• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت کابل‌سازان یزد مطرح کرد:

صادرات در پیچ‌ و خم‌های داخلی

  • کد خبر : 19674
  • 04 خرداد 1402 - 6:18
صادرات در پیچ‌ و خم‌های داخلی
مدیرعامل شرکت کابل‌سازان یزد گفت: تولیدکنندگان داخلی به دلیل تهیه دشوار مواد اولیه و خرید آن با قیمتی بالاتر از قیمت‌های‌ جهانی، مزیت رقابتی خود را در بازار‌های صادراتی از دست داده‌اند. با رفع موانع داخلی، امکان حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازار‌های صادراتی که از توان تولیدی بالایی برخوردار هستند، فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت کابل‌سازان یزد گفت: تولیدکنندگان داخلی به دلیل تهیه دشوار مواد اولیه و خرید آن با قیمتی بالاتر از قیمت‌های‌ جهانی، مزیت رقابتی خود را در بازار‌های صادراتی از دست داده‌اند. با رفع موانع داخلی، امکان حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازار‌های صادراتی که از توان تولیدی بالایی برخوردار هستند، فراهم می‌شود.

محمدایمان امامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با تاریخچه شرکت کابل‌سازان یزد و سبد محصولات تولیدی آن، بیان کرد: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ در شهرک صنعتی واقع در استان یزد آغاز کرد. شرکت کابل‌سازان یزد در سال‌های ابتدایی فعالیت خود تنها به تولید سیم و کابل‌های افشان مشغول بود که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت مجموعه، در حال حاضر انواع سیم و کابل‌های فشار ضعیف، سیم و کابل‌های مخابراتی تا ۲۰ زوج، کابل‌های کواکسیال، فرمان و ابزار دقیق در سبد محصولات تولیدی آن قرار دارد. عمده مصرف‌کنندگان محصولات شرکت کابل‌سازان یزد صنایع تابلوسازی، ساختمان‌سازی و… هستند اما این مجموعه به طور مستقیم هم در بازار فعالیت داشته و تمرکز خود را بر استان‌های جنوبی کشور قرار داده است.

وی در رابطه با اقدامات شرکت کابل‌سازان یزد در زمینه خدمات فروش و پس از فروش، عنوان کرد: این مجموعه طی سال‌های فعالیت خود، همواره تولید محصولات باکیفیت را مدنظر داشته است. به همین دلیل شرکت کابل‌سازان یزد محصولات خود را با قید ضمانت به مشتریان عرضه کرده و خوشبختانه تاکنون با انتقادی روبه‌رو نشده است؛ البته این مجموعه پس از فروش محصولات نیز به دنبال نظرات مشتریان بوده تا بیش از پیش کیفیت محصولات خود را ارتقا دهد. در زمینه فروش نیز شرکت کابل‌سازان یزد با ارائه مشاوره فنی، آماده خدمت به مشتریان بوده تا آن‌ها محصولی را متناسب با نیاز خود خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت کابل‌سازان یزد با اشاره به اقدامات این مجموعه در جهت افزایش کیفیت محصولات و مطرح کردن برند تجاری آن در بازار‌های داخلی و خارجی نیز گفت: در گام نخست این مجموعه برای حفظ و افزایش کیفیت محصولات خود، به طور مداوم با مشاوران زبده و مجرب صنعت سیم و کابل در ارتباط است؛ به همین دلیل اگر مشکلی در فرایند تولید به وجود آید، با مشاوره حضوری و آنلاین این کارشناسان، به سرعت درصدد رفع آن اقدام می‌کنیم. در گام بعدی، همواره این مجموعه به دنبال اخذ استاندارد‌ها و گواهینامه‌های معتبر ملی و بین‌المللی بوده تا محصولاتی باکیفیت، به‌روز و مطابق با نیاز مشتریان را روانه بازار کند. لازم به ذکر است که آزمایشگاه کنترل کیفیت محصولات فشار ضعیف شرکت کابل‌سازان یزد، در حال حاضر مجهزترین آزمایشگاه در استان یزد محسوب می‌شود. همچنین این شرکت برای مطرح کردن برند خود و به‌روزرسانی اطلاعات، همیشه در تلاش است تا حضور پررنگی در نمایشگاه‌ها و سمینار‌های مختلف داشته باشد.

امامی در پاسخ به این سوال که ماشین‌آلات و تجهیزات این مجموعه ساخت داخل بوده و یا وارداتی هستند، ابراز کرد: شرکت کابل‌سازان یزد  مجهز به واحد بومی‌سازی بوده و توانسته برخی از دستگاه‌های مورد استفاده در این صنعت را همچون پی اف، با مهندسی معکوس بومی‌‌سازی کند؛ البته برخی از ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید این مجموعه، ساخت‌کشور‌های اروپایی و چین است. کیفیت ماشین‌آلات ساخت داخل روزبه‌روز در حال افزایش بوده و محصولات داخلی امکان رقابت با ماشین‌آلات چینی را دارند اما ماشین‌آلات اروپایی به دلیل تکنولوژی بالا، بهره‌وری بهتری دارند. البته ماشین‌آلات داخلی به دلیل قیمت پایین، یک مزیت رقابتی مهم نسبت به ماشین‌آلات اروپایی دارند زیرا قیمت بالای ماشین‌آلات اروپایی، سبب شده تا استفاده از آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد. به عنوان مثال با هزینه خرید یک دستگاه کشش راد اروپایی، می‌توان یک خط کامل تولید سیم کابل با ماشین‌آلات چینی را خریداری کرد.

آینده‌ای نه‌چندان روشن

وی در خصوص بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان سیم و کابل کشور، اذعان کرد: در حال حاضر تامین مواد اولیه، اولین چالش بزرگ تولیدکنندگان است زیرا نوسان قیمت مواد اولیه و مشکلات موجود در بورس کالا که بر نحوه عرضه کاتد مس و مفتول مسی در این تالار صنعتی تاثیر گذاشته است، باعث شده تا تولیدکنندگان به راحتی قادر به تهیه مواد اولیه نباشند؛ البته لازم به ذکر است که این موضوع در خصوص تهیه آلومینیوم هم صدق می‌کند. به عنوان مثال در یک نوبت مقدار مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا پایین است و یا به دلیل اینکه رقابت تنگاتنگی بین خریداران وجود دارد، قیمت‌ها بسیار افزایش می‌یابد؛ همچنین در برخی موارد هیچ مواد اولیه‌ای در این تالار صنعتی عرضه نشده و یا معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. زمانی که نوسانات قیمت در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد، تولیدکنندگان راه چاره‌ای پیدا می‌کنند اما زمانی که نوسانات قیمت به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد، هیچ راهی وجود ندارد و تمام برنامه‌ریزی‌های تولیدکنندگان بر هم می‌خورد. با ادامه‌دار شدن این چالش، نمی‌توان دورنمای مثبتی را برای صنعت سیم و کابل متصور شد زیرا سرنوشت اکثر واحد‌های کوچک‌مقیاس به دلیل کمبود نقدینگی به تعطیلی ختم خواهد شد. کمااینکه هم‌اکنون در برخی موارد، عرضه مس با قیمتی بالاتر ‌از قیمت‌های جهانی و در پی آن افزایش قیمت تمام شده محصول، باعث شده تا در شرف از دست دادن بازار‌ کشور‌هایی همچون عراق، ترکیه و قبرس که تلاش‌های بسیاری برای ورود به آن‌ها کرده‌ایم، باشیم. متاسفانه چالش نوسان قیمت و تهیه دشوار مواد اولیه باعث شده تا حتی برخی از شرکت‌های بزرگ نیز به کاهش کیفیت محصولات خود رو بیاورند. به همین منظور برای رفع این مشکلات، نیازمند ثبات اقتصادی و عدم ابلاغ بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسی هستیم. البته در اینجا باید به نکته‌ای اشاره کنم که صنعت سیم و کابل در ایران در مقایسه با کشور‌های همسایه همچون عراق و افغانستان، وضعیت بهتری دارد اما نسبت به کشور ترکیه، این موضوع صدق نمی‌کند و تنها هزینه‌های انرژی و دستمزد نیروی انسانی پایین در ایران، مزیت‌های رقابتی تولیدکنندگان داخلی نسبت به تولیدکنندگان ترک است.

مدیرعامل شرکت کابل‌سازان یزد در رابطه با بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان ادامه داد: دومین چالش بزرگ تولیدکنندگان سیم و کابل در کشور، کارگاه‌های غیرمجاز هستند که محصولات بی‌کیفیت را تولید و روانه بازار می‌کنند. علی‌رغم اینکه سیم و کابل محصولی مهم و حساس به شمار می‌رود، تعداد کارگاه‌های غیرمجاز بسیار افزایش یافته و اقداماتی که برای مقابله با آن‌ها صورت گرفته، بی‌نتیجه مانده است. با توجه این شرایط و تعداد بالای تولیدکنندگان، همچنین اشباع بازار‌های داخلی به دلیل عدم انجام صادرات، امکان اینکه که سرمایه‌گذاران جدیدی وارد این صنعت شوند، وجود ندارد؛ باید گفت که جدای از سرمایه در گردش، ۵۰۰ میلیارد تومان حداقل‌ترین میزان سرمایه‌ای است که‌‌ برای شروع این کار نیاز است.

رونق صادرات در گرو رفع مشکلات داخلی

امامی در پاسخ به این سوال که آیا اعطای مشوقات صادراتی و انعقاد قرارداد‌های تجارت ترجیحی می‌تواند عامل محرکه برای رونق گرفتن بازار‌های صادراتی باشد، اظهار کرد: این اقدامات می‌تواند تاثیری در رونق گرفتن بازار‌های صادراتی داشته باشد اما در صورتی که مشکلات مربوط به قیمت و تهیه مواد اولیه رفع شود؛ زمانی که تولیدکنندگان نمی‌توانند برنامه‌ریزی درستی برای خرید مواد اولیه انجام دهند، چگونه می‌خواهند در زمینه فروش محصولات هدف‌گذاری کنند؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ نفر در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: کمبود نیروی کار یکی از مشکلاتی بوده که همواره در استان یزد وجود داشته است؛ البته این مشکل نیز هم‌اکنون در سایر استان‌ها به چشم می‌خورد. شرکت کابل‌سازان یزد ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۷۰ نفر را دارد اما به دلیل کمبود نیروی کار، این ۵۰ نفر به جای شیفت‌های هشت ساعته، در شیفت‌های ۱۲ ساعته مشغول به فعالیت هستند. مشکل کمبود نیروی متخصص، باعث می‌شود تا نسل بعدی مانند افراد باتجربه، دانش بالایی  در صنعت به دست نیاورند.

صنعتی سبز

مدیرعامل شرکت کابل‌سازان یزد در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه صنعت سیم و کابل، ضایعات کمی را تولید و این ضایعات مجددا به چرخه تولید باز می‌گردند، این صنعت جزو صنایعی با ارزش اقتصادی بالا محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که صنعت سیم و کابل هیچ‌گونه آلایندگی را به محیط زیست وارد نمی‌کند؛ به همین دلیل صنعتی سبز محسوب می‌شود. شرکت کابل‌سازان یزد همواره سعی داشته تا با مهیا کردن شرایط مناسب، کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند؛ همین موضوع باعث شده تا سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص مسائل زیست‌محیطی از این مجموعه رضایت کامل داشته باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19674

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.