• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

سه برابر شدن سود معدن‌کاران بزرگ زغال‌سنگ با افزایش تقاضا

  • کد خبر : 10849
  • 03 بهمن 1401 - 16:32
سه برابر شدن سود معدن‌کاران بزرگ زغال‌سنگ با افزایش تقاضا
بزرگ‌ترین شرکت‌های زغال‌سنگ جهان در سال 2022، سود خود را سه برابر و در مجموع به بیش از 97 میلیارد دلار رساندند تا انتظارات برای صنعتی که تصور می‌شد در حال نزول نهایی است را به چالش بکشانند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های زغال‌سنگ جهان در سال ۲۰۲۲، سود خود را سه برابر و در مجموع به بیش از ۹۷ میلیارد دلار رساندند تا انتظارات برای صنعتی که تصور می‌شد در حال نزول نهایی است را به چالش بکشانند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از «Financial Times» و اطلاعات حاصله از «S&P Capital IQ»، با افزایش تقاضای جهانی و رسیدن آن به سطوح بی‌سابقه، بر طبق اطلاعات مالی در دسترس در آخرین دوره ۱۲ ماهه، درآمد حاصل از عملیات معدن‌کاری زغال‌سنگ در ۲۰ معدن از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان مجموعا ۹۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده و این در حالی است که در دوره مشابه سال پیش این رقم ۲۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود.

کشورهای زیادی که یک بار متعهد به ترک مصرف زغال‌سنگ شده بودند، پس از حمله روسیه به اوکراین, به دلیل نگرانی‌هایی برای امنیت انرژی خود دوباره به زغال‌سنگ به عنوان یک منبع قابل اعتماد گرما و برق روی آوردند.

در این بین شرکت «Glencore»، بیش از سایرین درآمد کسب کرد که این میزان طی مدت ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن، ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود، پس از آن شرکت «China Shenhua» که در همان دوره ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشت و «BHP» که درآمدی به میزان ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار داشتند، در رده‌های بعدی قرار گرفتند که عمدتا از طریق تولید و فروش زغال‌سنگ متالورژیکی بوده است.

فقط یک سال پس از تعهد اجلاس کمیسیون آب‌وهوای سازمان ملل متحد «COP26» برای کاهش تدریجی مصرف زغال‌سنگ، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی به واسطه هزینه بالای گاز و بحران انرژی در اروپا رشد کرده است. بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی «International Energy Agency»، تقاضای جهانی زغال‌سنگ با افزایش ۱٫۲ درصد توانست به یک رکورد در سال ۲۰۲۲ دست پیدا کند.

طبق داده‌های «Argus Media» در سال ۲۰۲۲، قیمت مبنا برای هر تن زغال‌سنگ حرارتی با کیفیت بالا در اروپا به طور متوسط ۲۹۵ دلار بوده که دو برابر سال قبل و نزدیک به چهار برابر بیشتر از قیمت میانگین بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ است. در نتیجه، شرکت‌های معدنی تولیدکننده زغال‌سنگ، پیشرفت عظیم و غیرمنتظره‌ای را در ثروت خود تجربه کرده‌اند.

بخش زغال‌سنگ «Anglo American»، پنجمین تولیدکننده بزرگ خارج از چین در جهان با استفاده از زغال‌سنگ متالورژیکی در فولادسازی توانست ضرر ۳۴ میلیون دلاری در ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن در سال ۲۰۲۱ را به سود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری در سال بعد تبدیل کند.

«BHP» بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ خارج از چین در جهان است که توانست بیشترین رشد را در سود حاصل از زغال‌سنگ به دست ‌آورد و این مقدار ۳٫۲۰۰ درصد بود که در ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱، سود ۲۸۸ میلیون دلار را به ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال بعد افزایش داد.

درآمد حاصل از زغال‌سنگ در «Glencore» در مقایسه با همان دوره زمانی در سال گذشته که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود، به ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.

«Myles Allsop» تحلیل‌گر «UBS» بیان کرد: برندگان واقعی عرضه‌کنندگان دریایی هستند. شرکت‌هایی که زغال‌سنگ استخراج شده خود را در سطح بین‌المللی مبادله و صادر می‌کنند به نسبت معدن‌کاران دولتی که زغال‌سنگ را در بازار داخلی می‌فروشند، سود بیشتری داشته‌اند.

وی همچنین افزود: جنگ اوکراین باعث انقباض شدید در بازار زغال‌سنگ شده و تحریم‌ها مانع ورود زغال‌سنگ روسیه به بازار اروپا شده است.

قبل از افزایش قیمت زغال‌سنگ، بسیاری از معدن‌کاران خارج از چین و هند، مشغول بازیابی عملیات زغال‌سنگ خود بودند.

این دلیل اصلی برای تصمیم «BHP» و «Anglo American» برای از بین بردن سهام مربوطه خود در معدن زغال‌سنگ «Cerrejón» در کلمبیا بود که زغال‌سنگ حرارتی با کیفیت بالا را به اروپا صادر می‌کرد.

این دو شرکت در ماه ژانویه، ۶۶ درصد از سهام خود را به قیمت ۱۰۱ میلیون دلار نقد و با سایر ملاحظات و شرایط به «Glencore» فروختند. این شرکت سوئیسی که پیش‌تر ۳۳ درصد سهام این معدن را دارا بود، مالکیت کامل سهام این معدن را به‌دست آوردند.

طی اولین نیمه سال ۲۰۲۲، مقدار «EBITDA» حاصله از فعالیت معدن «Cerrejón» در مجموع به دو میلیارد رسید که چندین برابر نسبت به قیمت خرید خود بوده است.

بن دیویس، تحلیل‌گر معدن در «Liberum Capital» خاطرنشان کرد: به نظر این بهترین معامله‌ای بوده که کسی تا به حال دیده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10849

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.