• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر تولید شرکت نورد فولاد کسری:

سیاست مالیات بر ارزش افزوده، تجار واقعی را از بازار فراری داد

  • کد خبر : 1103
  • 28 آبان 1398 - 17:09
سیاست مالیات بر ارزش افزوده، تجار واقعی را از بازار فراری داد
مدیر تولید شرکت نورد فولاد کسری، یکی از تولیدکنندگان ورق گرم فولادی، گفت: در گذشته تجار در کنار تولیدکنندگان بودند و به تامین مواد اولیه و فروش شرکت‌ها کمک می‌‌کردند اما سیاست مالیات بر ارزش افزوده، تجار واقعی را فراری داد و تولیدکنندگان را در بازار تنها گذاشت.

مدیر تولید شرکت نورد فولاد کسری، یکی از تولیدکنندگان ورق گرم فولادی، گفت: در گذشته تجار در کنار تولیدکنندگان بودند و به تامین مواد اولیه و فروش شرکت‌ها کمک می‌‌کردند اما سیاست مالیات بر ارزش افزوده، تجار واقعی را فراری داد و تولیدکنندگان را در بازار تنها گذاشت.

مهرداد انصاری کیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت تولید ورق گرم در شرکت نورد فولادکسری، اظهار داشت: این شرکت در حدود ۱۲۰ هزار تن در سال، ظرفیت تولید ورق سیاه با ضخامت‌های ۱۵ میلی‌متر و بیشتر دارد. محصول شرکت نورد فولاد کسری به شکل شیت در بازار به فروش می‌رود. همچنین گرید ورق‌های این شرکت ST37، ST52، CK45، MO40 و… است.

وی افزود: در شرکت نورد فولاد کسری، یک کوره پیشگرم وجود دارد که اسلب به ‌عنوان ماده اولیه به آن وارد می‌شود و پس از گرم شدن، به بخش نوردکاری انتقال می‌یابد. سپس بر اساس سفارش دریافتی، فرآیند نورد روی اسلب انجام شده و ورق گرم با ضخامت مورد نظر و سفارش شده، به دست می‌آید.

تامین مواد اولیه آسان است

مدیر تولید شرکت نورد فولاد کسری تصریح کرد: این شرکت واحد ذوب ندارد و باید اسلب را به عنوان ماده اولیه از تولیدکنندگان یعنی شرکت‌های فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه خریداری کند. خوشبختانه اسلب به میزان کافی در کشور تولید می‌شود و واحدهای نوردکاری مانند شرکت ما، مشکل چندانی برای تامین مواد اولیه ندارند. در سال‌های گذشته، اسلب توسط تولیدکنندگان در بورس کالا عرضه می‌شد و شرکت ما نیز با توجه به این موضوع، اقدام به خرید از بورس می‌کرد. نکته قابل توجه آن است که محصول عرضه شده در بورس باید از نظر آنالیز و ابعاد، درجه یک باشد و امکان دارد برخی شرکت‌ها قادر به خرید آن نباشند و یا اینکه برخی گریدها و محصولات ورق گرم نیازی به گرید درجه یک اسلب نداشته باشند. ناگفته نماند که برخی شمش‌های فولادی عرضه شده در بورس کالا، برای تولیدات شرکت که نیاز به کیفیت بالا دارند مناسب بوده و بخشی از مواد اولیه شرکت نیز از این طریق تامین می‌شود. به همین دلیل، وقتی که انواع شمش‌های ابعادی در بازار توسط تولیدکنندگان این حوزه عرضه می‌شود، شرکت نورد فولاد کسری نیز اقدام به خرید آن می‌کند.

انصاری کیا در مورد کاربرد محصولات شرکت نورد فولاد کسری، عنوان کرد: ورق گرم این شرکت عمدتا در ساختمان‌سازی و تولید اسکلت سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولیدکنندگان سازه‌های فلزی عموما به شرکت ما در رابطه با نوع ورق و ضخامت سفارش می‌دهند و شرکت نیز بر این اساس، ورق را تولید می‌کند؛ به این صورت که در سازه‌های فلزی سبک، معمولا ورق‌های با ضخامت کم و در سازه‌های سنگین، ورق‌های ضخیم به کار می‌رود. این امر باعث می‌شود تا تولید شرکت متغیر و متنوع باشد.

