• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت متالورژی پودر آذر:

صادرات انحصاری پودر فلزات رنگی به دست مافیا

  • کد خبر : 7705
  • 23 اسفند 1400 - 19:36
صادرات انحصاری پودر فلزات رنگی به دست مافیا
مدیرعامل شرکت متالورژی پودر آذر گفت: با اینکه کیفیت پودر فلزات رنگی تولید شده در این شرکت قابلیت رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارد اما شرایط برای فروش صادراتی این محصولات برای همه تولیدکنندگان برابر نیست و به نوعی انحصارطلبی در این زمینه وجود دارد.
مدیرعامل شرکت متالورژی پودر آذر گفت: با اینکه کیفیت پودر فلزات رنگی تولید شده در این شرکت قابلیت رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارد اما شرایط برای فروش صادراتی این محصولات برای همه تولیدکنندگان برابر نیست و به نوعی انحصارطلبی در این زمینه وجود دارد.

احد حسین پورسرمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت متالورژی پودر آذر فعالیت خود را در سال ۱۳۷۸ در زمینه تولید انواع پودرهای مسی و برنزی در شهر تبریز آغاز کرد. انواع فیلتر، بوش‌ سیلندر و بعضی قطعات صنعت خودرو و لوازم خانگی نیز در این مجموعه تولید می‌شود و در حال حاضر ۱۳ نفر در این شرکت مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: شرکت متالورژی پودر آذر شامل واحدهای پودرسازی، قالب‌سازی و قطعه‌سازی است که هر کدام محصولات مجزای خود را دارد.

مدیرعامل شرکت متالورژی پودر آذر در خصوص ظرفیت تولید این شرکت، بیان کرد: میزان ظرفیت تولید مجموعه روزانه ۷۵ تن است که در شرایط کنونی با ۵۰ درصد این ظرفیت مشغول فعالیت هستیم.

پورسرمدی در ادامه به نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: شمش مسی مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌‌کنیم. قیمت مس با توجه به نوسان نرخ ارز در داخل کشور دائما در حال تغییر است و هیچ ثبات قیمتی در بازار وجود ندارد. متاسفانه نظارت‌های لازم نیز جهت ثبات قیمت مس در بازار توسط مسئولان انجام نمی‌شود و همین امر شرایط تامین مواد اولیه را دشوارتر کرده است.

تولید با استفاده از کوره زینترینگ

وی در ارتباط با فرایند تولید محصول در این مجموعه، عنوان کرد: شمش مس پس از ذوب در داخل کوره‌های زینترینگ، از طریق روزنه‌های موجود عبور داده می‌شود و در ادامه، خنک‌سازی  مذاب حاصل صورت می‌پذیرد. سپس عملیات خردایش مس حاصل از این فرایند جهت تبدیل به دانه‌های کوچک‌تر انجام می‌‌شود و پس از افزودن برخی احیاکننده‌ها و دانه‌بندی نهایی، پودر مس به دست می‌آید. پودر مس حاصل نیز با توجه به سفارش مشتری بسته‌بندی و به صنایع مختلف ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت متالورژی پودر آذر ضمن اشاره به کاربرد فراوان پودر مس در صنعت، مطرح کرد: این محصول کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند خودرو، لوازم خانگی و نظامی دارد. همچنین پودر مس به دلیل داشتن خواص الکتریکی و حرارتی بالا در صنایع الکتریکی و الکترونیکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پورسرمدی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ارزیابی شما از کیفیت محصولات تولیدی در مجموعه متالورژی پودر آذر با نمونه‌های داخلی و خارجی مشابه چیست، اذعان کرد: ما دومین شرکت بزرگ تولیدکننده پودر فلزات رنگین در داخل کشور هستیم. ضمن اینکه توانسته‌ایم در چنین شرایط سخت تحریمی، شعبه دوم متالورژی پودر آذر را در شهر قونیه ترکیه با نام میکرون پودر راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر، خط کامل تولید قطعات به روش متالورژی پودر در این مجموعه فعال بوده و یک دستگاه کوره ۱۲ متری تولید داخل نیز در این شرکت قرار داده شده است. همچنین لازم به ذکر است یک دستگاه کوره زینترینگ ۱۴ متری که توسط همکاران ما ساخته شده، در شهر آنکارای ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است. بر همین اساس، می‌توان گفت محصولات ما در سطح کشور رقیب خاصی ندارد و توانایی رقابت با شرکت‌های خارجی مشابه را دارا هستیم. اگرچه تحریم‌ها باعث کمرنگ‌تر شدن حضور محصولات داخلی در عرصه بین‌المللی شده است.

شرایط نابرابر صادرات پودر فلزات رنگی

وی در خصوص تاثیر تحریم بر شرایط فعالیت واحدهای صنعتی، اظهار کرد: تحریم از دو جنبه داخلی و خارجی قابل بررسی است. اعمال تحریم‌های خارجی سبب شده است واردات مواد اولیه مورد نیاز بعضی از صنایع با مشکل مواجه شود که همین امر بر کیفیت محصولات تولیدی اثرگذار بوده است. چراکه اگر بعضی مواد افزودنی مورد نیاز تولیدکنندگان به میزان کافی تامین نشود، از کیفیت محصول تولید شده کاسته می‌شود. مشکلات اقتصادی ناشی از اعمال این تحریم‌ها نیز سبب افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در داخل کشور شده است که این مسئله به هیچ وجه به نفع تولیدکنندگان نیست. تحریم‌های داخلی یعنی بعضی سیاست‌گذاری‌های اشتباه مسئولان نیز سبب شده است شرایط تولید سخت‌تر از قبل شود و بنابراین لازم است بازنگری اساسی در خصوص تبیین و اجرای این سیاست‌ها توسط مسئولان انجام شود.

این تولیدکننده پودر مسی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد دولت در حوزه صادرات، اظهار کرد: بارها جهت صادرات محصول به سایر کشورها اقدام کرده‌ایم و تمام اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم اما هر بار با در بسته مواجه شده‌ایم. ضمن اینکه متاسفانه صادرات پودر فلزات رنگین تنها توسط عده‌ای خاص انجام می‌شود و به نوعی شاهد مافیای صادرات این محصول در داخل کشور هستیم. این در حالی است که سایر تولیدکنندگان پودر فلزات زنگین هم قابلیت و توانایی صادرات محصول را دارند که به دلیل ذکر شده، این امکان برای آن‌ها فراهم نیست. امیدوار هستیم با نظارت و پیگیری مسئولان، شرایط صادرات برای تمام تولیدکنندگان داخلی برابر باشد.

کاهش تولید با قطعی حامل‌های انرژی

پورسرمدی در ارتباط با تاثیر قطعی حامل‌های انرژی طی ماه‌های اخیر بر عملکرد تولیدکنندگان، بیان کرد: قطعی برق در روزهای گرم و قطعی گاز در روزهای سرد سال، بر عملکرد تولیدکنندگان تاثیر منفی داشته است. تولید پودر مسی در مجموعه ما با استفاده از کوره‌های زینترینگ انجام می‌شود که عمده انرژی مصرفی این کوره‌ها، برق است. طبیعتا اگر برق مجموعه حتی برای یک روز هم قطع شود، تولید ما در آن روز متوقف خواهد شد و همین امر سبب کاهش ظرفیت تولید کلی مجموعه می‌شود. مشخص است که اگر این اتفاق طی چندین روز یا هفته متوالی رخ دهد، نه تنها فرایند تولید بلکه عملکرد تمامی قسمت‌های مجموعه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که منجر به ضرر و زیان‌های مالی فراوانی برای ما می‌شود.

وی در خصوص اجرای طرح توسعه در این شرکت، عنوان کرد: برنامه‌های متنوعی را در این راستا در نظر گرفته‌ایم اما با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و عدم ثبات قیمت در بازار، قادر به انجام آن‌ها نیستیم. ما مدت‌ها است که تصمیم داریم وسعت مجموعه را در راستای افزایش میزان ظرفیت تولید، گسترش دهیم. این در حالی است که قیمت آهن‌آلات و مصالح ساختمانی روزانه افزایش می‌یابد و این افزایش قیمت فرصت تحقق چنین برنامه‌ای را از ما گرفته است.

مدیرعامل شرکت متالورژی پودر آذر در پایان ضمن اشاره به لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد:  وعده‌های مسئولان کشور تنها در حد شعار است و هیچ‌گاه جامه عمل به آن‌ها پوشانده نمی‌شود. بنابراین اگر شرایط به همین روال پیش رود، واحدهای صنعتی بسیاری به سمت تعطیلی پیش خواهند رفت و بر مشکلات اقتصادی جامعه نیز افزوده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7705

نوشته‌های مشابه