• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

سیاست‌های مطلوب چین، عامل محرک افزایش قیمت آلومینیوم

  • کد خبر : 12640
  • 25 بهمن 1401 - 12:36
سیاست‌های مطلوب چین، عامل محرک افزایش قیمت آلومینیوم
در زمان نزدیکی به موعد سال نوی چین، شرکت‌های پایین‌دستی خود را برای تعطیلات سال نوی چین آماده می‌کنند و موجودی انبارها به سرعت افزایش یافته است. از سوی دیگر، همچنان برخی در برابر رشد قیمت آلومینیوم از خود مقاومت نشان می‌دهند.

در زمان نزدیکی به موعد سال نوی چین، شرکت‌های پایین‌دستی خود را برای تعطیلات سال نوی چین آماده می‌کنند و موجودی انبارها به سرعت افزایش یافته است. از سوی دیگر، همچنان برخی در برابر رشد قیمت آلومینیوم از خود مقاومت نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «SMM»، در روز ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳، فلز آلومینیوم بورس آتی شانگهای یک افزایش قیمت چهار روزه را ثبت کرد و به بالای ۱۸ هزار یوان در هر تن رسید. این افزایش عمدتا ناشی از کاهش فشار بر ارزش دلار آمریکا و بیشتر شدن میزان کاهش حجم تولید در جانب عرضه بود. با این حال، تداوم روند نزولی حجم تقاضا نیز باعث کاهش رشد قیمت شد. در این روز، قیمت آلومینیوم در پرمعامله‌ترین قراردادهای آتی بورس شانگهای با ۰٫۵۸ درصد افزایش، به ۱۸ هزار و ۳۴۰ یوان در هر تن رسید.

همچنین، قیمت بازار فیزیکی شمش آلومینیوم A00 بر اساس ارزیابی‌های موسسه «SMM» تا روز ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳، به حدود ۱۸ هزار و ۵۵۰ تا ۱۸ هزار و ۲۵۰ یوان در هر تن با میانگین ۱۸ هزار و ۲۳۰ یوان در هر تن رسید که ۱۲۰ یوان در هر تن نسبت به روز معاملاتی قبل از آن افزایش داشت.

در عرصه کلان بازار خارج از چین، انتظارات بازار از فدرال رزرو برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره منجر به ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا در روزهای اخیر شد و فشار بر بازار کالا کاهش یافت. علاوه‌براین، بانک‌های سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به رشد اقتصاد چین خوش‌بین بودند. به عنوان مثال، شرکت گلدمن ساکس گزارشی منتشر کرد که در آن پیش‌بینی می‌کند نسبت تولید ناخالص داخلی جهانی در ۳۰ سال آینده در آسیا تغییر کرده و افزایش می‌یابد. به طور خاص، بانک‌های سرمایه‌گذاری معتقدند که چین ممکن است در سال ۲۰۳۵ از ایالات متحده آمریکا پیشی بگیرد و به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل شود.

در بحث اقتصاد داخلی چین نیز داده‌های جدید منتشر شده نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به ماه قبل ثابت بود و ۰٫۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت. همچنین شاخص متوسط قیمت ماهانه کالاها کاهش یافت و قیمت‌ها در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به طور کلی ثابت بودند.

در روند عرضه و تقاضای بازار همچنان نوسانات قیمت مشاهده می‌شود. روند نزولی حجم تولید، موجب کاهش عرضه در ماه ژانویه ۲۰۲۳ شده است اما حجم معاملات بازار همچنان در نتیجه کاهش حجم تقاضا در غیر از فصول اوج خرید و فروش، روند نزولی پیدا کرده است.

در جانب عرضه نیز آمارهای موسسه «SMM» نشان می‌دهد که ظرفیت تولید آلومینیوم را‌ه‌اندازی شده داخلی چین تا ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۴۵٫۲۶ میلیون تن (با احتساب ظرفیت‌های جدید راه‌اندازی شده که حتی بهره‌برداری از آن آغاز نشده باشد) و ظرفیت بهره‌برداری آلومینیوم داخلی حدود ۴۰٫۴۳ میلیون تن بوده است.

در ماه ژانویه ۲۰۲۳، افزایش قابل توجهی در حجم تولید آلومینیوم پیش‌بینی نمی‌شود. از سوی دیگر، معضل کمبود برق در مناطق جنوب غربی چین در یک دوره کوتاه‌مدت حل نشده باقی خواهد ماند و تولیدکنندگان آلومینیوم در استان گوئیژو چین، همچنان به کاهش قابل توجه حجم تولید خود تا حدود ۴۰۰ هزار تن ادامه می‌دهند. علاوه‌براین، از سرگیری فرایند تولید واحدهای ذوب آلومینیوم در استان‌ سیچوان و منطقه گوانگژی چین به دلیل کمبود برق و کاهش سود کم با کندی مواجه شد.

بر اساس تغییرات ظرفیت تولید، موسسه «SMM» پیش‌بینی می‌کند که ظرفیت بهر‌برداری داخلی آلومینیوم در پایان ماه ژانویه ۲۰۲۳ ممکن است به حدود ۴۰٫۱ میلیون تن کاهش یابد. مقدار تولید آلومینیوم در ماه ژانویه ۲۰۲۳ در حدود ۳٫۴ میلیون تن پیش‌بینی شده است که ۶٫۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش را نشان می‌دهد.

در سمت تقاضا نیز هنوز حجم تقاضا در حد میزان آن در غیر از فصول اوج مصرف بود و با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو چینی، حجم تقاضای صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کمتر شد. با این حال، شایان ذکر است که حجم تقاضای ذخیره‌سازی مجدد انبارها قبل از تعطیلات سال نو چینی شرکت‌های فرآوری آلومینیوم درصنایع پایین‌دستی منجر به افزایش نسبی حجم تقاضای شمش آلومینیوم شد؛ هرچند که حجم تقاضا نسبت به سال ۲۰۲۲ کمتر بود.

با شروع چرخه انباشت و ذخیر‌سازی فصلی انبار کالاها، همچنان موجودی انبارها در حال افزایش است. طبق آمار موسسه «SMM»، تا روز ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳، موجودی انبار آلومینیوم بازرگانان داخلی چین حدود ۶۴۲ هزار تن بوده که نسبت به روز پنجم ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۶ هزار و ۶۰۰ تن افزایش داشته است. این میزان نسبت به ماه دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۱۴۹ هزار تن افزایش داشته و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۸۳ هزار تن کاهش داشته است.

علاوه‌براین، تعطیلات سال نو چینی پیش‌ رو میزان مصرف صنایع پایین‌دستی آلومینیوم را محدود کرد. این در حالی است که مقدار تولید شرکت‌های آلومینیوم داخلی چین در حال افزایش بود. انتظار می‌رود که موجودی انبار آلومینیوم بازرگانان در چین در ماه ژانویه ۲۰۲۳ همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد.

به طور کلی، پس از بین رفتن تاثیرگذاری عوامل مثبت در جبهه کلان بازار در دیگر کشورها، اعمال سیاست‌های مطلوب در چین موجب ارتقای انتظارات بازار شد. از آنجایی که شرکت‌های صنایع پایین‌دستی خود را برای تعطیلات سال نو چینی آماده می‌کنند و موجودی انبارها به سرعت در حال افزایش است، در دیگر سو همچنان برخی در برابر رشد قیمت آلومینیوم از خود مقاومت نشان می‌دهند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12640

نوشته‌های مشابه

28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم

28فروردین
رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.