قیمت مواد اولیه و محصول یکسان شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار ورق در رکود نسبی به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: این امر باعث شده شرکت ما تنها با ۳۰ درصد از ظرفیت اسمی خود فعالیت کند. در یکی دو سال اخیر علاوه بر رکود، نوسان شدید قیمت نیز بر بازار ورق حاکم بود و همین امر بر کاهش تولید شرکت ما دامن زد. ضمن اینکه قیمت ورق تولیدی با قیمت اسلب به عنوان ماده اولیه تولید، تفاوت چندانی ندارد؛ به طوری که قیمت اسلب با مالیات بر ارزش افزود حدود چهار هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و قیمت ورق نیز تقریبا به همین میزان است. بنابراین تولید ورق در شرایط کنونی نه تنها سود چندانی برای شرکت ندارد، بلکه باعث زیان‌دهی نیز می‌شود. به همین دلیل، تا بهبود شرایط، میزان تولید را کاهش داده‌ایم. موضوع مهم دیگر آن است که قیمت ورق در چند ماه اخیر همواره رو به کاهش بوده است. به طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون، قیمت ورق گرم حدود یک هزار تومان کاهش یافته است؛ در حالی که قیمت اسلب به اندازه آن کاهش نیافت و این مسئله نیز بر کاهش تولید شرکت دامن زد.

مدیر تولید شرکت نورد فولاد کسری اذعان کرد: شرایط بازار به گونه‌ای است که مشتریان را یکی پس از دیگری از دست می‌دهیم زیرا مشتریان در برخی مواقع به دنبال دادن سفارش برای تولید ورق هستند اما چون اسلب مورد نیاز تولید آن خریداری نشده است، قادر به تولید ورق و ارائه آن به مشتریان نیستیم. قاعده بازار این است که وقتی یک تولیدکننده قادر به پاسخگویی به مشتری نباشد، به تدریج حذف می‌شود و این احتمال نیز برای شرکت ما وجود دارد.

انصاری کیا با اشاره به اینکه فاصله میان قیمت مواد اولیه با محصول در بازار بسیار کم است، از دولت درخواست کرد تا حد امکان برای تولیدکنندگان جهت ادامه فعالیت برخی مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی را در نظر بگیرد و افزود: حذف یا تخفیف در اخذ مالیات بر ارزش افزوده، یکی از مهم‌ترین مشوق‌ها و اقداماتی است که می‌توان در جهت حمایت از تولید و تولیدکننده اعمال کرد. چراکه این امر می‌تواند باعث کاهش بهای خرید و در نتیجه بهای فروش شود. ضمن اینکه تولید ورق را نیز توجیه‌پذیر می‌کند.

وی تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور، تجار می‌توانستند در کنار تولیدکنندگان، به بخش تولید کمک کنند. تاجر مواد اولیه را در اختیار شرکت می‌گذاشت و پس از تولید ورق، محصول توسط تاجر یا شرکت به فروش می‌رفت. در این فرآیند، یا کارمزد از تاجر گرفته می‌شد و یا اینکه در سود فروش ورق توسط تاجر شریک می‌شدیم. در حالی که با اعمال مالیات بر ارزش افزوده، تجار به تدریج از بازار عقب‌نشینی کردند و دست شرکت‌های کم‌بضاعت از مواد اولیه خالی ماند. در حال حاضر، هزینه تامین مواد اولیه برای شرکت‌های نوردکار بسیار بالا است و تقریبا باید به صورت نقدی انجام شود که بسیاری از تولیدکنندگان توان تامین مواد اولیه را به صورت نقدی ندارند. سیاست غلط دیگر، فروش شمش فولادی و اسلب به شرکت‌های تولیدکننده است؛ در حالی که وجود تجار کنار تولیدکنندگان بسیار سودمند تلقی می‌شود و سیاست مالیات بر ارزش افزوده و عدم فروش شمش و اسلب به تجار موجب شده تولیدکنندگان ضعیف شوند.

مدیر تولید شرکت نورد فولاد کسری در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که تجار در کنار تولیدکنندگان بودند، هرگز میزان تولید کارخانه از ظرفیت سودده خود پایین‌تر نمی‌آمد و همواره میزان تولید بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت بود. این تجار دارای انبار مناسب شمش و ورق بودند و در بسیاری از مواقع، خود بازاریابی ورق را انجام می‌دادند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1103

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد