• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار

صادرکننده در ایران تنبیه می‌شود!

  • کد خبر : 2144
  • 10 فروردین 1400 - 12:00
صادرکننده در ایران تنبیه می‌شود!
رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار گفت: با اینکه در همه کشورها صادرات محصولات نهایی مورد تشویق دولت است اما در کشور ما به نظر می‌رسد با توجه به تورم و تغییر قوانین صادراتی، صادرکنندگان تنبیه می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار گفت: با اینکه در همه کشورها صادرات محصولات نهایی مورد تشویق دولت است اما در کشور ما به نظر می‌رسد با توجه به تورم و تغییر قوانین صادراتی، صادرکنندگان تنبیه می‌شوند.

حامد دمیرچی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت فولاد نسیم پایدار نوپا و تازه‌تاسیس بوده و پیش از این در قالب فولادسازان پرتو فعالیت می‌کرد که شرکت فولادسازان امیرآباد دماوند را به صورت استیجاری در اختیار گرفته و محصول تولیدی آن نیز میلگرد کلاف و شاخه است.

وی افزود: شرکت فولادسازان امیرآباد دماوند در بندر امیرآباد قرار دارد و فولاد نسیم پایدار عاملیت فروش محسوب می‌شود. شرکت ما از تامین مواد اولیه تا فروش را انجام می‌دهد اما تامین تجهیزات، تولید و پشتیبانی کارخانه فولادسازان امیرآباد دماوند با شرکت فولاد نسیم پایدار نیست.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار خاطرنشان کرد: شمش فولاد را به عنوان ماده اولیه تولید میلگرد تامین می‌کنیم و میلگرد را به عنوان محصول به فروش می‌رسانیم. میلگرد شاخه تولیدی گرید A3 از ۱۲ تا ۳۲ میلی‌متر است. میلگرد کلاف نیز با سایز ۵٫۵ تا ۱۶٫۵ میلی‌متر تولید می‌شود. شرکت ما سومین کارخانه تولیدکننده میلگردهای کلاف در سایزهای یاد شده است.

دمیرچی ادامه داد: میلگرد کلاف با سایز ۵٫۵ میلی‌متر در گرید ۱۰۰۶، ۱۰۰۸، RST34 و ۳SP، سایز ۶٫۵ نیز با گرید ۱۰۰۶، ۱۰۰۸، RST34، ۳SP و ۵SP تولید می‌شوند. سایر میلگردها نیز با سایزهای هشت تا ۱۰ میلی‌متر به صورت ساده و آجدار هستند که گرید آجدار A3 بوده و میلگرد ساده نیز ۳SP است.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید کارخانه فولادسازان امیرآباد دماوند طبق پروانه بهره‌برداری میلگرد شاخه ۷۵۰ هزار تن است اما میزان تولید واقعی شرکت هم‌اکنون به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن می‌رسد. همچنین ظرفیت تولید میلگرد کلاف کارخانه امیرآباد طبق پروانه بهره‌برداری ۵۰۰ هزار تن در سال است اما میزان تولید این کارخانه نیز کمتر از این میزان بوده و ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن در سال است.

تجار، مشتریان اصلی میلگرد هستند

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار با اشاره به مشتریان میلگرد این شرکت، عنوان کرد: عمده مشتریان میلگرد شاخه تجار فولادی هستند و در حال حاضر، مصرف‌کنندگان نهایی این نوع میلگردها بسیار کم است. آهن‌فروشان و واسطه‌ها بیشترین حجم خرید را انجام می‌دهند و این افراد به دلیل دارا بودن انبار در اقصی نقاط کشور، قادر به خرید انبوه هستند که در مراکز فروش آهن همچون شادآباد و آهن‌مکان تهران قرار دارند. میلگرد کلاف نیز به طور عمده و ۸۰ درصد توسط تجار و واسطه‌ها خریداری می‌شود.

به گفته دمیرچی، بخشی از میلگردهای تولیدی نیز صادراتی هستند و ماهیانه دو تا سه هزار تن از میلگردهای تولید این شرکت، روانه بازارهای صادراتی می‌شوند و از آنجا که کارخانه فولادسازان امیرآباد دماوند در یک شهر بندری و منطقه ویژه اقتصادی واقع شده است، ریل قطار از کنار کارخانه عبور می‌کند و به این ترتیب، شرایط حمل کالا با ریل برای شرکت ما بسیار آسان است.

وی اضافه کرد: دسترسی به ریل و راه‌آهن سراسری باعث قدرت رقابت و کاهش قیمت تمام شده بسیار مناسبی برای شرکت فولادسازان امیرآباد دماوند شده است و می‌توانیم محصول خود را به کشورهای حوزه CIS نیز به راحتی صادر کنیم. ضمن اینکه حمل با کشتی نیز با توجه به بندری بودن محل کارخانه امکان‌پذیر است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار در خصوص مقاصد صادراتی این شرکت، مطرح کرد: کشورهای گرجستان، ارمنستان، عراق و…، مقاصد صادراتی شرکت ما هستند. نکته قابل توجه این است که به دلیل دسترسی به راه‌آهن سراسری، قادر به ارسال میلگردهای خود به کشورهای دورتر هستیم.

وی ابراز کرد: برنامه شرکت فولادسازان امیرآباد دماوند در سال‌های آتی توجه به صادرات بوده و بر این اساس در نمایشگاه‌های متددی شرکت کرده است تا بتواند مشتریان صادراتی برای محصولات خود بیابد.

صادرکنندگان تحت فشار قوانین هستند

دمیرچی با گلایه نسبت به چالش‌های صادرات، اذعان کرد: صادرات در شرایط کنونی بی‌نهایت چالش به همراه دارد. در حالی که صادرکنندگان در همه کشورها مورد تشویق قرار می‌گیرد اما در کشور ما تنبیه می‌شود. صادرات با اینکه باعث ارزآوری و ایجاد رونق و اشتغال می‌شود و دولت‌ها از آن حمایت می‌کنند. در حالی که در کشور ما برای صادرکننده دست‌انداز قرار داده می‌شود. با وجود همه مشکلات، صادرکنندگان و ازجمله شرکت فولادسازان امیرآباد دماوند، فعالیت صادراتی خود را انجام می‌دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار مطرح کرد: نخستین مشکل صادراتی، انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور است. با توجه به تحریم‌ها انتقال ارز به کشور بسیار دشوار است و بزرگ‌ترین چالش صادرکننده محسوب می‌شود. صادرکننده به واقع در برخی از مواقع نمی‌داند ارز صادراتی را چگونه به کشور بازگرداند. باید توجه داشت که با توجه به تحریم‌ها امکان انتقال ارز از بانک‌ها نیست و همه مشتریان صادراتی، خریدها را به صورت نقدی انجام می‌دهند. این یعنی صادرکننده ناچار است ارز را به صورت نقدی دریافت و به کشور منتقل کند.

دمیرچی تاکید کرد: تجار خارجی همواره پس از دریافت محموله‌های صادراتی برای صادرکنندگان حواله صادر می‌کنند اما به محض اینکه یک محموله از ایران صادر می‌شود، به جای حواله، هزینه را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل عمده‌ای که برای صادرات در کشور وجود دارد، عدم هماهنگی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت است. صادرکننده می‌توانست با سرعت و سهولت بارنامه صادراتی خود را برای گمرک اظهار و ارزیاب آن را به سرعت تایید کند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعملی را ابلاغ کرد که بر مبنای آن باید صادرکننده برای صادرات محصول خود تاییدیه کارشناس وزارتخانه را نیز اخذ کند. این یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت، وقتی صادرکننده اظهارنامه صادراتی خود را انجام می‌دهد، باید این اظهارنامه را به کارشناس وزارتخانه بدهد تا تایید کند؛ سپس وزارت صمت آن را تایید می‌کند و تاییدیه به صورت الکترونیکی به گمرک ارسال می‌شود. پس از آن صادرکننده می‌تواند صادرات خود را انجام دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار ادامه داد: در بهترین حالت این فرایند یک روز به طول می‌انجامد و این در حالی است که صادرکننده ممکن است ده‌ها کامیون بار صادراتی به مرزها و گمرکات صادراتی گسیل کرده باشد که هر یک روز تاخیر به وجود آمده در ارسال بار، برای صادرکننده هزینه‌های گزافی را به همراه دارد. حتی ممکن است صادرات با توجه به تاخیرهای پیش آمده از سوی هر دو سازمان متولی، با زیان همراه باشد.

دمیرچی تصریح کرد: معضل دیگر صادرات، بازگرداندن ارز به کشور است. از سال ۱۳۹۷ که موضوع بازگرداندن ارز صادراتی مطرح شد، همه صادرکنندگان موظف به بازگرداندن ارز صادراتی خود به کشور هستند و طبق این قانون صادرکننده باید ۷۰ درصد ارز خود را بازگرداند. نکته تاسف‌بار در خصوص این قانون آن است که از زمان وضع آن تاکنون بالغ بر ۲۰ بار تغییر کرده است. نکته دیگر این است که وقتی قوانین جدید وضع می‌شود، عطف به‌ماسبق می‌شود و مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان به وجود می‌آورد.

وی با ذکر مثالی اضافه کرد: زمانی طبق دستورالعمل صادرات تا سقف یک میلیون دلار از بازگشت ارز معاف بود. اما این قانون تغییر کرد و همه صادرکنندگان موظف به بازگرداندن ارز شدند. این یعنی اگر فردی ماه‌ها قبل صادرات تا سقف یک میلیون دلار با معافیت انجام داد و ارز خود را در سایر حوزه‌ها طبق قانون آن زمان هزینه کرد، اکنون باید ارز هزینه شده‌ای که وجود ندارد را به سیستم بازگرداند!

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار عنوان کرد: تغییرات پیاپی در دستورالعمل‌های صادراتی همه را سردرگم کرده است و صادرکننده که با قوانین امروز صادرات را انجام می‌دهد، از قانون فردا خبر ندارد. در سال ۱۳۹۹ با توجه به امکان واردات مواد اولیه و تجهیزات در قبال صادرات، اقدام به واردات غلطک‌های نورد کردیم و محل تامین ارز آن را نیز از صادرات اعلام کردیم که این اقلام در لیست سبز واردات وزارت صمت و طبق قانون زمان خود بود.

دمیرچی مطرح کرد: قانون واردات مواد اولیه در مقابل صادرات تنها برای تولیدکنندگان اعمال می‌شد اما با توجه به اینکه شرکت فولاد نسیم پایدار کارخانه فولادسازان امیرآباد دماوند را اجاره کرده، از سوی سازمان‌های متولی تولیدکننده تلقی نشده و این اقلام بیش از چهار ماه است که در گمرک مانده‌اند. برای واردات این اقلام باید از یک صادرکننده دیگر که باید تولیدکننده باشد، کوتاژ صادراتی بگیریم تا بتوانیم اقلام را آزاد کنیم.

وی با گلایه نسبت رویکرد سیاست‌گذاران صادراتی نسبت به تولید و صادرات، ابراز کرد: متاسفانه بسیاری از قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران صادراتی ذهنیتی نسبت به تولید و صادرات ندارد و این تلقی می‌شود که تمام تلاش آن‌ها در جهت سنگ‌اندازی و دست‌اندازی در راه تولید و صادرات است.

تلاش برای حضور در بورس کالا

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار اظهار کرد: ماده اولیه تولید میلگرد کارخانه فولادسازان امیرآباد، شمش فولادی است که تمام آن را از بازار آزاد تامین می‌کنیم و از تامین مواد اولیه خود را از بورس کالا انجام نمی‌دهیم. بنابراین با توجه به تامین مواد اولیه از بازار آزاد، تمام محصول خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانیم. البته تمایل زیادی به تامین مواد اولیه و فروش محصول در بورس کالا داریم اما سنگ‌اندازی‌ها و بروکراسی اداری برای پذیرش شرکت فولادسازان نسیم پایدار به عنوان نماینده قانونی شرکت فولادسازان امیرآباد دماوند مانع حضور ما در بورس کالا شده است.

دمیرچی بیان کرد: شرکت فولادسازان امیرآباد دماوند خود یک تولیدکننده است که تنها تولید میلگرد را انجام داده و تمام فعالیت‌های بازرگانی اعم از خرید و فروش را به عامل خود یعنی شرکت فولاد نسیم پایدار واگذار کرده است. این موضوع یعنی واگذاری فعالیت‌های بازرگانی تولیدکنندگان به یک عامل بازرگانی هم در ایران و هم در بسیاری از کشورها مرسوم بوده و موضوع عجیبی نیست که پس از گذشت چندین ماه هنوز مجوز خرید و فروش شرکت ما در بورس کالا صادر نشده است.

وی با اشاره به شیوه‌نامه فولادی که در اواسط سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: طبق این شیوه‌نامه، همه شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کنند، باید محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند و از آنجایی که شرکت ما مواد اولیه خود را از بورس تامین نمی‌کند، الزامی هم برای فروش در بورس ندارد. هر چند که به شدت پیگیر خرید مواد اولیه از بورس و عرضه آن هستیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد نسیم پایدار در پایان در خصوص سایر مشکلات تولیدکنندگان تصریح کرد: با اینکه شرکت فولادسازان امیرآباد دماوند یک تولیدکننده مطرح در کشور است اما از تسهیلات معمولی که سایر تولیدکنندگان استفاده می‌کنند، بهره‌ای نبرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2144

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»