• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت مهتا روی قزوین مطرح کرد:

صادرات، نوشدارو یا سمی مهلک؟

  • کد خبر : 16090
  • 22 فروردین 1402 - 14:59
صادرات، نوشدارو یا سمی مهلک؟
مدیرعامل شرکت مهتا روی قزوین، تولیدکننده شمش و پودر روی گفت: تولیدکنندگان فعال در صنعت روی نیز با چالش نوسان قیمت مواد اولیه مواجه هستند؛ تنها عاملی که توانسته باعث بهبود شرایط صنعت روی شود، صادرات است؛ البته به سبب رقابت شدیدی که بین تولیدکنندگان شمش روی برای صادرات شکل گرفته، شرایط صنعت گالوانیزه کشور که عمده مصرف‌کننده شمش روی است، آنچنان مساعد نیست.

مدیرعامل شرکت مهتا روی قزوین، تولیدکننده شمش و پودر روی گفت: تولیدکنندگان فعال در صنعت روی نیز با چالش نوسان قیمت مواد اولیه مواجه هستند؛ تنها عاملی که توانسته باعث بهبود شرایط صنعت روی شود، صادرات است؛ البته به سبب رقابت شدیدی که بین تولیدکنندگان شمش روی برای صادرات شکل گرفته، شرایط صنعت گالوانیزه کشور که عمده مصرف‌کننده شمش روی است، آنچنان مساعد نیست.

حسن احمدی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: سال گذشته سال بسیار خوبی نبود و تمام صنعتگران با مشکل و چالش‌های فراوانی روبه‌رو بودند. یکی از دلایل اصلی عدم رشد و توسعه صنعت در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عدم حمایت دولت و ارائه تسهیلات به صنایع پایین‌دستی بود، به همین دلیل در این مدت تمام بار بر دوش سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی بود. در کنار عدم حمایت دولت، محدودیت سرمایه و نقدینگی بخش خصوصی نیز مشکل دیگر تولیدکنندگان است؛ کمبود نقدینگی مانعی بزرگ در برابر رشد و توسعه صنعت محسوب می‌شود زیرا با کاهش توان خرید مشتریان و صنایع پایین‌دستی، تولیدکنندگان مواد اولیه و پایه هم دچار مشکل می‌شوند. دولت با این اقدامات سعی در کاهش تورم دارد اما نتیجه آن تنها از رونق افتادن بازار است و باید گفت رکود آسیب بیشتری را به واحد‌های تولیدی وارد می‌کند. در این شرایط بسیاری از مشتریان ما اعلام می‌کنند که حاضرند محصولات را با قیمت بالا اما ثابت، خریداری کنند تا بازار رونق داشته باشد. علی‌رغم وعده‌ها و مصوبات مختلف برای حمایت از تولیدکنندگان، هیچ بودجه و اعتباری برای تحقق آن‌ها تخصیص داده نشد. لازم به ذکر است که در کنار تولید شمش و پودر روی به تولید لوله‌ و پروفیل فولادی نیز مشغول هستیم، به همین دلیل تمام شمش روی تولید شده در مجموعه مهتا روی قزوین برای گالوانیزه کردن این محصولات مصرف می‌شود. محصولات تولید شده در مجموعه نورد لوله و پروفیل سپند قزوین در ساخت گلخانه‌ها کاربرد دارند؛ به دلیل عدم تخصیص تسهیلات به کشاورزان و افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات، میزان تقاضا برای لوله و پروفیل کاهش یافته است. باید گفت که در سال ۱۴۰۲ با توجه به شرایط موجود، تغییری در شرایط تولیدکنندگان فعال در صنعت فلزات رنگین رخ نخواهد داد.

