• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

سولفات نیکل در مقابل فلز نیکل

  • کد خبر : 10737
  • 02 بهمن 1401 - 14:10
سولفات نیکل در مقابل فلز نیکل
سه ماه پس از فشار کوتاه‌مدت تاریخی در بورس فلزات لندن که قیمت نیکل از 100 هزار دلار بر تن هم فراتر رفت، سیستم قیمت‌گذاری «LME» این‌ بار با دو دعاوی حقوقی به کانون توجهات بازگشت.

سه ماه پس از فشار کوتاه‌مدت تاریخی در بورس فلزات لندن که قیمت نیکل از ۱۰۰ هزار دلار بر تن هم فراتر رفت، سیستم قیمت‌گذاری «LME» این‌ بار با دو دعاوی حقوقی به کانون توجهات بازگشت که یکی از آن‌ها شکایت و دیگری لغو عضویت به دلیل این اوضاع نابسامان بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Platts»، بسیاری از معامله‌گران این بازار به صراحت نگرانی خود را از شرایط موجود ابراز کردند و با کاهش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های پوشش ریسک و تجارت‌خانه‌ها، منجر به کاهش موقعیت‌های خرید و فروش نیکل و به‌ طور کامل عقب‌نشینی آن شدند.

تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان سولفات نیکل به‌ صورت سنتی به قراردادهای نیکل متکی‌ هستند تا مانع از پوشش ریسک قیمتی در بازار فیزیکی شوند. آیا تمایلی برای جدا‌ شدن از سنت و جست‌و‌جو برای راهی جایگزین وجود دارد؟

عدم تاثیر‌پذیری قیمت نیکل از عرضه و تقاضای سولفات در «LME»

سولفات نیکل، یکی از کلیدی‌ترین مواد ‌‌خام اولیه است که در تولید باتری‌های نیکل-‌ کبالت- ‌منگنز «NCM» به‌کار برده می‌شود و اصلی‌ترین مواد‌ خام در تولید سولفات نیکل، شامل مخلوط رسوب هیدروکسید «MHP»، بریکت/ پودر نیکل یا مات نیکل می‌شوند.

به‌ هر حال، بریکت نیکل یکی از معدود محصولات قابل عرضه در بورس فلزات لندن است که به دلیل قیمت بالای فلزات، در ‌بین پالایشگاه‌ها و تولیدکنندگان پیش‌ماده‌های چینی، قدرت خود را از دست داده‌ است. برخی از شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این محصولات به نفع محصولاتی میانی مانند «MHP» و مات کنار گذاشته خواهند‌شد. به نقل از شرکت‌هایی در بازار، به دلیل غیرقابل عرضه بودن این محصولات میانی در «LME» و «SHFE»، قیمت‌های نیکل تا به امروز از عرضه‌های حجیم اخیر معادن اندونزی، بازتابی نداشته‌ است.

یک تحلیلگر چینی گفت: ‌بازار از قیمت‌های جاری که از شرایط بازار بخش باتری بازتابی ندارد، آگاه بوده و قیمت‌گذاری نیکل دردسری بزرگ برای همه است و مباحثه‌های بیشتری را می‌طلبد.

تداوم ریسک‌های فراوان با کمبود نقدینگی در بورس

با تعلیق و توقف معاملات نیکل به مدت هشت روز از تاریخ هشتم مارس ۲۰۲۲، نقدینگی در بورس فلزات لندن شاهد ضربه‌ای بزرگ بود. در حالی‌ که از آن زمان، قیمت نیکل به کمتر از ۳۰ هزار دلار در هر تن سقوط کرد و میانگین حجم معاملات روزانه آن در «LME» به روند نزولی خود ادامه داد تا در ماه می با ۳۵ درصد کاهش، به بیش از ۴۰ هزار تن برسد.

یک تولید‌کننده سولفات نیکل اروپایی اذعان کرد: ‌بازار هنوز تحت تاثیر اختلال ناشی از تعلیق معاملات در بورس فلزات لندن است و امروز، قرارداد معاملات در این تالار عظیم صنعتی مثل قبل از این رویداد نیست.

یک تولید‌کننده خودرو اروپایی نیز مطرح کرد: ‌از زمان ایجاد اختلالات در «LME»، آن‌ها درباره قیمت نیکل هشیار و محتاط بوده‌اند.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود اذعان کرد: ما به دنبال پیوند قراردادها به یک شاخص قیمت برای نیکل خواهیم بود. تولید‌کنندگان قطعات اصلی اتومبیل، خواهان معاملات بلند‌مدت با قیمت ثابت هستند اما ریسک‌های مرتبط با این موضوع را می‌دانیم. فروشندگان همیشه راهی برای پاره کردن قرارداد در صورت بالا رفتن قیمت فیزیکی، پیدا خواهند کرد و شاهد این موضوع در سایر مواد اولیه خام بوده‌ایم.

اگرچه معامله‌گران سنتی در بازار چین با اشاره به «SHFE» در بازار داخلی، به دلیل وارد کننده‌ خالص بودن چین، آربیتراژ «LME-SHFE» به عنوان یک چالش قابل توجه باقی مانده است.

یک تاجر اروپایی تصریح کرد: ‌کمی بعد از تعلیق ایجاد شده در بورس فلزات لندن، درخواست‌های زیادی از طرف مصرف‌کنندگان چینی‌ مبنی بر تغییر به قیمت «SHFE» دریافت کردیم اما به دلیل نداشتن موقعیتی در «SHFE» آن‌ها را نادیده گرفتیم؛ چراکه مانع از پوشش دادن ریسک‌های‌ مجموعه می‌شد.

