• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سیمیدکو، مصمم و پرقدرت در مسیر توسعه

  • کد خبر : 19164
  • 30 اردیبهشت 1402 - 13:49
سیمیدکو، مصمم و پرقدرت در مسیر توسعه
شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان، با بهره‌گیری از ظرفیت تولید دو میلیون و 500 هزار تن کنسانتره و دو میلیون و 500 هزار تن گندله موفق به ثبت رکوردهای مختلف در سال 1401 شد.

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان، با بهره‌گیری از ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله، در حالی با تکیه بر دانش متخصصان داخلی و همچنین بومی‌سازی تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود، موفق به ثبت رکوردهای مختلف در سال ۱۴۰۱ شد که شرکت‌های فعال در صنعت فولاد کشور طی این مدت، با چالش‌های مختلفی در حوزه تولید به ویژه قطعی برق در روزهای گرم سال و قطعی گاز در روزهای سرد سال مواجه بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با توجه به شرایط فعلی صنعت فولاد کشور، تداوم توسعه و فعالیت زنجیره فولاد و دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، مستلزم نگاهی ویژه به توسعه و رشد حلقه‌های بالادستی آن است. شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان، با بهره‌گیری از ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله، تامین قریب نیمی از مواد اولیه گروه فولاد خوزستان را بر عهده دارد. این شرکت در حالی با تکیه بر دانش متخصصان داخلی و همچنین بومی‌سازی تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود، موفق به ثبت رکوردهای مختلف در سال ۱۴۰۱ شد که شرکت‌های فعال در صنعت فولاد کشور طی این مدت، با چالش‌های مختلفی در حوزه تولید به ویژه قطعی برق در روزهای گرم سال و قطعی گاز در روزهای سرد سال مواجه بودند.

ثبت موفقیت‌های پیاپی در سیمیدکو طی سال ۱۴۰۱

رکوردشکنی هم‌زمان تولید در سه کارخانه سیمیدکو، حاکی از عملکرد فوق‌العاده این شرکت در سال ۱۴۰۱ بوده است. کارخانه سنگ‌شکن و خردایش سنگ‌آهن سیمیدکو با تحقق بیش از ۹۰ درصدی برنامه تعریف شده، موفق به تولید بیش از چهار میلیون و ۳۹۶ هزار تن در سال ۱۴۰۱ شده است که رکورد جدیدی برای این کارخانه محسوب می‌شود. بیشترین میزان تولید کارخانه سنگ‌شکن این شرکت از ابتدای زمان راه‌اندازی تا کنون، بیش از ۴۹۲ هزار تن در خرداد ماه سال پیش بوده است؛ در حالی که تا پیش از این، رکورد تولید سنگ‌شکن در این کارخانه معادل ۴۶۸ هزار و ۱۰۶ تن در ماه بوده است. کارخانه کنسانتره‌سازی سیمیدکو نیز ضمن رکوردشکنی، موفق به ثبت بیش از دو میلیون و ۵۱۸ هزار تن تولید کنسانتره در سال گذشته شد. رکوردهای پیشین تولید سالانه این شرکت در کارخانه سنگ‌شکن و خردایش سنگ و کنسانتره‌سازی به ترتیب معادل چهار میلیون و ۳۳۹ هزار تن و بیش از دو میلیون و ۵۱۶ هزار تن بوده است. بازیابی و احیای بیش از ۸۵ درصد از آب مصرفی در کارخانه کنسانتره‌سازی سیمیدکو، جلوگیری از هدررفت بیش از دو میلیون متر مکعب آب را به دنبال داشته است. کارخانه فیلتراسیون و آبگیری از باطله این شرکت نیز با عبور از ظرفیت اسمی دو میلیون متر مکعبی خود در سال ۱۴۰۱، رکوردی جدید با بیش از دو میلیون و ۱۸۱ هزار متر مکعب احیا و بازچرخانی آب را به ثبت رساند.

در راستای تامین پایدار انرژی‌ و رفع چالش‌های موجود در این زمینه، سیمیدکو با امضای توافق‌نامه احداث نیروگاه گازی ۴۰ مگاواتی با گروه مپنا، در جهت تامین پابدار برق خطوط تولید خود حرکت کرده است. این شرکت همچنین با سرمایه‌گذاری در طرح شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب شهرستان خواف، در راستای تامین پایدار آب مورد نیاز خطوط تولید خود گام برداشته است. لازم به ذکر است که این طرح به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیمیدکو در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و دومین طرح عظیم زیست‌محیطی شرق کشور پس از کارخانه فیلتراسیون و آبگیری از باطله سیمیدکو شناخته می‌شود. اجرای این طرح از اوایل سال ۱۴۰۱ آغاز شده است و تا سال ۱۴۰۳ نیز به طول خواهد کشید.

علاوه‌ بر ثبت رکوردهای مختلف در تولید، سیمیدکو در راستای مقابله با تحریم‌های ظالمانه و همچنین حمایت از ساخت داخل، همواره توجه ویژه‌ای به حوزه بومی‌سازی و استفاده از توان داخل داشته است. در همین راستا، جایگزینی تجهیزات داخلی با تجهیزات خارجی فرسوده، نوسازی دستگاه‌ها و به‌روز‌رسانی استاکرها، صرفه اقتصادی دو میلیون یورویی برای سیمیدکو به همراه داشته است؛ در حالی که جایگزینی دستگاه جدید و تامین آن از خارج، می‌توانست هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر باشد. از جمله اقدامات این شرکت در حوزه بومی‌سازی، می‌توان به به بومی‌سازی تایر آسیاهای غلتکی فشار بالا (HPGR) اشاره کرد که نه تنها حدود یک میلیون یورو برای این شرکت صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته بلکه کارکرد آن از نمونه‌های خارجی نیز بهتر بوده است. شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد موفق به بومی‌سازی بش از سه هزار قطعه طی دو سال اخیر شده و در تلاش است که گام‌های مستحکم‌تری در راستای تولید پایدار خود بردارد.

سیمیدکو، پیشرو در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد علاوه بر حرکت در راستای توسعه تولید پایدار و همچنین بومی‌سازی قطعات و خرید ساخت داخل، همواره در مسیر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی پیشگام بوده است. از جمله اقدامات این شرکت در حوزه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی طی سال گذشته می‌توان به مواردی همچون رونمایی از مزرعه ۱۰۰ هکتاری امید سیمیدکو و کاشت دو هزار اصله نهال در این مزرعه و هفت هزار نهال در مجتمع کارخانجات این شرکت و روستاهای مرزی شهرستان خواف، امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۲ کلاس درس در مناطق محروم این شهرستان با هدف توسعه زیرساخت‌های آموزشی، آغاز به‌کار کاروان‌های هم‌دلی سیمیدکو در مناطق محروم و مرزی در قالب خانه هلال این شرکت با هدف ارائه خدمات ویزیت رایگان پزشکان عمومی، ارتوپد، دندانپزشکی، توزیع داروی رایگان و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان شهرستان اشاره کرد. آیین کلنگ‌زنی مدرسه ۶ کلاسه سیمیدکو در روستای ابراهیمی خواف، جدیدترین اقدام سیمیدکو در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی بوده است. توجه جدی به مسئله آموزش و امور فرهنگی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این شرکت در شهرستان خواف است و نگاه سیمیدکو به توسعه آموزش، مدرسه‌سازی، مشارکت در ساخت و تجهیز فضاهای فرهنگی و آموزشی مسئولانه، هدفمند و ویژه بوده است.

سیمیدکو در سال گذشته موفق شد نام خود را برای نخستین بار در میان فهرست صد شرکت برتر ایران (IMI-100) ثبت کند. این شرکت همچنین موفق به کسب جوایز متعددی در سال ۱۴۰۱ شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تقدیر‌نامه سه‌ستاره در سیزدهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، دریافت جایزه تعالی منابع انسانی در هجدهمین کنفرانس بین‌المللی منابع انسانی، تقدیرنامه یک ‌ستاره جایزه ملی تعالی نگهداری در پنجمین دوره جایزه ملی تعالی و نگهداری ایران، دریافت نشان ویژه مدیر ارشد تعالی‌گر ارتباطی و تندیس زرین چهارستاره سرآمدی روابط عمومی در نهمین دوره آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی کشور و دریافت تندیس سرآمدی در فعالیت‌های زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی در همایش منابع طبیعی، محیط‌زیست و مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19164

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.