• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس:

سیاست‌گذاری‌های دستوری مانع پیشرفت صنعت فولاد است

  • کد خبر : 1154
  • 25 آذر 1398 - 14:12
سیاست‌گذاری‌های دستوری مانع پیشرفت صنعت فولاد است
عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس، بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق سرد متعلق به بخش خصوصی، گفت: با اینکه صنعت فولاد کشور در بسیاری از موارد ازجمله تولید به بلوغ کامل رسیده، اما رفتار مسئولان و سیاست‌گذاران کشور با این صنعت صحیح نیست و سعی دارند به صورت دستوری و نابالغ با این صنعت برخورد کنند. این امر جلوی پیشرفت صنایع را می‌گیرد و به معنای واقعی مخل تولید است؛ زیرا صنایع باید در کشور، آزاد باشند و سیاست‌های بازار بر اساس عرضه و تقاضا شکل گیرد

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس، بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق سرد متعلق به بخش خصوصی، گفت: با اینکه صنعت فولاد کشور در بسیاری از موارد ازجمله تولید به بلوغ کامل رسیده، اما رفتار مسئولان و سیاست‌گذاران کشور با این صنعت صحیح نیست و سعی دارند به صورت دستوری و نابالغ با این صنعت برخورد کنند. این امر جلوی پیشرفت صنایع را می‌گیرد و به معنای واقعی مخل تولید است؛ زیرا صنایع باید در کشور، آزاد باشند و سیاست‌های بازار بر اساس عرضه و تقاضا شکل گیرد

نوید ایزدپناه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص وضعیت شرکت هفت الماس در تولید ورق سرد و نیز سایر محصولات فولادی، اظهار داشت: مجموعه هفت الماس پس از شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های سرد در ایران است که متعلق به بخش خصوصی بوده و ظرفیتی بیش از یک میلیون تن در سال دارد.

وی افزود: شرکت هفت الماس علاوه بر تولید ورق سرد و ارائه بخشی از تولیدات به بازار، با دارا بودن خطوط تولید متنوع، ورق سرد را تبدیل به ورق‌های پوشش‌دار مانند گالوانیزه، گالوآلوم و ورق رنگی می‌کند.

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس با بیان اینکه محصول نورد سرد ورق‌های فولادی، ورق روغنی یا ورق سرد است که از ورق گرم به دست می‌آیند، تصریح کرد: دلیل انجام عملیات نورد سرد روی ورق گرم آن است که وقتی یک ورق با نورد گرم تولید می‌شود و عملیات حرارتی روی آن صورت می‌گیرد، به دلیل خواص دینامیکی فولاد و عملیات انجام شده، تنها می‌توان تا ضخامت خاصی ورق تولید کرد.

ایزدپناه ادامه داد: برای کاهش ضخامت ورق تولید شده حاصل از عملیات گرم، باید مجددا روی این ورق عملیات دیگری انجام داد تا دقت در آن افزایش یابد و محصولاتی با کیفیت تولید شود. ورق تولید شده ضمن دارا بودن کیفیت بالاتر نسبت به ورق گرم، ساختار بهتری برای تولید محصولات با کیفیت بیشتر دارد.

وی با اشاره به اینکه ماده اولیه تولید ورق سرد در هفت الماس، ورق گرم است، خاطرنشان کرد: مواد اولیه این شرکت تماما از شرکت فولاد مبارکه تامین می‌شود. با وجود رشد قیمت مواد اولیه و مشکلات ارزی و اقتصادی که در سال گذشته به وجود آمد، مشکل خاصی برای شرکت هفت الماس جهت تامین مواد اولیه ایجاد نشد. این امر، به دلیل عنایت ویژه و همکاری خوب مسئولان دو شرکت مبارکه و هفت الماس رخ داد؛ البته تلاش کارکنان شرکت و مدیران خطوط تولید نیز در این امر موثر بود.

میزان تولید بستگی به سفارش مشتریان دارد

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس تاکید کرد: شرکت هفت الماس متنوع‌ترین سبد محصولات تولیدی کشور را در حوزه ورق دارد و قادر است طیف بسیار وسیعی از محصولات این حوزه را تولید کند. این ورق‌ها می‌توانند از ورق‌های درِ قوطی کنسرو تا ورق‌های پوشش خودرو، لوازم خانگی، ساختمان‌سازی و… باشند. گرید ورق‌های مصرفی و تولیدی، بستگی به سفارش مشتریان دارد.

ایزدپناه در خصوص ضخامت ورق سرد تولیدی شرکت هفت الماس، خاطرنشان کرد: این شرکت می‌تواند ورق‌های سرد را از ضخامت ۰٫۱۸ تا دو میلی‌متر تولید کند. ضمن اینکه گریدهای ورق سرد در این شرکت بسیار متنوع است و از ورق‌های با کربن بسیار پایین تا ورق‌های با کربن متوسط و بالا در هفت الماس تولید می‌شوند.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت هفت الماس، بیان کرد: این شرکت در حال بررسی یک طرح توسعه برای تولید ورق‌های قلع‌اندود است که مجوزهای آن نیز صادر شده و احتمالا احداث خط تولید آن از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد تا سبد تولید ورق‌های فولادی و پوشش‌دار این مجموعه بزرگ فولادی، تکمیل‌‌تر از گذشته شود.

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس در تشریح کاربرد انواع ورق سرد در صنایع مختلف، عنوان کرد: برخی از خریداران خواهان ورق‌های فولادی با میزان کربن پایین هستند که انعطاف‌پذیری و کشش بیشتری برای تولید محصول دارد؛ به طور مثال، بدنه خودرو نیازمند ورق‌هایی با کربن بسیار پایین است. به عبارت بهتر، خلوص آهن در ورق‌های خودرویی بسیار بالا و درصد کربن کمتر از ۰٫۱ درصد است.

ایزدپناه ادامه داد: در مقابل، برخی مشتریان سفارش ورق‌های با کربن متوسط و بالا را می‌دهند؛ به طور مثال، ورق‌های سرد با گرید CK40 و CK50، درصد کربن در ورق فولادی به ۰٫۵ درصد هم می‌رسد که به این محصولات، فولادهای فنری گفته می‌شود.

صنایع خودروسازی، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ورق سرد هستند

وی با اشاره به تنوع مصرف‌کنندگان ورق سرد، تصریح کرد: به ترتیب بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ورق سرد در بازار خودروسازان، تولیدکنندگان لوازم خانگی، صنعت لوله و پروفیل و ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. با توجه به کاهش میزان تولید خودرو در کشور که نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته، تقاضای ورق سرد در این حوزه نیز با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده که البته به نظر می‌رسد تقاضای خودرو نیز با توجه به شرایط بازار در حال بازیابی است.

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس عنوان کرد: خوشبختانه در حوزه لوازم خانگی این اتفاق نیفتاد و حتی شاهد اندکی افزایش تقاضا در این حوزه نیز بودیم؛ به طوری که برخی تولیدات لوازم خانگی و همچنین صادرات برخی از محصولات در این بخش در مقایسه با سال گذشته با رشد همراه بوده است.

ایزدپناه، تقاضای ورق سرد در حوزه لوله و پروفیل را نسبتا جدید دانست و خاطرنشان کرد: تقاضای این حوزه نیز به طرز عجیبی افزایش داشته است. عمده ورق سرد در این صنایع به صورت گالوانیزه مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: ورق سرد در تولید پروفیل برای ایجاد سقف کاذب، ساندویچ پنل‌ها، سقف‌های ساختمانی که به صورت پروفیل‌های تخت هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت استفاده از ورق سرد در تولید این محصولات آن است که سبک و نازک بوده و در کل موجب سبک‌سازی محصول نهایی می‌شوند.

همبستگی قیمتی فلزات با یکدیگر

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس به تشریح وضعیت قیمت فولاد در یکی دو سال اخیر پرداخت و بیان کرد: طی یکی دو سال گذشته به دلیل نوسانات ارزی، قیمت مواد اولیه ازجمله ورق‌های فولادی با افزایش قابل توجهی مواجه شد؛ اما باید توجه داشت که فولاد یک کالای با دوام و میزان مصرف بسیار بالا در هر کشور است و صرفا در مورد کاهش یا افزایش قیمت مقطعی فولاد نمی‌توان تحلیل بلندمدت ارائه داد.

ایزدپناه با اشاره به اینکه همه فلزات با یکدیگر ارتباط قیمتی دارند، تصریح کرد: فلزی را نمی‌توان یافت که در بلندمدت رشد قیمت داشته، اما قیمت دیگر فلزات کاهش یافته باشد؛ ضمن اینکه فلزات همه ارزش ذاتی دارند. این یعنی ارزش یک تن فولاد به مرور زمان تغییر نمی‌کند و تغییر قیمت آن‌ها به دلیل ضعیف شدن یا قوی شدن اقتصاد کشورها است.

وی عنوان کرد: البته قیمت آهن با طلا همبستگی قیمتی بیشتری نسبت به دیگر فلزات دارد. به عبارت بهتر، نوسانات قیمت آهن در بازار، برگرفته از نوسانات قیمت طلا است.

قوانین نابالغ، بلای جان صنعت فولاد

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس با گلایه نسبت به رویه‌های کنونی در دستگاه‌های دولتی نسبت به امر تولید، اظهار کرد: متاسفانه رویه بسیار نادرستی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شده و آن ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای صادرات است. اتخاذ این رویه در نهایت به کاهش ظرفیت تولید و ورشکستگی کارخانه‌های فعال موجود منجر خواهد شد.

ایزدپناه با اشاره به اینکه مشکل امروز بخش تولید در کشور ما، تصویب و اجرای قوانین مخل صادرات و ایجاد محدودیت در آن است، تشریح کرد: شرکت هفت الماس در شرایط سخت کنونی با ممنوعیت و محدودیت صادرات کالای خود مواجه شده که این امر خلاف نص صریح قانون است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شرکت هفت الماس با تمام ظرفیت خود ورق سرد تولید کند، تنها نیمی از آن برای اشباع کردن بازار داخلی کافی است. بنابراین، باید نیمی از تولیدات خود را صادر کند و این در حالی است که اجازه صادرات به این شرکت داده نمی‌شود؛ حتی اگر مجوز صادرات داده شود، این امر با محدودیت و طی کردن بروکراسی‌های اداری فراوان همراه خواهد بود.

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس در توضیح بروکراسی‌های اداری، اظهار داشت: شرکت هفت الماس برای صادرات هر کانتینر محصول فولادی خود باید مجوزهای خاص را از چند مرجع مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی اخذ کند. ضمن اینکه پس از اخذ یک مجوز برای یک محموله، نمی‌دانیم که آیا محموله صادراتی بعدی مجوز خواهد گرفت یا خیر.

ایزدپناه در پاسخ به این سوال که آیا در بخشنامه اخیر صادراتی که اوایل پاییز سال جاری ابلاغ شد، امکان صادرات ورق سرد وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: بخشنامه اخیر که از سوی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد، تنها به شرکت فولاد مبارکه اجازه صادرات بدون مجوز داد و سایر تولیدکنندگان ورق فولادی در آن بخشنامه قرار نداشتند. ضمن اینکه در این بخشنامه تنها تولیدکنندگان محصولات نهایی فولاد مانند میلگرد، تیرآهن، لوله و پروفیل قادر به صادرات محصولات خود بدون مجوز خاص هستند.

مسئولان مخل تولید نشوند

وی از مسئولان تقاضا کرد که جلوی رونق تولید را نگیرند و اجازه دهند تولید رشد یابد؛ زیرا تجارت آزاد در همه جای دنیا بخش جدایی‌ناپذیر از تولید است و کشور ما نیز در این زمینه مستثنی نیست.

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس با بیان اینکه هر صنعت پس از ایجاد شدن و گذراندن دوره نونهالی، به دوران بلوغ می‌رسد، تصریح کرد: در این هنگام جهت پابرجا ماندن صنعت، باید اجازه صادرات داده شود. صنعت فولاد کشور نیز به دوره بلوغ خود رسیده و باید در جامعه جهانی و بازارهای صادراتی مشارکت فعال داشته باشد.

ایزدپناه خاطرنشان کرد: قطع ارتباط صنعت فولاد با دنیا از طریق قوانین بازدارنده مطلوب هیچ تولیدکننده‌ای نیست. تولیدکنندگان باید فضای پویا و فعالی برای تبادل کالا و اطلاعات با دیگر کشورها داشته باشند و نمی‌توان به بهانه‌های مختلف این ارتباط را قطع کرد.

اجازه تجارت آزاد به همه تولیدکنندگان داده شود

وی با تاکید بر اینکه از واردات محصولات فولادی به کشور استقبال می‌کنیم، عنوان کرد: به عنوان یک تولیدکننده، هیچ ترسی از واردات و وجود رقبای قدر در بازار نداریم؛ چراکه فضا کاملا رقابتی و آزاد خواهد شد و عیار شرکت‌ها برای رقابت و باقی ماندن در فضای تولید مشخص می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس ادامه داد: در حال حاضر، واردات ورق سرد و گرم نیز به کشور بسیار محدود شده و با اینکه برخی صنایع مصرف‌کننده به این محصولات نیاز دارند، اما مجوز واردات نیز با دشواری‌ها و پس از طی مراحل اداری طولانی صادر می‌شود.

ایزدپناه نسبت به رویکرد مسئولان مطرح کرد: مسئولان کشور ما به جای ارائه مجوز تجارت به تولیدکنندگان فولاد، هنوز رفتار نابالغی با این صنعت دارند.

وی در پایان درخواست کرد کشور ما در صنعت فولاد باید به سمت تجارت آزاد (آزادی صادرات و واردات) پیش رود و افزود: این یعنی هر چه تقاضای بازار و نیاز مصرف‌کنندگان خواست، باید به آن سمت حرکت کنیم. اگر در محصولی نیاز به واردات بود، مجوز آن داده شود و بالعکس، اگر یک محصول مازاد بر مصرف بود و متقاضی خارجی داشت، باید اجازه صادرات صادر شود.

انتهای پیام//

کلید واژه ها:
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1154

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد