• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر فروشگاه بورس ضایعات آلومینیومی عبدلی:

سیر صعودی رکود قراضه‌های آلومینیومی ادامه دارد

  • کد خبر : 3638
  • 01 مرداد 1398 - 18:22
سیر صعودی رکود قراضه‌های آلومینیومی ادامه دارد
مدیر فروشگاه بورس ضایعات آلومینیومی عبدلی درباره وضعیت بازار خریدوفروش قراضه‌های آلومینیومی در سال‌های اخیر، گفت: بازار قراضه‌های آلومینیومی باسکول میهن شوش یک سال است که دچار رکود کامل شده است و افزایش یا کاهش قیمت دلار موجب بهبود وضعیت این بازار نمی‌شود، بلکه ثبات نرخ ارز مشکل‌گشای این وضعیت است.

مدیر فروشگاه بورس ضایعات آلومینیومی عبدلی درباره وضعیت بازار خریدوفروش قراضه‌های آلومینیومی در سال‌های اخیر، گفت: بازار قراضه‌های آلومینیومی باسکول میهن شوش یک سال است که دچار رکود کامل شده است و افزایش یا کاهش قیمت دلار موجب بهبود وضعیت این بازار نمی‌شود، بلکه ثبات نرخ ارز مشکل‌گشای این وضعیت است.

رضا عبدلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن در قیمت‌گذاری قراضه‌های آلومینیومی، اظهار داشت: با اینکه قیمت‌گذاری ضایعات آلومینیومی براساس قیمت جهانی و نرخ ارز است و در سال اخیر نیز نرخ ارز کاهش داشته اما این کاهش سبب افزایش میزان فروش در بازار شوش نشده است.

وی در ادامه افزود: در گذشته هنگامی که قیمت دلار از ثبات نسبی برخوردار بود، زمانی که نرخ دلار کاهش می‌یافت، خرید و فروش بیشتر می‌شد و بازار رونق می‌گرفت اما در حال حاضر، با کاهش نرخ دلار، مصرف‌کننده همچنان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارد و به همین دلیل خرید نمی‌کند و زمانی که نرخ دلار بیشتر می‌شود، توزیع‌کننده حاضر به فروش نیست چون احتمال گرانی بیشتر می‌دهد و برای بدست آوردن سود بیشتر از فروش ضایعات به مصرف‌کننده، خودداری می‌کند.

مدیر فروشگاه بورس ضایعات آلومینیومی عبدلی در مورد عوامل تاثیرگذار بر فروش بیشتر ضایعات آلومینیومی، عنوان کرد: فروش ما در حال حاضر فصلی شده است به گونه‌ای که در محرم و صفر به علت استفاده از ظروف آلومینیومی خریدوفروش خوبی داریم اما در سایر ماه‌های سال به دلیل اینکه فعالیت تولیدی نداریم و تقاضا و مصرفی نیز وجود ندارد، خریدوفروشی صورت نمی‌گیرد.

عبدلی با اشاره به دسته‌بندی قراضه‌های آلومینیومی در بازار شوش، عنوان کرد: قراضه‌های آلومینیومی که در بازار باسکول میهن شوش وجود دارند به سه دسته ظروف آلومینیومی آشپزخانه، پروفیل درب و پنجره و کابل‌های آلومینیومی تقسیم می‌شوند که در این میان درب و پنجره‌های آلومینیومی خریدار بیشتری دارد، ظروف آلومینیومی جزو قراضه‌های عیار نرم قرار می‌گیرد و در هنگام آلیاژسازی برای جلوگیری از شکنندگی، به کاربرده می‌شود و کابل‌های آلومینیومی نیز به دلیل اینکه ناخالصی کمتری دارد بیشتر مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

وی افزود: مصرف‌کنندگان عمده کابل‌های آلومینیومی معمولا تولیدکنندگان سیخ کباب، قوطی‌های آلومینیومی و فویل‌های بسته‌بندی قرص‌ها در صنایع دارویی هستند و این گروه از مصرف‌کنندگان چند دسته از ضایعات را ذوب و آلیاژبندی کرده و محصولات استانداردی تولید می‌کنند.

مدیر فروشگاه بورس ضایعات آلومینیومی عبدلی درمورد فروش شمش‌های ضایعاتی، بیان کرد: بیشتر مصرف‌کنندگان ضایعات آلومینیومی ترجیح می‌دهند قراضه بخرند و در کارخانه فرآیند ذوب را انجام دهند، به همین دلیل فروش بار پرس شده مخلوط و شمش خیلی اندک است.

عبدلی درباره جمع‌آوری ضایعات آلومینیومی، اظهار کرد: با اینکه مغازه‌داران این بازار بیشتر قراضه‌های خود را از طریق مزایده خریداری می‌کنند اما فروشگاه بورس ضایعات آلومینیومی عبدلی تمایلی به شرکت در مزایده‌های برگزار شده ندارد و بیشتر ضایعات ما، قراضه‌های جمع شده توسط مغازه‌داران شهری است.

وی افزود: بازار تولید انواع مصنوعات آلومینیومی دچار رکود شده است، به طور مثال یکی از تولیدکنندگان فعال در این منطقه که با ۳۰۰ نفر پرسنل ظروف خانگی تولید می‌کرد، در سال ۹۸ دیگر نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و بعد از چند سال ضرر دادن امسال کارخانه خود را تعطیل کرد؛ تعطیلی کارخانه‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی در نهایت به فروش ضایعات آلومینیومی نیز ضربه‌زده است.

مدیر فروشگاه بورس ضایعات آلومینیومی عبدلی در مورد شمش‌های عراقی، خاطرنشان کرد: شمش‌های آلومینیومی عراقی به دلیل ناخالصی‌ زیادی که دارد معمولا در فرآیند تولید برای مصرف‌کننده مشکل‌ساز می‌شود، از سوی دیگر واردات ضایعات عراقی به کشور برای ما به صرفه نیست چون تفکیک قراضه‌های آلومینیومی در عراق به درستی انجام نمی‌شود؛ همچنین مصرف‌کننده تمایلی به خرید شمش ضایعاتی ندارد و ترجیح می‌دهد ضایعات را به صورت کیلویی و غیر بسته‌بندی (فله) خریداری کند.

عبدلی درمورد ضایعات پرس شده، توضیح داد: مصرف‌کننده معمولا به ضایعات پرس شده اعتمادی ندارد به همین منظور این قراضه‌ها را به صورت اعتباری از ما خریداری می‌کند و در هنگام خرید شرط می‌گذارد که اگر بار دارای ناخالصی باشد، خرید خود را عودت می‌دهد اما از طرف دیگر، نگهداری ضایعات آلومینیومی به صورت فله برای ما دشوار است.

وی در پایان گفت: اکثر بارهایی که از اهواز، دزفول، شیراز و … به تهران ارسال می‌شود به صورت پرس شده است و ارسال ضایعات به صورت فله‌ای برای توزیع‌کنندگان شهرستانی دشوار بوده و به صرفه نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3638

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد