• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت صدرا بلبرینگ پارسیان:

صنعت بلبرینگ کشور دچار رکود شده است

  • کد خبر : 4052
  • 27 فروردین 1399 - 0:54
صنعت بلبرینگ کشور دچار رکود شده است
مدیرعامل شرکت صدرا بلبرینگ پارسیان گفت: کیفیت و میزان تولید انواع بلبرینگ، ارتباط مستقیمی با تکنولوژی دارد؛ وقتی تکنولوژی به‌روز و پیشرفته تولید بلبرینگ در کشور وجود نداشته باشد، نباید انتظار جذب سرمایه‌گذاران به این صنعت را داشت. فعالیت در این صنعت سرمایه زیادی را نیاز دارد و واردات تجهیزات و تکنولوژی در شرایط تحریمی ممکن نیست.
مدیرعامل شرکت صدرا بلبرینگ پارسیان گفت: کیفیت و میزان تولید انواع بلبرینگ، ارتباط مستقیمی با تکنولوژی دارد؛ وقتی تکنولوژی به‌روز و پیشرفته تولید بلبرینگ در کشور وجود نداشته باشد، نباید انتظار جذب سرمایه‌گذاران به این صنعت را داشت. فعالیت در این صنعت سرمایه زیادی را نیاز دارد و واردات تجهیزات و تکنولوژی در شرایط تحریمی ممکن نیست.

محمد رونور در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، درباره تولید بلبرینگ در کشور، اظهار داشـت: تولید بلبرینگ از پیش از انقلاب در ایران وجود داشت و از همان زمان شرکت بلبرینگ ایران (تبریز) در رقابت تنگاتنگ با شرکت‌های اروپایی بود و در برخی موارد فراتر از آن‌ها عمل می‌کرد که متاسفانه در حال حاضر این شرکت به صورت نیمه‌تعطیل درآمده است.

وی با اشاره به مخاطرات سرمایه‌گذاری در صنعت بلبرینگ، افزود: تولید بلبرینگ نیاز به سرمایه زیادی دارد؛ یعنی نمی‌توان با سرمایه اندک در صنعت بلبرینگ فعالیت و در این زمینه شرکتی را تاسیس کرد. در زمینه بلبرینگ، چندین شرکت در ایران وجود دارد ولی باید در نظر گرفت که غالب این شرکت‌ها کوچک هستند و به‌ واقع نمی‌توانند جواب‌گوی نیاز صنعتی کشور باشند حتی پیش از انقلاب برخی از شرکت‌های کوچکی که به صورت غیررسمی در زمینه بلبرینگ فعالیت می‌کردند هم وجود داشتند که فعالیت خود را پس از انقلاب، به صورت رسمی ادامه دادند؛ اما متاسفانه پس از چندین سال کار در این عرصه، یا به طور کامل تعطیل شدند و یا فعالیت آن‌ها در عرصه تولید به حداقل ممکن رسید.

مدیرعامل شرکت صدرا بلبرینگ پارسیان یادآور شد: یکی از مواردی که در تداوم فعالیت شرکت‌های بلبرینگ ضروری است، تضمین پشتوانه‌‌ای به نام بیمه است که غالب بیمه‌ها بدون پشتوانه واقعی هستند و در اغلب موارد توان پشتیبانی از شرکت‌های فعال در این زمینه را ندارند. دومین مشکل بحث مالیات و قوانین سرسخت دولتی است که عملا مانع بزرگی در مسیر تولید همه صنایع کشور است.

بازار چند نرخی بسیار آسیب‌رسان است

رونور در رابطه با سومین مشکل تولید بلبرینگ در ایران، عنوان کـرد: سومین مشکل بحث نوسانات قیمت و مواد اولیه است. اساسا نوسانات قیمت و اینکه تولیدکننده نمی‌داند که بازار بر اساس چه اصولی اداره می‌شود، امنیت تولیدکنندگان را به خطر می‌اندازد. به طور مثال در گذشته به صورت روزانه نوسان قیمت وجود داشت اما در وضعیت امروز، نوسانات قیمت به صورت لحظه‌ای جابجا می‌شود و در این میان هم، هیچ‌کس پاسخ‌گو نیست که چرا وضع این چنین است. با وجود نوسانات شدید قیمتی، نباید انتظار تولید پایداری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی نفس تولیدکننده به واسطه نوسانات قیمتی گرفته می‌شود، خب معلوم است که همان تولیدکننده توان تهیه یا خرید مواد اولیه را نداشته باشد. ضمنا فراموش نشود که بحث تحریم­ها هم در به‌ وجود آمدن چنین وضعیتی بی‌تاثیر نیست و نمی­توان اثر وجودی آن بر صنعت قطعات خودرو و سایر صنایع مادر را کتمان کرد.

مدیرعامل شرکت صدرا بلبرینگ پارسیان با اشاره به کیفیت کالاهای داخلی در مقایسه با نمونه‌های خارجی، اضافه کرد: برخی از محصولات ایرانی دارای کیفیت قابل قبولی است که در موارد خاصی می‌توان آن‌ها را با نمونه‌های مشابه خارجی مقایسه کرد ولی مسئله‌ای که در این میان وجود دارد، این است که برخی از شرکت‌های داخلی، کمیت تولید را به کیفیت آن ترجیح می‌‌دهند و فضا را به سمت فرهنگ مصارف کوتاه‌مدت سوق می‌دهند و این در نوع خود چالشی اساسی در زمینه صنعت قطعات خودرو است.

در فضای رقابتی دلالی معنایی ندارد

مدیرعامل شرکت صدرا بلبرینگ پارسیان در رابطه با انحصاری بودن صنعت خودرو، تصریح کرد: به‌ طور کلی آن خرده شرکت‌هایی که با شرکت‎‌های بزرگ ماشین‌سازی کار می‌کنند، ممکن است بازار را در حوزه قطعات خودرو به انحصار خود درآورند ولی در حوزه افترمارکت و فروش، انحصار بی‌معنا است و به نوعی بازار، بدون انحصار مدیریت می‌شود. دلایل این مسئله هم به رقابت و کیفیت برمی‌گردد؛ یعنی آن‌قدر کیفیت در بالا بردن رقابت تجاری مهم است که نمی‌توان در چنین مواردی، کل فضا را انحصاری کرد. حتی در بخش وارادات بلبرینگ هم انحصار وجود ندارد و همین مسئله باعث شده که میزان دلالی در این بخش به شدت کاهش یابد؛ چراکه همه فروشنده‌ها با رقابت شدید در حال فروش محصولات خود هستند. بنابراین دلالی که حاصل انباشت کالاهای صنعتی است، در چنین فضای رقابتی به حداقل ممکن می‌رسد؛ چون در حال حاضر فصل فروش است و کسی کالا نگهداری یا دپو نمی‌کند.

رونور با اشاره به واردات بلبرینگ، افزود: بیشتر بلبرینگ‌های وارداتی ساخت کشورهایی همچون ژاپن و چین هستند که از طریق کشورهایی مثل امارات و ترکیه وارد کشور می‌شوند. شرکت‌هایی که بتوانند بلبرینگ‌های با کیفیت‌تری وارد کنند و خدمات بهتری به مشتری ارائه دهند، می‌توانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: برخی کالاهای ژاپنی در صنعت بلبرینگ، گارانتی ندارند و در مواردی هم این مسئله خیلی مهم نیست. ولی نکته این است که همین مسئله در مواردی به معنای نقطه قوت محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت صدرا بلبرینگ پارسیان خاطرنشان کرد: به تازگی خیلی از کالاهای چینی، به خاطر فروش و رقابت بیشتر به جهت در دست گرفتن بازار محصولات خودرویی و موتوری آسیا، خدمات پس از فروش ویژه‌ای به مشتریان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، مشتری می‌تواند پس از مشاهده کردن خرابی بلبرینگ، آن را تعویض نماید؛ خدماتی که متاسفانه در کشور ما مغفول باقی مانده است.

۹۰ درصد بلبرینگ کشور، وارداتی است

مدیرعامل شرکت صدرا بلبرینگ پارسیان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بلبرینگ مصرفی در ایران، وارداتی است، تشریح کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه ساخت بلبرینگ، مثل برخی آلیاژهای خاص و… در ایران تولید نمی‌شود، بنابراین میزان واردات از میزان تولید یا این محصول در کشور بیشتر است . گرچه از لحاظ مونتاژ بلبرینگ به وسیله دستگاه تراش، پیشرفت زیادی داشته‌ایم.

رونور تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل پیشی گرفتن میزان واردات انواع بلبرینگ بر تولید آن در کشور، دسترسی نداشتن به تکنولوژی، آن هم به دلیل تحریم‌های بین‌المللی است البته سرمایه‌بر بودن صنعت بلبرینگ نیز در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: در اغلب موارد برای صنعت قطعات خودرویی، امکان وارد کردن تکنولوژی پیشرفته به ایران وجود ندارد، بنابراین باید پذیرفت که برای ادامه حیات این صنعت در وضعیت امروز کشور، راهی جز واردات وجود ندارد. از طرفی باید در نظر داشت که بحث کیفیت، ارتباط مستقیمی با وجود تکنولوژی دارد. وقتی تکنولوژی وجود نداشته باشد معلوم است که کسی شجاعت وارد شدن به این حوزه را پیدا نمی‌کند؛ حال در نظر بگیرید که سرمایه‌گذاری در صنعت بلبرینگ بلندمدت است و نمی‌توان یک‌ساله سرمایه آن را بازگرداند و باید چندین سال صبر کرد تا سرمایه اولیه بازگردد. بنابراین چنین مواردی در کنار تغییر لحظه‌ای قوانین در کشور، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران کمتری جذب این صنعت شوند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4052
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد