• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید

صنعت تولید لوله و پروفیل با کمبود ورق مواجه است

  • کد خبر : 1004
  • 20 مهر 1398 - 11:45
صنعت تولید لوله و پروفیل با کمبود ورق مواجه است
مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید گفت: صنعت لوله و پروفیل کشور از کمبود مواد اولیه رنج می‌برد و در حال حاضر با 30 درصد از ظرفیت خود مشغول تولید است زیرا تنها یک تولیدکننده ورق گرم در کشور وجود دارد که قادر به پاسخگویی به تمام نیاز و ظرفیت موجود نیست. بنابراین باید چند شرکت بزرگ دیگر در این زمینه وجود داشته باشند تا صنایع تولید پروفیل فولادی رونق یابد.

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید گفت: صنعت لوله و پروفیل کشور از کمبود مواد اولیه رنج می‌برد و در حال حاضر با ۳۰ درصد از ظرفیت خود مشغول تولید است زیرا تنها یک تولیدکننده ورق گرم در کشور وجود دارد که قادر به پاسخگویی به تمام نیاز و ظرفیت موجود نیست. بنابراین باید چند شرکت بزرگ دیگر در این زمینه وجود داشته باشند تا صنایع تولید پروفیل فولادی رونق یابد.

امیرحسین کاوه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت صنعت تولید پروفیل در کشور، اظهار داشت: صنعت لوله و پروفیل کشور جمعا حدود ۱۸ میلیون تن ظرفیت دارد اما هم‌اکنون حدود چهار تا پنج میلیون تن از این ظرفیت فعال است. این میزان ظرفیت بر اساس سند چشم‌انداز صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ ایجاد شده است.

وی افزود: کشور باید در افق ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابد. از این میزان باید حدود ۲۵ میلیون تن ورق فولادی تولید شود که قابلیت تبدیل شدن به لوله و پروفیل را دارد. اگر همه حلقه‌های زنجیره صنعت فولاد مطابق با برنامه‌ها پیش می‌رفت، اکنون شاهد کمبود مواد اولیه در صنعت لوله و پروفیل نبودیم.

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید وضعیت صنعت پروفیل کشور را با وضعیت عمومی اقتصادی کشور وابسته دانست و عنوان کرد: وقتی در کشور، فضای مناسب کسب و کار وجود داشته باشد، صنعت پروفیل نیز از این وضعیت تبعیت می‌کند و شاهد رونق تولید پروفیل فولادی خواهیم بود.

کاوه با اشاره به اینکه پروفیل‌سازان در کشور بیش از ۵۰۰ نوع محصول تولید می‌کنند، تصریح کرد: تولیدکنندگان توانسته‌اند حتی در وضعیت رکود کمرشکن کنونی و رشد اقتصادی منفی در کشور، به فعالیت و حیات خود ادامه دهند. البته ناگفته نماند که بسیاری از واحدها با یک ‌سوم از ظرفیت تولید خود مشغول به‌کار هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که با رونق گرفتن طرح‌های عمرانی و افزایش ساخت‌وساز در بخش مسکن، شاهد پیشرفت بیشتری در صنعت پروفیل باشیم و ادامه داد: باید صادرات به سمتی برود که به جای خام‌فروشی مواد اولیه صنعت فولاد، محصول نهایی صادر شود. البته جلوگیری از خام‌فروشی تنها محدود به اعمال عوارض بر صادرات سنگ‌آهن نمی‌شود؛ حتی شمش و ورق‌های فولادی نیز با توجه به اینکه ماده اولیه تلقی می‌شوند و مورد نیاز صنایع پایین‌دستی هستند نیز باید صادرات کنترل شده‌ای داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید تاکید کرد: ظرفیت خالی صنعت پروفیل، با توسعه صادرات پر می‌شود. زمانی که شاهد صادرات پروفیل فولادی با کیفیت بالاتر و قیمت مطلوب باشیم، می‌توانیم تا حدودی بر رکود حاکم بر صنایع داخلی غلبه کنیم.

کمبود مواد اولیه، مشکل نخست صنعت پروفیل کشور

کاوه در خصوص مشکلات صنعت پروفیل فولادی در کشور، بیان کرد: یکی از عمده‌ مشکلات صنایع پروفیل فولادی، نبود مواد اولیه و سهمیه‌بندی ورق فولادی است. تا زمانی که عرضه ورق فولاد در کشور به ‌صورت سهمیه‌بندی باشد، صنایع تولیدکننده پروفیل قادر به رشد و استفاده از ظرفیت نهایی این صنعت نخواهد بود. در حال حاضر، ۹۵ درصد از مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل را ورق گرم تشکیل می‌دهد اما بخش کوچک و برخی مصارف خاص نیز از ورق‌های گالوانیزه تامین می‌شود.

