• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
فاطمه موحد، مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل کاوه (فولاد موحد) در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

سهمیه‌بندی مواد اولیه به تولید ضربه زد

  • کد خبر : 2641
  • 07 خرداد 1401 - 18:50
سهمیه‌بندی مواد اولیه به تولید ضربه زد
صنعت لوله و پروفیل کشور به شدت به وضعیت مواد اولیه وابسته است و قیمت و چگونگی عرضه مواد اولیه تعیین می‌کند که صنعت لوله و پروفیل در چه وضعیتی قرار داشته باشد. در سال‌های اخیر با توجه به سهمیه‌بندی، افزایش قیمت و نحوه عرضه مواد اولیه این صنعت ...

صنعت لوله و پروفیل کشور به شدت به وضعیت مواد اولیه وابسته است و قیمت و چگونگی عرضه مواد اولیه تعیین می‌کند که صنعت لوله و پروفیل در چه وضعیتی قرار داشته باشد. در سال‌های اخیر با توجه به سهمیه‌بندی، افزایش قیمت و نحوه عرضه مواد اولیه این صنعت در بورس کالا، بسیاری از تولیدکنندگان لوله و پروفیل با کاهش میزان تولید نسبت به ظرفیت مواجه شدند و نتوانستند توانایی‌های واقعی خود را مطابق با ظرفیت شکوفا سازند. ضمن اینکه رکود بر بازار مصرف لوله و پروفیل کشور و حتی برخی کشورهای همسایه به دلیل شیوع ویروس کرونا حاکم شد و این مسئله نیز به کاهش میزان تولید انجامید. با این وجود برخی تولیدکنندگان مطرح و قدیمی توانسته‌اند با حفظ سبد محصولات خود با توجه به نیاز مشتریان و تولید بر اساس استانداردهای داخلی و بین‌المللی فعالیت خود را ادامه دهند. در این رابطه خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با فاطمه موحد، مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل کاوه (فولاد موحد) گفت‌وگویی انجام داده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی در خصوص پیشینه شرکت صدرا پروفیل کاوه (فولاد موحد) و فعالیت‌های آن در زمینه‌های گوناگون بفرمایید.

شرکت صدرا پروفیل کاوه نخستین تولیدکننده انواع لوله و قوطی پروفیل در آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. فعالیت این شرکت در سال ۱۳۷۴ با خرید زمینی به مساحت ۸۵ هزار متر مربع شروع و با ایجاد سالن اصلی و ساختمان اداری آغاز شد. سپس دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولیدی یکی پس از دیگری از داخل و خارج از کشور خریداری و نصب شدند. خوشبختانه بیتش از ۷۰ درصد از قطعات و دستگاه‌های این کارخانه شامل خط لوله، چهارچوب، ورق شیت توسط متخصصین و مهندسین کشور ساخته شده که بر این اساس قادر به تولید سالانه ۶۰ هزار تن انواع محصول لوله و پروفیل هستیم. با نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های این کارخانه توسط صنعتگران کشور، نخستین مرحله تولید با حضور آقای شافعی وزیر محترم وقت صنایع افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. ۲۷ سال سابقه فعالیت مستمر، این مجموعه را به یکی از تولیدکنندگان برند و مطرح در سطح استان آذربایجان شرقی تبدیل کرده است. در این سال‌ها فعالیت‌های مجموعه گسترش یافته و تولید محصولات از جمله چهارچوب و پروفیل‌های ساختمانی درب و پنجره بر اساس استانداردهای ۱۷۰۰۳-۱ و ۲-۱۳۰۰ به کارنامه این مجموعه اضافه شد.

این شرکت چه محصولاتی در زمینه لوله و پروفیل تولید می‌کند، ظرفیت تولید این شرکت در محصولات گوناگون به چه میزان بوده و این شرکت با چند درصد از ظرفیت مشغول به فعالیت است؟

شرکت صدرا پروفیل کاوه در زمینه لوله، قوطی پروفیل، چهارچوب ، زد، ورق شیت فعالیت دارد که ظرفیت تولید شرکت پنج هزار تن در ماه است که در سال به ۶۰ هزار تن می‌رسد. در این رابطه قادر به تولید محصولات پروفیل و لوله ضخامت با ضخامت دو تا سه میلی‌متر و قوطی و پروفیل‌هایی با قطر ۱۰ در ۲۰ سانتی‌متر تا ۹۰ در ۹۰ سانتی‌متر هستیم. در حال حاضر با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنیم که مشکلات تامین مواد اولیه یکی از علل این موضوع است.

مواد اولیه این شرکت چگونه تامین می‌شود؟ آیا چالشی در خصوص تامین مواد اولیه وجود دارد؟

برای تولید محصول در شرکت، انواع ورق گرم فولادی با گرید ST37 و ضخامت‌های ۱٫۸ تا ۳میلی‌متر را به کار می‌بریم که این مواد اولیه از شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اهواز و فولاد گیلان تامین می‌شود. درحال حاضر دغدغه صنعت فولاد تامین مواد اولیه، قیمت‌گذاری و تامین انرژی به شمار می‌رود.

فروش شرکت شما به چه صورت انجام می‌شود؟ آیا صادرات هم دارید؟ چه چالش‌هایی در زمینه فروش یا صادرات محصولات وجود دارد؟

محصولات با کیفیت عالی و قیمت مناسب به فروش می‌روند؛ چرا که دارای استانداردهای ملی و تنوع در تولید پروفیل، لوله، چهارچوب هستیم. ضمن اینکه محصولات بنا به درخواست مشتری با طول خاص و ضخامت متفاوت تحویل داده می‌شود. تمام توجه ما به بازار داخلی معطوف است و به صورت مستقیم صادرات نداریم. از این رو با چالش‌های صادراتی مواجه نیستیم.

در حال حاضر عمده مشتریان محصولات شرکت صدرا پروفیل کاوه چه صنایعی هستند و چه محصولاتی از لوله و پروفیل را خریداری می‌کنند؟

لوله و پروفیل‌های تولیدی شرکت فولاد موحد با توجه به تنوع آن‌ها، در صنایع در و پنجره‌سازی، کشاورزی و ساختمانی به کار می‌روند. عمده مشتریان فولاد موحد آهن‌فروشان استان آذربایجان شرقی و استان آذربایجان غربی هستند.

نقش تکنولوژی را در صنعت لوله و پروفیل چگونه ارزیابی می‌کنید و با توجه به این موضوع از چه تکنولوژی‌هایی برای تولید محصول بهره می‌برید؟

تکنولوژی تاثیر به سزایی در وضعیت فولاد دارد چرا که بازارهای فعلی به بازارهای رقابتی تبدیل شده و هر تولیدکننده‌ای که بتواند قیمت تمام شده پایین‌تری داشته باشد، قطعا می‌تواند سهم بیشتری از بازار را کسب کند. هر واحد تولیدی بازار هدف دارد و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند تا بر اساس تکنولوژی روز دنیا از تجهیزاتی استفاده کند که در کاهش قیمت تمام شده  تاثیرگذار باشد. در این میان، وجود واحد تحقیق و توسعه تکنولوژی سازمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شرکت صدرا پروفیل کاوه از تکنولوژی روز و نیروهای متخصص با تسلط کامل بر فرایندهای تولید محصولات بهره  می‌برد تا بتواند محصول مورد نیاز خریداران را تضمین کند. این شرکت به منظور تولید محصولات خود از جدیدترین و به‌روزترین دستگاه‌ها و تکنولوژی‌ها در سطح جهان استفاده کرد تا نهایت بتواند به جلب رضایت مشتریان بپردازد. از این رو، شرکت صدرا پروفیل کاوه از بهترین دستگاه‌های ساخت کشور انگلیس استفاده می‌کند. با توجه به اینکه استفاده از تکنولوژی روز برای تولید محصول در بهره‌وری تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد، به همین دلیل می‌توانیم از کیفیت بالاتر محصول و بهره‌وری بیشتر استفاده کنیم.

به عنوان یک تولیدکننده لوله و پروفیل، با چه چالش‌های دیگری دست و پنجه نرم می‌کنید؟

تولیدکنندگان لوله و پروفیل این روزها برای تداوم فعالیت خود با کمبود مواد اولیه مواجه هستند، اگرچه با همین وضعیت فعلی هم توانسته‌ایم سبد محصولات خود را تا حدی حفظ کنیم. طی سال‌های اخیر با روندی که در خصوص نحوه عرضه‌های ورق گرم در بورس کالا به ویژه برای سهمیه‌بندی مشاهده شد، هیچ یک از کارخانه‌های لوله و پروفیل نتوانستند به طور کامل با ظرفیت اسمی خود محصول تولید کنند و حتی تولید آن‌ها مداوم باشد. در بهترین شرایط می‌توان گفت ۲۰ تا ۳۰ درصد نیازهای شرکت ما از طریق عرضه‌های ورق گرم در بورس کالا تامین می‌شود و از این رو، ناچار هستیم باقی نیاز خود به مواد اولیه را از بازار آزاد و با قیمت بسیار بالا تامین کنیم که در نتیجه سود زیادی برای شرکت به همراه نخواهد داشت. هر چند که سهمیه‌بندی دیگر اعمال نمی‌شود اما اثر آن روی فعالیت شرکت‌ها قابل مشاهده است.

چه چشم‌انداز و آینده‌ای را برای شرکت فولاد موحد در نظر گرفته‌اید؟

مجموعه صدرا پروفیل کاوه با برخورداری از نیروهای متخصص و کارآمد با تلاش روز افزون در راستای تولید با بهترین نوع مواد اولیه و بالاترین کیفیت محصولات پروفیلی و استاندارد انواع پروفیل‌های روز دنیا پاسخگوی نیاز مشتریان است. همچنین به دنبال جلب رضایت مشتریان با تاکید بر کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری، رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت هستیم. ضمن اینکه افزایش توان رقابتی با استفاده از فرصت‌های کسب و کار و مدیریت و پیاده‌سازی اسقرار نظام‌های کیفیت ISO در شرکت و با ایجاد اشتغال و حذف موانع تولید در قطب صنعت ایران و آذربایجان در جهت پیشرفت کشور با تکیه بر اهداف شرکت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2641

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند