• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

شرکت خودروسازی فورد به دنبال تامین لیتیوم

  • کد خبر : 20030
  • 08 خرداد 1402 - 14:34
شرکت خودروسازی فورد به دنبال تامین لیتیوم
شرکت خودروساز آمریکایی فورد به دنبال تامین لیتیوم مورد نیاز برای تولید باتری خودروهای الکتریکی بوده و به همین دلیل با شرکت‌های «Albemarle» و «Sociedad Quimica y Minera (SQM)» یک قرارداد پنج ساله در این خصوص به امضا رسانده است.

شرکت خودروساز آمریکایی فورد به دنبال تامین لیتیوم مورد نیاز برای تولید باتری خودروهای الکتریکی بوده و به همین دلیل با شرکت‌های «Albemarle» و «Sociedad Quimica y Minera (SQM)» یک قرارداد پنج ساله در این خصوص به امضا رسانده است.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت‌ «Albemarle» متعهد شده است به منظور حمایت از افزایش تولید خودروهای الکتریکی، بیش از ۱۰۰ هزار تن لیتیوم هیدروکسید مورد نیاز برای تولید باتری را در یک دوره پنج ساله از سال ۲۰۲۶ تا سال ۲۰۳۰ به شرکت خودروسازی فورد تحویل دهد.

این حجم عرضه توافق شده طبق قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا (IRA)، در داخل این کشور یا در کشورهای عضو توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا تولید خواهد شد.

علاوه بر تامین هیدروکسید لیتیوم، شرکت‌ «Albemarle» و شرکت فورد همکاری‌های خود را مبتنی بر توسعه یک روش مبتنی بر سیستم حلقه بسته برای بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی افزایش خواهند داد.

شرکت «SQM» همچنین لیتیوم کربنات و هیدروکسید مورد نیاز برای تولید باتری را از معادن تحت مدیریت خود در شیلی به شرکت فورد عرضه خواهد کرد؛ هرچند که جزئیات بیشتر در مورد مقدار و جدول زمانی توافق صورت گرفته میان این دو شرکت هنوز فاش نشده است.

شرکت فورد به منظور اطمینان از دسترسی به فلزات فوق سبک و استفاده از آن در تولید خودروهای الکتریکی خود، قراردادی را با شرکت «Energy Source Minerals» برای تامین هیدروکسید لیتیوم امضا کرد. خبر امضای این قرارداد در روز ۲۲ می ۲۰۲۳ رسانه‌ای شد.

شرکت «Energy Source Minerals» تقاضای لیتیوم مورد نیاز شرکت فورد را از طریق پروژه «ESM ATLiS» در ایالت کالیفرنیا تامین خواهد کرد. انتظار می‌رود این پروژه تا سال ۲۰۲۵ وارد فاز بهره‌‌برداری شود و حدود ۲۰ هزار تن در سال لیتیوم در این پروژه به تولید برسد.

لازم به ذکر است که دسترسی به لیتیوم برای بسیاری از کشورهایی که در مسیر گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، امری ضروری تلقی می‌شود. بر همین اساس ایالات متحده آمریکا در تلاش است مواد اولیه استراتژیک مانند لیتیوم در داخل خاک این کشور تهیه شود. به علاوه آمریکا درصدد است اتکای خود به تامین لیتیوم از بازارهایی مانند چین را کاهش دهد.

در همین راستا، قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا یکی از عواملی است که منجر به تامین منابع معدنی حیاتی از جمله لیتیوم از خاک آمریکا می‌شود. البته رسیدن به اهداف این قانون مستلزم آن است که ۴۰ درصد از مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری خودروهای الکتریکی از ایالات متحده آمریکا یا کشورهای عضو توافق‌نامه تجارت آزاد با آمریکا تامین شود.

حدود اواسط ماه می ۲۰۲۳، شرکت «SQM» گزارش درآمد خالص خود برای سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۳ را منتشر کرد که برابر با ۷۴۹٫۹ میلیون دلار بود. این شرکت هنگام انتشار گزارش سه ماهه اول ۲۰۲۳ خود اعلام کرد که این رقم در مقایسه با مبلغ ۷۹۶٫۱ میلیون دلاری در دوره مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۶ درصد کاهش داشت.

شرکت «SQM» دلایل کاهش درآمد این شرکت را به کاهش فروش در سه ماهه ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، کاهش حجم پیش‌خریدها در سه ماهه مذکور و میزان بالای حجم ذخایر انبارها در سراسر زنجیره ارزش باتری در چین مربوط دانست.

مقامات شرکت «SQM» اعلام کردند که انتظار می‌رود سود خالص این شرکت در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ و نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به دلیل احیای حجم تقاضا بهبود یابد.

قیمت لیتیوم چین در هفته منتهی به ۱۸ می ۲۰۲۳، روند صعودی به خود گرفت و به همین دلیل بسیاری از فروشندگان از فروش این مواد به امید افزایش بیشتر قیمت آن و افزایش حجم تقاضای صنایع پایین‌دستی امتناع ورزیدند. همچنین افزایش تقاضا برای کربنات و انتظار برای روند صعودی پایدار قیمت در چین، این روند افزایشی قیمت را تایید کرد.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با حداقل غلظت ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۲۷۰ هزار تا ۳۲۱ هزار یوان (۳۸٫۴۲۹ تا ۴۵٫۶۸۸ دلار) در هر تن در روز ۱۸ می ۲۰۲۳ را نشان داد که ۴۰, هزار تا ۶۱ هزار یوان در هر تن کاهش را نسبت به قیمت ۲۳۰ هزار تا ۲۶۰ هزار یوان در هر تن در یک هفته قبل از تاریخ مذکور را نشان داد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20030

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.