• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اسماعیل حسنی:

صنعت سرب تشنه صادرات است

  • کد خبر : 8465
  • 02 مهر 1401 - 15:03
صنعت سرب تشنه صادرات است
مدیر کارگاه تولیدی شمش سرب حسنی گفت: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد سرب کشور با استفاده از باتری فرسوده تولید می‌شود، این صنعت همزمان با تولید باتری پابرجا خواهد بود اما در حال حاضر با کاهش واردات باتری فرسوده و حرکت دنیا به سمت استفاده از باتری‌های لیتیومی، بسیاری از تولیدکنندگان شمش سرب با خطر تعطیلی روبه‌رو شده‌اند.
مدیر کارگاه تولیدی شمش سرب حسنی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد سرب کشور با استفاده از باتری فرسوده تولید می‌شود، این صنعت همزمان با تولید باتری پابرجا خواهد بود اما در حال حاضر با کاهش واردات باتری فرسوده و حرکت دنیا به سمت استفاده از باتری‌های لیتیومی، بسیاری از تولیدکنندگان شمش سرب با خطر تعطیلی روبه‌رو شده‌اند.

اسماعیل حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: کارگاه تولیدی شمش سرب حسنی در سال ۱۳۹۰ در شهرک صنعتی شکوهیه قم با ظرفیت تولید سالیانه دو هزار تن شمش سرب در سال راه‌اندازی شده است و در حال حاضر با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصد این میزان مشغول فعالیت هستیم.

وی افزود: متاسفانه تولید شمش سرب طی سالیان اخیر نه تنها پیشرفتی نداشته است بلکه با از دست رفتن بازارهای بین‌المللی، بازار داخلی نیز از شرایط مناسبی برخوردار نیست. هم‌اکنون میزان سرب تولیدی در داخل، بیش از نیاز بازار است و تولیدگنندگان قادر به فروش کافی و تامین نقدینگی مورد نیاز خود نیستند.

مدیر کارگاه تولیدی شمش سرب حسنی در خصوص اهمیت صادرات، عنوان کرد: تا پیش از سال ۱۳۹۷، شمش‌های سرب تولید شده در داخل به بازارهای جهانی صادر می‌شد اما بعد از آن، صادرات به خارج از کشور ممنوع شد و این در حالی است که با توجه به مازاد تولیدی شمش سرب در داخل، باید امکان صادرات این محصول فراهم شود. در ورود موقت نیز تولیدکننده موظف است بخش عمده‌ای از شمش سرب تولیدشده را به خارج از کشور صادر کند اما در حالت کلی، امکان صادرات برای واحدهای کوچک تولیدی فراهم نشده و به نظر می رسد تولید شمش سرب از اهمیت و جایگاه مطلوبی در کشور برخوردار نیست و هیچکس به این صنعت بها نمی‌دهد.

 با کمبود باتری فرسوده مواجه هستیم

حسنی در ارتباط با چالش تامین مواد اولیه، مطرح کرد: ماده اولیه مورد نیاز این کارگاه برای تولید شمش سرب، باتری فرسوده است. متاسفانه در سال‌های اخیر، تهیه باتری‌های ضایعاتی به  مشکل بزرگی تبدیل شده است و کارگاه‌های تولیدی شمش سرب با کمبود این ماده اولیه روبه‌رو هستند. این در حالی است که تا پیش از این، واردات باتری به داخل صورت می‌پذیرفت اما در حال حاضر به دلیل سخت‌گیری‌های فراوان از جانب سازمان‌های مختلف به ویژه محیط زیست و همچنین انرژی اتمی واردات انجام نمی‌شود و این مسئله به سایر معضلات تولیدکنندگان افزوده است.

وی تصریح کرد: شمش سرب در این کارگاه به صورت اجرت و کارمزدی تولید می‌شود و ما به ازای توافق حاصل شده در ازای دریافت مقادیر مشخصی از باتری فرسوده، شمش تولید می‌کنیم.  برای مثال در عوض تامین ۱۰ تن باتری فرسوده، ۶ تن شمش سرب تحویل مشتری می‌دهیم. البته با توجه به شرایط بازار و ناتوانی در فروش محصولات تولیدی، این کارگاه در حال حاضر توان خرید باتری مورد نیاز را ندارد.

