• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
رئیس اتاق بازرگانی تهران:

صادرات برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد

  • کد خبر : 9811
  • 20 دی 1401 - 8:23
صادرات برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تفاوت نرخ ارز ضمن ایجاد رانت و فساد و مختل‌سازی صادرات، هیچ عایدی برای کشور ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تفاوت نرخ ارز ضمن ایجاد رانت و فساد و مختل‌سازی صادرات، هیچ عایدی برای کشور ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مسعود خوانساری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران در سال ۱۴۰۰، بیان کرد: رشد صادرات در ایران با وجود معضلات و تحریم‌های بسیار زیاد موجب افتخار است.

وی افزود: اگرچه صادرات رشد داشته است اما با توجه به جایگاه و پتانسیل کشور نمی‌توانیم قبول کنیم که صادرات در این حد باشد. ضمن اینکه در زمینه رشد صادرات در مقایسه با سایر کشورها بسیار عقب‌تر هستیم و این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تحریم اثرات بسیار جدی بر صادرات داشته است، عنوان کرد: در صادرات باید رقابت کرد اما با توجه به تحریم‌ها، در رقابت ناعادلانه قرار داریم و حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه‌های صادرات ما به علت تحریم‌ها گران‌تر می‌شود که این در رقابت‌های بین‌المللی هزینه‌های بسیار بالایی محسوب خواهد شد.

خوانساری اذعان کرد: در بحث حمل‌ونقل و همچنین مراودات و تراکنش‌های بانکی نیز به علت تحریم‌ها، مشکلاتی داریم که این مسائل، هزینه‌هایی به صادرات اضافه می‌کند و تولید نیز گران‌تر تمام می‌شود اما با تمامی مشکلات صادرات در حال انجام است.

وی اضافه کرد: با وجود تمام چالش‌هایی که از خارج به ما تحمیل می‌شود، اگر بتوانیم مسائل داخلی را رفع کنیم، می‌توان امیدوار بود که در کوتاه‌مدت صادرات را بیشتر کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما و ارز آزاد، تاکید کرد: معتقدیم در پنج سال گذشته بیش از صدها بار این مشکل مطرح شده است که تفاوت نرخ ارز، ایجاد رانت و فساد و صادرات را مختل می‌کند. ضمن اینکه هیچ عایدی برای کشور ندارد.

خوانساری خاطرنشان کرد: در دولت جدید این موضوع بحث و قرار شد که ارز تک نرخی شود. اتفاقی که در سال ۹۷ در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داد، خسارت‌های زیادی بر اقتصاد وارد کرد اما متاسفانه همان اتفاق امروز در حال وقوع است. آن زمان ارز ۴۲۰۰ تومان و ۱۰ هزار تومانی بود و امروز، نرخ ارز ۲۹ هزار تومان و ۴۲ هزار تومان است اما مشخص نیست که چرا تصمیم درست نمی‌گیریم و دوباره یک خطا و اشتباه بزرگ را تکرار می‌کنیم.

وی ابراز کرد: زور ما به دولت در این ارتباط نرسید اما از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنیم در کمیسیون اقتصاد و صنایع این مسائل را مطرح کنید. صادرکننده مجبور است کالا را به قیمت گران خریداری اما با قیمت پایین‌تری عرضه کند. بنابراین صادرات برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد و متاسفانه این موضوع باعث شده است که صادرکنندگان خوشنام ما از صادرات دست بکشند.

این فعال اقتصادی کشور اظهار داشت: انتظار این است که صادرکنندگان خرد را آزاد بگذارید که ارز حاصل از صادرت را با بقیه واردکنندگان مبادله کنند تا این مشکلات را نداشته باشند.

خوانساری در ادامه به مشکلات رفع تعهدات ارزی و پیمان‌سپاری اشاره کرد و گفت: چند سالی است که صادرکنندگان با این موضوع مواجه هستند که باید مسائل مربوط به آن در جهت تسهیل صادرات حل شود.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین نتیجه‌ای که می‌توان از این جلسه گرفت، بررسی مشکلات صادراتی و رفع مشکلات موجود است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان یادآور شد: در چند سال گذشته، رشد سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک منفی شده است و با خروج سرمایه و نخبگان از کشور مواجهیم که دلیل این مسائل نیز سخت‌گیری‌ها و مناسب نبودن محیط کسب‌وکار است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9811
  • منبع : مهر

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
ایریتک برنده مناقصه پروژه فولاد میبد شد
طی رقابتی بسیار نزدیک و فشرده،

ایریتک برنده مناقصه پروژه فولاد میبد شد

01اردیبهشت
ارزش سهام شرکت فولاد اقلید پارس چهار برابر شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.