• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت راه‌نورد ماهان مس عنوان کرد:

صادرات مفتول در پیچ‌ و خم تحریم اقتصادی

  • کد خبر : 7413
  • 22 آذر 1400 - 15:56
صادرات مفتول در پیچ‌ و خم تحریم اقتصادی
مدیرعامل شرکت راه‌نورد ماهان مس گفت: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین اعمال شدید تحریم‌های خارجی، امکان صادرات مستقیم محصول وجود ندارد و صادرات مفتول به کشورهای اروپایی از طریق شرکت‌های واسطه صورت می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت راه‌نورد ماهان مس گفت: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین اعمال شدید تحریم‌های خارجی، امکان صادرات مستقیم محصول وجود ندارد و صادرات مفتول به کشورهای اروپایی از طریق شرکت‌های واسطه صورت می‌گیرد.

علیرضا راگردی کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت راه‌نورد ماهان مس فعالیت خود را در سال ۱۳۹۲ در زمینه تولید مفتول، شینه و میلگرد مسی در شهرک صنعتی شمس‌آباد آغاز کرد و در حال حاضر، ۴۲ نیروی انسانی در این مجموعه در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص نحوه تامین ماده اولیه، بیان کرد: در این واحد تولیدی، کاتد مس به‌ عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد که ما آن‌ را با حضور در بورس کالا، از شرکت ملی صنایع مس ایران خریداری می‌کنیم. بقیه کاتد مورد نیاز نیز از برخی کارخانجات خصوصی لیچینگ تهیه می‌شود.

ماشین‌آلات پشت سدهای تحریم

مدیرعامل شرکت راه‌نورد ماهان مس در ادامه به نبود چالش در زمینه تامین ماده اولیه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه میزان عرضه کاتد مس در بورس کالا توسط شرکت ملی صنایع مس ایران کافی است و در زمان‌هایی که به میزان بیشتری ماده اولیه نیاز داریم، با عنایت به اینکه حضور فعالی در حوزه بازرگانی داریم، توانسته‌ایم به یک اعتماد متقابل با کارخانجات لیچینگ دست یابیم و بنابراین مشکل خاصی در این زمینه نداریم. مس مورد نیاز خود را از آن‌ها خریداری می‌کنیم و این کارخانجات نیز بر اساس اعتماد متقابل به فروش محصول خود می‌پردازند. اگرچه در ابتدای راه در حوزه تولید با مشکلاتی مواجه بودیم و اطلاعات لازم و کافی را نداشتیم.

وی اذعان کرد: در زمینه واردات ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه که همگی از شرکت دنیلی ایتالیا هستند، با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدیم و از آنجایی که این اتفاق همزمان با آغاز اعمال تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشور رخ داد، نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها زمان‌بر شد و فرایند تولید مجموعه را با چالش‌هایی مواجه کرد.

راگردی در ارتباط با میزان ظرفیت تولید شرکت راه‌نورد ماهان مس، عنوان کرد: میزان ظرفیت تولید این مجموعه، یک هزار تن در سال بوده که مشکلات موجود در حوزه تولید بر میزان تولید محصول تاثیر گذاشته است. نوسان قیمت ماده اولیه از یک سو و هزینه‌های جاری شرکت مانند پرداخت حقوق کارگران و قبوض انرژی از سوی دیگر سبب شده است تا میزان ظرفیت فعال تولید با نوساناتی همراه شود. تولیدکننده در چنین شرایطی باید تلاش کند تا با حفظ میزان تولید مشخص، مجموعه را سرپا نگه دارد تا از بروز بیشتر مشکلات مادی و معنوی نیروی انسانی شاغل جلوگیری کند.

تولید مفتول مسی به‌ روش آپکست

مدیرعامل شرکت راه‌نورد ماهان مس ضمن اشاره به فرایند تولید مفتول مسی، اظهار کرد: کاتد مس با عیار ۹۹٫۹۸ وارد خط تولید شده و سپس در کوره‌های القایی در دمای یک هزار و ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود. در ادامه از طریق لوله و کاسه‌های گرافیتی طی فرایند آپکست به مفتول ۱۶ میلی‌متری تبدیل می‌شود و با استفاده از قالب‌های خاص به صورت قرقره در می‌آید. سپس مفتول مسی حاصل با وزن دو تا سه تن در عملیات اکستروژن، تحت اکسترود مداوم قرار می‌گیرد و با تحمل فشار بالا از طریق قالب‌های گرم که از جنس فولاد آلیاژی است، به شینه، تسمه و میلگرد تبدیل می‌شود. لازم به ذکر است که شینه با سایز ۱۵ در دو تا ۱۲۰ در ۱۰ میلی‌متر در مجموعه ما تولید می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال شده تا چه میزان بر عملکرد مجموعه شما تاثیر گذاشته است، گفت: متاسفانه تحریم تاثیرات مخرب بسیاری در فرایند تولید ما داشته است. به نحوی که لوله‌ و کاسه‌های گرافیتی در خطوط تولید مفتول مسی مجموعه در قسمت ریخته‌گری و در داخل کوره‌ها استفاده می‌شود که کاملا وارداتی است و پس از اعمال تحریم‌ها، واردات این محصولات به داخل کشور متوقف شد. در چنین شرایطی ناچار بودیم نیاز مجموعه به این محصولات را از طریق واردات به روش‌های نامتعارف به داخل کشور رفع کنیم و فرایند تولید را ادامه دهیم.

راگردی ادامه داد: چین، امارات، ترکیه و یونان کشورهایی هستند که ما محصول مورد نیاز را از طریق واسطه مستقر در این کشورها به داخل وارد می‌کنیم. همین مسئله در خصوص قالب‌های اکستروژن نیز وجود دارد و ما ناچار هستیم آلیاژهای فولادی خاص مورد استفاده در این قالب‌ها را به هر شکل ممکن وارد کشور کنیم تا در خط تولید دچار بحران مجموعه نشویم. این آلیاژها از کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش و جمهوری چک به سخت‌ترین حالت ممکن خریداری و وارد کشور می‌شوند تا ما بتوانیم حیات مجموعه را همچنان حفظ کنیم.

صادرات از طریق واسطه

مدیرعامل شرکت راه‌نورد ماهان مس عنوان کرد: از آنجایی که هیچ‌کدام از محصولات وارداتی، فاکتور رسمی ندارد و از یک مرجع رسمی خریداری نشده است، ناچار هستیم پاسخگوی چند سازمان باشیم که چرا از چنین محصولاتی استفاده کرده‌ایم. در حالی که اگر این محصولات به مرور زمان مصرف شوند، ما چاره‌ای جز جایگزین کردن آن‌ها نداریم و در غیر این صورت ناچار به تعطیل کردن مجموعه می‌شویم و تعداد بسیاری کارگر نیز بیکار خواهند شد. از سوی دیگر، افراد بسیاری نیز به صورت غیر مستقیم با مجموعه ما در حال همکاری هستند که در صورت تعطیل شدن شرکت، اشتغال و درآمد آن‌ها نیز به خطر خواهد افتاد و به همین علت در کمال تعجب، باز هم برخی از سازمان‌ها نظیر امور مالیاتی کشور و تامین اجتماعی با واحدهای کوچک صنعتی رفتار ناشایستی در این خصوص دارند که این امر مشابه چیزی جز تبر به ریشه صنعت این کشور زدن، نیست. کارشناسی‌های صحیح و لازم نیز نسبت به معضلات واحدهای صنعتی کوچک در چنین سازمان‌هایی انجام نمی‌‌شود و در نهایت، این تولیدکننده است که تحت چنین شرایطی متضرر خواهد شد.

وی در خصوص صادرات محصولات شرکت راه‌نورد ماهان مس، تصریح کرد: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین اعمال شدید تحریم‌های خارجی، امکان صادرات مستقیم محصول وجود ندارد. بنابراین صادرات مفتول تولیدی این مجموعه از طریق شرکت‌های واسطه به کشورهای اروپایی نظیر آلمان صورت می‌گیرد.

شرایط مناسب صنعت مفتول کشور

این تولیدکننده مفتول مسی در ادامه به مقایسه مفتول تولید داخل با نمونه‌های خارجی پرداخت و اظهار کرد: محصولات تولید شده در شرکت راه‌نورد ماهان مس، مشتریان خاص خود را در کشورهای اروپایی دارد که طبیعتا این امر ناشی از کیفیت بالای آن و موفقیت این شرکت در زمینه تولید بوده است. کاتد مس با عیار ۹۹٫۹۸ شرکت ملی صنایع مس ایران که به‌ عنوان ماده اولیه در مجموعه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، حرف اول و آخر را در سطح بین‌المللی می‌زند و تمامی ماشین‌آلات مورد استفاده نیز برند شرکت دنیلی ایتالیا را یدک می‌کشند و تکنولوژی به‌روزی دارند. با چنین پتانسیلی می‌توانیم  در سطح بین‌المللی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشیم.

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است که اگر از ماشین‌آلات پیشرفته در فرایند تولید استفاده نمی‌کردیم، شاید حدود دو تا سه سال پیش ناچار به تعطیلی مجموعه می‌شدیم اما توانستیم با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی تولید همچنان به فعالیت موفق خود ادامه دهیم. چراکه در چنین شرایط سخت و طاقت فرسای اقتصادی، بسیاری از واحدهای کوچک صنعتی که از روش‌های سنتی تولید مفتول مسی استفاده می‌کردند، تصمیم به تعطیلی مجموعه خود گرفتند و ما توانستیم با انتخاب درست تکنولوژی تولید، در عرصه صنعت مس باقی بمانیم.

راگردی کاشانی اذعان کرد: اگرچه ما سختی‌های بسیاری را متحمل شده‌ایم تا بتوانیم در این صنعت باقی بمانیم ولی زمانی که یک تولیدکننده ماحصل همت و تلاش بی‌وقفه خود را در زمینه‌های مختلف می‌بیند، به‌ نوعی تمام خستگی و مشقت‌ها را از یاد می‌برد و به‌ خود و مجموعه نیز افتخار می‌کند. مفتول‌های مسی کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف نظیر حمل‌ونقل و ساختمان دارند و امیدوار هستیم با بهبود شرایط، میزان ظرفیت تولید محصولات نیز افزایش یابد تا نیاز کشور به مفتول مسی به‌ طور کامل رفع شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر مشغول همکاری با شرکت مپنا هستیم که فعالیت این شرکت معتبر نیز تحت نظارت وزارت نیرو است. تلاش می‌کنیم با تولید محصولات با کیفیت و استاندارد، موجبات رضایت این مجموعه‌ها را فراهم سازیم.

وی در پایان ضمن اشاره به برنامه طرح توسعه شرکت راه‌نورد ماهان مس، خاطرنشان کرد: برنامه‌های بسیاری را در این راستا مدنظر قرار داده‌‌ایم تا با بهبود شرایط اقتصادی، آن‌ها را اجرا کنیم. امیدوار هستیم مسئولان در دولت جدید قدر صنعتگران را بدانند و دغدغه‌های واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی را درک کنند و به کمک و یاری آن‌ها بشتابند تا اهالی صنعت دلگرم به حضور مسئولان، به فعالیت خود در این شرایط سخت ادامه دهند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7413

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است