• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر ساخت سفارشات و قطعات شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی فولاد خوزستان در بومی‌سازی تا سال ۱۴۰۲

  • کد خبر : 13075
  • 03 اسفند 1401 - 5:10
سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی فولاد خوزستان در بومی‌سازی تا سال ۱۴۰۲
مدیر ساخت سفارشات و قطعات شرکت فولاد خوزستان گفت: در سال 1400، شرکت فولاد خوزستان حدود 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زمینه بومی‌سازی قطعات داشته و  این رقم در سال جاری به حدود 650 میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیر ساخت سفارشات و قطعات شرکت فولاد خوزستان گفت: در سال ۱۴۰۰، شرکت فولاد خوزستان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زمینه بومی‌سازی قطعات داشته و  این رقم در سال جاری به حدود ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. امیدوار هستیم با هدف‌گذاری شرکت که از قبل انجام شده است، به سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی در حوزه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در سال آینده دست پیدا کنیم.

امیر اعتمادی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهمیت بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در صنعت فولاد کشور، بیان کرد: تامین پایدار قطعات مورد استفاده در زنجیره تولید فولاد که همچون چرخ‌دنده‌های یک ساعت در کنار یکدیگر کار می‌کنند، یک ضرورت مهم به شمار می‌آید؛ چراکه اگر این مهم به موقع انجام نشود، منجر به تاخیر در تولید و در نهایت توقف آن خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌های صنعتی پیشگام در سطح جهان به ویژه در قاره اروپا، دانش و تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولید خود را به آسانی در اختیار سایر شرکت‌ها قرار نمی‌دهند و به نوعی شاهد انحصار در این زمینه هستیم. هر چقدر یک صنعت مانند فولاد با توسعه و پیشرفت بیشتری همراه شود، دستیابی به این تکنولوژی بیش از پیش دشوارتر خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی، تکیه بر دانش و تکنولوژی داخلی اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند و اگر مهندسی معکوس و بومی‌سازی در دستور کار قرار نگیرد، وابستگی به واردات تکنولوژی و تجهیزات همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

بومی‌سازی ۸۵ درصدی قطعات مکانیکی در خطوط تولید فولاد خوزستان

مدیر ساخت سفارشات و قطعات شرکت فولاد خوزستان در ادامه به هدف‌گذاری بلندمدت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی و ارتقای فناوری تولید اشاره کرد و گفت: کمیته بومی‌سازی و ساخت داخل شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۳۷۸ توسط جمعی از مهندسان متالورژ و مکانیک شاغل در شرکت تاسیس شد. هدف از تاسیس این کمیته و چشم‌انداز آن، مهندسی معکوس و بومی‌سازی قطعات وارداتی مورد استفاده در واحدهای بهره‌برداری فولاد خوزستان توسط شرکت‌های دانش‎‌بنیان داخلی بوده است. دستاورد مهمی که به جرات می‌توان گفت طی این سال‌ها در این کمیته به دست آمده است، بومی‌سازی ۸۵ درصدی قطعات مکانیکی مورد استفاده در کلیه خطوط تولید شرکت فولاد خوزستان اعم از گندله‌سازی، احیا مستقیم و فولادسازی بوده است. خوشبختانه طی سالیان اخیر توانسته‌ایم به دانش و فناوری تولید این قطعات دست پیدا کنیم؛ البته این امر هنوز در تولید قطعات برقی و الکترونیکی محقق نشده است و نیازمند توسعه سرمایه‌گذاری هستیم تا بتوانیم به حد مطلوبی دست پیدا کنیم.

اعتمادی‌فر در ارتباط با چالش‌های موجود در بومی‌سازی قطعات برقی و الکترونیکی مورد استفاده در خطوط تولید فولاد خوزستان، مطرح کرد: واحدهای تولیدی فعال در شهرک‌های صنعتی در سراسر کشور، به طور عمده در زمینه تولید قطعات مکانیکی رشد و پیشرفت داشته‌اند؛ در حالی که ضرورت دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش الکترونیک انجام شود. از هر ۱۰۰ شرکت تولیدی فعال در شهرک‌های صنعتی، ۸۰ تا ۹۰ شرکت در حال تولید قطعات مکانیکی هستند و حدود ۱۰ شرکت در بخش تولید قطعات برقی فعالیت می‌کنند. امیدوار هستیم در ادامه با افزایش حمایت از تولید قطعات برقی و الکترونیکی، به اهداف مطلوب خود در این حوزه دست پیدا کنیم.

مهندسی معکوس قطعات خاص فولادی با حمایت از دانش‌بنیان‌ها

وی ضمن اشاره به شعار امسال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، به هدف‌گذاری شرکت فولاد خوزستان در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد خوزستان از همان ابتدا، امتیازات و تمهیدات خاصی را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در وندور لیست خود در نظر گرفته و موفق به شناسایی ۳۵۴ شرکت دانش‌بنیان برای دعوت به همکاری در زمینه بومی‌سازی شده است. این مسئله در نهایت منجر به انعقاد حدود ۲۵۰ قرارداد همکاری با این شرکت‌ها شده است. برای مثال، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی موفق به بومی‌سازی ولوهای کنترلی با کیفیت بسیار عالی شده‌ است. این ولوها از اهمیت فراوانی در فرایند تولید فولاد برخوردارند و تا مدتی پیش از کشور ژاپن وارد می‌شدند. خوشبختانه در حال حاضر این قطعات با بیشترین کیفیت ممکن، در اختیار خطوط مختلف تولید شرکت قرار گرفته است.

مدیر ساخت سفارشات و قطعات شرکت فولاد خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰، شرکت فولاد خوزستان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زمینه بومی‌سازی قطعات داشته و  این رقم در سال جاری به حدود ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. مسیر توسعه و پیشرفت فولاد خوزستان کاملا برنامه‌ریزی و مشخص شده است و به دنبال سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی در زمینه بومی‌سازی  قطعات و تجهیزات در سال ۱۴۰۲ هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13075

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.