خودتحریمی

وی به بیان دیگر مشکلات تولیدکنندگان پرداخت و گفت: در دهه ۹۰ صادرات لوله گالوانیزه به عنوان بحث خام فروشی مطرح شد، از آن زمان تاکنون نیز از صادرات این محصول جلوگیری شده است. در صورتی که چندین مرحله تولید یعنی از تبدیل شدن سنگ‌آهن به اسلب، ورق، لوله سیاه تا تولید لوله گالوانیزه طی شده و صادرات آن خام فروشی به‌شمار نمی‌رود. در داخل با کمبود نقدینگی و عدم سرمایه‌گذاری مواجه هستیم و اجازه صادرات محصول به خارج از کشور را هم نداریم. در رابطه با شمش روی، علی‌رغم تصور افراد از وضعیت مناسب مالی تولیدکنندگان فعال در این صنعت، متاسفانه با نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه مانند کنسانتره، اسیدسولفوریک و پرمنگنات، صنعتگران تحت فشار زیادی قرار دارند؛ در حال حاضر صادرات روزنه امیدی برای فعالان این صنعت است و اگر صادرات شمش روی انجام نشود، صنعت روی از شرایط خوبی برخوردار نخواهد شد. شرایط تولید برای ما که تمام فرایند‌های تولید در داخل مجموعه انجام می‌گیرد، نامناسب است و به طور حتم شرایط برای تولیدکنندگانی که مواد اولیه را خریداری می‌کنند، دشوارتر است.

مدیرعامل شرکت مهتا روی قزوین در رابطه با پودر روی و شرایط فعالان این صنعت، توضیح داد: پودر روی از طریق خردایش شمش روی در آسیاب‌های سنگ‌شکن با دانه‌بندی‌های متفاوت تولید می‌شود؛ پودر روی برای تولید رنگ، لعاب، لاستیک و چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تولیدکنندگان پودر روی نیز از شرایط مناسبی برخوردار نیستند، همین موضوع باعث شده تا برخی صنعتگران واحد تولیدی خود را تعطیل کنند، در صورتی که در گذشته با ظرفیت بالایی به تولید پودر روی مشغول بودند.

احمدی رضایی با اشاره به راهکار‌هایی که می‌تواند باعث تغییر شرایط تولیدکنندگان و بازار مصرف شود، تصریح کرد: واحد بازرگانی خارجی مجموعه، دائما در حال رصد بازار و وضعیت آن است؛ با توجه به پتانسیل بالای مصرف محصولات در کشور‌های همسایه، دانش بالای تولیدکنندگان داخلی و کیفیت خوب محصولات، اگر مجوز صادرات به سایر کشور‌ها صادر شود، تولید لوله‌های گالوانیزه بیش از پیش رشد خواهد یافت. کشور عمان برای ساخت یک گلخانه، اقدام به واردات لوله گالوانیزه از عربستان کرد اما زمانی که تولیدکنندگان ایرانی برای ساخت و نصب سازه یک گلخانه دیگر به این کشور مراجعه کردند، تفاوت بین کیفیت محصول و نصب سازه تولیدکنندگان ایرانی با عربستانی بسیار فاحش بود. در حال حاضر صادرات لوله گالوانیزه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که تغییر شکل یافته و فرایندی روی آن برای تغییر فرم مانند ایجاد حفره و پرچ انجام گیرد؛ این امر موجب افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و محدودیت در ساخت سازه می‌شود. این لوله‌ها اگر به شکل اولیه خود صادر شوند، هر کامیون می‌تواند به میزان ۲۳ تن بار را حمل کند اما با تغییر فرم، این مقدار به ۱۲ تن کاهش می‌باید. اگر مسئولان نسبت به این موضوع نگاه درستی داشته باشند، صنایع فولاد، روی، گالوانیزه و نورد می‌توانند با قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه دهند زیرا همسایگان ما نیاز مبرمی به این محصولات دارند و دائما در حال برقراری ارتباط با تولیدکنندگان داخلی هستند.

