• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک عنوان کرد:

صادرات در هاله‌ای از ابهام

  • کد خبر : 7926
  • 11 اردیبهشت 1401 - 12:40
صادرات در هاله‌ای از ابهام
مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک گفت: با توجه به تحریم‌های اقتصادی، وضع عوارض صادراتی و همچنین دسترسی نداشتن به تجهیزات و تکنولوژی‌ روز دنیا، نمی‌توان آینده روشنی را برای صادرات محصولات فلزی متصور بود.
مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک گفت: با توجه به تحریم‌های اقتصادی، وضع عوارض صادراتی و همچنین دسترسی نداشتن به تجهیزات و تکنولوژی‌ روز دنیا، نمی‌توان آینده روشنی را برای صادرات محصولات فلزی متصور بود.

عزت‌الله کاظم‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مطرح کرد: شرکت روزان قطعه تاک از سال ۱۳۹۱ در زمینه ریخته‌گری آلومینیوم فعالیت دارد و کارخانه آن در شهرک صنعتی لیا واقع در استان قزوین قرار گرفته است. ظرفیت تولید مجموعه، ۲۸ هزار تن در سال است که به دلیل مشکلات موجود در بخش تولید، قادر به تحقق این میزان نیستیم. در حال حاضر، ۱۰ نفر در مجموعه مشغول فعالیت هستند و محصولات نهایی کارخانه، شیرآلات و اتصالات آتش‌نشانی است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، فعالان صنعتی با معضلات بسیاری در زمینه تولید مواجه بوده‌اند و این امید وجود داشت که با روی کار آمدن دولت جدید، تغییرات مثبتی در این خصوص حاصل شود اما تا به امروز، اتفاق خاصی رخ نداده است و همچنان باید منتطر بهبود شرایط موجود باشیم. به همین دلیل میزان تولید مجموعه را به حداقل رسانده‌ایم تا دچار ضررهای مالی بیشتری نشویم.

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک در ارتباط با نحوه تامین ماده اولیه، عنوان کرد: قراضه آلومینیومی، ماده اولیه مورد استفاده در مجموعه است که ما آن را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. متاسفانه وضعیت بازار ضایعات در داخل کشور چندان مساعد نیست و قیمت مشخصی نیز برای انواع ضایعات آلومینیومی وجود ندارد که همین مسئله، تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

افزایش قیمت ماده اولیه و حامل‌های انرژی

کاظم‌لو در ادامه به چالش‌های موجود در زمینه تولید قطعات آلومینیومی اشاره کرد و گفت: نوسان قیمت ماده اولیه، مهم‌ترین چالشی است که بیشتر تولیدکنندگان طی سالیان اخیر با آن مواجه بوده‌اند. این امر باعث سردرگمی آن‌ها شده است و باید هر روز در انتظار اعلام یک قیمت جدید باشند که در نهایت به ضرر تولیدکننده تمام خواهد شد. در حالی که اگر ماده اولیه با قیمت تقریبا ثابتی به دست تولیدکنندگان برسد، فرایند تولید بر اساس یک زمان‌بندی مشخص و در کمال آرامش انجام خواهد شد و تولیدکننده دغدغه‌ای برای افزایش یا کاهش هیجانی قیمت مواد اولیه نخواهد داشت. افزایش قیمت حامل‌های انرژی، چالش دیگری است که در ماه‌های مختلف سال گریبان‌گیر تولیدکنندگان شده است.

این تولیدکننده تصریح کرد: اساس فعالیت مجموعه ما، ریخته‌گری آلومینیوم در کوره‌های دوار بوده که سوخت آن‌ها گاز است. بنابراین زمانی که با محدودیت مصرف گاز مواجه می‌شویم، به ناچار کوره‌ها را خاموش می‌کنیم و به دنبال آن، میزان تولید نیز کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، سهمیه سوخت مجموعه از آذر ماه سال ۱۴۰۰ قطع شده و افزایش چند برابری قیمت گاز باعث شده است روز به روز بر مشکلات تولید افزوده شود. در حالی که ما نیازمند حمایت و همکاری‌های لازم مسئولان در خصوص تامین انرژی مورد نیاز مجموعه هستیم اما در عمل موانع و سخت‌گیری‌های بی‌مورد آن‌ها در حال افزایش است.