وی با اشاره به تکمیل نبودن زنجیره تولید در کشور، خاطرنشان کرد: تولید در زنجیره فولاد باید به‌ سمتی هدایت شود که هیچکدام از حلقه‌های آن با کمبود مواد اولیه مواجه نباشند. متاسفانه کشور ما در تولید ورق فولادی نه‌تنها خودکفا نشده، بلکه به واردات وابستگی دارد. حال اگر در این زمینه واردات انجام نشود، نشانه عدم وابستگی و خودکفایی در صنعت نیست، بلکه نشان‌دهنده رکود و کاهش تولید پروفیل است. در حال حاضر، به‌ دلیل مشکلات ارزی ناشی از تحریم، واردات ورق فولادی کاهش یافته است و این، خودکفایی در تولید ورق را نشان نمی‌دهد. لازم به یادآوری است که در سال‌های گذشته حدود دو تا سه میلیون تن از نیاز تولیدکنندگان پروفیل کشور از واردات ورق گرم فولادی تامین می‌شد.

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید ادامه داد: اگر همزمان با قطع واردات، افزایش ظرفیت واحدهای کنونی تولید ورق و یا احداث کارخانه‌های جدید در این زمینه انجام می‌شد، جای نگرانی نبود. متاسفانه برخی با قطع واردات ورق فولادی سود می‌برند، در حالی که ورود یک ماده اولیه حیاتی صنعت لوله و پروفیل قطع شده و باید نگران صنعت لوله و پروفیل بود.

وی با بیان اینکه در صنعت لوله و پروفیل فولادی تقریبا به خودکفایی رسیده‌ایم، تصریح کرد: در کشور ما حدود ۱۴۰ کارخانه بزرگ و کوچک تولیدکننده لوله و پروفیل وجود دارد که قادر به تولید ۶۰۰ نوع محصول هستند. به عبارت بهتر، هیچ نوع لوله و پروفیلی در دنیا وجود ندارد که صنایع کشور قادر به تولید آن نباشد، به جز لوله‌های بدون درز که برای تولید آن هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم و به واردات وابسته هستیم.

تامین مواد اولیه، تنها از یک شرکت

کاوه با اشاره به اینکه در حال حاضر ورق گرم مناسب برای تولید لوله و پروفیل در سه کارخانه بزرگ کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: حدود ۹۰ درصد از تولید ورق گرم در شرکت فولاد مبارکه، ۶ درصد در شرکت فولاد گیلان و چهار درصد آن در شرکت نورد لوله اهواز است. البته دو شرکت فولاد گیلان و نورد لوله اهواز باید اسلب مورد نیاز خود برای تولید ورق از شرکت فولاد مبارکه دریافت کنند. در حقیقت می‌توان گفت کشور ما تنها یک تامین‌کننده ماده اولیه صنعت لوله و پروفیل فولادی دارد.

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید تاکید کرد: شرکت فولاد مبارکه هرگز نمی‌تواند پاسخگوی ۱۳ میلیون تن ظرفیت خالی صنعت لوله و پروفیل کشور باشد. کشور ما برای خودکفایی باید سه شرکت در اندازه فولاد مبارکه جهت تامین ورق مورد نیاز صنعت لوله و پروفیل فولادی داشته باشد زیرا صنایع تبدیل ورق به محصولات لوله و پروفیل دارای ارزش افزوده و حاشیه سود بسیار بالایی نسبت به صنایع بالادستی است. گروه فولاد مبارکه در سال ۹۷ بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان سود خالص کسب کرده است. با این میزان سود می‌توان مبادرت به احداث دو کارخانه دیگر در اندازه شرکت فولاد مبارکه کرد که قطعا آن‌ها نیز سودده خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: قاعدتا تامین مواد اولیه صنعت بزرگی مانند لوله و پروفیل از عهده یک شرکت خارج است و حاکمیت باید به این موضوع وارد شود. همان‌طور که گفته شد، باید طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، این صنعت به ‌‌طور متوازن در زنجیره پیش برود که هیچ از حلقه‌های زنجیره بدون مواد اولیه نمانند.

کاوه نسبت به صادرات مواد اولیه صنایع پروفیل‌سازی اینگونه گلایه کرد: هم‌اکنون هم صادرات شمش و اسلب و هم صادرات ورق گرم فولادی انجام می‌شود. این در حالی است که هم صنایع پایین‌دستی شمش و اسلب فولادی یعنی نوردکاران و هم صنایع لوله و پروفیل از کمبود مواد اولیه رنج می‌برند. صادرات شمش و اسلب صادرات یارانه انرژی است و قرار نبود این اتفاق بیفتد. صنایع تکمیلی و تبدیلی به این امید احداث شدند که دارای مواد اولیه خواهند بود و نیازی به واردات نخواهند داشت. متاسفانه بسیاری از ظرفیت‌های ایجاد شده در صنایع پایین‌دستی ورق فولادی مانند خودروسازی، لوازم خانگی، بشکه‌سازی و لوله و پروفیل بدون مواد اولیه باقی مانده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که زنجیره صنعت فولاد کشور به‌طور نامتوازن رشد کرده است.

مسیر عرضه ورق گرم تغییر یابد

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری ورق فولادی در بورس کالا انجام می‌شود، اظهار کرد: در بورس کالا عرضه و تقاضا محدود و کنترل شده و این، در تناقض با اصول اولیه مکانیزم یک بورس کالایی است. این امر نشان می‌دهد که عرضه و تقاضای واقعی وجود ندارد. این محدودیت‌ها در بخش عرضه شامل تناژ، روز عرضه، نوع محصولات عرضه شده و شرایط ،خریداران می‌شود. در بخش تقاضا نیز باید ۱۵ شرط اولیه جهت حضور در بورس کالا لحاظ شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تولیدکننده بودن متقاضی، ثبت نام در سامانه بهین‌یاب و… اشاره کرد.

وی اضافه کرد: شرکت فولاد مبارکه به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق فولادی برای عرضه در بورس کالا، محدودیت دارد و نمی‌تواند تمام تولیدات خود را در بورس عرضه کند؛ زیرا این شرکت مشتریانی دارد که باید فروش خود را مستقیما به آن‌ها به ‌صورت مچینگ انجام دهد. ضمن اینکه به ‌دلیل بالا بودن تعداد متقاضیان، همواره میزان عرضه از میزان تقاضا کمتر است و همچنین خریداران نیز محدود و خاص بوده و همه قادر به خرید ورق گرم از بورس کالا نیستند. بنابراین، نظر شخصی بنده این است که بورس کالا محل کشف قیمت نبوده و تنها محل اعلام قیمت ورق گرم فولادی است. البته بورس کالا محاسنی هم مانند نشان دادن فزونی تقاضای بر عرضه دارد.

کاوه اذعان کرد: متاسفانه موضوع کمبود مواد اولیه در صنعت لوله و پروفیل از سوی مسئولان پیگیری نمی‌شود و رها شده است. با این وجود، قیمت‌های اعلامی در بورس کالا متناسب با قیمت‌های جهانی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین طبق قیمت‌های جهانی، قیمت ورق گرم از سوی شرکت فولاد مبارکه اعلام می‌شود و به‌ دلیل اینکه صنایع لوله و پروفیل کشور تنها از این شرکت مواد اولیه خود را خریداری می‌کنند، بهتر است واسطه‌ها حذف شده و این شرکت محصول خود را مستقیما به خریداران بفروشند.

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید با بیان اینکه متقاضیان ناچار هستند با هر قیمتی که فروشنده اعلام می‌کند، ورق گرم فولادی را خریداری کنند، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان پروفیل چاره‌ای جز خرید و تامین مواد اولیه برای ادامه فعالیت تولیدی خود ندارند. به همین دلیل پیچیده کردن  و قرار دادن مراحل بیشتر برای خرید معنا ندارد و اتلاف وقت است.

وی تصریح کرد: در گذشته عرضه‌کننده، ورق گرم را به‌ صورت قرارداد سلف سه ماهه اعتباری به خریداران در بورس کالا می‌فروخت اما متاسفانه این شیوه عرضه دیگر اجرا نمی‌شود و تمام قراردادها سلف یک و دو ماهه هستند که کارمزد هر ماه یک درصد خواهد بود. ما دنبال این هستیم که خرید اعتباری سه ماهه بار دیگر به تالار بورس بازگردد زیرا تولیدکنندگان فرصت بیشتری برای تنفس و پرداخت هزینه خرید خواهند داشت.

کاوه با ابراز خرسندی نسبت به رویکرد مدیران شرکت فولاد مبارکه، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به رویکرد حمایتی مدیریت جدید شرکت فولاد مبارکه و نیز معاون فروش و بازاریابی این شرکت، مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با این شرکت به حداقل خود رسیده است. مدیران ارشد فولاد مبارکه به تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی کمک بسیاری می‌کنند و دید حمایتی و ارزش‌آفرینی در این صنایع دارند.

رشد صنعت پروفیل‌سازی با وجود تحریم

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی سدید اعلام کرد: صادرات پروفیل با وجود مشکلات تحریمی طی دو سال اخیر رشد دو تا سه برابری داشته است زیرا کارخانه‌ها به ‌دلیل رکود در بازار داخلی، تحرک خود را در بازارهای منطقه‌ای افزایش دادند تا بتوانند بخشی از بازار را به‌ دست آورند. البته حجم صادرات چندان چشمگیر نیست اما نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: اغلب حجم فروش و صادرات پروفیل را محصولات ساختمانی تشکیل می‌دهد. با این حال، مشکل عمده‌ای که صادرات پروفیل دارد آن است که محصول یاد شده باید از ورق ۱٫۸ میلی‌متر تولید شده باشد. این در شرایطی است که اغلب تولیدکنندگان تمایل دارند محصولات خود را با ورق‌های بالای دو میلی‌متر تولید کنند.

کاوه با بیان اینکه خوشبختانه صنعت پروفیل‌سازی مانند بسیاری از صنایع دیگر زنده و پویا است، تصریح کرد: آخرین ماشین‌‌آلات و روش‌ها تولیدی در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌ طوری که بابت تکنولوژی هیچ مشکلی در این صنعت وجود ندارد. در همین خصوص صنعت لوله و پروفیل کشور یک نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۱ مهر ماه سال جاری برگزار می‌کند که قرار است در این نمایشگاه، توانایی ساخت دستگاه‌های تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی توسط چندین صنعتگر و سازنده به‌نام کشور به نمایش گذاشته شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1004

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد