• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

سهم ۷۰ درصدی کنگو از تولیدات معدنی کبالت در جهان

  • کد خبر : 15013
  • 27 اسفند 1401 - 6:34
سهم ۷۰ درصدی کنگو از تولیدات معدنی کبالت در جهان
کبالت به‌ دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد در صنایع مختلف از جمله تولید قطعات الکترونیکی به‌ ویژه باتری‌های قابل شارژ، تولید ترکیبات مختلف شیمیایی، سرامیک‌ها، کاتالیست‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به پیشرفت روزافزون صنایع مذکور در جهت استفاده از انرژی‌های پاک، روند مصرف این ماده، روبه‌رشد پیش‌بینی می‌شود.

کبالت به‌ دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد در صنایع مختلف از جمله تولید قطعات الکترونیکی به‌ ویژه باتری‌های قابل شارژ، تولید ترکیبات مختلف شیمیایی، سرامیک‌ها، کاتالیست‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به پیشرفت روزافزون صنایع مذکور در جهت استفاده از انرژی‌های پاک، روند مصرف این ماده، روبه‌رشد پیش‌بینی می‌شود. میزان ذخایر و تولید معدنی کبالت در جهان در سال ۲۰۲۱ به‌ ترتیب هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۱۷۰ هزار تن بوده است. کنگو با در اختیار داشتن ۴۶ درصد از سهم ذخایر، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر کبالت در جهان محسوب می‌شود و تولید بیش‌ از ۷۰ درصد از کبالت معدنی جهان در سال ۲۰۲۲۱ را در اختیار داشته. چین به‌ عنوان بزرگ‌ترین مقصد صادراتی این کشور به‌ شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، کبالت یک عنصر شیمیایی با نماد «Co» است که به‌ صورت فلزی سخت، براق و به رنگ خاکستری شناخته  و تنها به‌ صورت ترکیب شیمیایی در پوسته زمین یافت می‌شود. این فلز به‌ صورت عمده در مواد معدنی کبالتیت، اسمالتیت و اریتریت وجود دارد.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی کبالت موجب شده است تا این محصول در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد که از جمله آن می‌توان به تولید قطعات الکترونیکی به‌ ویژه باتری‌های قابل شارژ، تولید ترکیبات مختلف شیمیایی از جمله سیلیکات و آلومینات کبالت، ساخت جوهر، رنگ و شیشه، تولید سرامیک‌ها، ساخت کاتالیست، صنایع پزشکی و … اشاره کرد این فلز همچنین به‌ دلیل ظاهری جذاب، سختی و مقاومت در برابر اکسیداسیون در آبکاری فلزات نیز کاربرد دارد.

با توجه به‌ کاربرد گسترده کبالت در صنایع مختلف، در این گزارش، تولید و مصرف آن در کشورهای برتر تولیدکننده در جهان، طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته و در نمودارهای ۱ و ۲ ارائه شده است. ذکر این نکته ضروری است که به‌ دلیل عدم دسترسی به داده‌های موجودی انبار در کشورهای مورد بررسی، با استفاده از میزان تولید و تجارت هر یک از کشورها، مصرف ظاهری این ماده در کشورهای مورد نظر برآورد شده که جهت بررسی تجارت آن از کد تعرفه ۲۶۰۵ استفاده شده است.

مطابق با نمودار ۱، میزان تولید معدنی کبالت در جهان با ۶ درصد رشد سالیانه، از ۱۰۳ هزار تن در سال ۲۰۱۲، به ۱۷۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است و کنگو با در اختیار داشتن ۷۱ درصد از سهم تولید، بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت در جهان محسوب می‌شود. تولید معدنی کبالت در کنگو طی بازه زمانی ذکر شده، با ۱۰ درصد رشد سالانه، از ۵۱ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن رسیده است.

بعد از کنگو، کشورهای روسیه و استرالیا به ترتیب با در اختیار داشتن ۴ درصد و ۳ درصد از سهم تولید در سال ۲۰۲۱، به ترتیب در جایگاه دوم و سوم کشورهای تولیدکننده کبالت قرار دارند که تولید کبالت در روسیه، با ۲ درصد رشد سالانه طی بازه زمانی ۱۰ ساله، از ۶.۳ هزار تن به ۷.۶ هزار تن رسیده است. همچنین میزان تولید این فلز در استرالیا با ۴ درصد رشد سالانه، از ۳.۹ هزار تن در سال ۲۰۱۲، به ۵.۶ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

با توجه به آخرین اطلاعات در دسترس از سازمان زمین‌شناسی آمریکا، میزان ذخایر کبالت در جهان هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن برآورد شده است که جمهوری دموکراتیک کنگو با در اختیار داشتن ۴۶ درصد از سهم ذخایر، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر کبالت در جهان محسوب می‌شود و برخورداری کشورهای روسیه و استرالیا از منابع غنی کبالت، کشورهای نام‌ برده را به بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی کبالت بدل کرده است.

همان‌ طور که در نمودار ۱ قابل مشاهده است، میزان تولید معدنی کبالت با توجه به ظرفیت موجود معادن کشف شده، در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، روند صعودی را طی کرده است، اما در سال ۲۰۱۶ میزان تولید کبالت جهانی، با کاهش تولید ۱۵ هزار تنی نسبت به سال ۲۰۱۵ مواجه شد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تولیدات کبالت به‌ عنوان محصول جانبی در صنایع مس و نیکل شناخته می‌شوند، به همین دلیل کاهش تولید نیکل جهان در سال ۲۰۱۶، منجر به کاهش تولید معدنی کبالت در آن سال شده است.

با افزایش تولیدات نیکل در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، تولید معدنی کبالت نیز دوباره با رشد روبه‌رو شد اما همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در پایان سال ۲۰۱۹ و محدودیت‌های حاصل از آن، موجب به تعلیق درآمدن و توقف تولید در بسیاری از معادن شد که این امر، نزولی شدن روند تولید کبالت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را در پی داشت. افزایش تولید فلزات دیگر از جمله مس و نیکل و همچنین شروع مجدد در عملیات تعلیق شده معادن به عرضه کبالت در جهان کمک کرده و منجر به رشد ۳۰ هزار تنی کبالت در سال ۲۰۲۱ شده است.

همان‌ طور که در ابتدای گزارش گفته شد، جهت برآورد مصرف کبالت در کشورهای برتر تولیدکننده از مصرف ظاهری این ماده در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ استفاده شده و در نمودار ۲ ارائه شده است. مطابق با این نمودار و با توجه به میزان تولید و تجارت کبالت، مصرف ظاهری این ماده در کنگو به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت در جهان، حدود ۱۱۵ هزار تن برآورد شده است.

ذکر این نکته ضروری است که بی‌شک عدم ثبت برخی آمار و ارقام مربوط به تجارت این ماده توسط گمرک کشورها از جمله در کنگو و همچنین خطاهای آماری در ثبت اطلاعات، در محاسبه میزان مصرف ظاهری کبالت در کنگو تاثیر زیادی داشته است. جمهوری دموکراتیک کنگو صرفا دارای ذخایر غنی این ماده است و به‌ طور متوسط، سالیانه بیش از ۷۵ درصد از کبالت تولید شده در این کشور به چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های لیتیومی و همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی است، صادر می‌شود، به‌ طوری‌ که کشور چین تامین هزینه‌های پروژه‌های زیرساختی در کنگو را به‌ عهده گرفته و قسمت قابل توجهی از معادن در شرق و جنوب شرقی کنگو در دستان چین است و هر ساله نیز بر فعالیت شرکت‌های چینی در این کشور افزوده می‌شود.

کشورهای روسیه و استرالیا هر یک به ترتیب با در اختیار داشتن ۴.۵ درصد و ۳.۳ درصد از سهم مصرف کبالت در سال ۲۰۲۱، در لیست کشورهای مطرح مصرف‌کننده کبالت قرار گرفته‌اند. میزان مصرف کبالت در روسیه با ۲ درصد رشد سالانه در سال‌های مورد بررسی، از ۶.۳ هزار تن در سال ۲۰۱۲ به ۷.۶ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است؛ همچنین میزان مصرف کبالت در استرالیا با ۹ درصد رشد سالانه، از ۲.۵ هزار تن در سال ۲۰۱۲ به ۵.۶ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

میزان مصرف کبالت در جهان طی سالیان اخیر با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است که رشد صنایع مختلف از جمله باتری‌سازی، آلیاژسازی، سرامیک، رونق خودروهای الکتریکی و استفاده از باتری‌های لیتیوم‌یونی از عمده‌ترین دلایل آن به شمار می‌رود؛ چراکه کبالت یک عنصر ضروری برای صنعت خودروهای الکتریکی است که چگالی ذخیره‌سازی انرژی، چرخه عمر و ایمنی باتری‌های لیتیومی را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر موارد عنوان‌ شده، با توجه به پیشبرد صنایع مختلف در جهت استفاده از انرژی‌های پاک در آینده، روند مصرف این ماده رو‌به‌رشد پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15013

نوشته‌های مشابه

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

28فروردین
میزان تقاضا و قیمت مس به چه سمتی خواهد رفت؟
21فروردین
نقش کبالت در تولید باتری‌های لیتیومی و صنایع الکترونیکی چیست؟
کبالت، فلزی کمیاب و در عین حال پرکاربرد؛

نقش کبالت در تولید باتری‌های لیتیومی و صنایع الکترونیکی چیست؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.