وی در خصوص فرایند تولید شیرآلات آلومینیومی، اظهار کرد: فعالیت شرکت روزان قطعه تاک سفارش‌محور است و انواع قطعات آلومینیومی مانند شیرآلات آتش‌نشانی بر اساس سفارش مشتری در مجموعه تولید می‌شود. ضایعات آلومینیومی پس از خریداری و ورود به کارخانه، داخل کوره‌های دوار که توسط یک مشعل گرم می‌شود، ذوب و سپس در قالب‌های مختلف ریخته می‌شود. سپس عملیات سردسازی و صافکاری صورت می‌پذیرد و در ادامه محصول نهایی بسته‌بندی و برای مشتری ارسال می‌شود. البته از آنجایی که شمش چدنی نیز در مجموعه ما تولید می‌شود، کوره‌های موجود از ظرفیت محدودتری برای ذوب ضایعات آلومینیومی برخوردار هستند و باید دقت نظر بیشتری حین فرایند تولید قطعات آلومینیومی به کار گرفته شود.

محدودیت تولید در کوره‌های دوار

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک در ادامه اذعان کرد: با توجه به اینکه کوره‌های دوار برای نصب گران‌تر هستند و نگهدای آن‌ها نیز دشوارتر است، بنابراین ما چاره‌ای جز تولید با یک ظرفیت محدود نداریم. چراکه در صورت وقوع هرگونه عیب در این کوره‌ها، باید هزینه هنگفتی را صرف تعمیر آن‌ها کنیم که با توجه به نقدینگی موجود، امکان چنین مسئله‌ای وجود ندارد و بنابراین با بیشترین دقت لازم، محصول را تولید می‌کنیم.

تاثیر مستقیم جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت آلومینیوم

کاظم‌لو در ارتباط با فعالیت در حوزه صادرات، اظهار کرد: شرایط صنعت آلومینیوم در کشور به نحوی است که نمی‌توان از لحاظ کیفی، آینده‌ای را برای صادرات محصولات آلومینیومی متصور شد. چراکه ما برای تولید محصولات با کیفیت و استاندارد آلومینیومی، نیازمند تجهیزات و تکنولوژی‌ روز دنیا جهت هستیم و اعمال تحریم‌ها طی سالیان اخیر، مانع بزرگی در برابر تحقق این امر بوده است. از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا اقدام به وضع عوارض صادراتی بر محصولات فلزی کرده که مشمول محصولات آلومینیومی نیز شده است. بنابراین اگر قرار باشد تولیدکنندگانی که محصولات خود را به منظور ارزآوری بیشتر روانه بازاهای صادراتی می‌کنند، موظف به پرداخت عوارض باشند، شاهد از دست دادن بازارهای منطقه‌ای و در نهایت، کاهش درآمد تولیدکنندگان داخلی خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت روزان قطعه تاک در خصوص تاثیر تحریم‌ بر صنعت، خاطرنشان کرد: تحریم، منجر به افزایش نرخ دلار و به دنبال آن، قیمت مواد اولیه شده است. امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها، بازار ارز به ثبات نسبی دست پیدا کند تا در نهایت شاهد رونق تولید در کشور باشیم.

وی در ادامه به تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت آلومینیوم اشاره کرد و گفت: از آنجا که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده آلومینیوم جهان در کشور روسیه قرار دارد و قیمت این فلز استراتژیک طی ماه‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و تا مرز چهار هزار دلار نیز پیشروی کرده است، بنابراین ادامه این تنش‌ها به هیچ وجه به نفع صنعت آلومینیوم نخواهد بود و تولیدکنندگان را در نقاط مختلف دنیا با مشکل مواجه خواهد کرد.

سوخت واحدهای کوچک تولیدی سهمیه‌بندی شود

کاظم‌لو ضمن انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از بخش خصوصی، گفت: قیمت گاز به یک باره در سال گذشته چندین برابر شده است و ما از مسئولان اداره گاز و سازمان صمت استان درخواست کرده‌ایم تا برای مثال، سهمیه ۶ ماهه برای سوخت مورد نیاز مجموعه در نظر گیرند تا بتوانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید داشته باشیم اما متاسفانه این درخواست ما مورد تایید قرار نگرفت. به نظر می‌رسد مسئولان به جای اینکه موانع موجود در بخش تولید را رفع کنند، به دنبال مانع‌تراشی برای تولیدکنندگان هستند.

وی در پایان یادآور شد: اگر قرار باشد شرایط به همین نحو ادامه پیدا کند، ما چاره‌ای جز تعطیل کردن مجموعه نخواهیم داشت که نتیجه آن، بیکاری کارگران شاغل در کارخانه خواهد بود. بنابراین انتظار داریم دولت توجه بیشتری به واحدهای کوچک صنعتی داشته باشد تا بتوانیم تولید را همچنان زنده نگه داریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7926

نوشته‌های مشابه