• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران:

صنعت سرب مهجور واقع شده است

  • کد خبر : 12644
  • 25 بهمن 1401 - 14:41
صنعت سرب مهجور واقع شده است
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی که در صنعت سرب انجام‌شده، اگر تولیدکنندگان شمش سرب با تمام ظرفیت خود مشغول به فعالیت شوند، می‌توانیم در منطقه حرف اول را بزنیم اما صادرات کنسانتره سرب تبدیل به مانع بزرگی مقابل تولیدکنندگان برای افزایش تولید سرب شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی که در صنعت سرب انجام‌شده است، اگر تولیدکنندگان شمش سرب با تمام ظرفیت خود مشغول به فعالیت شوند، می‌توانیم در منطقه حرف اول را بزنیم اما صادرات کنسانتره سرب تبدیل به مانع بزرگی مقابل تولیدکنندگان برای افزایش تولید سرب شده است.

حسین جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شمش سرب با استفاده از خاک معدنی و یا بازیافت باتری فرسوده خودرو که حدود ۶۰ درصد آن سرب است، تولید می‌شود. اکثر تولیدکنندگان شمش سرب در کشور با چالش‌ تهیه مواد اولیه مواجه هستند که دلیل اصلی آن صادرات کنسانتره سرب به خارج از کشور است. میزان کنسانتره موجود در کشور، کمتر از نیاز واحد‌های تولیدکننده شمش سرب است؛ به همین دلیل تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه خود در مضیغه قرار دارند و اکثر آن‌ها با تمام ظرفیت خود مشغول به فعالیت نیستند. در صورتی که ظرفیت‌های خوبی در این صنعت ایجاد شده و تولیدکنندگان داخلی می‌توانند به راحتی نیاز کارخانه‌های باتری‌سازی، که عمده مصرف‌کنندگان شمش سرب هستند برطرف کنند. میزان تولید شمش سرب طبق ظرفیت‌های ‌سرمایه‌گذاری شده باید ۴۰۰ هزار تن در سال باشد اما در عمل چیزی در حدود ۱۵۰ هزار تن به طور سالیانه شمش شرب تولید می‌شود. دومین چالشی که فعالان صنعت سرب در یک برهه زمانی با آن روبه‌رو بودند، ممنوعیت واردات باتری فرسوده به صورت ورود موقت به کشور و صادرات شمش سرب بود. به جای ورود موقت واردات دائمی مواد اولیه مطرح شد اما در این حالت، واردات مواد اولیه به سبب اینکه باید با نرخ ارز آزاد وارد شود، توجیه اقتصادی ندارد؛ مزیتی که واردات مواد اولیه به صورت ورود موقت داشت این بود که ارزی برای تهیه آن پرداخت نمی‌شد؛. البته با پیگیری‌های انجمن، واردات مواد اولیه موقتا تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده آزاد شده است.

ضرورت رسیدگی بیشتر در صنعت سرب

وی در رابطه با هدف‌گذاري‌هاي دولت در حوزه صنايع معدني و فلزي و توسعه صنعت سرب، ابراز كرد: هدف‌گذاري‌ها و برنامه‌ريز‌ي‌ها در حوزه صنايع معدني و فلزي خوب بوده است اما در فاز اجرايي بسيار ضعيف عمل کرده‌ایم. به عنوان مثال پیگیری‌های بسیاری از نهاد‌های مربوطه برای جلوگیری از صادرات کنسانتره انجام دادیم و حقیقتا در یک برهه زمانی جلوی صادرات آن گرفته شد اما دوباره واسطه‌گران و صادرکنندگان کنسانتره توانستند به صادرات کنسانتره ادامه دهند. این صادرات، ضربه‌های مهلکی بر بدنه صنعت سرب و تولید شمش سرب وارد کرد. علی‌رغم اینکه در کشور منابع تامین‌کننده خوراک مورد نیاز واحد‌های تولیدکننده شمش سرب وجود دارد، باید به ناچار مواد اولیه را وارد کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند مشغول به تولید شوند؛ این اقدامات تنها باعث افزایش هزینه تولید می‌شوند.

این فعال صنعت سرب با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای وارد شدن معدن بزرگ مهدی‌آباد یزد به مدار تولید تولید انجام شده است، تصریح کرد: در این معدن فعلا از کنسانتره روی بهره‌برداری می‌شود. معدن انگوران نیز دارای ذخایر معدنی سولفوره سرب و روی است که هم‌اکنون یکی از واحدهای تولیدی داخلی امکان استفاده از این مواد سولفوره را در برنامه دارد و می‌تواند مواد معدنی سرب سولفوره را به شمش تبدیل کند.

جوادی در خصوص چشم‌انداز صنعت سرب، مطرح کرد: آینده صنعت سرب را دولت و تولیدکنندگان باید با یکدیگر بسازند؛ موانع زیادی در مسیر توسعه این صنعت وجود ندارد و تنها خواسته تولیدکنندگان، جلوگیری از صادرات مواد اولیه است. علی‌رغم اینکه باید مازاد نیاز داخلی به مواد اولیه صادر شود، ۷۰ هزار تن کنسانتره سرب به طور سالیانه توسط واسطه‌گران صادر می‌شود. اگر این دو چالش یعنی ممنوعیت ورود موقت مواد اولیه و صادرات کنسانتره سرب، رفع شوند به دلیل سرمایه‌گذاری خوبی که در این صنعت انجام شده، آینده صنعت سرب روشن است. تقاضا برای شمش سرب در ایران و جهان به سبب کاربرد سرب در باتری خودرو‌ها، بسیار چشمگیر است و هم‌اکنون حتی با وجود باتری‌های لیتیومی و حرکت به سمت استفاده از خوردو‌های برقی، این صنعت بازار مصرف گسترده‌ای را در اختیار دارد. در حال حاضر نیز سهم ایران از تولید جهانی شمش سرب در حدود ۲ درصد است.

وی در رابطه با عوامل موثر بر قیمت سرب در بازار‌های جهانی، اظهار کرد: قیمت سرب در بورس فلزات لندن «LME»، برآیند عرضه‌و‌تقاضای جهانی است و تغییرات شدیدی را در روند قیمت‌گذاری آن مشاهده نمی‌کنیم اما در داخل کشور، قیمت سرب در کنار قیمت جهانی به نرخ ارز هم وابسته است و با نوسان آن دچار تغییر می‌شود.

لزوم توامند‌سازی کل زنجیره تولید

این فعال صنعت سرب در خصوص اینکه به چه میزان، بومی‌سازی در ماشین‌آلات مربوط به این حوزه صورت گرفته است، عنوان کرد: در زمینه بومی‌سازی ماشین‌آلات معدنی، ضعیف عمل کرده و اکنون در معادن سرب و روی نیاز به ماشین‌آلات معدنی بسیار احساس می‌شود. باید ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین شوند، تا معادن بتوانند با سرعت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند اما در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در فرایند تولید کنسانتره و شمش سرب به دلیل رشد روزافزون دانش و تکنولوژی، توانسته‌ایم گام‌های موثری برداشته و بسیاری ازدستگاه‌ها و ماشین‌آلات را بومی‌سازی کنیم. در رابطه با نیروی انسانی متخصص، خوشبختانه در کشور متخصصان خوبی در بخش معدن و تولید فعالیت دارند و در این زمینه با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم.

جوادی با اشاره به محدودیت‌هایی که در تمام صنایع وجود دارد، یادآور شد: چالش‌هایی در مسیر تولید وجود دارند که برای تمام صنایع و در هر حوزه، یکسان هستند همانند محدودیت تامین انرژی برای واحد‌های صنعتی، یعنی قعطی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان. در کنار این موارد، افزایش سرسام‌آور بهای گاز مشکل جدی است که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. چالش اصلی تولیدکنندگان شمش سرب تنها تهیه مواد اولیه است که عاملی بسیار حیاتی و مهم در این صنعت محسوب می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه سرب فلزی استراتژیک است و باید صنعت سرب را حفظ کرد، خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع در سراسر دنیا آلاینده بوده و مشکلات محیط زیستی دارند اما به دلیل کاربرد سرب در باتری ‌خودرو‌، نمی‌توان به راحتی آن را کنار گذاشت، زیرا زندگی عادی مردم دچار اخلال می‌شود؛ می‌توان با کنترل و رعایت موارد ایمنی و در کنار آن پایش دائمی واحد‌های تولیدکننده شمش سرب توسط نهاد‌های مربوطه، از این فرصت بهره برد. در تولید شمش سرب کشور‌های منطقه به پای تجربه ایران نمی‌رسند و تولیدکنندگان ایرانی، بدون وجود رقیبی جدی در منطقه می‌توانند به راحتی فعالیت کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12644

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.