• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

تولید آلومینیوم مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر

  • کد خبر : 20533
  • 16 خرداد 1402 - 17:22
تولید آلومینیوم مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر
تمرکز روزافزون مصرف‌کنندگان بر انتشار کربن در گستره 3، مواد اولیه‌ای مانند بوکسیت و آلومینا را در کانون توجه قرار داده است.

تمرکز روزافزون مصرف‌کنندگان بر انتشار کربن در گستره ۳، مواد اولیه‌ای مانند بوکسیت و آلومینا را در کانون توجه قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، هیلده مریت آشایم، مدیر اجرایی شرکت «Norsk Hydro» در مصاحبه‌ای اختصاصی در روز ۲۸ آپریل ۲۰۲۳ به این موسسه گفت: این تمرکز روزافزون مصرف‌کنندگان در حال ایجاد فرصت‌هایی برای تولیدکنندگان آلومینیوم مانند این شرکت است؛ بر همین اساس این شرکت می‌تواند محصولات کم‌کربن بیشتری را به بازار عرضه کند.

وی در ادامه بیان کرد: این شرکت در حال گذار به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. مشتریان به منظور کاهش دی‌اکسید کربن تولیدی، تمرکز خود را بر روی گستره ۳ قرار داده‌اند و این موضوع فرصتی برای این شرکت ایجاد کرده است تا تولید محصولات کم‌کربن خود را افزایش دهد و سهم بازار بیشتری از این بابت کسب کند.

در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها بر کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای در گستره ۳ که شامل انتشارات در فرایندهای تولید مستقیم و گستره ۲ که شامل انتشارات در فرایندهای تولید غیرمستقیم با استفاده از انرژی (سوخت) خریداری شده است، تمرکز کرده‌اند.

هم‌اکنون تمرکز اکثر شرکت‌ها به گستره ۳ افزایش یافته است. انتشارات گستره ۳ به کلیه انتشارات غیرمستقیم در زنجیره ارزش یک شرکت، از مواد اولیه گرفته تا فعالیت‌های مربوط به انتشار کربن در صنایع پایین‌دستی که معمولا توسط اشخاص ثالث انتشار می‌یابد، اشاره دارد.

معیارهای صدور گواهی از طریق سازمان «Aluminum Stewardship Initiative» شامل برخی از مقوله‌های انتشارات گستره ۳ بر اساس الزامات گستره ۱ و ۲ است.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در شرکت «Alunorte»

مدیر اجرایی شرکت «Norsk Hydro» مطرح کرد: یکی از اهداف اصلی این شرکت، کاهش انتشار کربن در پالایشگاه آلومینای خود به نام «Alunorte» و رساندن این انتشارات به صفر یا نزدیک به صفر است.

شرکت «Norsk Hydro» اخیرا اعلام کرد که با شرکت «Glencore» قراردادی را منعقد کرده است که ۳۰ درصد از سهام پالایشگاه آلومینای خود به نام «Alunorte» در ایالت پارا در شمال برزیل را به این شرکت واگذار خواهد کرد. شرکت «Norsk Hydro» همچنان با ۶۲ درصد سهم در این پالایشگاه، بزرگ‌ترین سهام‌دار آن محسوب می‌شود.

این قرارداد در انتظار تاییدیه‌های سازمان‌های نظارتی است و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تاییدیه‌های آن صادر شود. بر اساس این قرارداد، شرکت «Norsk Hydro» و «Glencore» از طریق پروژه‌ای که هدف آن جایگزینی نفت کوره با گاز طبیعی مایع و الکتریکی‌سازی دیگ‌های بخار با سوخت زغال‌سنگ در  پالایشگاه «Alunorte» است، انتشار کربن در این پالایشگاه را کاهش می‌دهند.

شرکت «Norsk Hydro» می‌تواند با فراهم آوردن شرایطی بر کربن دی‌اکسید تولیدی خود از مرحله استخراج از معدن تا عرضه محصولات ساخته‌شده به بازار نظارت کند. این شرکت در سال ۲۰۲۲، یک قرارداد ۲۰ ساله خرید انرژی تجدیدپذیر برای پالایشگاه «Alunorte» را به امضا رساند.

هالور مولاند، معاون ارشد ارتباطات و امور همگانی شرکت «Norsk Hydro» عنوان کرد: در فرایند تولید آلومینیوم اولیه در یک پالایشگاه مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، نیمی از دی‌اکسید کربن تولیدی مربوط به فرایند ذوب و نیم دیگر آن مربوط به پالایش آلومینا است. بنابراین در صورت کاهش کربن دی‌اکسید تولیدی در فرایند تولید آلومینیوم اولیه، این مسئله می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش میزان انتشارات این واحدهای تولیدی داشته باشد.

