• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت اخگر مس عنوان کرد:

صنایع پایین‌دستی مس در انتظار حمایت دولت

  • کد خبر : 8195
  • 24 خرداد 1401 - 17:25
صنایع پایین‌دستی مس در انتظار حمایت دولت
محمد صفاری خوزانی، تولیدکننده ورق مسی گفت: توسعه صنایع پایین‌دستی مس، سبب رشد اشتغال و درآمدزایی در این صنعت خواهد شد و بر همین اساس ضرورت دارد دولت، حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان این بخش به عمل آورد.
محمد صفاری خوزانی، تولیدکننده ورق مسی گفت: توسعه صنایع پایین‌دستی مس، سبب رشد اشتغال و درآمدزایی در این صنعت خواهد شد و بر همین اساس ضرورت دارد دولت، حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان این بخش به عمل آورد.

محمد صفاری خوزانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: تولید با چالش‌های فراوانی طی ماه‌های اخیر مواجه بوده است. بروکراسی‌های اداری و سنگ‌اندازی‌های مسئولان مرتبط، از جمله معضلات موجود در این بخش به شمار می‌آید که بسیاری از تولیدکنندگان نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ما به دنبال به روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات مجموعه در قالب اجرای طرح توسعه از سال ۱۳۹۹ بوده‌ایم و پس از پیگیری‌های فراوان از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در ابتدای سال ۱۴۰۱، قرار بر این شد معضلات موجود تا اواسط خرداد ماه سال جاری به طور کامل رفع شود. نمایندگانی از سازمان‌های صمت، محیط زیست، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و… در این ستاد حضور دارند که همگی رای به حل مشکلات ما دادند اما با گذشت حدود سه ماه، همچنان درگیر چالش‌های موجود هستیم و اجرای این طرح بلاتکلیف باقی مانده است.

بلاتکلیفی در اجرای طرح توسعه

وی افزود: تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز را چند ماه قبل از کشور چین به داخل وارد کرده‌ایم که متاسفانه هنوز موفق به ترخیص آن‌ها از گمرک نشده‌ایم. از سوی دیگر، محیط زیست سخت‌گیری‌های شدیدی را برای اجرای طرح توسعه اعمال می‌کند و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز همکاری‌های مورد نیاز را در این زمینه با تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورد. در حال حاضر برای ترخیص دستگاه‌های خریداری شده از  گمرک سردرگم شده‌ایم و اگر موفق به اجرای آن نشویم، گمرک اخطار صادر کرده است که نسبت به عودت تجهیزات اقدام خواهد کرد.  درحالی که تمامی اقدامات لازم جهت بهره‌برداری از طرح توسعه را به تنهایی انجام داده‌ایم و  از جانب هیچ سازمانی حمایت نشده‌ایم، امیدواریم در صورتی که مسئولان چوب لای چرخ ما نگذارند و مشکل‌تراشی نکنند، بتوانیم اشتغال‌زایی مطلوبی را در منطقه ایجاد کنیم و ظرفیت تولید مجموعه را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت اخگر مس عنوان کرد: قطعی برق، یکی دیگر از معضلاتی است که اکثر تولیدکنندگان طی ماه‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده‌اند. به منظور تامین سوخت ژنراتورهای مجموعه، درخواست گازوئیل کرده‌ایم که پس از پیگیری‌های فراوان، همچنان موفق به تامین آن نشده‌ایم. در حالی که اعلام شده است فرایند اخذ پروانه بهره‌برداری از سه ماه به ۱۵ روز کاهش پیدا کرده است اما همچنان شاهد هستیم بسیاری از افراد مدت زمانی طولانی را صرف اجرای این مهم می‌کنند و در نهایت نیز نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

به دنبال خرید کاتد از بورس هستیم

صفاری خوزانی در خصوص تامین مواد اولیه، مطرح کرد: کاتد مس مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم اما از آنجایی که این محصول به میزان کافی توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس عرضه می‌شود، به دنبال تامین آن از بورس کالای ایران هستیم. همچنین از ضایعات  مسی نیز برای تولید ورق و تسمه استفاده می‌کنیم که البته این مسئله به قیمت کاتد و قراضه در سطح بازار بستگی دارد. در حال حاضر قیمت قراضه مسی از کاتد بیشتر است و بر همین اساس به دنبال خرید کاتد از بورس هستیم.

وی در ارتباط با محصولات این شرکت، تصریح کرد: شینه مسی، یکی از محصولاتی است که در شرکت اخگر مس تولید می‌شود. کاربرد این محصول در تابلوهای برق جهت هدایت جریان الکتریکی به قطعه‌های مختلف داخل آن است و ما به دنبال به روزرسانی فرایند تولید این محصول با واردات دستگاه‌های جدید هستیم. ورق مسی، محصول دیگری است که در مجموعه تولید می‌شود و در صنایع دستی مختلف مانند قلمزنی و میناکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه ۵۰ درصد ماشین‌آلات مجموعه، ساخت چین است و با توجه به شرایط تحریمی، امکان واردات تجهیزات از کشورهای اروپایی فراهم نیست.

این تولیدکننده ورق مسی در ادامه به اهمیت صنایع پایین‌دستی مس اشاره کرد و گفت: متاسفانه حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی مس به عمل نمی‌آید و این در حالی است که اگر مسئولان توجه بیشتری به این بخش داشته باشند، می‌توانیم با سایر کشورها رقابت کنیم. البته این مهم نیازمند حمایت دولت است و در غیر این صورت نمی‌توانیم امید چندانی به پیشرفت داشته باشیم. ما به دنبال تولید اسلب در مجموعه هستیم و به این منظور باید دستگاه‌های اتوماتیک نورد را خریداری کنیم اما امکان واردات تجهیزات جدید فراهم نیست و ناچار به استفاده از تکنولوژی قدیمی چینی در تولید اسلب هستیم. واردات این تجهیزات، نیازمند سرمایه‌گذاری ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی است و تامین نقیدنگی لازم برای تحقق این امر، نیازمند تسهیلات و حمایت دولت است که متاسفانه چنین مهمی رخ نمی‌دهد.

تحریم، ضربه سختی را به تولید وارد کرد

صفاری خوزانی با اشاره به تاثیر تحریم در صنعت مس، گفت: تحریم، تاثیر مستقیم بر عملکرد تولیدکنندگان محصولات مسی گذاشته است و نوسان نرخ ارز و دسترسی نداشتن به بازارهای منطقه‌ای از جمله آثار تحریم در این زمینه است. ضمن اینکه بسیاری از تولیدکنندگان با چالش تامین قطعات یدکی زیر سایه تحریم مواجه هستند و امکان به کارگیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا نیز فراهم نیست. امیدوار هستیم تحریم‌ها در آینده نزدیک لغو شود تا شرایط موجود نیز اندکی بهبود پیدا کند.

وی در پایان یادآور شد: رونق تولید داخلی می‌تواند در تمامی بخش‌ها اثرگذار باشد و  بر همین اساس دولت باید حمایت از تولید را در دستور کار خود قرار دهد. آینده روشنی در انتظار صنعت مس کشور است و برنامه‌ریزی بلندمدت در این زمینه، برکات گسترده‌ای را برای کشور فراهم خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8195

نوشته‌های مشابه