برخی از شرکت‌های چینی همچنین به این موضوع اشاره کرده‌اند که مانند «LME»، بورس «SHFE» فقط اجازه معامله فلز نیکل را دارد اما این مسئله منجر به تشابه روند قیمتی در این دو بازار نشده‌ است.

برخلاف سایر مواد اولیه باتری همچون لیتیوم و کبالت، نیکل به دلیل نبودن در لیست اولویت تقاضای جهانی، منحصربه‌فرد است. حدود ۷۰ درصد از کل نیکل تولیدی جهان در بخش فولاد زنگ‌نزن مصرف می‌شود؛ در حالی‌ که سهم باتری از نیکل تولید شده به‌ طور متوسط ۵ درصد است.

موسسه «S&P Global Market Intelligence» پیش‌بینی کرده‌است که توسعه ظرفیت فولاد زنگ‌نزن در چین و اندونزی، منجر به جهش سالانه‌ مصرف نیکل استخراج شده از منابع معدنی می‌شود.

با این‌حال، رشد آتی در تقاضای نیکل تا حد زیادی در بخش باتری‌ها صورت خواهد‌ گرفت؛ به طوری‌ که این موسسه یش‌بینی کرده است که بازار در سال ۲۰۲۶ به سمت کسری عرضه سوق خواهد یافت. بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی در بازار پیش‌بینی کرده‌اند که تقاضای نیکل در بخش باتری به طور قابل توجهی سرعت خواهد‌ گرفت و برخی آن را نزدیک به ۳۵ درصد از کل تقاضا تا سال ۲۰۳۰ می‌بینند.

قراردادها و مکانیسم قیمت‌گذاری جدید؛ راه پیش ‌رو

علی‌رغم وقفه و اختلال در بورس، برخی از شرکت‌‌های فعال در بازار گفته‌اند که هنوز تغییری در قیمت‌های ایده‌آل مربوط به «LME» برای قیمت «MHP» که هنوز محبوب‌ترین ماده اولیه خام برای پالایشگاه‌های سولفات نیکل هست را مشاهده نکرده‌اند. نیکل پرداختنی برای «MHP»، طی سه ماه گذشته از ۹۰ درصد به حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده‌ است.

در حال حاضر، نیکل پرداختنی برای «MHP» بدون اتکا به مرجع و مبنای قیمتی که به طور معمول بین شرکت‌های فعال در بازار استفاده می‌شود، تنها با چانه‌زنی بین خریدار و فروشنده مشخص خواهد شد. به‌هر‌حال، روش‌های قیمت‌گذاری غیر ‌مرتبط به بورس فلزات لندن برای سایر محصولات میانی مانند مات نیکل شنیده می‌شود که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده با افزایش حجم عرضه معادن چینی‌ها در اندونزی، سهم خود را در بازار افزایش دهد.

بر اساس شنیده‌هایی از تجار چینی، احتمال اینکه قیمت ایده‌آل خریدار مات براساس قیمت سولفات نیکل داخلی قیمت‌گذاری شود، وجود دارد.

تاجری چینی توضیح داده‌ است که این روش قیمت‌گذاری برای صنعت باتری در مقایسه با قیمت بورس که از طریق فولاد زنگ‌نزن در شرایط تقاضای کم در بازار مشخص می‌شود، ریسک کمتری دارد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که سایر محصولات میانی نیکل نیز مانند فرونیکل و چدن نیکل «NPI» هم قیمت‌های ثابتی را اتخاذ کردند و در حال جدایی از بورس فلزات لندن هستند.

فعالان بازار در هنگام بررسی روی احتمالات یک قرارداد سولفات نیکل، موافق جدایی آن از قیمت «LME» بودند و یک تولیدکننده پیشگام به نقل از آن‌‎ها اشاره کرد که به‌ طور قطع این اتفاق گامی رو به جلو در صنعت باتری است.

یک تولید‌کننده اروپایی خاطرنشان کرد: زمانی که بورس فلزات لندن به‌ عنوان قیمت مبنا برای تمامی محصولات به شمار می‌آمد، فرایند قیمت‌گذاری خوب و ساده بود و در بازار، بحث فقط بر سر سطح سولفات نیکل بود. وجود یک قیمت مبنای مطمئن برای سولفات نیکل اتفاق خوبی خواهد بود.

منبعی آگاه در پالایشگاه چین گفت: این قراردادها برای صنعت باتری خوشایند است و معتقدیم که این قرارداد به دلیل انعکاس دقیق‌تر شرایط بازار، ایده خوبی خواهد‌ بود.

یک تولید‌کننده باتری در کره‌جنوبی بیان کرد: در حالی که این اتفاق یک چالش بزرگ برای تغییر شاخص سولفات نیکل است اما بسیاری از مصرف‌کنندگان تمایل به این تغییر داشتند و این قرارداد سولفات نیکل خوشایند خواهد‌ بود.

استاندارد‌سازی محصول، یک مسئله کلیدی بود که توسط فعالان بازار مطرح شد اما شرکت‌ها تا حد زیادی موافق بحث و آزمایش بر روی روش‌های نوین قیمت‌گذاری به عنوان گامی در مسیر درست بودند.

به‌ طور طبیعی با گسترش بازار‌های باتری، از فلز نیکل دوری خواهد شد. بنابراین راه‌اندازی پلتفرم قرارداد جدید روی محصولات میانی اتفاقی به موقع خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10737

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.