مدیر کارگاه تولیدی شمش سرب حسنی ادامه داد: در این کارگاه همچنین خالص‌سازی سرب‌های کارگاهی حاصل از باتری فرسوده انجام می‌شود. به این صورت که در داخل سرب، افزودنی‌های مانند آنتیموان، مس و قلع وجود دارد که ما پس از جداسازی و خالص‌سازی این مواد، شمش‌های سرب خالص را تحویل مشتریان می‌دهیم. این خالص‌سازی با استفاده از کتل‌های ۲۵ تنی انجام می‌شود که شمش سرب را ذوب و مواد افزودنی مانند سود و نیترات را داخل آن اضافه می‌کنند. سپس با استفاده از همزن‌های مکانکی طی مدت هشت تا ۱۰ ساعت، این مواد ترکیب می‌شوند. در نهایت ناخالصی موجود حذف می شوند و در نهایت شمش سرب با عیار بیش از ۹۸ درصد به دست می‌آید. ضمن اینکه عمده شمش‌های تولیدی در داخل کارگاه به شرکت‌های مطرحی همچون پارسیان پارت پاسارگاد و همچنین صبا باتری تحویل داده می‌شود.

آلایندگی، از مشکلات بزرگ صنعت سرب است

حسنی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه دیدگاه شما در خصوص آلایندگی صنعت سرب چیست، گفت: آلایندگی سرب از مشکلات بزرگ این صنعت به شمار می‌آید. متاسفانه سرب دود فراوانی تولید می‌کند و در مجاورت قرار گرفتن با سرب، عوارض خطرناکی را برای انسان به همراه خواهد داشت. در همین راستا و به منظور کاهش آلایندگی موجود، ما بک‌فیلترهای لازم را در داخل کارگاه تعبیه کرده‌ایم و هر سه ماه یک بار پایش‌های لازم از جانب کارشناسان سازمان محیط زیست صورت می‌پذیرد. این پایش‌ها در قالب ذرات و خود سرب است که زیر نظر آزمایشگاه سازمان محیط زیست که شرکت‌ها را ملزم به انجام این پایش‌ها کرده است، انجام می‌شود. همچنین دو بار در سال نیز از کارکنان مجموعه آزمایش خون گرفته می‌شود و در صورتی که سرب موجود در خون بالاتر از حد مجاز باشد، اقدامات درمانی لازم صورت می‌پذیرد تا میزان سرب موجود در داخل خون کاهش پیدا کند.

افزایش تعرفه گاز، به فروش ضربه زد

وی در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اذعان کرد: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان شمش سرب ، تعرفه بالای گاز است. تا روزهای پایانی سال گذشته، میزان تعرفه گاز ناچیز بود و کارگاه قبوض خود را به موقع پرداخت می‌کرد اما در آغاز سال ۱۴۰۱، اعلام کردند که تعرفه گاز از ابتدای سال گذشته افزایش پیدا کرده است و شرکت‌ها موظف هستند مابه‌التفاوت افزایش این تعرفه را پرداخت کنند. این در حالی است که اگر پیش‌تر در خصوص افزایش تعرفه گاز اطلاع‌رسانی می‌شد، ما برنامه‌ریزی مشخصی را برای تولید و فروش محصولات در نظر می‌گرفتیم تا حداقل متحمل زیان مالی نشویم و این افزایش تعرفه را در قیمت نهایی شمش سرب اعمال کنیم اما متاسفانه علی‌رغم اینکه محصولات خود را به مشتریان فروخته بودیم، چاره‌ای جز پرداخت این میزان افزایش تعرفه نداشتیم و در نهایت کارگاه با ضرر هنگفتی مواجه شد و هنوز هم نتوانسته‌ایم زیان حاصل را جبران کنیم.

این تولیدکننده شمش سرب تاکید کرد: متاسفانه پیگیری‌ها و اعتراضات به افزایش یک باره و بدون اطلاع قبوض گاز بی‌نتیجه مانده است و دولت و مجلس هیچ کدام جوابگوی این معضل نیستند و تنها اشاره به افزایش قیمت گاز واحدهای پتروشیمی می‌کنند که این مسئله مرتبط با صنایع غیر فلزی مانند سرب نیست. متاسفانه مسئولان به جای حمایت از تولید داخلی و اشتغال‌زایی در واحدهای کوچک تولیدی که در هر کدام از آن‌ها حداقل ۱۰ تا ۱۵ نیروی انسانی به طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند و مشاغل غیرمستقیم نیز ایجاد کرده‌اند را تهدید به تعطیلی می‌کنند. این در حالی است کارگاه‌های کوچک تولیدی با افزایش تعرفه گاز خود ضمن اطلاع‌رسانی قبلی مشکل چندانی ندارند؛ چراکه می‌توانند بر این اساس قیمت تمام شده محصولات خود را افزایش دهند اما افزایش قیمت یک باره بعد از صدور و پرداخت قبوض در پایان سال، می‌تواند بحران بزرگی برای شرکت‌ها به وجود بیاورد.

حسنی اضافه کرد:  از آنجایی که قطعی برق در سال ۱۴۰۰ بدون اطلاع‌رسانی قبلی صورت پذیرفت، مشکلات زیادی را به وجود آورد اما خوشبختانه امسال، برنامه قطعی برق از پیش اعلام شد و شرکت‌ها بر اساس این برنامه توانستند ساعات کاری و تولید خود را تنظیم کنند. از سوی دیگر، از آنجایی که ما به صورت کارمزدی مشغول فعالیت هستیم، افزایش ۵۷ درصدی حقوق باعث شد میزان دستمزد درخواستی نیروی انسانی بیشتر از قبل شود.

نوسان قیمت سرب با کاهش تقاضای داخلی

 وی در ادامه به نوسان قیمت سرب در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: طی ۶ ماه اخیر، قیمت فلزات غیر آهنی مانند مس، آلومینیوم، سرب و روی در بورس فلزات لندن با کاهش همراه بوده است اما این نوسان تاثیر چندانی بر بازار داخلی نداشته و قیمت‌‎ها بیشتر متاثر از میزان تقاضا در داخل بوده است. با افزایش تقاضای داخلی به خصوص در ماه‌های منتهی به روزهای گرم سال و در تابستان که اوج تقاضای بازار برای باتری‌های فرسوده است، قیمت سرب افزایش پیدا می‌کند اما در روزهای سرد سال، مصرف باتری کاهش پیدا کرده و و در نهایت قیمت سرب با  افت همراه می‌شود. هر کیلوگرم سرب در فصل تابستان سال جاری، به قیمت ۷۱ تا ۷۲ هزار تومان به فروش رسید اما از اوخر شهریور ماه و با کاهش تقاضا در بازار، قیمت آن به ۶۴ تا ۶۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. البته لازم به ذکر است که با توجه به گمانه‌زنی‌ها در خصوص امضای توافقنامه برجام و کاهش قیمت دلار، قیمت سرب نیز کاهش پیدا کرده است.

مدیر گارگاه تولیدی شمش سرب حسنی در ارتباط با ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان بخش خصوصی، اظهار کرد: تولید شمش سرب با استفاده از خاک معدنی نیز صورت می‌پذیرد اما کارگاه ما همچنان با به کارگیری از باتری فرسوده به فعالیت خود ادامه می‌دهد. بر همین اساس انتظار داریم دولت اقدامات لازم جهت تامین مواد اولیه و کاهش قیمت حامل‌های انرژی را در دستور کار خود قرار دهد و از فعالان این صنعت حمایت کند.

حسنی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه بیش از ۹۷ درصد سرب کشور با استفاده از باتری فرسوده تولید می‌شود، این صنعت همزمان با تولید باتری پابرجا خواهد بود اما در حال حاضر با کاهش واردات باتری فرسوده و حرکت دنیا به سمت استفاده از باتری‌های لیتیومی، بسیاری از تولیدکنندگان شمش سرب با خطر تعطیلی روبه‌رو شده‌اند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8465

نوشته‌های مشابه