• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان:

سرمایه در گردش کلید راه توسعه است

  • کد خبر : 3223
  • 03 تیر 1399 - 16:42
سرمایه در گردش کلید راه توسعه است
مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان گفت: طرح برنامه‌های توسعه‌ای در دستور کار هر تولیدکننده‌ای است و با توجه به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور در هر زمان تصمیم گرفته می‌شود که چه میزان از آن برنامه تحقق یابد. اجرایی کردن این موضوع به میزان نوسان قیمت‌ها و تعداد سفارشات بستگی دارد، چراکه اولین گام برای تحقق هر هدفی، مشخص بودن میزان سرمایه است.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان گفت: طرح برنامه‌های توسعه‌ای در دستور کار هر تولیدکننده‌ای است و با توجه به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور در هر زمان تصمیم گرفته می‌شود که چه میزان از آن برنامه تحقق یابد. اجرایی کردن این موضوع به میزان نوسان قیمت‌ها و تعداد سفارشات بستگی دارد، چراکه اولین گام برای تحقق هر هدفی، مشخص بودن میزان سرمایه است.

محمدرضا کاشی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه ارتباط الکتریک سمنان به عنوان تولیدکننده انواع سیم و کابل‌های مخابراتی شناخته شده است و تا یک سال آینده وارد حوزه تولید سیم و کابل‌های برقی نیز خواهد شد. چراکه جهت تحقق این هدف فضا و تجهیزات را مهیا کرده‌ایم و با بهبود شرایط تولید و تامین مواد اولیه ساخت سیم و کابل‌های برقی را آغاز خواهیم کرد که زمان لازم برای این مهم را کمتر از یک سال پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی افزود: ظرفیت تولید اسمی مجموعه بالغ بر ۲۵۰ تن در ماه است و از نظر فنی و علمی توان تولید آن را داریم اما از لحاظ مالی قادر به تولید ۱۲۰ تن در ماه هستیم که با این میزان تولید فقط می‌توان بازار داخلی را پوشش داد و تا کنون صادرات محصول نداشتیم. برای ساخت سیم و کابل مخابراتی از مفتول هشت میلی‌متری مس و گرانول PVC به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنیم و قصد داریم تا دو ماه آینده سیم و کابل آلومینیومی را به سبد محصولات خود اضافه کنیم. مس را از شرکت‌هایی همچون گیل‌راد شمال و دنیای مس کاشان از طریق بازار آزاد تهیه می‌کنیم؛ چراکه ما کد بورسی و شرایط لازم جهت خرید از بورس کالا را نداریم. حداقل میزان خرید از بورس کالا ۲۰ تن تعیین شده که با قیمت کنونی مس، مبلغی بالغ بر یک میلیارد تومان برآورد می‌شود و عملا پرداخت چنین مبلغی جهت خرید مواد اولیه برای ما دشوار است. گرانول نیز حاصل ترکیب مواد P.P و کربنات است که ما این ماده را نیز از تولیدکنندگان داخلی خریداری می‌کنیم.

میزان کشش مس با آلومینیوم متفاوت است

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان در خصوص تفاوت نوع تکنولوژی ساخت سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی، توضیح داد: اصل و اساس فرآیند تولید و نوع تکنولوژی ساخت این دو نوع محصول تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد اما در بعضی مراحل به عنوان مثال مرحله کشش مفتول مسی با آلومینیومی متفاوت است؛ چراکه میزان انعطاف‌پذیری و کشش این دو نوع فلز با هم فرق دارد و باید دستگاه بر اساس ضریب کشش تنظیم شود، در غیر این صورت سیم دچار پارگی می‌شود. علاوه‌براین، برای سیم با سطح مقطع‌های خاصی از آلومینیوم می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال، برای مقطع ۱۰، ۱۵ میلی‌متر به بالا از آلومینیوم و برای ساخت سیم‌های نازک و افشان از مس استفاده می‌کنیم.

کاشی در رابطه با مصرف سیم و کابل‌های مخابراتی یادآور شد: سیم و کابل، مصرف عام دارد و عمده استفاده آن در صنایع سبک مثل ساختمان‌سازی است و به عبارت دیگر هر دو نوع سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی در ساخت و ساز استفاده می‌شوند اما به دلیل قیمت بالای مس، برای فضاهایی که به حجم و اندازه‌های زیادی از سیم و کابل نیاز است اغلب از نظر اقتصادی آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شایان به ذکر است که ضریب رسانایی مس چندین برابر آلومینیوم بوده و برای جایگزینی به جای مس، باید از آلومینیوم بیشتری استفاده شود.

توقف برنامه‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان چشم‌انداز مجموعه ارتباط الکتریک سمنان را این چنین بیان کرد: طرح برنامه‌های توسعه‌ای در دستور کار هر تولیدکننده‌ای است و با توجه به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور در هر زمان تصمیم گرفته می‌شود که چه میزان از آن برنامه تحقق یابد. طرح افزایش ظرفیت و تنوع محصولات تولیدی ازجمله سیم و کابل ‌برقی و آلومینیومی را در برنامه داریم اما در انتظار ثبات نسبی قیمت‌ها هستیم که به اهداف خود جامع عمل بپوشانیم. ما تا سال گذشته در یک مساحت زمین کوچک فعالیت داشتیم که اکنون توانستیم یک فضای بزرگ‌تری را برای واحدهای تولیدی خود فراهم آوریم، اما کمبود سرمایه در گردش بر ما چیره شده و مانع برداشتن گامی کوچک در این راستا می‌شود.

وی درباره مشکلات موجود در صنعت سیم و کابل، عنوان کرد: نوسانات قیمت مواد اولیه تنها معضل این صنعت بوده که مانند موریانه به جان تولیدکنندگان افتاده و قدرت تولید آن‌ها را کاهش داده است. قیمت مس در ایران به نرخ ارز وابسته است و با نوسانات ارز، برنامه‌ریزی جهت خرید ماده اولیه دچار بحران جدی می‌شود. این موضوع بر میزان سفارشات نیز تاثیر گذاشته است؛ به طوری که در یک ماه هیچ سفارشی نداریم و در ماه بعد به دلیل شرایط موجود با سفارشات زیادی روبه‌رو می‌شویم به حدی که زمان برای تولید کم می‌آوریم و پاسخ‌گوی مشتری در زمان معین شده نیستیم.

کاشی در پایان گفته‌های خود ابراز کرد: شیوع ویروس جهانی کرونا، عملکرد تمام فعالان در عرصه مس ازجمله معدن‌داران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را با چالش مواجه کرد؛ به طوری که کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار مس دنیا عملا فعالیت خود را متوقف کرد و این موضوع سبب افت شدید قیمت جهانی مس شد. در حال حاضر، با خروج چین از شرایط قرنطینه و بهبود وضعیت رکود اقتصادی آن، قیمت این فلز سرخ در حال افزایش است و طبق پیشینه قیمتی مس می‌تواند ادامه روند صعودی را برای آن متصور شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3223

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند