۵ هزار تنی کربن دی‌اکسید معادل در هر سال شود.

همچنین کامیون‌های حمل در سایت معدن این شرکت، سالانه حدود ۵۴۵ هزار تن کربن دی‌اکسید منتشر می‌کنند که معادل ۲۴ درصد از «Scope 1» است. در این راستا شرکت «Fortescue» در حال توسعه باتری‌ها و هیدروژن سبز جهت استفاده در کامیون‌های باربری است.

بخش دیگری از انتشارات کربنی این شرکت، از حمل ریلی آن نشات می‌گیرد. مسیر خط آهن ۷۶۰ کیلومتری این شرکت، سریع‌ترین خط حمل‌ونقل سنگین در جهان است. انتقال سنگ‌آهن از معدن تا بندر «Port Hedland» از طریق خط آهن در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۵.۶ میلیون لیتر سوخت دیزل مصرف کرد که منجر به انتشار ۲۳۳ هزار تن کربن دی‌اکسید شد که حدود ۱۰ درصد از «Scope 1» این شرکت را شامل می‌شود. با توجه به اینکه این ناوگان ریلی به پایان عمر مفید خود نزدیک می‌شود، شرکت «Fortescue» در نظر دارد که در سال ۲۰۲۳ این ناوگان را با ۲۸ لکوموتیو جدید جایگزین کند. این لکوموتیوها علاوه بر بازدهی بیشتر و مصرف سوخت کمتر، این امکان را دارند که منبع انرژی آن‌ها از سوخت دیزل به باتری نیز تغییر پیدا کند.

حمل‌ونقل دریایی، هر چند از نقش کمتری در «Scope 1» این شرکت برخوردار بود اما در کل انتشارات کربنی قابل توجهی داشت. حمل‌ونقل سنگ‌آهن از منطقه «Pilbara» به کشورهای مقصد از طریق کشتی در سال ۲۰۲۲، حدود ۲.۰۶ میلیون تن کربن دی‌اکسید معادل منتشر کرد که ۳۰۷ هزار تن آن مربوط به کشتی‌های خود شرکت بود و در «Scope 1» قرار گرفت و ۱.۷۵ میلیون تن آن در «Scope 3» جای گرفت. این شرکت در حال توسعه موتورهایی بوده که منبع انرژی آن‌ها آمونیاک است. در سال‌های اخیر، آمونیاک به‌ عنوان منبع انرژی فاقد انتشارات کربنی شناخته شده‌ است. گفتنی است که این شرکت در نظر دارد انتشارات کربنی ناشی از کشتی‌ها را تا سال ۲۰۳۰، حدود ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش دهد.

انتشارات کربنی «Scope 1» شرکت «Fortescue» محدود به فعالیت‌های باربری و نیروگاهی نمی‌شود. تجهیزات مورد استفاده در معدن‌کاری مانند مته‌ها و تجهیزات حفاری در سال ۲۰۲۲، منجر به انتشار ۷۲۳ هزار تن کربن دی‌اکسید شده‌اند که حدود ۳۳ درصد از «Scope 1» را شامل می‌شود. این شرکت در تلاش است تا منبع انرژی این تجهیزات را از سوخت دیزل به باتری و پیل‌های سوختی تغییر دهد.

انتشارات کربنی «Scope 3» این شرکت که کنترل مستقیمی بر میزان انتشارات آن ندارد، بسیار گسترده‌تر از انتشارات «Scope 1» آن ارزیابی شده است. در سال ۲۰۲۲، این شرکت ۱۸۹ میلیون تن سنگ‌آهن را برای تولید فولاد به کشورهای دیگر صادر کرد. این حجم از مصرف سنگ‌‎آهن برای تولید فولاد، حدود ۲۵۰ میلیون تن کربن دی‌اکسید منتشر می‌کند که این عدد حدود ۹۸ درصد از انتشارات کربنی «Scope 3» این شرکت را شامل می‌شود.

این شرکت در نظر دارد انتشارات «Scope 1» و «Scope 2» را تا سال ۲۰۳۰ و انتشارات «Scope 3»  را تا سال ۲۰۴۰ به صفر برساند. شرکت «Fortescue» از سال ۲۰۲۰، سالانه ۳ درصد انتشارات کربنی بخش عملیاتی خود را کاهش داده‌ است. همچنین اهداف این شرکت در «Scope 3» شامل کاهش ۵۰ درصدی انتشارات کربنی تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۲۱ در حوزه بارگیری و حمل‌ونقل و کاهش ۷.۵ درصدی انتشارات کربنی تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۲۱ در حوزه تولید فولاد توسط مشتریان این شرکت می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20085

نوشته‌های مشابه

26اسفند
ریل‌گذاری در مسیر پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران عنوان کرد:

ریل‌گذاری در مسیر پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای

26اسفند
رکورد تولید سالانه در تمامی کارخانه‌های سیمیدکو شکسته شد
بهار تولید و شکوفایی سیمیدکو در فصل زمستان؛

رکورد تولید سالانه در تمامی کارخانه‌های سیمیدکو شکسته شد

23اسفند
قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی کاهش یافت
با توجه به شاخص‌های بنیادی ضعیف چین؛

قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.