• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت صادق بنای غرب:

سنگ‌های کم‌عیار از دید پنهان مانده‌اند

  • کد خبر : 4852
  • 04 آذر 1398 - 12:02
سنگ‌های کم‌عیار از دید پنهان مانده‌اند
رئیس هیئت مدیره شرکت صادق بنای غرب گفت: ذخایر سنگ‌های کم‌عیار هماتیتی در کشور ما به قدری زیاد است که می‌توانیم با تکیه بر آن، در یک برنامه بلندمدت کارخانه‌ای به وسعت فولادسازی‌های بزرگ کشور، راه‌اندازی کنیم.
رئیس هیئت مدیره شرکت صادق بنای غرب گفت: ذخایر سنگ‌های کم‌عیار هماتیتی در کشور ما به قدری زیاد است که می‌توانیم با تکیه بر آن، در یک برنامه بلندمدت کارخانه‌ای به وسعت فولادسازی‌های بزرگ کشور، راه‌اندازی کنیم.

محسن راضی، مجری طرح‌های تولید کنسانتره در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: پروژه فرآوری کنسانتره شرکت آذران گلسار مهر زنجان که در راستای طرح احیا و فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در شهرستان سنقر توسط وزیر صمت افتتاح شد، بر تولید کنسانتره از سنگ‌های هماتیتی کم‌عیار تمرکز دارد. اقدامات تامین آب، برق و امکانات زیرساختی آن انجام شده است و مراحل تکمیل تجهیزات را پشت سر می‌گذارد.

راضی در این مورد افزود: منابع مالی این طرح نیز در حال تکمیل است و تا بهمن ماه امسال، اولین  پلان این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه در حال حاضر تا بیش از ۲۰ درصد پیشرفت داشته که البته در آذر ماه، با توجه به حمل تجهیزات به محل پروژه، حرکت ما شتاب بیشتری خواهد گرفت.

رئیس هیئت مدیره شرکت صادق بنای غرب در خصوص راه‌اندازی پلان‌های بعدی این پروژه، یادآور شد: پلان‌های بعدی پروژه که ماژول‌های ۱۰۰ تنی هستند، هر سه ماه یک بار افتتاح می‌شوند تا بتوانیم به ظرفیت اسمی تعیین شده برسیم.

وی درباره ظرفیت پروژه فرآوری کنسانتره شرکت صادق بنای غرب خاطرنشان کرد: ما در این طرح، حدود ۱۰۰ تن در روز تولید خواهیم داشت و محصول ما کنسانتره عیار ۶۰ خواهد بود و با توجه به مواد اولیه مورد نیاز ما که سنگ‌های هماتیتی با عیار پایین است، احتمالا ورودی این کارخانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن سنگ هماتیتی کم عیار خواهد بود.

سرمایه‌گذاری روی سنگ‌های کم‌عیار

راضی با اشاره به مطالعات انجام شده درباره شیوه‌های نوین فرآوری سنگ‌های هماتیتی کم‌عیار در دنیا، بیان کرد: این پروژه بر اساس طرح نوینی است که کلید مشکل همه معادن ایران خواهد بود و کانی‌های هماتیت، گوتیت، هولوژیست و لیمونیت که آهن نسبتا کمی دارند و از چشم دور مانده‌اند را وارد چرخه صنعت فولاد می‌کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت صادق بنای غرب همچنین درباره چگونگی تامین مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه، افزود: سنگ‌آهن هماتیتی در همه نقاط ایران یافت و با وجود معادن منطقه سنقر و ماه‌نشان زنجان از نظر تامین مواد اولیه مشکلی نخواهیم داشت و معادن تعطیل حوالی منطقه عملیاتی این پروژه به قدری زیاد است که حتی فرصت استفاده از معادن شهرستان‌های دیگر را به ما نخواهد داد.

وی در این باره افزود: میزان ذخیره سنگ‌های هماتیتی کم‌عیار در این کشور به حدی زیاد است که ما می‌توانیم با یک برنامه بلندمدت، کارخانه‌ای به وسعت فولادسازی‌های بزرگ کشور، راه‌اندازی کنیم.

راه‌هایی برای بهره‌وری و جلوگیری از اتلاف انرژی

راضی همچنین درباره بازده اقتصادی فرآوری سنگ‌های کم‌عیار، تصریح کرد: این شیوه‌ای است که در حال حاضر در کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه صنعت فولاد انجام می‌شود و حاشیه سود مناسبی را نیز به همراه دارد. ضمن اینکه ما برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ایجاد بهره‌وری در این طرح، برای فرآوری سنگ‌های هماتیتی کم‌عیار از منابعی استفاده کرده‌ایم که خود آن‌ها انرژی‌زا هستند. مثلا در همین منطقه کرمانشاه بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن باطله‌های گیرسونایت وجود دارد که نوعی هیدروکربن فوق‌العاده پرانرژی است و ما این باطله‌ها را در پروژه خود مورد استفاده قرار می‌دهیم.

وی در این مورد اضافه کرد: به علاوه، ما در این رابطه ما محاسبات و طرح توجیهی بسیار دقیقی را ارائه کرده‌ایم و سیستم‌های فرآوری سنگ‌آهن کم‌عیار و کوره‌های این پروژه را طوری طراحی و تنظیم کرده‌ایم که اتلاف انرژی در آن به حداقل رسیده است و حاشیه سود قابل قبولی را برای سرمایه‌گذار به همراه دارد.

سود پنهان شده در کم‌عیارها

رئیس هیئت مدیره شرکت صادق بنای غرب در تخمین سود حاصل از فرآوری سنگ‌های هماتیتی با عیار پایین، یادآور شد: سنگ‌آهن هماتیتی عیار ۴۰، به ازای هر تن ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد؛ یعنی دو تن از این آهن حدود ۱۰۰هزار تومان قیمت خواهد داشت. از طرف دیگر، قیمت کنسانتره عیار ۶۷ آهن، حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. حال اگر در بدترین حالت، ۲۰ درصد هزینه انرژی را برای این فرآیند در نظر بگیریم، باز هم به ازای هر تن حدود ۵۰۰ هزار تومان برای سرمایه‌گذار باقی می‌ماند که سود قابل توجهی خواهد بود.

راضی در این مورد اضافه کرد: جدا از سود محصول اصلی، مواد معدنی یافت شده در پروسه فرآوری سنگ‌آهن نیز می‌توانند در سودآوری این طرح نقش موثری داشته باشند. وجود فلزات ارزشمندی مثل مس، طلا، نقره، نیکل و کروم در کنار سنگ‌آهن هماتیتی، باعث می‌شود تا با استفاده از روش‌های صنعتی و جداسازی آنها، قابلیت سودآوری بیشتری از این خط تولید وجود داشته باشد.

یک منطقه جذاب برای سرمایه‌گذاری

وی در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت ابراز کرد: با توجه به ذخایر سنگ‌آهن زیاد و منابع آبی موجود در منطقه سنقر، پتانسیل راه‌اندازی یک کارخانه فولاد بزرگ نیز در آن وجود دارد و امیدواریم که این موضوع برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت صادق بنای غرب در پایان تاکید کرد: علاوه بر وجود منابع معدنی و آب در این منطقه، سهولت استخراج سنگ‌آهن، دسترسی بهتر به بازار کشورهایی مثل عراق و سوریه، تسهیلات در نظر گرفته شده برای مناطق محروم، نیروی کار فراوان و وجود دانش مورد نیاز برای پا گرفتن این صنعت، از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌‌فرد برای جذب سرمایه‌گذاران حوزه فولاد به این منطقه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4852
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه