• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر کارخانه تولیدی شمش سرب صفایی:

صنعت سرب، تک‌قطبی شده است

  • کد خبر : 8501
  • 26 مهر 1401 - 16:10
صنعت سرب، تک‌قطبی شده است
مدیر کارخانه تولیدی شمش سرب صفایی گفت: منع واردات باتری فرسوده در هفت ماهه امسال و همچنین جمع‌آوری و ذوب باتری‌های موجود در سطح بازار توسط شرکت‌های بزرگ تولیدکننده باتری نو، منجر به افت شدید تولید شمش سرب و تک‌قطبی شدن این صنعت در کشور شده است.
مدیر کارخانه تولیدی شمش سرب صفایی گفت: منع واردات باتری فرسوده در هفت ماهه امسال و همچنین جمع‌آوری و ذوب باتری‌های موجود در سطح بازار توسط شرکت‌های بزرگ تولیدکننده باتری نو، منجر به افت شدید تولید شمش سرب و تک‌قطبی شدن این صنعت در کشور شده است.

حامد صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مطرح کرد: شرایط تولید شمش سرب در سال جاری به قدری دشوار شده است که با حداقل ظرفیت تولید مشغول فعالیت هستیم. واردات باتری فرسوده به عنوان عمده ماده اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان شمش در سال جاری ممنوع شده است و در حال حاضر با معضل کمبود باتری در سطح بازار مواجه هستیم؛ چراکه تولیدکنندگان باتری نو، اقدام به جمع‌آوری و ذوب باتری‌های فرسوده می‌کنند و به دنبال آن دست تولیدکنندگان شمش سرب از ماده اولیه کوتاه باقی می‌ماند. ما پیش از این، باتری فرسوده را به صورت ورود موقت از کشور عراق وارد می‌کردیم و در ادامه موظف به صادرات ۶۰ درصدی شمش تولیدی بودیم اما در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ باتری‌ساز به متولی باتری در داخل کشور تبدیل شده‌اند و همین مسئله منجر به افت شدید تولید و حتی تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شمش سرب شده است.

با کمبود چشمگیر باتری فرسوده مواجه هستیم

وی در همین راستا افزود: این اتفاق در حالی رخ داده است که فرایند تولید شمش سرب به صورت ورود موقت از واردات باتری فرسوده تا صادرات بخشی از شمش تولیدی، منجر به اشتغال‌زایی و همچنین ارزآوری به داخل کشور خواهد شد اما متاسفانه ممانعت از واردات باتری نه تنها منجر به کاهش چشمگیر تولید شمش شده است بلکه نیروی انسانی مشتاق به کار را هم در آستانه بیکاری و در ادامه رویارویی با مشکلات مختلف اجتماعی قرار داده است. بنابراین می‌توان گفت به دلیل جمع‌آوری باتری فرسوده و تولید دوباره باتری نو توسط شرکت‌های بزرگ باتری‌ساز، صنعت سرب در داخل کشور تک‌قطبی شده و تولیدکنندگان شمش را با چالش تامین مواد اولیه مواجه کرده است.

مدیر کارخانه تولیدی شمش سرب صفایی در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، عنوان کرد: میزان گاز مصرفی مجموعه ما طی یک سال گذشته، حدود ۴۰۰ میلیون تومان بود اما در کمال تعجب، اداره گاز استان در روزهای ابتدایی سال جاری اعلام کرد که هزینه گاز مصرفی ما در سال ۱۴۰۰، در حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. قیمت گاز در حدود ۲۵۰ تومان به ازای هر متر مکعب بود و در ادامه به دو هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب رسید. این افزایش قیمت در حالی بدون اطلاع‌رسانی قبلی رخ داد که واحدهای تولیدی، مبنای قیمت نهایی محصولات خود را بر پایه همان قیمت ابتدایی گاز قرار داده‌اند و در حالی که تولیدات خود را به فروش رسانده‌اند، ناچار به پرداخت چندین برابری هزینه گاز مصرفی هستند. ما با تهدیدات بسیاری در خصوص تعطیلی واحد تولیدی در صورت عدم پرداخت گاز مواجه شده‌ایم و همین مسئله منجر به کاهش انگیزه ما برای ادامه فعالیت شده است.

صفایی در خصوص کاهش نیروی انسانی در بخش تولید، مطرح کرد: به دلیل کاهش چشمگیر نیروی انسانی، ناچار به کارگیری از اتباع خارجی شده‌ایم که در این زمینه هم با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. ضمن اینکه افزایش دستمزد نیروی انسانی در سال جاری نیز کارفرمایان را در فشار اقتصادی قرار داده و چاره‌گشای مشکلات اقتصادی کارگران در شرایط رکود و تورم نبوده است.

وی در ادامه به ضرورت حمایت دولت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر یک فرد اقدام به سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه کند، به قدری از حمایت دولت این کشورها برخوردار خواهد بود که به راحتی می‌تواند تولید خود را افزایش دهد و طرح‌های توسعه اجرا کند. کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه، با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای تولید همچون تسهیلات و زمین رایگان، دغدغه و استرس ناشی از تولید را به کمترین میزان ممکن کاهش داده‌اند؛ در حالی که تولیدکنندگان داخلی بدون حمایت دولت، با نوسان نرخ ارز از یک سو و کاهش قیمت فلزات در بازارهای جهانی از سوی دیگر روبه‌رو هستند.

قیمت سرب در داخل به ثبات رسیده است

مدیر کارخانه تولیدی شمش سرب صفایی ضمن اشاره به افت قیمت فلزات در بازارهای جهانی، اذعان کرد: هم‌زمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، قیمت اکثر فلزات به ویژه سرب در بورس فلزات لندن با کاهش چشمگیری مواجه شد. قیمت سرب در روزهای پایانی سال گذشته، به مرز دو هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن در بازارهای جهانی رسید و در حال حاضر در حدود دو هزار دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شده است. قیمت سرب علی‌رغم کاهش در بورس فلزات لندن، به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا به ویژه در روزهای گرم فصل تابستان با افزایش همراه شد و در حال حاضر به دلیل کاهش نیاز به باتری در سطح بازار، به ثبات نسبی رسیده است و در حدود ۶۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌گذاری می‌شود.

صفایی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تحلیل شما در خصوص آلایندگی صنعت سرب چیست، اذعان کرد: بدون شک سرب یک صنعت آلاینده است اما باید اقدامات لازم جهت کاهش آلایندگی آن در واحدهای تولیدی صورت پذیرد. کارگاه‌های مجاز تولیدی که در فاصله چند صد کیلومتری از شهرهای بزرگ قرار گرفته‌اند، فیلتراسیون لازم جهت کاهش حداکثری آلایندگی ناشی از تولید را در دستور کار خود قرار داده‌اند و مشکلات زیست‌محیطی چندانی را ایجاد نمی‌کنند. با این وجود، سازمان محیط زیست باز هم سخت‌گیری‌های خود را در این زمینه دارد و به هیچ وجه با فعالان این صنعت همکاری نمی‌کند. باید توجه داشت با توجه به اینکه سرب فلز سنگینی است، آزمایش‌های لازم برای سنجش سلامت خون کارگران شاغل در واحدهای تولیدی شمش سرب، باید به صورت مداوم صورت پذیرد و همچنین تغذیه سالم در رژیم غذایی این افراد تعبیه شود. به هر حال، تمام مشاغل سختی مرتبط با خود را دارند و نمی‌توان گفت که این سختی‌ها تنها متعلق به فعالیت در واحدهای ریخته‌گری است.

تولید شمش از باتری فرسوده، مقرون به صرفه‌تر است

وی در خصوص استفاده از خاک معدنی در تولید شمش به جای باتری فرسوده، ابراز کرد: شمش سرب عمدتا با استفاده از باتری فرسوده تولید می‌شود اما می‌توان از خاک معدنی نیز استفاده کرد و ما بخش کوچکی از فضای کارگاه خود را به تولید شمش با استفاده از خاک اختصاص داده‌ایم. این مسئله نیز سختی‌های خاص خود را دارد و  برای مثال تفاوت عیار خاک عرضه شده در بورس با آنچه به دست تولیدکننده می‌رسد، یکی از مشکلات موجود در این زمینه است. برای مثال، یک تولیدکننده اقدام به خرید خاک با عیار ۱۲ درصد از بورس با قیمت مشخص می‌کند و در ادامه متوجه عیار ۸ درصدی خاک خریداری شده پس از تست‌های آزمایشگاهی می‌شود. همین مسئله باعث ضرر هولناک مالی تنها در زمینه خرید ماده اولیه برای تولیدکننده و در ادامه زیان‌دهی فراوانی در تولید می‌شود. بر همین اساس می‌توان گفت اگر باتری کافی در بازار موجود باشد، تولید شمش سرب با استفاده از باتری مقرون به صرفه‌تر است و مشکلات کمتری نیز دارد.

این فعال صنعت سرب در ارتباط با اجرای طرح‌های توسعه، خاطرنشان کرد: وسعت کارخانه ما ۶ هزار متر مربع است و توانایی تولید یک هزار و ۵۰۰ تن شمش در ماه را داریم اما به دلیل مشکلاتی که در بالا قید شد، با حداقل توان مشغول فعالیت هستیم.

صفایی در پایان یادآور شد: بدون شک آینده صنعت سرب در صورتی که سازمان‌های دولتی چوب لای چرخ تولیدکنندگان نگذارند، روشن خواهد بود و ما نیازی به حمایت دولت نداریم. امیدوار هستیم با پیگیری‌های انجمن صنفی تولیدکنندگان شمش سرب ایران، مشکلات موجود در خصوص واردات باتری فرسوده مرتفع شود و با تامین کافی خوراک واحدهای تولیدی شمش سرب، شاهد رشد روزافزون صنعت سرب کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8501

نوشته‌های مشابه