وی در همین راستا ادامه داد: به دلیل خلا وجود تولیدکنندگان ایرانی در بازار مصرف افغانستان که در گذشته یکی از مشتریان اصلی محصولات لوله و پروفیل ما بوده است، اکنون تولیدکنندگان کشور ترکیه و پاکستان در بازار یکته‌تازی می‌کنند. همچنین در یک برهه زمانی، ارمنستان که تولیدکننده این محصول نیست با خریداری لوله‌های گالوانیزه با قیمت پایین‌تر از تولیدکنندگان ایرانی و تغییر برند آن‌ها، اقدام به صادرات محصولات با قیمت بالاتر به روسیه می‌کرد. متاسفانه هم‌اکنون ۵۰ درصد ظرفیت تولید لوله و پروفیل در ایران به دلیل کاهش تقاضای داخلی و عدم صادرات، از مدار خارج شده و فعال نیست. اگر تولیدکنندگان با تمام ظرفیت خود مشغول به‌کار شوند، این قابلیت را دارند که ۴۰ درصد محصولات تولید شده را به صادرات اختصاص دهند. با وارد مدار شدن تمام ظرفیت‌های تولیدی، تعادل در دو کفه ترازوی عرضه‌و‌تقاضا ایجاد می‌شود، یعنی نیاز داخلی به محصولات با سود حداقلی رفع و مازاد محصولات با سود بیشتری صادر می‌شود. در حال حاضر به سبب زلزله‌ای که در کشور ترکیه اتفاق افتاده است، فرصتی برای تولیدکنندگان پیش آمده که اگر از آن بهره کافی را ببرند، مجددا ایران می‌تواند جایگاه خود را در منطقه به دست آورد.

اما و اگر‌های عرضه شمش در بورس کالا

مدیرعامل شرکت مهتا روی قزوین در رابطه با عرضه شمش روی در بورس کالا، اظهار کرد: شمش روی با قیمت بالایی در بورس کالا به فروش می‌رسد؛ به عنوان مثال قیمت پایه شمش در این تالار صنعتی ۸۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است اما با قیمت نهایی ۱۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد. به دلیل عدم نظارت در عرضه شمش روی در بورس کالا و وجود برخی واسطه‌گران، مصرف‌کننده واقعی نمی‌تواند کالای مورد نیاز خود را تهیه کند؛ حداقل عرضه شمش در بورس کالا ۲۵ تن است و کسانی که به این مقدار از شمش نیاز نداشته و یا توان خرید آن را ندارد، باید به ناچار برای تهیه مواد اولیه خود به بازار آزاد روی بیاروند. فروش شمش در بازار آزاد با قیمت ۱۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، لطمه‌های بسیاری به صنعت گالوانیزه که اصلی‌ترین مصرف‌کننده شمش روی است وارد می‌کند؛ این مسائل در نهایت منجر به افزایش هزینه‌ نهایی محصول می‌شوند. لازم به ذکر است که اگر در مجموعه مهتا روی قزوین، موفق به تولید شمش روی به مقدار کافی برای گالوانیزه کردن محصولات نشویم، باید شمش روی مورد نیاز خود را از بورس کالا تامین کنیم.

احمدی رضایی با اشاره به آینده صنعت روی و گالوانیزه، تاکید کرد: چشم‌انداز صنعت روی، روشن‌تر از صنعت گالوانیزه است؛ شرایط صنعت گالوانیزه نگران کننده بوده و فضای کار آن‌ها در حال محدود شدن است. طی پنج و ۶ سال گذشته، حجوم زیادی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گالوانیزه صورت گرفت اما در یک سال اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و کاهش تقاضای محصولات، تمایل افراد برای سرمایه‌گذاری کاهش یافته است. به سبب کاهش تقاضای محصولات، زمان تحویل محصول به مشتری از دو ماه به دو روز تقلیل یافته است؛ در سال‌ها ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ قیمت لوله و پروفیل هفت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما اکنون ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. متاسفانه سیاست‌گذاری‌های انجام شده و نظرات غیرکارشناسی مسئولان به ضرر صنعت تمام می‌شود. در خصوص صنعت روی، سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و تعداد واحد‌های تولیدی مناسب است اما توازنی میان مصرف داخلی و صادرات شمش وجود ندارد و رقابت تنگاتنگی بین تولیدکنندگان برای صادرات شمش شکل گرفته است. اگر شرایط برای صنایع روی و گالوانیزه بدین صورت باقی بماند، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ هم نمی‌تواند عامل محرکه‌ای در بازار مصرف باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16090

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.