• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت مواد شیمیایی پارس شفق تبریز:

صنعت روی پتانسیل خوبی برای ارزاوری دارد

  • کد خبر : 7965
  • 20 اردیبهشت 1401 - 13:45
صنعت روی پتانسیل خوبی برای ارزاوری دارد
مدیرعامل شرکت مواد شیمیایی پارس شفق تبریز گفت: صنعت روی طی دو دهه اخیر، روند رو به رشدی داشته است و در صورت حمایت دولت از واحدهای کوچک فعال در این صنعت و همچنین صادرکنندگان، می‌توان شاهد شکوفایی در این عرصه بود.
مدیرعامل شرکت مواد شیمیایی پارس شفق تبریز گفت: صنعت روی طی دو دهه اخیر، روند رو به رشدی داشته است و در صورت حمایت دولت از واحدهای کوچک فعال در این صنعت و همچنین صادرکنندگان، می‌توان شاهد شکوفایی در این عرصه بود.

محمدرضا شاهوردی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، عنوان کرد: زمینه فعالیت شرکت مواد شیمیایی پارس شفق تبریز، تولید ورق روی است. این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۸۸ در شهرستان آذرشهر آغاز کرده اما در حال حاضر به دلیل پاره‌ای از مشکلات، تولید آن متوقف شده است. در نظر داریم در صورت بهبود شرایط اقتصادی، بتوانیم با حداقل ظرفیت به تولید خود ادامه دهیم.

وی در ارتباط با چالش‌های موجود در بخش تولید، بیان کرد: تولیدکنندگان در ماه‌های اخیر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از واحدهای تولیدی نیز تعطیل شده است. افزایش قیمت مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و از آنجایی که قیمت‌ها مدام در حال نوسان است، بنابراین نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید محصول داشته باشیم. به همین علت یک ماه است که تولید را متوقف کرده‌ایم و ادامه فعالیت به این بستگی دارد که شرایط حاکم بر بازار چگونه پیش رود. افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه گاز، از دیگر معضلات صنعت بوده که گریبان‌گیر بیشتر تولیدکنندگان شده است. مگر درآمد یک واحد تولیدی کوچک چقدر است که بخواهد چند برابر آن، بابت گاز مصرفی هزینه پرداخت کند؟ ما این موضوع را با مسئولان اداره صمت و همچنین اداره گاز استان مطرح کرده‌ایم اما پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم و مانند سایر تولیدکنندگان ناچار به پرداخت قبوض نجومی گاز هستیم. واقعیت امر این است که تولید در چنین شرایطی صرفه اقتصادی ندارد و متاسفانه مسئولان هیچ توجهی به این مسائل نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت مواد شیمیایی پارس شفق تبریز در خصوص ظرفیت تولید این مجموعه، تصریح کرد: این شرکت توانایی تولید ۳۰۰ تن ورق روی در سال را دارد که تا حدود یک ماه پیش، با کمتر از ۱۰ درصد این ظرفیت فعالیت می‌کردیم و در صورتی که شرایط بازار به تعادل نسبی برسد، توانایی تولید بیشتر از آن را هم داریم. ضمن اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید همگی داخلی هستند و کاربرد ورق روی نیز در گالوانیزاسیون و صنعت آبکاری است.

شاهوردی‌زاده در ادامه به اهمیت صنعت روی اشاره کرد و گفت: صنعت روی کشور خوشبختانه توانسته است با گذشت دو دهه، روند رو به رشدی داشته باشد. علاوه بر تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی، عمده محصولات تولیدی در این صنعت به ویژه شمش صادر می‌شود. در واقع، صنعت روی اشتغال‌زایی و ارزآوزی مطلوبی را برای کشور به همراه داشته است اما متاسفانه حمایت‌های لازم از واحدهای کوچک فعال در این صنعت به عمل نمی‌آید و به همین دلیل، شاهد تعطیلی روز افزون این واحدها هستیم. در حالی که دولت باید با توجه به عملکرد مطلوب صادرکنندگان محصولات روی، توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشد اما علی‌رغم بیان شعارهایی مبنی بر حمایت از تولید، از جانب دولت هیچ حمایتی از فعالان بخش خصوصی نمی‌شود.

وی اعمال تحریم‌های مختلف را بر صنعت روی بی‌تاثیر دانست و اظهار کرد: از آنجایی که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان روی در داخل کشور تامین می‌شود، بنابراین تحریم‌ها تاثیر چندانی بر این صنعت نداشته است. ضمن اینکه صنعت روی می‌تواند از طریق صادرات، ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد که در نهایت بر رشد اقتصادی تاثیر خواهد داشت. البته امیدوار هستیم هرچه زودتر تحریم‌ها رفع شود تا ضمن بهبود شرایط اقتصادی، تولید نیز وضعیت بهتری را تجربه کند.

این تولیدکننده ورق روی در پایان یادآور شد: بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت هستند و از آنجایی که آینده روشنی در انتظار صنعت روی است، بنابراین با حمایت از واحدهای تولیدی کوچک فعال در این صنعت، می‌توان رونق بیشتری را در این حوزه، تجربه کرد و از بیکاری بسیاری از کارگران جلوگیری به عمل آورد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7965

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است