• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

شرکت «Metinvest» به دنبال تامین آهن اسفنجی در قاره اروپا

  • کد خبر : 19850
  • 06 خرداد 1402 - 9:49
شرکت «Metinvest» به دنبال تامین آهن اسفنجی در قاره اروپا
به گفته موسسه «Fastmarkets»، یوری ریژنکوف، مدیر اجرایی شرکت «Metinvest»، به بررسی نقش اوکراین در آینده صنعت فولاد اروپا در مرکز نمایشگاهی «Made in Steel» در شهر میلان ایتالیا پرداخت.

به گفته موسسه «Fastmarkets»، یوری ریژنکوف، مدیر اجرایی شرکت «Metinvest»، به بررسی نقش اوکراین در آینده صنعت فولاد اروپا در مرکز نمایشگاهی «Made in Steel» در شهر میلان ایتالیا پرداخت و گفت: اوکراین پتانسیل تبدیل شدن به تامین‌کننده اصلی آهن اسفنجی قاره اروپا را دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Metinvest» که مقر اصلی آن در اوکراین قرار دارد، یک شرکت بین‌المللی معادن و فلزات با دارایی‌های معدنی و متالورژی در اوکراین، اروپا و ایالات متحده آمریکا است.

پتانسیل توسعه ظرفیت تولید فولاد مبتنی بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

یوری ریژنکوف، مدیر اجرایی شرکت «Metinvest» بیان کرد: استراتژی کشور اوکراین مبنی بر ساخت واحدهای تولید آهن اسفنجی که قبل از شروع جنگ با روسیه آغاز شده بود، باید ادامه یابد

وی افزود: با افزایش ظرفیت تولیدات آهن اسفنجی شرکت «Metinvest»، می‌توان تقاضای کشورهای اروپایی را تامین کرد. این امر می‌تواند اوکراین را به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر و این کشور را به بخشی جدایی‌ناپذیر از زنجیره تولید فولاد اروپا تبدیل کند.

ریژنکوف عنوان کرد: این کار باید حتما انجام شود و گزینه مناسب‌تر دیگری پیش روی شرکت «Metinvest» و کشور اوکراین قرار ندارد زیرا اگر اوکراین می‌خواهد صنایع خود را تقویت کند، برای این کار و رشد اقتصاد خود به حضور در بازار اروپا نیاز خواهد داشت.

مدیر اجرایی شرکت «Metinvest» در ادامه گفت: متاسفانه کشور اوکراین در این مسیر قدم‌هایی به عقب برداشته اما اکنون زمان آن است که این کشور از تجربیات مثبت خود در گذشته استفاده کند. اوکراین باید از فرصت‌های ایجاد شده پس از آغاز این جنگ نهایت استفاده را ببرد.

اکثر فولادسازان اروپایی که از کوره بلند (BF) در سال‌های گذشته در تولیدات خود استفاده می‌کردند، اکنون بر توسعه پروژه‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بر مبنای آن انتشار دی‌اکسید کربن تولیدی خود را مطابق با قوانین وضع شده اتحادیه اروپا کاهش دهند.

بر اساس قانون مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر اروپا، کمیسیون اروپا مقرر ساخته است کشورهای عضو اتحادیه اروپا حداقل ۵۵ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با میزان گازهای گلخانه‌ای در سال ۱۹۹۰ کاهش دهند.

با توجه به اهداف بلندپروازانه اتحادیه اروپا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، این اتحادیه به دنبال جایگزینی روش سنتی تولید فولاد مبتنی بر کوره‌های بلند و فولادسازی به روش اکسیژن قلیایی (BOFs) با واحدهای تولید فولاد مبتنی بر روش کوره قوس الکتریکی و واحدهای تولید آهن احیا مستقیم مبتنی بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

اجرای قوانین وضع شده در اتحادیه اروپا، هزینه را برای تولید گازهای گلخانه‌ای توسط واحدهای تولیدی افزایش می‌دهد و این تولیدکنندگان باید به دنبال استفاده از راه‌های جایگزین باشند.

هزینه انتشار کربن در اتحادیه اروپا، بیش از میزان تعیین شده حدود ۹۰ تا ۹۷ یورو (۹۹ تا ۱۰۷ دلار) به ازای هر تن در ماه آپریل ۲۰۲۳ بود که نسبت به هزینه ۱۰۰٫۳۴ یورو در فوریه ۲۰۲۳ کمتر است. اتحادیه اروپا در نظر دارد اعطای چنین مجوزهایی برای پرداخت جریمه به منظور تولید کربن بیشتر را لغو کند.

ادامه توسعه زیرساخت واحدهای تولید فولاد اوکراین

جرقه‌های این جنگ در واقع در سال ۲۰۱۴ زده شده بود اما آغاز درگیری‌های گسترده میان روسیه و اوکراین از سال ۲۰۲۲ شروع شد. یوری ریژنکوف مطرح کرد که شرکت «Metinvest» انتظار وقوع چنین سناریویی را داشت و خود را هم برای آن آماده کرده بود؛ هرچند که در اوایل آغاز جنگ این شرکت مجبور به توقف فرایند تولید هم شد.

وی در ادامه و با اشاره به استفاده از چندین زنجیره تامین در فرایند عرضه تصریح کرد: این شرکت به منابع جدیدی از مواد اولیه دست یافته و توانسته است زنجیره تامین خود را تغییر دهد.

مدیر اجرایی شرکت «Metinvest» اظهار داشت: اقدامات از پیش انجام شده شرکت «Metinvest» منجر به این شد که این شرکت سال ۲۰۲۲ را با تراز مالی مثبت به اتمام برساند. در سال ۲۰۲۲، این شرکت هشت میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار درآمد کسب کرد و موفق شد سود یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلاری را به ثبت برساند.

با این حال، این مقادیر در مقایسه با رقم ۱۸ میلیارد دلار درآمد و هفت میلیارد دلار سود این شرکت در سال ۲۰۲۱ کاهش شدیدی را نشان داد.

ریژنکوف خاطرنشان کرد: سال ۲۰۲۱، سال بسیار مثبتی از لحاظ تراز مالی برای چندین تولیدکننده در سراسر جهان از جمله شرکت «Metinvest» بود.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از نقاط قوت شرکت «Metinvest»، تنوع‌بخشی به زنجیره تامین خود است. به همین دلیل این شرکت باید تمامی دارایی‌های خود که دور از مناطق درگیر جنگ قرار دارند را حفظ کند و فعال نگه دارد. چنین مواردی منجر به افزایش انگیزه به منظور تکرار موفقیت‌های به‌دست آمده این شرکت در سال ۲۰۲۲ در ادامه راه خواهد شد.

در اواسط ماه اکتبر ۲۰۲۲، روسیه بمباران هوایی و غیرقانونی تاسیسات تولید و انتقال برق اوکراین را آغاز کرد. در اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۲، تولید در تاسیسات شرکت «Metinvest» در سراسر اوکراین به دلیل کمبود انرژی برق دچار توقف اضطراری شد؛ البته چندی بعد تاسیسات تولید و انتقال برق اوکراین دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.

شرکت «Metinvest» دارای دو واحد فولادسازی در اوکراین به نام‌های واحد تولید آهن و فولاد «Zaporizhstal» در شهر زاپوریژیا و واحد «Kamet Steel» در شهر کامیانسکه است. مدیر اجرایی شرکت «Metinvest» مطرح کرد که هر دوی این واحدهای تولیدی در حال حاضر با نرخ بهره‌برداری و ظرفیت ۶۰ تا ۷۰ درصدی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

دو واحد فولادسازی دیگر این شرکت با نام‌های «Azovstal» و «Ilyich Steel» در شهر بندری اشغالی مارویپل قرار دارند. فعالیت این دو واحد تولیدی در ماه فوریه ۲۰۲۲ به دلیل خسارت ناشی از جنگ پس از حمله روسیه به اوکراین، متوقف شد.

قبل از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۲، شرکت «Metinvest» قصد داشت واحد فولاد «Azovstal» خود را به یک واحد فولادسازی مبتنی بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کند. این شرکت برنامه‌ریزی کرده بود که کوره‌های بلند و کوره‌‌های فولادسازی به روش اکسیژن قلیایی خود را با ماژول‌های آهن احیا مستقیم و کوره‌های قوس الکتریکی جایگزین کند.

ریژنکوف با اشاره به این موضوع، عنوان کرد: به دنبال بازسازی واحد تولید «Azovstal» و تبدیل آن به یک واحد تولید آهن احیا مستقیم و فولاد مبتنی بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم.

وی تاکید کرد: واحد تولید «Azovstal» در واقع تخریب شده است اما از این اتفاق باید به منزله یک فرصت استفاده کرد. باید توجه داشت که رینات آخمتوف، یکی از سهام‌داران بزرگ این شرکت از پرداخت هیچ هزینه‌ای برای بازسازی اوکراین و شهر ماریوپل دریغ نخواهد کرد. به علاوه این شرکت تلاش خواهد کرد طرح‌های در نظر گرفته شده برای واحد تولید «Azovstal» را پس از بازسازی آن اجرایی کند.

در مورد تجارت مواد اولیه شرکت «Metinvest»، مدیر اجرایی این شرکت بیان کرد که واحد تولید سنگ‌آهن این شرکت با ۳۵ تا ۴۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند؛ چراکه مسائل لجستیکی همچون مسدود شدن بنادر دریای سیاه توسط روسیه، مانع اصلی افزایش تولید این واحد تولیدی شده است.

واحد تولید زغال‌سنگ کک‌‌شوی این شرکت تقریبا با ۱۰۰ درصد ظرفیت بهره‌برداری خود در حال فعالیت است و کشورهای دیگر هم حجم سفارش تقاضای زیادی را به این واحد تولیدی ارائه داده‌اند. مقصد اصلی صادرات زغال‌سنگ کک‌‌شو این واحد تولیدی کشورهای اروپای شرقی است.

برخی واحدهای فولادسازی شرکت «Metinvest» در قاره اروپا

شرکت «Metinvest» دارای سه واحد تولید نورد فولاد تخت در ایتالیا و بریتانیا به نام‌های «Trametal»، «Ferriera Valsider» و «Spartan» است. هر سه این واحدهای تولیدی، اسلب مورد نیاز خود را از واحد تولید «Azovstal» شرکت «Metinvest» در شهر ماریوپل تامین می‌کردند.

شرکت «Metinvest» اعلام کرد که قصد دارد در کشور ایتالیا دو واحد نورد را راه‌اندازی کند. همچنین واحد فلزکاری «Ferriera Valsider» این شرکت دارای دو خط تولید نورد به منظور تولید ورق فلزی سنگین و کویل نورد گرم است.

واحد تولید ورق فلزی سنگین واحد فلزکاری «Ferriera Valsider» دارای ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال است؛ در حالی که ظرفیت تولید کویل نورد گرم این واحد، حدود ۶۰۰ هزار تن در سال برآورد  می‌شود. به علاوه واحد تولید ورق فلزی سنگین دیگر این شرکت با نام «Trametal»، دارای ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن در سال است.

ریژنکوف تصریح کرد: پس از حمله روسیه به اوکراین، سفارش محموله‌های فولاد تخت از واحدهای تولیدی در کشورهای آسیای جنوب شرقی و قاره اروپا جایگزین محموله‌های فولاد تخت واحدهای تولیدی شرکت «Metinvest» شده است.

مدیر اجرایی شرکت «Metinvest» خاطرنشان کرد: در حال حاضر واحدهای فولادسازی شرکت «Metinvest» در قاره اروپا، با ۱۰۰ ظرفیت تولید خود در حال فعالیت هستند.

ابراز تمایل شرکت «Metinvest» برای خرید واحدهای فولادسازی دیگر در اروپا

موسسه «Fastmarkets» در ماه ژانویه ۲۰۲۳ گزارش داد که شرکت «Metinvest» تمایل خود به خرید واحدهای فولادسازی در اروپا به ویژه شرکت فولادسازی «Dunaferr» در مجارستان را اعلام کرده است. ایجاد اختلالات در زنجیره تامین باعث شد که شرکت «Dunaferr» فعالیت واحد فولادسازی خود را به طور کامل در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ متوقف کند. از سوی دیگر، پیشنهاد خرید سهام این شرکت توسط «Metinvest»، این امکان را برای شرکت «Dunaferr» فراهم می‌کند تا از پتانسیل واحد‌های استخراج و فرآوری شرکت «Metinvest» در شهر کریفیی‌‌ریه اکراین استفاده کند.

ریژنکوف به موسسه «Fastmarkets» گفت: شرکت «Metinvest» در حال حاضر در حال بررسی شرایط به منظور خرید سهام شرکت «Dunaferr» است اما هنوز مطمئن نیست که در روند مناقصه خرید شرکت کند یا خیر.

مناقصه سهام شرکت «Dunaferr» قرار است در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برگزار شود و شرکت‌های «Liberty Steel»، «Hesteel» و «Jindal Steel» از جمله متقاضیان بالقوه خرید سهام این شرکت هستند.

موسسه «Fastmarkets» گزارش داد که شرکت «Metinvest» علاوه بر تمایل به خرید سهام شرکت «Dunaferr»، در نظر دارد سرمایه‌گذاری در یک واحد جدید فولادسازی دیگر در اروپا را انجام دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19850

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.