مریت آشایم اضافه کرد: فرآوری آلومینا مبتنی بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای کاهش دی‌اکسید کربن تولیدی در فرایند تولید آلومینیوم است. به همین دلیل ایجاد همکاری و امضای قراردادهای اخیر شرکت «Norsk Hydro» با دیگر شرکت‌ها مهم تلقی می‌شود؛ چراکه هدف از این همکاری‌ها، کاهش دی‌اکسید کربن تولیدی خواهد بود.

وی در ادامه خاظرنشان کرد: این شرکت باید شرایط برای سرمایه‌گذاری و استفاده‌ از فناوری‌های روز به منظور کاهش انتشارات کربن در فرایند تولید را هموار کند تا علاوه بر کاهش دی‌اکسید کربن تولیدی، حاشیه سود این شرکت نیز افزایش یابد.

سایر تولیدکنندگان آلومینیوم نیز به تولید محصولات کم‌کربن تمایل پیدا کرده‌اند. در همین راستا شرکت «Alcoa» در سال ۲۰۲۰، یک برند تجاری برای فرآوری آلومینا با دی‌اکسید کربن تولیدی پایین به نام «EcoSource» را راه‌اندازی کرد و هم‌اکنون در حال گسترش عرضه محصولات غیر متالورژیکی خود از جمله هیدرات‌ها و مواد کلسینه شده است.

امکان نظارت بر دی‌اکسید کربن تولیدی با استاده از مکانیسم تعدیل میزان کربن

امکان نظارت بر زنجیره‌های تامین از جمله میزان انتشارات غیرمستقیم، با ورود طرح مکانیسم تعدیل میزان کربن اتحادیه اروپا (CBAM) به مرحله گذار خود و ارائه گزارش تعهدات در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، حتی با وجود هشدار انجمن‌های صنعتی در مورد تاثیر منفی احتمالی آن، اهمیت بیشتری یافته است.

بر اساس مکانیسم تعدیل میزان کربن، تعرفه گمرکی بر روند واردات آهن، فولاد و آلومینیوم به اتحادیه اروپا به همراه سیمان، هیدروژن، کودها و برق، بر اساس انتشارات مستقیم مربوط به تولید محصولات و همچنین انتشارات غیرمستقیم تحت شرایط خاص اعمال خواهد شد.

قوانین مربوط به مکانیسم تعدیل میزان کربن اتحادیه اروپا، از روز اول اکتبر ۲۰۲۳ اعمال خواهد شد اما مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند اجرای این قوانین تا سال ۲۰۲۶ به صورت آزمایشی خواهد بود.

مدیر اجرایی شرکت «Norsk Hydro» اظهار داشت: زنجیره ارزش شرکت «Norsk Hydro» شامل پالایشگاه آلومینا و بوکسیت در صنعت آلومینیوم اولیه مبتنی بر استفاده از انرژی تجدیدپذیر و قالب‌های اکستروژن است. همچنین امکان نظارت بر دی‌اکسید کربن تولیدی به چندین روش برای این شرکت فراهم است.

وی اضافه کرد: امکان نظارت بر دی‌اکسید کربن تولیدی و تولید محصولات زیست‌پایشی زنجیره‌های تامین در بحبوحه گذار به سمت افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)، به الزامات اساسی برای تولیدکنندگان خودرو در اروپا تبدیل شده است.

تخمین زده می‌شود که ۲۰ درصد از میزان انتشارات کربن در صنعت خودرو، از مرحله تولید ناشی می‌شود که در گستره ۳ قرار داشته و تامین‌کنندگان فلز را نیز در بر می‌گیرد.

این الزامات مبتنی بر تولید محصولات زیست‌پایشی از سوی تولیدکنندگان خودرو، همچنان یک محرک اساسی برای تولید فلزات مبتنی بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله تولید آلومینیوم کم‌کربن و محصولات با ارزش افزوده بالاست.

شرکت «Norsk Hydro» در پایان سال ۲۰۲۲، یک قرارداد همکاری با شرکت مرسدس بنز و یک قرارداد همکاری دیگر با شرکت خودروسازی پورشه در ماه مارس ۲۰۲۳ به امضا رساند.

این شرکت اعلام کرد که تقاضا برای محصولات کم‌کربن از سوی برخی مشتریان در حال افزایش است. شرکت «Norsk Hydro» با اشاره به امضای قرارداد خود با دو شرکت خودروسازی مرسدس بنز و پورشه، تاکید کرد که به تعهدات خود درباره مفاد این قرارداد پایبند خواهند بود.

تفاوت آلومینیوم کم‌کربن موسسه «Fastmarkets» در محدودیت‌های انتشار در گستره ۱ و ۲، حداکثر ۴ تن دی‌اکسید کربن معادل است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20533

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.