• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس

شیرینی واردات، کام تولیدکنندگان ایرانی را تلخ می‌کند

  • کد خبر : 2150
  • 22 فروردین 1400 - 12:16
شیرینی واردات، کام تولیدکنندگان ایرانی را تلخ می‌کند
مدیرعامل شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس گفت: با توجه به شرایط سخت تحریمی در مورد واردات تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، نهضت ساخت داخل می‌تواند به رونق داخلی و بومی‌سازی کمک کند اما برخی مدیران با توجه به شیرینی واردات، هنوز رویکرد سابق خود را حفظ کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس گفت: با توجه به شرایط سخت تحریمی در مورد واردات تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، نهضت ساخت داخل می‌تواند به رونق داخلی و بومی‌سازی کمک کند اما برخی مدیران با توجه به شیرینی واردات، هنوز رویکرد سابق خود را حفظ کرده‌اند.

غلامحسین اردلان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت پارس زاگرس ۲۵ سال سابقه فعالیت در صنعت دارد اما پیش از آن نیز در قالب‌های گوناگون در صنعت حضور داشتیم. زمینه فعالیت شرکت ما عمدتا ساخت تجهیزات مربوط به صنایع فولادی و بخشی نیز به طور کلی صنایع فلزی، تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی است. به طوری که تست هیدرواستاتیک، گیربکس، قیچی نواربری، بازرسی ورق، بسته‌بندی کویل فولادی، پلیسه‌گیر لوله را برای شرکت‌های فولادی و فلزی انجام می‌دهیم.

وی افزود: برای شرکت‌های بزرگ فولادی همچون فولاد مبارکه، احداث و توسعه خطوط بازرسی در ناحیه نورد سرد را هشت سال قبل انجام دادیم. همچنین خطوط بازرسی ماشین ریخته‌‌گری و برش تیرآهن شرکت ذوب‌آهن توسط شرکت ما صورت گرفت. ضمن اینکه با دیگر شرکت‌های بزرگ فولادی همچون فولاد خوزستان، فولاد آلیاژی یزد و… همکاری کرده‌ایم. در همین حال، با بخش خصوصی در زمینه خط تولید لوله‌های ERW و SAW در صنعت لوله و پروفیل همکاری کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس در خصوص نحوه فروش این شرکت، خاطرنشان کرد: عمدتا به صورت سفارش‌‌‌محور فعالیت می‌کنیم و با توجه به سفارش دریافتی از سوی شرکت‌ها، تولید و فروش انجام می‌شود اما به دلیل وجود مشتریان خوب در داخل، تاکنون صادرات انجام ندادیم. محصول خود را به شرکت‌های دولتی به صورت مناقصه‌ای عرضه می‌کنیم اما در مورد شرکت‌های خصوصی این‌طور نیست.

رویکرد بومی‌سازی، رونق اقتصادی را در پی دارد

اردلان اذعان کرد: در گذشته قادر به تولید سه هزار تن ماشین‌آلات در سال بودیم. این در حالی است که اکنون با رکود پیش آمده در صنعت از حدود هشت سال گذشته، میزان تولید شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس نسبت به ظرفیت به طور قابل توجهی کاهش یافته است. این موضوع حتی باعث تعدیل نیرو در شرکت ما شده است.

وی با اشاره به نوسانات بازار و رکود و رونق‌های دوره‌ای در آن، تاکید کرد: به نظر می‌رسد رکودهای این‌چنینی در بازار و تحولات پیش آمده اخیر، به ویژه تحریم‌ها و تغییر خط مشی مدیران دولتی در زمینه توجه به ساخت داخل، به زودی پایان یافته و شرایط رفته‌رفته بهتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس تصریح کرد: نیاز صنایع کشور به ویژه صنعت فولاد به ماشین‌آلات و تجهیزات در داخل کشور قابل تامین است و تنها در موارد بسیار معدود و های‌تک به خارج از کشور وابستگی داریم. طی سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های ایرانی با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و دانش فنی به همراه مواد اولیه ساخت داخل توانستند تجهیزات، و ماشین‌‎آلات بی‌شماری را که حتی در صنایع بسیار حساس کاربرد دارند، داخلی‌سازی کنند و وابستگی اغلب صنایع را به واردات از خارج، برطرف سازند.

هنوز هم تفکر واردات وجود دارد

اردلان یادآور شد: در گذشته حتی برخی تجهیزات و ماشین‌آلات بسیار ساده که در کشور قابل تولید بود را از طریق واردات تامین می‌کردند. چراکه با توجه به درآمد سرشار نفتی و وفور ارز حاصل از صادرات نفت خام، اغلب شرکت‌های دولتی و خصولتی به جای توجه به ساخت داخل و تامین نیازهای خود از طریق تولیدکنندگان ایرانی، واردات انجام می‌دادند و به تولید داخلی کم‌توجهی می‌کردند.

وی نسبت به برخی تفکرات باقی‌مانده از دوران پیش از تحریم، این‌گونه گلایه کرد: هنوز با وجود شدیدترین تحریم‌های علیه اقتصاد و صنایع کشور، برخی مدیران بخش دولتی منتظر این هستند که باز هم گشایشی در روابط اقتصادی باز و تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانند مجددا تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی را به کشور وارد کنند. مشخص نیست که خرید خارجی برای برخی از افراد چه منافعی دارد که هنوز این شیوه را دنبال می‌کنند!

مدیرعامل شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس اضافه کرد: اگر مقصود مدیران از واردات تجهیزات و ماشین‌آلات به کشور، سرمایه‌گذاری ارزان و کاهش قیمت تمام شده برای احداث کارخانه‌ها باشد، قطعا استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت داخل بیش از واردات مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و واردات توجیه نخواهد داشت اما مشخص نیست که برخی مدیران از واردات چه اهدافی را دنبال می‌کنند و جلوی واردات نیز گرفته نمی‌شود.

فولاد، ماده اولیه اصلی برای ساخت تجهیزات

اردلان با اشاره به فرآیند تولید ماشین‌آلات در شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس، بیان کرد: فولاد عمده‌ترین و مهم‌ترین ماده مصرفی در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات است. به طوری که بیش از ۹۵ درصد از مواد اولیه شرکت ما را فولادهای آلیاژی و غیرآلیاژی تشکیل می‌دهد. در همین حال ۵ درصد از مواد اولیه نیز فلزات غیرآهنی است.

وی مطرح کرد: فولادهای دریافتی هم به صورت ورق و هم به صورت کویل بوده که ورق نیز به صورت شیت است. پس از ورود ورق یا شمش به شرکت جهت ساخت ماشین‌آلات، این مواد برش داده می‌شوند. سپس بر اساس نقشه‌های طراحی شده برای تجهیزات و ماشین‌آلات، مواد آماده شده در کنار هم قرار می‌گیرند و با انجام عملیات‌های روی آن‌ها، ماشین‌کاری صورت خواهد گرفت. در نهایت این تجهیزات رنگ شده و سرهم‌بندی می‌شوند تا قابل عرضه به مشتریان باشند.

مدیرعامل شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر نوع فولاد دریافتی این شرکت، عنوان کرد: ورق‌های فولادی بسیار متغیر هستند و بسته به نوع سفارش و نوع ماشین‌آلات و تجهیزات، از ۱۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر را شامل می‌شود. ضمن اینکه گرد فولادی مورد استفاده نیز از قطر ۲۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر موجود است.

اردلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، مشکلات تامین مواد اولیه برای شرکت ما تقریبا برطرف شده است اما پیش از این، چالش‌هایی در این حوزه وجود داشت. در شرایط کنونی دسترسی به هر نوع فولاد در ایران امکان‌پذیر است. البته ممکن است برخی از شرکت‌های همکار مشکلاتی در تامین مواد اولیه داشته باشند اما شرکت ما هر زمان اراده کرد، توانست ماده اولیه خود را در اسرع وقت از بازار آزاد تامین کند.

وی با بیان اینکه نوسانات قیمتی مهم‌ترین چالش بازار به ویژه در حوزه تامین مواد اولیه است، تصریح کرد: تولیدکنندگان با توجه به رسالتی که دارند، باید در مقابل نوسانات مقاومت کنند و اجازه ندهند این شرایط به تعطیلی واحدهای تولیدی منجر شود. چراکه با تعطیلی این واحدها، موج بیکاری در کشور به وجود می‌آید که تبعات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کشور خواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2150

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد