• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت پارس لوستر فراهانی:

صادرات، باعث شناخته شدن محصولات ایرانی می‌شود

  • کد خبر : 3023
  • 12 اسفند 1398 - 18:47
صادرات، باعث شناخته شدن محصولات ایرانی می‌شود
مدیرعامل شرکت پارس لوستر فراهانی گفت: محصولات برنزی ایرانی از نظر کیفیت قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارند اما عدم واردات و صادرات، بازار ایران را به مصرف‌کننده‌ها و تولیدکننده‌های ایرانی محدود کرده است که این امر باعث ناشناخته ماندن هنر و صنعت ایرانی در سطح دنیا می‌شود.

مدیرعامل شرکت پارس لوستر فراهانی گفت: محصولات برنزی ایرانی از نظر کیفیت قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را دارند اما عدم واردات و صادرات، بازار ایران را به مصرف‌کننده‌ها و تولیدکننده‌های ایرانی محدود کرده است که این امر باعث ناشناخته ماندن هنر و صنعت ایرانی در سطح دنیا می‌شود.

مهدی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه پارس لوستر فراهانی در زمینه تولید لوستر، آینه، شمعدان، کنسول و لوازم برنزی از سال ۱۳۴۵ آغاز به فعالیت کرده است. از زمان شروع تولید، موانع و مشکلات زیادی بر سر راه ما قرار داشت که تا به امروز توانستیم با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و همت پرسنل شرکت بر مشکلات فائق بیاییم. تمام خطوط و مراحل تولید یک کالای برنزی و لوستر را در مجموعه فراهانی برقرار است و قادر هستیم از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید یک محصول برنزی را در مجموعه انجام دهیم. مراحل تولید یک کالای برنزی مانند لوستر شامل ریخته‌گری، تراشکاری، آبکاری، پرداخت‌کاری و رنگ‌کاری می‌شود که تمام عملیات در کارخانه و طبق نظرات شرکت صورت می‌گیرد.

وی افزود: همه واحدها مانند حلقه‌های یک زنجیر بهم متصل هستند و در صورت بروز اختلال در یک حلقه، عملکرد کل زنجیره با مشکل جدی مواجه می‌شود؛ اما هسته اصلی کارخانه تولید لوستر، بخش ریخته‌گری است که پایه و اساس کارخانه محسوب می‌شود و قطعات از آن مرحله شکل می‌گیرند و تا انتها می‌روند. مواد اولیه محصولات، برنج است که با نام برنز در بازار عرضه می‌شود. برای تامین مواد اولیه مورد نیاز مصرفی از انواع ضایعات و شیرآلات برنزی استفاده می‌کنیم. این مواد بعد از ذوب شدن وارد مرحله ریخته‌گری و قالب‌گیری شده و ادامه فرآیند روی قطعات انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پارس لوستر فراهانی تصریح کرد: علاوه بر ماشین‌آلات و تجربه نیروی انسانی، خلاقیت و طراحی قطعات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما ۲۰ درصد محصولات را طراحی می‌کنیم و ۸۰ درصد باقی‌مانده را از طرح‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم و بیشتر تمرکز خود را بر روی کیفیت محصولات معطوف کرده‌ایم.

چینی‌ها بازار لوستر دنیا را در اختیار دارند

فراهانی با بیان اینکه بازار و میزان فروش در دنیا نیز تحت شرایط مختلف قرار می‌گیرند، بیان کرد: بازار ایران نیز مانند بازارهای خارجی با توجه به شرایط مختلف دوران رشد و رکود دارد، اما در حال حاضر، به دنبال رکود اقتصاد ایران بازار داخلی نیز نسبت به دو سال اخیر تضعیف شده است.شرکت  ما حدود ۳۰ نمایندگی در داخل و خارج از کشور دارد که فروش و عرضه محصولات خود را توسط آن‌ها انجام می‌دهیم. ۵۰ درصد محصولات را در بازارهای داخلی در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم و مابقی را صادر می‌کنیم. در سراسر دنیا تولیدکننده‌های خوب و بد وجود دارد؛ اما لوسترهای ایرانی از نظر کیفیت در سطح اروپا و آسیا توانسته جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد و حتی برخی از تولیدکننده‌های ایرانی توانایی رقابت با محصولات مشابه اروپایی را دارند. در آسیا کشور چین، صاحب این صنعت بوده و حدود ۷۰ درصد بازارهای جهانی را تصاحب کرده است و ۳۰ درصد باقی‌مانده به کل دنیا تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پارس لوستر فراهانی در رابطه با مشکلات و موانع تولید، توضیح داد: در کشور ما در بخش کارآفرینی و تولید چالش‌های زیادی وجود دارد و اگر فردی بخواهد در این امر موفق ظاهر شود باید از شکیبایی بالایی برخوردار باشد. ما نیز در مجموعه پارس لوستر فراهانی از این قضیه مستثنی نبودیم و نیستیم، اما چون ما شعار خواستن، توانستن است را سرلوحه کار خود قرار دادیم، تا به امروز برای رسیدن به هدف از سد بسیاری از موانع عبور کردهایم و امیدوار هستیم همین مسیر را ادامه دهیم و در جهت تولید لوستر، قطعات و کالاهای برنزی با طرح‌ها و مدل‌های نوین گام برداریم.

راه شناخت صنعت لوسترسازی ایران، بسته شده است

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: مشکلات تمام صنایع در دنیا به اقتصاد آن کشور وابسته است. با توجه به تحریم‌های اعمال شده، درهای مملکت به روی دنیا بسته شده و واردات و صادرات با محدودیت‌های جدی مواجه است. ارتباط یک کشور با دنیا راه را برای رشد اقتصادی باز می‌کند. علاوه بر این، عدم ارتباط با دنیا، باعث خاموش شدن هنر یک کشور می‌شود، برای مثال مردم دنیا از هنر طراحی و خلاقیت ایرانیان در صنعت لوسترسازی بی‌خبر هستند و ما معاملات را بین خودمان انجام می‌هیم، در چنین شرایطی قطعا صنعت و اقتصاد کشور ترقی نخواهند داشت و روز به روز فلج‌تر نیز می‌شوند.

این مدیرعامل در ادامه توضیح داد: در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور چین، به هیچ تولیدکننده چینی اجازه حضور در نمایشگاه را نمی‌دهند بلکه تمام غرفه‌داران باید غیر چینی و خارجی باشند تا بتوانند محصولات خود را به دنیا نشان دهند اما در ایران نمایشگاه بین‌المللی مفهومی ندارد و تمام تولیدکنندگان داخلی در این نوع نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند و عملا هیچ فضایی برای تبادل نظر و معامله بین تولیدکنندگان ایرانی و خارجی وجود ندارد.

فراهانی در پایان مطرح کرد: مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید، محصولات تولیدی پارس لوستر فراهانی، امتحان خود را در میان مشتریان به خوبی پاس کرده است و تا کنون توانسته‌ مصرف‌کننده‌های خود را راضی نگه دارد. تنها رمز موفقیت ما طی ۵۳ سال فعالیت در این صنعت، عشق و علاقه به تولید بوده است و همین امر باعث درخشش محصولات ما در بازارهای داخلی و خارجی شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3023

نوشته‌های مشابه