• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت الماس‌کاران سمنگان

سود بازار ورق فولادی به جیب دلالان می‌رود

  • کد خبر : 1520
  • 15 اردیبهشت 1399 - 11:25
سود بازار ورق فولادی به جیب دلالان می‌رود
مدیرعامل شرکت الماس‌کاران سمنگان گفت: به دلیل دارا نبودن کد بورسی برای خرید ورق از بورس کالا، از بازار آزاد ورق مورد نیاز خود را خریداری می‌کنیم که همین امر قیمت تمام شده محصولات شرکت ما را افزایش می‌دهد و سود این افزایش قیمت تنها نصیب دلالان بازار ورق می‌شود.

مدیرعامل شرکت الماس‌کاران سمنگان گفت: به دلیل دارا نبودن کد بورسی برای خرید ورق از بورس کالا، از بازار آزاد ورق مورد نیاز خود را خریداری می‌کنیم که همین امر قیمت تمام شده محصولات شرکت ما را افزایش می‌دهد و سود این افزایش قیمت تنها نصیب دلالان بازار ورق می‌شود.

محمد ایرانپور پاریزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت الماس‌کاران سمنگان در حوزه تولید قطعات و بدنه ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی فعالیت می‌کند که در آن‌ها فولاد آلیاژی و ورق گرم یا ورق سیاه به کار می‌رود. به طوری که از ورق سیاه در تولید کاور بیل مکانیکی، بولدوزر، واکوهای معدنی، کفی تریلی، اتاق کمپرسی استفاده می‌کنیم و به طور کلی تمام بخش‌هایی از ماشین‌آلات معدنی که از ورق فولادی ساخته می‌شوند را تولید می‌کنیم. همچنین فولادهای آلیاژی را نیز در تولید قطعات و ماشین‌آلاتی که با سختی و برش‌کاری سر و کار دارند، به کار می‌بریم.

وی افزود: میزان تولید محصولات مختلف شرکت ما حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن در ماه است که سالانه به دو هزار و ۵۰۰ تن نیز می‌رسد که این میزان بستگی به میزان تقاضا و سفارش مشتریان دارد.

مدیرعامل شرکت الماس‌کاران سمنگان اضافه کرد: در مواقعی می‌توانیم از مواد اولیه دیگر مانند فولاد هاردوکس یا CK45 نیز در تولید قطعات ماشین‌آلات استفاده کنیم. علاوه‌براین، برخی مواقع ورق با گرید ST52 نیز به عنوان ماده اولیه به کار می‌بریم. با این حال، عمده ورق مصرفی شرکت ما گرید ST37 است، البته نوع ماده اولیه نیز توسط مشتریان با توجه به سفارش محصول مورد نظر تعیین می‌شود.

تامین ورق از بازار آزاد

ایرانپور پاریزی عنوان کرد: در حال حاضر، ورق فولادی را به صورت شیت از بازار سیاه تامین می‌کنیم. خوشبختانه در محل سایت انواع دستگاه‌های برش طولی و عرضی را در اختیار داریم و می‌توانیم ورق را به ابعاد دلخواه برش دهیم. ضمن اینکه ضخامت ورق‌های دریافتی شرکت ما نیز بسیار متفاوت بوده و از یک میلی‌متر تا ۴۵ میلی‌متر متغیر است زیرا برای تولید بدنه ماشین‌آلات مانند بار کمپرسی باید ضخامت ورق بسیار بالا باشد تا بتواند وزن بار را تحمل کند. در مقابل، بدنه کابین ماشین‌آلات برای سبکی بسیار نازک‌تر است. در عین حال ورق‌های با ضخامت یک میلی‌متر تا ۲۸ میلی‌متر بیشترین تقاضا را دارد.

وی تصریح کرد: شرکت الماس‌کاران سمنگان ورق فولادی تولید شده در شرکت فولاد مبارکه را از طریق بازار آزاد تامین می‌کند زیرا ورق این شرکت در بازار بیشتر از سایر شرکت‌ها وجود دارد و  اینکه کیفیت نسبتا بالاتری در مقایسه با سایر ورق‌های موجود، دارد. با این حال، به دلیل تنوع ورق دریافتی، هزینه‌های مختلفی را برای تامین مواد اولیه متحمل می‌‌شویم. علاوه بر اینکه قیمت‌های ورق به صورت روزانه و ماهانه در حال تغییر است.

مدیرعامل شرکت الماس‌کاران سمنگان با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی جزو مشتریان شرکت الماس‌کاران سمنگان هستند، بیان کرد: محصولات شرکت ما در شرکت‌های بزرگ استان‌های کرمان و هرمزگان مصرف می‌شود. همچنین برخی شرکت‌های استان فارس نیز جزو مشتریان ما هستند. با این وجود معادن بزرگ استان کرمان مانند گل‌گهر سیرجان و سرچشمه، مشتریان اصلی به شمار می‌روند.

نمی‌توانیم با تمام ظرفیت تولید کنیم

مدیرعامل شرکت الماس‌کاران سمنگان در خصوص بازار ورق فولادی، عنوان کرد: مشکل اساسی شرکت ما در حال حاضر تامین ورق فولادی است که تمامی آن از بازار سیاه خریداری می‌شود، حتی نوشتن نامه به وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید مسئولان استانی برای اختصاص سهمیه خرید ورق شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا نیز در روند تامین مواد اولیه شرکت ما تاثیر نگذاشت و هنوز سهمیه‌ای به شرکت ما تعلق نگرفته است.

ایرانپور پاریزی اذعان کرد: با وجود آنکه در برخی مواقع در تامین مواد اولیه فولادی با مشکل مواجه هستیم، اما هرگز به سمت واردات نرفتیم و تمام مواد اولیه محصولات شرکت ما شامل بدنه، قطعات، ماشین‌آلات و حتی پیچ و مهره آن ساخت داخل بوده و همگی از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شوند. داخلی‌سازی ساخت قطعات و ماشین‌الات باعث تقویت تولید ملی شده و مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت بازار محصولات شرکت الماس‌کاران سمنگان مناسب است، اظهار کرد: عمده مشکل تولیدکنندگان در حال حاضر، با توجه به افزایش قیمت‌ها طی یکی دو سال اخیر، نقدینگی است و به همین دلیل نمی‌توانیم مواد اولیه را متناسب با ظرفیت تولید تامین کنیم.

ضرورت حمایت از تولیدکننده در تامین مواد اولیه

مدیرعامل شرکت الماس‌کاران سمنگان با انتقاد از رویکرد مسئولان صنعت کشور در حمایت از تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: متاسفانه تمامی اقدامات مسئولان در حد شعار باقی مانده و حمایتی از تولیدکننده دیده نمی‌شود. شرکت ما قطعات بسیار حساس ماشین‌آلات سنگین معدنی و راه‌سازی مانند بیل مکانیکی، وابکو، بولدوزر را تولید می‌کند که در توسعه معادن بزرگ کشور، جاده‌سازی و عمران و آبادانی و ایجاد اشتغال نقش پررنگی دارند اما مشکلاتی مانند تامین مواد اولیه و نقدینگی مانع تحقق ۱۰۰ درصدی ظرفیت تولید می‌شود.

ایرانپور پاریزی مطرح کرد: اخیرا شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به شرکت ما برای خرید شاول مراجعه کرده و توانستیم طی مدت دو ماه، این قطعه مهم را طراحی، مهندسی و تولید کنیم. در صورتی که بتوانیم سهمیه خرید ورق شرکت فولاد مبارکه را از بورس کالا داشته باشیم، به طوری که قادر به تامین مواد اولیه از تولیدکننده و نه از بازار سیاه باشیم، قطعا قیمت ورق خریداری شده کمتر از قیمت بازار آزاد خواهد بود و شرکت ما نیز می‌تواند محصولاتی با قیمت تمام شده کمتر و قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی تولید کند. در حالی خریداری ورق از دلال تنها باعث گرانی محصول نهایی خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر قادر به ارائه تخفیف به مشتریان نیستیم و قیمتتمام شده محصولات شرکت ما عمدتا از نمونه‌های خارجی بیشتر می‌شود. به همین دلیل مشتریان رغبت کمتری نسبت به خرید محصولات داخلی دارند. سودی که شرکت ما قرار است به دلال ورق بدهد، با تامین مستقیم مواد اولیه از تولیدکننده، به مشتری تخفیف داده خواهد شد و به تولید محصولاتی رقابت‌پذیر منجر می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1520
  • نویسنده : سعید فتاحی منش

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد