• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب فلزات نگین قم:

صنعت سرب تشنه باتری فرسوده است

  • کد خبر : 6904
  • 14 بهمن 1400 - 12:50
صنعت سرب تشنه باتری فرسوده است
مدیرعامل شرکت ذوب فلزات نگین قم گفت: منابع داخلی سرب بسیار کم است و تولیدکنندگان شمش سرب، چاره‌ای جز واردات باتری فرسوده ندارند اما این امر با مخالفت و سخت‌گیری سازمان محیط زیست مواجه شده و واحدهای تولیدی زیادی ازجمله این شرکت را به تعطیلی کشانده است.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات نگین قم گفت: منابع داخلی سرب بسیار کم است و تولیدکنندگان شمش سرب، چاره‌ای جز واردات باتری فرسوده ندارند اما این امر با مخالفت و سخت‌گیری سازمان محیط زیست مواجه شده و واحدهای تولیدی زیادی ازجمله این شرکت را به تعطیلی کشانده است.

علی استاجلو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با توجه به افزایش تقاضای جهانی، شیوع پیک‌های مختلف کرونا و شدت یافتن انتشار انواع این ویروس، قیمت‌ فلزات به ویژه سرب رشد پیدا کرد و این طور به نظر می‌رسد که با افزایش همزمان قیمت نفت نیز، رشد قیمت سرب ادامه پیدا کند و افتی در این مسیر وجود نداشته باشد.

وی در ادامه به شرح فعالیت شرکت ذوب فلزات نگین قم پرداخت و افزود: ظرفیت سالانه تولید این شرکت که در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده، ۲۰ هزار تن شمش سرب ۹۹٫۹۸ درصد از ضایعات باتری فرسوده بوده که میزان تولید واقعی کمتر از این ظرفیت است. امسال با نظر به اینکه مجوز واردات باتری فرسوده برای این واحد تولیدی صادر نشد، نتوانستیم محصولی تولید کنیم و به فروش برسانیم و عملا این مجموعه فعالیتی نداشت.

سازمان‌های دولتی حامی تولید نیستند

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات نگین قم در خصوص چالش‌هایی که در مسیر تولید این شرکت وجود داشته است، گفت: اکثر معضلات و موانعی که نه تنها برای این واحد بلکه برای سایر تولیدکنندگان ایجاد شده است، به همکاری نکردن سازمان‌های دولتی با مدیران واحدهای تولیدی برمی‌گردد که سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کنند که متاسفانه برای بخش تولید آسیب‌زا است. متاسفانه سازمان‌های مربوطه اقدامی در جهت بازرسی منظم از واحدهای تولیدکننده شمش سرب در کشور نمی‌کنند و به همین علت کار را هم برای خود و هم برای ما سخت کرده‌‌اند و بدون هیچ بررسی، اقدام به صدور مجوز واردات باتری فرسوده نمی‌کنند و به صورت کلی به جای ارائه راهکار برای حل یک مسئله، صورت‌مسئله را از بین می‌برند.

استفاده از ماشین‌آلات ساخت داخل

استاجلو در ارتباط با ماشین‌آلات مورد استفاده‌ای که در خطوط تولید این شرکت مستقر هستند، عنوان کرد: از تکنولوژی‌های به‌روز دنیا برای تولید شمش سرب استفاده می‌کنیم و تمام تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت ذوب فلزات نگین قم، ساخت داخل هستند. تاکنون چالشی از نظر اینکه سیستم‌های فیلتراسیون دارای مشکل و خطر آلوده‌سازی محیط زیست باشند، نداشته‌ایم و این مطلب قابل توجهی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد که چرا با وجود رعایت تمام نکات استاندارد تولید، نمی‌توانیم مجوز واردات باتری فرسوده را دریافت کنیم؟

محیط زیست، مخالف اصلی واردات باتری فرسوده

وی در تکمیل صحبت خود اذعان کرد: به صورت کلی از ابتدای سال تاکنون نتوانستیم محصولی تولید کنیم و به فروش برسانیم. اگر نمایندگان سازمان محیط زیست همت کنند و بازرسی‌های لازم را از شرکت‌ها به عمل بیاورند، متوجه خواهند شد این شرکت از چه شرایط تولیدی برخوردار است و استحصال سرب از باتری‌های فرسوده در این واحد، برای محیط زیست خطرآفرین نیست اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. به دلیل سخت‌گیری سازمان محیط زیست در واردات باتری فرسوده، فعالیت این مجموعه هنوز متوقف است.

طرح تولید ورق سرب

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات نگین قم در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چه طرح توسعه‌ای را در نظر داشتید تا در این شرکت اجرا شود، مطرح کرد: با انجام اقدامات لازم، در صدد بودیم تا ورق‌های سربی تولید کنیم که اجرای این طرح توسعه، سبب می‌شد تا میزان تولید شمش سرب نیز به این ترتیب افزایش پیدا کند که متاسفانه به خاطر مشکلات به وجود آمده، نتوانستیم آن را به سرانجام برسانیم.

تعادل نسبی در قیمت‌گذاری سرب

استاجلو در خصوص نحوه قیمت‌گذاری شمش سرب در بورس کالای ایران و تاثیر آن بر فروش این محصول، تصریح کرد: این قیمت‌گذاری که انجام شده، متعادل است اما این تعادل تا زمانی برقرار خواهد بود که خریداران باتری فرسوده، چالش ایجاد نکنند. چراکه معمولا باتری‌سازها به جای بورس کالا، از بازار آزاد خرید می‌کنند و احتمال دارد  این قیمت‌گذاری تحت تاثیر خرید مصرف‌کنندگان شمش سربی که از بازار آزاد تامین نیاز می‌کنند، تحت تاثیر قرار بگیرد.

این فعال صنعت سرب خاطرنشان کرد: پیش‌تر، شمش‌های سرب تولید شده را در بورس کالا عرضه می‌کردیم اما بزرگ‌ترین مشکلی که در این زمینه داشتیم، آن بود که برای محصولات تقاضا وجود نداشت و تمایلی برای خرید از بورس کالا از سوی تولیدکنندگان باتری دیده نمی‌شد و این اتفاق برای ما به عنوان تولیدکننده ضررده بود.

تولید سرب در حال نابودی است

وی در تایید این ادعای بسیاری از تولیدکنندگان مبنی بر مقرون‌به‌صرفه نبودن تولید، اظهار کرد: زمانی که هیچ مسئولی به مشکلات موجود در صنایع و همچنین صنعت سرب توجهی نمی‌کند و مسئولیتی را برای رفع موانع به عهده نمی‌گیرد و برای واردات باتری فرسوده به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین ماده اولیه تولید شمش سرب، مجوز لازم را صادر نمی‌کند، بعید است که دیگر کسی بتواند به تولید ادامه دهد و با گسستگی‌های زنجیره تولید شمش سرب کنار بیاید. واردات باتری فرسوده نیاز هر تولیدکننده‌ شمش سرب است زیرا از منابع داخلی بسیار کم سرب برخوردار هستیم و نمی‌توان به آن‌ها تکیه کرد.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات نگین قم تاکید کرد: یکی از ایرادهایی که برای صدور مجوز از سوی سازمان محیط زیست برای این شرکت ارائه شده است، این بوده که چرا تاریخ انقضای گواهینامه سازمانی که برای این شرکت خوداظهاری در سامانه ثبت کرده است، گذشته است! این معضل چندان پیچیده‌ای نیست و به راحتی می‌توان آن را مجددا تمدید کرد و این بر خلاف منطق است که به استناد به چنین دلیلی، نزدیک به سه ماه اقدام به صدور مجوز نکنند. متاسفانه سازمان‌های دولتی با هم هماهنگی ندارند و هر سازمان به طور سلیقه‌ای به موضوعات مختلف رسیدگی می‌کند.

به ۱۴۰۱ امید داریم

استاجلو در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط به وجود آمده در این صنعت، چقدر ادامه فعالیت خود را محتمل می‌دانید، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم در زمان دولت جدید گشایش‌های مطلوبی، حاصل و معضلات تولید رفع شود و صنعت سرب به روزهای خوب خود بازگردد. امیدوار هستیم این تحولات در در سال ۱۴۰۱ محقق شود.

وی در انتهای این گفت‌وگو در تشریح توقع تولیدکنندگان از دولت، مطرح کرد: به عنوان یک تولیدکننده عاجزانه از دولت درخواست می‌کنیم، کارمندها فیلتر شوند و از افراد غیرمتخصص استفاده نشود. متاسفانه کارمندان در اداره‌های دولتی بدون هیچ توجهی به قوانین و نوع معضلات، مطابق سلیقه و علاقه خود، به موضوعات رسیدگی می‌کنند و حاضر نیستند کمی در خصوص تولید که نیازمند ارائه راهکار و برنامه‌ریزی مدون و منظم است، کارشناسی دقیقی انجام دهند و حتی حاضر به اعزام کارشناس برای بررسی‌های میدانی نیستند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6904
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است